Jump to content

Sjøveisreglene. En gang for alle.


Krapyl

Recommended Posts

varför stenger dom ikke Dröbak sundet för fartygstrafikk under dom timerne ner startfeltet passerer???

 

 

det gör dom her nere i Göteborg ner det er store evenemang typ Volvo Ocean.........

samme med Götaelv-bron när Göteborgsvarvet (halvmaraton) går varje år

 

nyttotrafikken får vente........VTS'n går ut med varning, så att inga fartyg går in i hamnområdet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

viser slepebåten däremot signalen

tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

 

då gäller regel 18 b (ii) att segelfartyget skall vike !

 

vill man lese mer om dette så står det under kommentarerna til regel 18 her

der står oxo att regel 18 ikke er tillämplig för upphinnande fartyg.

:confused:

 

Jeg tar alltid forbehold om min forståelse av de fine nyanser av det svenske språket, men dette får jeg ikke til å stemme. På norsk bokmål innledes da regel 18 med følgende:

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet

 

For "case 4" blir dette i klart språk: Det som sies i regel 18 gjelder ikke ved innhenting.

 

Dette bekreftes av kommentarene i Olaf Trysnes' kjekke bok "Føre var. Sjøveisreglene med kommentarer."

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

For "case 4" blir dette i klart språk: Det som sies i regel 18 gjelder ikke ved innhenting.

 

Dette bekreftes av kommentarene i Olaf Trysnes' kjekke bok "Føre var. Sjøveisreglene med kommentarer."

du har nog missförstått Sjötummel!

 

det er akk vad som står i kommentaren til regel 18

"Vidare gäller bestämmelserna i regel 18 inte för upphinnande fartyg."

 

regel 18 gäller ikke för inhenting (13).......ett segelfartyg som seglar snabbare en ett motorfartyg viker för ett motorfartyg........

 

en båt vilken som helst som går snabbare viker.....

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men fergene kjører som før uten å slakke. Noen styrefart trenger de ikke. De har joystick control alle sammen. Et år gjorde en av dem det kunstykke å gå gjennom feltet med thrusterne gående hver sin vei.

Hva har styrefart med Joystik-kontroll å gjøre? Alle båter må jo ha en hvis fart for å kunne styre pressis. Hvis skipet hadde thrusterene på og de gikk hver sin vei så må skipet ha hatt svært lav fart for at de skal få tak i noe vann (noe som i seg selv sier at innlegget ditt bare er tull) og da sier det seg selv at seilbåtene allerede har brutt reglen om å holde av veien for nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto "case 4" som at motorbåt med slep, med begrenset evne til å manøvrere, innhenter en seilbåt.

jo det er riktigt, men för att han skall kunna åberopa 'förkjörsrett' så måste han före dagsignaler/lanterner som viser "begrenset evne til å manøvrere" viser han ikke dessa

signaler, så er han att betrakta som vilket motorfartyg som helst........

 

oavsett signaler eller ej, vid inhenting så gäller regel 13, då skall han vike!

 

dette er en sk 'slamkrypare' på tester i Sjöveisregler på navigasjonsskoler.... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jo det er riktigt, men för att han skall kunna åberopa 'förkjörsrett' så måste han före dagsignaler/lanterner som viser "begrenset evne til å manøvrere" ...

Må innrømme at jeg ikke har full oversikt over lanterneføring / dagsignaler utover det "normale".

 

Følger regelen "ser det ut som et juletre så hold deg unna!"

Pleier å funke....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Følger regelen "ser det ut som et juletre så hold deg unna!"

Pleier å funke....

det er en bra regel sum funker i alla lägen.........

 

 

 

 

 

Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise:

 

(i) tre rundtlysende lanterner anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse lanternene skal vise rødt lys og den mellomste lanternen skal vise hvitt,

 

(ii) tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

 

(iii) når det gjør fart gjennom vannet, en eller to topplanterner, sidelanterner og en akterlanterne i tillegg til de lanterner som er foreskrevet i punkt (i),

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Følger regelen "ser det ut som et juletre så hold deg unna!"

Grei regel, og som Gunga Din skriver er den riktig i de fleste tilfeller.

 

Likevel, lanterner og dagsignaler står faktisk i sjøveisreglene som du likevel skal ha i båten. (Jeg anbefaler kommentarutgaven til Olaf Trysnes.) Skal du virkelig imponere har du også det lille heftet "Utdrag fra den internasjonale signalbok" liggende. :yesnod:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Hva tror du denne gjør?

Thrusterne (styrt av joy-stick eller ikke) gjør ikke noe som helst så lenge fergen seiler med full fart.

 

Jeg tror det kan være nyttig for andre å forstå at det nødvendigvis ikke behøver å være noen sammenheng mellom det at en innsender legger ut presumptivt avanserte diagrammer her på baatplassen, og vedkommendes forståelse av store skips manøvreringsevne...

Link to post
Share on other sites

Du tar hele tiden ting ut av sammenheng.

Dette var et svar på postulatet om at et fartøy må ha fart for å styre.

Jeg vil også gjøre oppmerksom på at det avanserte diagrammet på denne fyller flere ringpermer.

Dette er forenklet slik at alle kan forstå.

Redigert av Ingar (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, unntatt et fartøy som holder på med å fjerne miner, skal vise:

(ii) tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

Slepebåtbransjen gjør seg dessverre den bjørnetjenesten å ha disse signalene oppe 24 timer i døgnet 365 dager i året. Helt uavhengig om de har slep eller ikke. Det blir litt sånn ulv,ulv sånn at en nesten ikke gidder å ta hensyn til det etter hvert.

Jeg sier ikke at alle slepebåter har det, men de fleste som frekventere mine hjemmefarvann i hvert fall.

Ellers er jeg enig i at juletrær på sjøen bør en styre unna.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Slepebåtbransjen gjør seg dessverre den bjørnetjenesten å ha disse signalene oppe 24 timer i døgnet 365 dager i året.

Ikke ulikt fiskerne. To trekanter med spissen mot hverandre. Ved kai. Det henger vel en dupp m/mark ut bak da......

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Hva tror du denne gjør?

Betyr det at du kjører rundt og tror alle ferger har dette utstyret. Jobber selv på en splitter ny ferge og det er en større prosses for å starte opp baugthrustere som faktisk tar et minutt eller to. Og selv om man har en hvis beredskap ved spesielt trange farevann er jo ikke det beregnet på stabeiser som står på sitt uansett. Derfor vil jeg påstå at det ikke er spesielt lurt å ikke la nyttetraffikken opprettholde sin styrefart. Skal være enig i at disse skipene ofte går vel fort på visse plasser hvor de heller burde slakket av men jeg gir de alltid den plass de trenger uannsett hvor "lille meg" er hen.

Link to post
Share on other sites

Lærerikt i den forstand at man skjønner at alle båter på fjorden vil ha sin egen oppfatning av regler.

Farlig lære hvis man tar et enkelt innleggs tolkning som en sannhet....

Nei det er vel ikke sånn å forstå - at en skal sluke alt rått, men det er mulig det er jeg som er spesielt kvikk i oppfatningen, for jeg har faktisk lært en hel masse av det her. Synes aldeles ikke det er farlig lære å diskutere sjøveisreglene, eller andre ting for den saks skyld, på den måten det blir gjort her. Synes heller ikke det ser ut som om alle har sin egen oppfatning av reglene. Synes tvert i mot av meningsutvekslingen er meget fruktbar og en grei måte å få større forståelse av sjøveisreglene. At ikke alle har like god innsikt eller ikke har samme mening, bringer jo bare større bredde inn i diskusjonen.

 

Stå på! :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...