Jump to content

Lillestrøm for alle ?


enrico

Recommended Posts

Båt har vi handlet, den var etter planen ferdig idag. Men allikevel skal vi opp hele familien for å se. Det er alltid noe smart å finne.

I tillegg skal jeg opp en gang alene for å se på alle de fine båtene som vi aldri kommer til å kjøpe. :crazy:

 

Det er ihvertfall to nye båter jeg skal se på, den ene er den nye 42 foteren til Nord West og den andre er den nye Pilot House båten fra Waquiez, eller hva sier du Gladiator? :cool:

Link to post
Share on other sites

Skal på messa i helgen. Kun 10 minutter å gå hjemmefra. :lol: Helt topp at messa flyttet til Lillestrøm for min del. I og med at det er så kort vei blir det noen messer i løpet av året. MC-messe, camping-messe, autofil-messe, hobby-messe og reiselivs-messe. :flag: Burde kanskje hatt årskort? :confused:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal til messa lørdag 18. mars og føler en glede tilsvarende den jeg hadde for 50 år siden da jeg ventet på julegavene - tror jeg.

 

Jeg kan ikke se at noen av innleggene som er skrevet hittil i denne tråden kan hindre meg fra den barnslige gleden ved å bli minnet om båtliv og den kommende sommeren.

 

Om jeg kjøper noe eller ei er mindre vesentlig - kanskje finner jeg ei god maritim bok.

 

Jeg regner med at noen av de kunnskapsrike selgerne som er på messa gir nye impulser.

 

 

Jeg skal vel ikke trekke frem noen spesielle representanter,

 

men jeg vil likevel nevne at flere av representantene fra Seatronic i Moss (har selv ingen aksjer der) fremhever seg ved kunnskapsrik, respektfull og tillitsvekkende opptreden.

 

Dette er stimulerende.

Link to post
Share on other sites

Var på messa i dag, fredag. Overraskende lite folk på åpningsdagen. Ble bare litt tauverk og en bunke utstyrskataloger. Enn så lenge var folka på standene fulle av hjelpsomhet, velvilje og pågangsmot.

 

Men uansett; for de av oss med seilbåt er nok Båter i sjøen-messa årets høydepunkt. Mange importører holder sine egne messer i disse dager pga. kostnadene på Lillestrøm. Dessuten er det en litt annen opplevelse å se båtene på vannet.

 

Men uansett en grei messe å fylle ventetiden med.

Link to post
Share on other sites

og den andre er den nye Pilot House båten fra Waquiez, eller hva sier du Gladiator? :cool:

Det er sikkert en fin båt, kjøp en slik så har du båt i mange mange år

Jo en kan jo kikke og drømme men så mye penger kommer jeg ikke til å bruke på båt. Får ta vare på den jeg har, utruster litt hele tiden. Det brukes en del penger på båt hele året her så messa hadde jeg ikke tenkt meg på.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om det er mange av oss som greier og gå igjennom messa uten og kjøpe noen ting

ikke en pølsesnabb engang.

:lol:

Brukte litt på klær og kart. Fine klær til halv pris. :smiley:

 

Men uansett; for de av oss med seilbåt er nok Båter i sjøen-messa årets høydepunkt.

Ulempen med Sjøen for alle er at ingen av de store seilbåtene har rigg. Pinnebåt uten pinne. :sad:

Fordelen er at det er mulig å få et godt inntrykk av undervannsskroget. :yesnod:

 

Båtene virker veldig mye større når man rusler rundt under dem på land enn når de ligger og dupper på Båter i sjøen. Om det er en fordel eller en ulempe kommer vel an på øyet som ser. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er imponerende hvor god utvikling det har vært hos mange båtleverandører med å finne både planløsninger og detaljløsninger.

 

Det virker for meg som mange av produsentene nå har gode ører for synspunkter som kommer fra brukerne.

 

Det er vel umulig ut fra skrogformen å vurdere hvorledes båtene oppfører seg i sterk vind og grov sjø, men om bruken hovedsakelig er knyttet til godt vær har nok mange kunder vanskelige valg.

 

Jeg tilhører en kategori brukere med sære og store krav og har funnet båten for de neste 10 årene, men må likevel uttrykke positive vurderinger av det som vises på Lillestrøm disse dager.

Link to post
Share on other sites

Har vært på messa i dag gled dere der var det mye bra,hvis dere tenker på og gå gjennom

messe området og ikke kjøpe noe glem det hvis det motsatte skulle vise seg så har dere en en

sterk karakter eller så er dere båtfientlig.

 

Hilsen en som hværtfall ikke klarte det. :cool::cool::flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Var på Lillestrøm i dag med familien. Brukte hele dagen og åpningstiden 11:00 - 18:00 strakk ikke til. Måtte derfor droppe det minst aktuelle, som seilbåter (unnskyld) og småbåter.

 

Mesteparten av tiden gikk med til utstyr og duppeditter (+ laaaaang kø i kafeterian). Lærte mye og fikk svar på mange spørsmål rundt utstyret til båten.

 

Jeg gikk med baatplassens klistremerke på magen, og hadde regnet med å treffe noen av medlemmene. Så ingen hele dagen.

 

Ellers er det mitt intrykk at det ikke var sååå mange besøkende (bortsett fra i kafeterian) og de fleste gikk hjem i god tid før dørene lukket.

 

Jeg kommer tilbake neste år, da som båteier.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Astor:Jeg har funnet båten i livet mitt. Men duppedittene skal jeg ta nærmere i øyensyn.

Det var skuffende lite duppeditter, hvis jeg ikke overså noen da. :cryin: Kartplottere var det på rekke å rad . Det virket som de heller valgte å gi ut en katalog med vareutvalget. Synes messen har øket i omfang når det gjelder utstilte båter.

 

http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=2667

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Etter at lommeboken er rensket for godt over 40000,- :cryin: etter kjøp av ny salong til den ene stuen hjemme (den andre får vente!), sier det vel mest om båtutstyrsprisene!

 

Lars H.

Når blir det invielses fest for sofaen :flag:

 

Er det ingen som har funnet noen brukbare dorull holdere på messa ?? :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det ble fem flotte timer på båtmessa i dag. Det var yrende liv, masse flott å se på, mange hyggelige forhandlere, behagelig stuetemperatur i hallene - og rett og slett j.... gøy!

 

Vi var først og fremst ute etter å se på lukkeder cabincruisere fra 32 til 36 fot. Utvalget her var ikke veldig stort. For eksempel skulle jeg gjerne sett Riviera, Skorgenes, Barracuda og noen andre norskproduserte. Synd de ikke finner å ville være med på Norges største båtmesse, men de synes vel kanskje at det koster mer enn det smaker? Men vi fikk da studert Skilsø, Saga 315, NB, Viknes, Viksund, Nimbus m.fl. Mye fine båter med mange forholdsvis like løsninger. Dermed blir det detaljer og finish som skiller dem fra hverandre. Og nettopp det er jo så fint med slike messer. Man kan gå rett fra den ene til den andre, studere, snakke med forhandlere, rusle tilbake for å dobbeltsjekke spørsmål som dukker opp - og sammenligne mens inntrykkene er ferske.

 

Og hva falt vi for? Vel - "seieren" gikk nok til Viksund St Crux 340. Fine og romslige løsninger, elegant i detaljene, stilig design og smarte løsninger. Diskuterte Båtmagasinets test med forhandleren - og han var nok litt lei seg for den kritikken han hadde fått når det gjaldt styring på utgaven med fast aksel. Men, sa han, dette var vi i ferd med å utbedre allerede før bladet gikk i trykken.

Okke som - en usedvanlig delikat båt. Men ikke akkurat billig. Flybridgeutgaven begynner på 1,9 mill.....

 

Vil du punge ut med det dobbelte kan du for eksempel kikke innom den nye Nord West 42-eren som finnes på messa. For en båt! For et år siden sa jeg til den svenske produsenten at han med sin 39-fot'er hadde messas fineste. Da gikk smilet nesten rundt skallen. La meg si det sånn. 42-eren er enda flottere. Virkelig en glede å få rusle ombord. Men akk, så aaaalt for dyr for meg. (Hadde Lotto'n gått inn med syv rette i dag hadde jeg satt kursen mot Lillestrøm og NW igjen i morgen. Men det ble dessverre bare fem rette og 159 kroner.)

 

Seilbåter! Ikke særlig god peiling, men vi benyttet da anledningen til å gå ombord i noen av dem for å se hvordan løsningene er under dekk. Mye delikat - og mye båt for pengene når man sammenligner med motorbåter. Men det er (for oss) et eller annet som ikke appellerer helt ved å sitte i en fin salong, men totalt uten utsyn....

 

Vel, vi har bestemt oss for å bytte ut MorMajor i løpet av året, og kjøpe en ny eller nyere brukt til 2007-sesongen. Grublingen og funderingen fortsetter også etter messa, men du verden så nyttig med alle inntrykkene man får med seg.

 

Mange mennesker, lange køer og dyre pølser? Slett ikke noe problem! Vi hadde med rundstykker og Farris i sekken, vi støtte ikke på en sur messebesøker eller tverr forhandler. Nå har jeg salongbordet fullt av interessant lesestoff. Og billetter og bensin ble mer enn tjent inn på et meget gunstig messetilbud på bunnstoff.

 

Nå er det bare å bli kvitt snø og is så vi kan komme igang! Det er grenser for hvor mye jeg kan gni og pusse på alt båtinventaret som ligger i loftetasjen her!

 

mvh

en messefornøyd

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Ja, det er vel siste gangen jeg har med familien innover, men hovedinntrykket mitt er at det ikke er store forskjellen fra i fjor eller forifjor, jeg synes det var skuffende få snekker der inne (Sollux stand ble selvsagt besøkt).

 

Regner meg selv for å være en som er ganske interessert i båt, men denne turen var ingen "høydare". Tror også det går to år før neste besøk. Så var jeg heller ikke på kjøpern.

Nei, Solluxen får nok duge et par år til.

 

Satser heller på Båter i Sjøen til sommeren.

 

 

Hilsen Petter-B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte gårsdagen på messa og jeg synes at den

var vært turen og biletten, så nå har jeg lesestoff i lang

tid fremover. og jeg tegnet et abonement på bladet

båtliv med medlemskap i sjøasistanse for kr 550 og det er vel

rimeligt fikk også med båtguiden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

....hovedinntrykket mitt er at det ikke er store forskjellen fra i fjor eller forifjor, ........

.... men denne turen var ingen "høydare".....

....Satser heller på Båter i Sjøen til sommeren.........

Er stort sett enig i disse betraktningene, bortsett at jeg fikk svar på en del spørsmål om utstyr (+ masse lesestoff).

 

Lot meg ellers overtale til å tegne medlemskap i Norges Fritids- og Småfiskerforbund. Noen andre som er med her??

 

Ellers er det min mening at:

Båter i sjøen er best på båter.

Sjøen for Alle er best på duppeditter og utstyr.

 

Da blir det jo liksom til at man må gå begge steder.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Båter i sjøen er best på båter.

Helt enig, men Sjøen for alle er en flott anledning til å studere undervansskroget. Det er ikke så lett på båter i sjøen. :diving:

 

For øvrig var det kjekt å være tidlig ute. Jeg fikk med meg klær til halv pris hvor det var tomt for en del størrelser allerede første dagen, og jeg fikk med meg en håndfull fribilletter som allerede er gitt videre til venner og familie. (Alle utstillere har en bunke slike, det gjelder bare å oppføre seg pent. :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...