Jump to content

Sjøveisreglene. En gang for alle.


Krapyl

Recommended Posts

Morsom tråd deg dette her..... Jeg som lurer på å konvertere til seilbåt... tror jammen ikke jeg tør om jeg da kan få alle seilbåtskipper holdningene....Da blir jo fort en fare for både seg selv og andre

 

Klarer jeg derimot å ta meg det beste fra flybridgen over, så følger nok det sunne vettet med også... og ikke "stå på krava" holdningen som regjerer hos en del...

Skjønner ikke helt at denne tråden gir uttrykk for 'stå på krava' holdning.

Er det ikke greiest hvis reglene følges, så vet alle hva som kommer til å skje?

 

Det beste er selvfølgelig å unngå vikepliktssituasjoner - det er vi enige om - men når de først oppstår? Det er det denne tråden handler om. Da mener jeg at det er bedre å følge sjøveisreglene enn å lage et nytt sett spilleregler der og da.

 

Det øker sikkerheten at begge parter har en viss grad av forutsigbarhet vedr hva som kommer til å skje i nærmeste framtid.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt at denne tråden gir uttrykk for 'stå på krava' holdning.

Er det ikke greiest hvis reglene følges, så vet alle hva som kommer til å skje?

Det er dette med tolkning av regler og innhold i innlegg... Det som jeg oppfatter som stå på krava holdning oppfattes ikke slik av andre... Det samme blir ved tolkning av sjøvesregelene i gitte situasjoner.. Bare ved å lese gjennom senne tråden så er det vel nesten like mange oppfatninger som det er innlegg.. og vi som debatterer her er jo langt under en promille av alle de som ferdes på sjøen..

 

Det er relativt opplagt for meg at en seilbåtskipper som krysser i et trangt farvann eller i en sterkt traffikert lei og forventer at både store lastekip eller rutegående ferger på flere tusen tonn skal vike for en... står på krava, selv om han retten på sin side.... men det er nå min mening da.. Det hele handler om smidighet og fleskibilitet...

 

Det å få alle til å følge reglene er nok en utopisk tanke som aldri vl la seg gjennomføre, både sjøen og på landjorden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var vel ingen som utøvde slik ekstremsport i eksemplene?

Det er sant, men i det virkelige liv er det noke flere som gjør det.... både i blindleia, mellom Langøya og Langesund og andre steder. Sjøveisreglene gjelder vel også for annet enn de gitte eksemplene siden det var det det var "sjøveisregelene en gang for alle" vi snakket om, og sannsynligheten for at man opplever noen som driver med denne "ekstremsporten" er vel like stor som at vi opplever tilsvarende situasjoner som i eksemplene vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er relativt opplagt for meg at en seilbåtskipper som krysser i et trangt farvann eller i en sterkt traffikert lei og forventer at både store lastekip eller rutegående ferger på flere tusen tonn skal vike for en... står på krava, selv om han retten på sin side.... men det er nå min mening da.. Det hele handler om smidighet og fleskibilitet...

det finns ingen 'rett' för en segelbåt o krysse i trange farvann, o samtidigt hevde noen rett.............

 

regel 9a du kan lese kommentarer/förklaringar efter 'själva regeln' i den Svenske versjonen

av de Int. Sjövägsreglerna.

 

"Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera."

 

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...oreskrifter.pdf

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

... eller en med robåt eller seilbå som tviholder på retten til leie og som mefører at jeg ikke rekkker frem i tide....

En rett robåten/seilbåten altså ikke har.

 

 

Det er relativt opplagt for meg at en seilbåtskipper som krysser i et trangt farvann eller i en sterkt traffikert lei og forventer at både store lastekip eller rutegående ferger på flere tusen tonn skal vike for en... står på krava, selv om han retten på sin side.... men det er nå min mening da..

Huff og huff. Denne meningsutvekslingen blir jo verre og verre.

En seilbåtskipper som oppfører seg slik har aldeles ikke retten på sin side!

Tvert imot!!

Og nettopp det har jo vært hele poenget for min ydmyke deltakelse i denne debatten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan du ikke gi deg med å sette seilbåten som den som alltid skal ha rett.

 

Hold deg til fakta, så blir saken mer reel.

Jeg har ikke satt den ene eller den andre som den som har rett.

Jeg la ut 3 "case" og har ikke argumentert for det ene eller andre synet.

Kun spurt om hvilke regler som kommer i spill.

Reell?. Vel jeg fikk iallefall med meg at det er to seilbåter med innbyrdes ansvarsforhold.

 

Og siden jeg plasserte grunna og staken feil:

 

Bilde

 

så flytter vi de. Drag heter den kommandoen.

 

Angående case 3 så var det interessant å observere hvordan "seilbåten har vikeplikt" satt i ryggmargsrefleksen, enda det er klinkende klart at det har den IKKE. Det ville også, som surprise har påpekt, vært temmelig tåpelig av ham å slutte å markere sin kurs i den situasjonen.

Nå er det jo også lite sannsynlig at en slik situasjon oppstår.

 

Angående case 2 så må det jo være klinkende klart at i den situasjonen som er oppstått må ferga pent vente til det kan passeres. Selv om nok mange av dem hadde tutet og bært seg og prøvd å presse seg frem. Den hellige og ukrenkelige nyttetrafikken har også et ansvar.

 

 

Jeg lurer på om idiotforklaringer og latterliggjøring hadde uteblitt om jeg hadde fremstilt det slik....

 

Bilde

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å tolke det første utsagnet, skipper W,

Har du vært på CBC-dekket og prøvesmakt, Worse?

:lol: Kunne se slik ut, ja. Har rettet det nå. Merk at mine meninger er basert på situasjonen i skissens øyeblikk, ikke på hva situasjonen var et minutt eller ti tidligere, for det sier jo skissene ingenting om.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Situasjonen i case 3 ER udiskutabel.

Regel 18 (iv).

Nå er vel også "case 3" for tegningen hvor seilbåten er bytet ut med en motorbåt også udiskutabel, jf regel 13 a. (Og fra vinklene i tegningen er dette en innhenting, jf 13 b, i tillegg til at regel 13 c påpeker at tvilen skal komme den innhentede til gode.)
Link to post
Share on other sites

Seilbåten viker, enten etter regel 17 a) (ii) dersom dette er en innhenting (det betyr isåfall at slepet allerede har brutt sjøveisreglene 13 a)) eller så skal seilbåten vike etter regel 18 b) (ii)

 

Uansett skal altså seilbåten vike.

Selvoppholdelsesdriften til seileren vil også medvirke i samme retning, siden slepet ikke vil klare å svinge unna på den avstanden som er igjen. :smiley:

 

Ut med storskjøte og fokkeskjøte, og fall av 50 grader er tingen å gjøre..

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til de første setningene i Skipper Worses komentarer til Situasjon 1:

 

Det kan ikke være slik at seilbåtenes vikeplikt for et stort skip (nyttefartøy) skal være avhengig av en vurdering (fra seilbåtskippernes side) om hvorvidt det store skipet (nyttefartøyet) har plass til å vike til styrbord eller ikke. Dersom den aktuelle situasjonen er i Drøbaksundet, er dette åpenbart og udiskutabelt et farvann som kommer inn under definisjonene i sjøveisregel 44.

Neida, Krapyl: Jeg sier IKKE at fergen har "påkjørsrett" eller "rett til å jage fritidsbåtene på land"...

Har ingen her seilt Färderen (sitter på PC med engelsk keyboard), på en dag da de ankommer Dröbaksund, uten vind og med strömmen imot seg???(det er normalt slik).

Tenk deg ca 1050 båter tett sammen i den trangeste delen av Dröbaksund, med NYTTETRAFIKK ut og inn av fjorden....hvem har vikeplikt??

 

Foran alle större nyttebåter kommer POLITIET eller REDNINGSKÖYTA i full fart med blålys og sirener, gud bedre den j$£@$@@@ seilbåt, som ikke får flyttet på seg i tide!!!!

 

Argumentet at jeg seiler regatta, og vil helst ikke tape tid holder neppe her!!!

 

Faxen, som sitter i båten å koser seg under Färderen i Dröbaksund!!

(Seilbåter er nydelig å se på )

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Færder`n kan jeg bekrefte at det kan bli "action" på morrakvisten gjennom Drøbaksundet.

Under Færder-seilasen 2004 var det svært lite vind, og det var til tider totalt kaos da nyttefartøy kom inn/ ut fjorden, men svært mange starter da motoren.

Husker spesiellt en som dro febrilsk i påhengeren som nektet å starte på den fuktige morgenen, var ikke langt fra det smalt der...

 

Ellers ble jeg overrasket over hvor høy fart skipene holdt opp fjorden, det er jo en "vegg" med seilbåter de må presse seg igjennom, men de må vel ha styrefart.

Link to post
Share on other sites

Ellers ble jeg overrasket over hvor høy fart skipene holdt opp fjorden, det er jo en "vegg" med seilbåter de må presse seg igjennom, men de må vel ha styrefart.

Det er vel stort sett fergene som går der under selve seilasen. Jeg tror de som ikke har tidtabell holder seg vekk de timene de varer.

Men fergene kjører som før uten å slakke. Noen styrefart trenger de ikke. De har joystick control alle sammen. Et år gjorde en av dem det kunstykke å gå gjennom feltet med thrusterne gående hver sin vei. Det sier vel sitt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

I Gunga sin skisse, forutsatt at slepet innhenter seileren, skal slepet vike, se regel 13 a), som går foran de øvrige reglene i Del B avsnitt I og II.

 

Er det skjærende kurser, skal seilbåten vike ihht. Regel 18 b) ii) jfr. Regel 3 g) vii). Det fremgår ikke av skissen at slepet har begrenset manøvreringsevne, men i mangel av kunnskap om det motsatte må man antakelig legge til grunn at det har begrenset evne, etter prinsippet i Regel 7 a) og Regel 2.

 

Lagt til: Sannelig er jeg glad for at vi har så god plass på denne siden av Lindesnes ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hej Tuffff,Surprise o Skipper_Worse!

 

Jag skrev inget om Slepebåtens dagersignaler/lanterner

därför har ni allesammens rett........ :smiley:

 

Tuffff er inne på 'pudelns kärna' !

(om vi för en stund bortser fra inhentings regeln, samme som 'case 3')

 

under förutsettning att Slepebåten med slep ikke för dagersignal/lanterner

som viser att regel 3 g (iv) "fartøy som har begrenset evne til å manøvrere"

så er slepebåt+slep att anse som ett vanligt maskindrevet fartyg !

 

og skall alltså vike för seglaren, ...........

 

viser slepebåten däremot signalen

tre signalfigurer anbrakt loddrett over hverandre hvor de best kan ses. Den øverste og nederste av disse signalfigurene skal være kuler og den mellomste terningformet,

 

då gäller regel 18 b (ii) att segelfartyget skall vike !

 

vill man lese mer om dette så står det under kommentarerna til regel 18 her

der står oxo att regel 18 ikke er tillämplig för upphinnande fartyg.

 

OBS dette gäller bare ute på 'fritt vatten'

 

det absolut beste för oss fritidsseglare er att närsituasjoner aldrig uppstår !!! :smiley:

(sen en annen sak er att om en olycka skjer så döms det, efter vad jag hört, aldrig

att en båt er 100% ansvarig för olyckan utan båda båtar blir i olika grad ansvarig för att det

har hänt en olycka)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er vel stort sett fergene som går der under selve seilasen. Jeg tror de som ikke har tidtabell holder seg vekk de timene de varer.

Men fergene kjører som før uten å slakke. Noen styrefart trenger de ikke. De har joystick control alle sammen. Et år gjorde en av dem det kunstykke å gå gjennom feltet med thrusterne gående hver sin vei. Det sier vel sitt.

Dette er nesten helt utrolig. Fergens thrustere har ingen som helst virkning, så lenge fergene "kjører som før uten å slakke". Det er først når de slakker ned til under 5 knop, at fergene (og andre skip som er utrustet med thrustere) kan forvente av å ha noen som helst effekt av å bruke slike hjelpemidler.

Link to post
Share on other sites

"Danske" ferjene ser ut til å klare seg bra under Færder`n, de har jo "politi-eskorte" og det hele... Blir egentlig litt imponert av å se de navigere sikk-sakk ut fjorden mellom alle seilbåtene.

Det som er mest skremmende er lasteskipene som kommer i godt sig inn i mølja, og som kun har et voksent "hønn" som hjelpemiddel....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...