Jump to content

Ankervinsj akter med kjetting eller blytau


Ankermann

Recommended Posts

Et enkelt regnestykke;

 

Highspeed = 40 meter pr. min. Det tilsvarer en hastighet på 1,3knop.

 

Om vindforholdene er ugunstige og man trenger ekstra styrefart inn mot land, vel da kommer utfordringene. Ville ikke satse på en slik løsning om man har en båt som driver lett av i vind. (montert i baugen for å ligge på svai, så spiller nok dette ingen rolle)

 

Synes nå jeg.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Kjettingen vil neppe ryke. Poenget mitt er at du kan glemme en behagelig fjæring.

 

Prinsippet er det samme som for strekket mellom høyspentmaster. Hvorfor heger vaieren i en stor bue? Har de ikke giddet å stramme opp skikkelig? I praksis har de stamma så mye det lar seg gjøre. Å stramme opp nedbøyen er ikke engang mulig i teorien. Langt mindre i praksis.

 

Lotus

 

Feil min gode mann. I TEORIEN er det meste mulig, også å stramme opp nedbøyen til en rett linje, eller en tilnærmet rett linje. Det krever selvsagt en enorm strekkraft spesielt om strekket er langt.

I praksis er det vel ikke særlig aktuelt, da fundamentene i hver ende ville bli rimelig overdimensjonerte og kostbare, samt at det alltid vil være fornuftig med "litt og gå på " ved store temperaturvariasjoner. :smiley: :smiley:

 

Når det gjelder ditt tidligere utsagn om "pensum i 1 klasse på ing.høgskolen" vedr. fagverk og beregninger, så kan jeg ikke huske at dette kom før tidligst i andre året, der jeg gikk i Trondhjæm By... :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bruker denne tråden litt... Siden jeg har bestillingen klar på vinsj akter... men størrelsen på kabularet er ikke i helt avgjort... Har inntil nylig vurdert 8mm som godt nok, men lurer på om 10mm er hakket badre... ankerstørrelsen blir 20kg Bruce eventuelt en kopi om jeg finner noen som ser bra ut... Båten vil ha en machvekt på 9,5 til 10 tonn, med tålelig greit vindfang også.... på bortimot femten-tyve kvadratmeter..

 

Vinsjen blir Anchorlift 1200W, hurtig utkjøring..

 

Frågan er 10 mm eller 8 mm kjetting, tyngden av kjettingen ombord i båten er jeg ikke opptatt av, men hva gir meg best feste mot bunnen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bruker denne tråden litt... Siden jeg har bestillingen klar på vinsj akter... men størrelsen på kabularet er ikke i helt avgjort... Har inntil nylig vurdert 8mm som godt nok, men lurer på om 10mm er hakket badre... ankerstørrelsen blir 20kg Bruce eventuelt en kopi om jeg finner noen som ser bra ut... Båten vil ha en machvekt på 9,5 til 10 tonn, med tålelig greit vindfang også.... på bortimot femten-tyve kvadratmeter..

 

Vinsjen blir Anchorlift 1200W, hurtig utkjøring..

 

Frågan er 10 mm eller 8 mm kjetting, tyngden av kjettingen ombord i båten er jeg ikke opptatt av, men hva gir meg best feste mot bunnen...

 

Hej sydvesten......

 

jag har ett 15bruce i fören + 10mm kjetting (15bruce skall bytes m 20/25)

 

tenkte ta dette 15 o sette i aktern men jag lurer på betydligt klenare dim i aktern 6mm hi tension

akter ankare brukkes ju mest i havn/naturhavn....... i skyddade lägen

 

dine 20kg bruce(10mm) låter litt voldsamt i aktern.........min väger 12 ton

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takker Gunga, da tror jeg det blir 8mm i akteren, men 20kg er jo greit å ha da... Jeg er enig med deg i at dette ble benyttet i beskyttete uthavner..

 

Er du fornøyd med Bruce i baugen da ?... Jeg har valget mellom Bruce eller CQR i baugen.. akkurat nå henger det et 15 kg Bruce kopi i baugen på min båt på 10mm kjetting

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hulda har 20 kg Bruce-kopi med 50 meter 10 mm kjetting. Det er en gang vi har hatt problemer, og det var på Väderöarna. Men der virker det som om bunnen der er en glatt fjellhylle med en og annen stein som ankeret kan feste i. På andre plasser med sand og gjørme, virker det som at ankeret trekker seg ned etter hvert som strekket fra båten tiltar. Det er rene mudringsjobben å få opp ankeret til tider.

 

Hulda har to slike ankere a 20 kg. Det andre ankeret brukes som reserveanker eller akteranker, alt etter som. Reserven koples til et egnet tau. Aker har jeg en Andersen 58 EL som også gjør nytte som ankerwinch akter. Vi ligger stort sett på langs etter fjellet, eller på svai.

Link to post
Share on other sites

For litt større motorbåter (35 fot +) har jeg sett at det er ganske vanlig å ha 30 kg anker foran med 10 mm kjetting og eventuelt 20 kg akter med 8 mm kjetting.

 

Jeg synes 10 mm kjetting til 20 kg bruce virker litt uproporsjonert, men det er mitt syn.

 

I tillegg er 10 mm kjetting ganske tung dersom du vil ha 50 m.

 

Når vi først er inne på ankerstørrelse, må vi heller ikke glemme forkatting dersom vi skal ligge på svai en natt.

 

Forkattingen øker den totale ankereffekten med en faktor på fire (4) - dette er ganske formidabelt.

 

Jeg skal anskaffe et mindre bruce anker som jeg kan forkatte til 30 kg brucen - antar at 5 kg er tilstrekkelig til forkatting.

 

Noen synspunkter på at jeg evt bør ha 10 kg bruce som forkatting?

Link to post
Share on other sites

Tror i vært fall at 7.5 kg bruce til forkatting er nok for en må vel regne med å ha ca 10 m kjetting til hoved ankeret og dette må en jo dra opp manuellt.Har også tenkt å benytte meg av denne metoden når en ligger på svai , da behøver en ikke å være redd for om det skulle blåse opp på natta.

Link to post
Share on other sites

Tror i vært fall at 7.5 kg bruce til forkatting er nok for en må vel regne med å ha ca 10 m kjetting til hoved ankeret ............

 

Er det nødvendig å ha 10 m kjetting til forkattet anker?

 

Jeg har tenkt å koble forkattet anker ca 4 - 5 meter fra hovedankeret, men slik at hovedankeret først tar bunnen og at jeg deretter kobler til forkattet anker med eksempelvis syrefast svivel.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg slår meg til ro med 8mm og 20 kg akter... Det blir vel en 20 kg i baugen også tenker jeg, så kan jeg fokatte med den 15 kg jeg har om jeg mot formodning skulle finne på å ligge for svai

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Av ovennevnte og tidligere erfaringer med vinsjtyper og tau/kjetting, er jeg overbevist om at min neste båt skal utstyres med Ilas vinsj og syrefast kjetting.

Mvh. BEG

 

Og slik ble det. Gikk fra 15 Bruce galvanisert og blytau, til 15 kg Bruce syrefast og 8 mm syrefast kjetting.

 

Erfaring? Vel, for det første er ny båt identisk med gammel og erfaringen er hentet fra samme plass (Sandspollen). Dybde 4-5 meter og lagt ut ca. 25 kjetting. Leire/mudder bunn.

 

Med tildels frisk vind skrått bakfra har vi ligget vesentlig mer stabilt enn før. Mye mindre jaging fra side til side. Tidligere måtte ankeret etterstrammes med jevne mellomrom, fordi ankeret langsomt ble trukket mot båten. Nå satte ankeret seg adskillig bedre fast. Faktisk så mye at jeg 2 ganger har vært nødt til å kjøre det løs med båten.

 

Så det gikk slik jeg håpet.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Gikk fra 15 Bruce galvanisert og blytau, til 15 kg Bruce syrefast og 8 mm syrefast kjetting. Erfaring? Vel, for det første er ny båt identisk med gammel og erfaringen er hentet fra samme plass (Sandspollen). Dybde 4-5 meter og lagt ut ca. 25 kjetting. Leire/mudder bunn. Med tildels frisk vind skrått bakfra har vi ligget vesentlig mer stabilt enn før. Mye mindre jaging fra side til side. Tidligere måtte ankeret etterstrammes med jevne mellomrom, fordi ankeret langsomt ble trukket mot båten. Nå satte ankeret seg adskillig bedre fast. Faktisk så mye at jeg 2 ganger har vært nødt til å kjøre det løs med båten.

Dette er i samsvar med erfaringer jeg også har hatt. Særlig med motorbåt med vindfang kan det lett bli endel jaging når man ligger for svai, nærmest i 8-talls form. Med kjetting har jeg erfart å få mindre jaging. Kjetting vil derfor være valget på vinsjer også fremover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...