Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg å høre hva slags båt de forskjellige medlemmene har, så da er det vel rimelig at jeg begynner med meg selv. :lol: Båten min er en skjelden båt i Norge, og jeg har kun sett 3 stykker, hittil.  Derfor ville jeg tro en liten beskrivelse er på sin plass for de fleste.

 

Jeg har en Broom 37 Ocean, engelsk cabincruiser fra 1971, med to originalmonterte Perkins 6.354 HT (liggende) diesler på tilsammen 290 HK. Som det kan sees av bildene på denne linken

 

http://groups.msn.com/Smileshine/festinale...oto&PhotoID=152

 

er det store vinduer i midtkabinen, hvor salongen og nedre styreposisjon er.  Det gir et lyst trivelig  :smash: rom hvor man kan oppholde seg svært komfortabelt om det skulle være dårlig vær ute. Her er det er u-sofa og to stoler pluss et bord, som kan tas opp på øvre dekk hvor den andre styreposisjonen er.  I tillegg er det et lite kjøkken, med trykkvann, kjøleskap og gasskomfyr.  Varmtvannet lages også med gass.  Det har jeg tenkt å bygge om, for jeg tro ikke det er spesiellt trygt  :crazy: med pilotflamme og automatisk varming når det tappes vann. Det originale kjøleskapet (80 liter) ble byttet i sommer, fordi det bråket veldig. Det nye kjøleskapet det var plass til var 120 liter. :cheers:.  Ellers er kjøkkenet originalt.

 

Forut er det en gjestekabin med to køyer med tykke madrasser  :lol: og god plass, selv om man er 192 høy. Eget bad med toilett hører til.  

 

Akterkabinen, som er kjempestor,  har eget bad med toilett og dusj. To brede køyer med enda bedre madrasser enn forut  :lol:. Ellers har jeg montert dusj ute på akterkabinen, det er fint å kunne skylle av saltvann når man har badet.

 

Det er full ståhøyde 195 cm overallt ombord, bortsett fra under targabøylen (ikke Original).

 

På øvre dekk har den forrige eieren bygget sittebenker, noe som høyner standarden betydelig i forhold til originalutgaven hvor det kun er et par sitteplasser i tillegg til skipperens plass  :seeya:.  Her har 8 mennesker spist reker og drukket hvitvin,med god plass  :lol:.

 

Det er tradisjonell elektrisk ankerwinch med kjetting forut, og IL ankerwinch med kjetting bak.

 

Styringen drives av, tro det eller ei, stag og universalledd  :confused:, og den originale autopiloten er koblet til ett av stagene med en sykkekjede og tannhjul.  Fungerer veldig bra.

 

Jeg har montert Kartplotter Garmin 2006C  :lol: :lol: :lol:, byttet toilett foran, montert måler for vann og septik, bygget om ladesystemet, og montert Batt-Meter  :lol: .  Planen tilsier nytt toilett akterut også, med tilkobling til septiktanken forut.  Et aggregat står også på ønskelisten.ker, så det kan nok ta sin tid.

 

Min bedre halvdel (på dollbordet) gjennom 37 år er like glad i båtlivet som meg, så det er ganske lett å få godkjenning på fornyelser, spesiellt til VVS opplegg.  Aggregatet blir nok værre.

 

Jeg må si jeg gleder meg til sommeren igjen.  Men det gjør vi vel alle.  :sleep:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Slenger meg på med noen linjer om Sjømannen min, eller Snømannen som min bedre halvdel sier nå som den ligger i opplag og det er fullt av snø rundt den.

 

Det er min første båt og jeg kjøpte den for en 7 uker siden.

 

Bilde

 

Båten har allerede rukket å gå til hodet på meg. Jeg var så heldig å få tak i en med ny 18Hk Yanmar motor som var gått bare 170t. Samtidig var aksling, propell og kalesje skiftet. Med dette utgangspunktet tenkte jeg at jeg kunne koste på meg en del arbeidstimer og penger for å få den slik jeg vil ha den. Omfattende planer er lagt for vinteren og våren:

 

Lakkering utvendig, ny fenderlist, pusse opp navneskilt, horn, vindusviskere, bygge pentry og montere dette, lage et lite rom for porta potti, trekke opp igjen vegger i kabin, nye puter i kabin, sette i ferskvannstank, montere dieselmåler, nye fendere, fenderholder på pullpit, gå over hele el. anlegget og ruste opp dette, sette inn forbruksbatteri, bord i cockpit og kabin, bygge nytt dashbord så alle brytere og instrumenter kan samles der, lydisolere motorrom bedre, badeplattform, og enda et par sider til med notater.

 

Det var noen ord om "darlingen" min.

Link to post
Share on other sites

:puke:

 

Du har helt rett Thor, det er Festina Lente III.  Det var synd mitt forsøk på å få til et bilde mislykkes :cryin::cheers: , men jeg håper jeg kan få hjelp til å få det lesbart etterhvert.

 

Honnør for din iaktagelsesevne. :puke:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: :puke:

Det var synd mitt forsøk på å få til et bilde mislykkes :cryin::cheers: , men jeg håper jeg kan få hjelp til å få det lesbart etterhvert.

 

Honnør for din iaktagelsesevne. :puke:


 

Skjønner ikke hva du mener med at bilde mislyktes.

Du har antagelig postet et 1200x900 bilde,og det tar litt tid å laste ned på computeren.Etter å ha prøvd det mest av  bildebehandlings program så er jeg tilbake ved square 1-Microsoft Photo Editor.

Bruker du denne så kan du åpne bilde og velge `lagre som`  og deretter velge `mere`.Da kan du justere størrelsen på billedet-jeg bruker å gå ned til ca 50-55

prosent.Dvs at bilde krympes og det er raskere å maile og å åpne når du poster på nettet.

Bakdelen ved dette er at bilde kan virke flatt og miste noe dybde,fordelen er at du mere enn halverer sendetiden via mail.Sender en del mail bilder via mobil og sende tiden for mine ìndustri` foto gikk ned fra 12-15 min til ca 2min 15 sek.

 

 

Artig båt du har!

Link to post
Share on other sites


Pirus:  Det var synd mitt forsøk på å få til et bilde mislykkes

 

Jeg tror kanskje Pirus mener noe annet. Jeg tror det er problemer med selve linken til bildet av båten. Ihvertfall har ikke jeg fått den til å virke.

 

Pirus: Er du sikker på at bildet ligger på adressen du har linket til? Har du prøvd å laste det opp en gang til? Er adressen korrekt? Hvis bildet er lastet opp og adressen er korrekt, skal man kunne se bildet ved å skrive inn adressen til bildet direkte i browseren. Men det ser ikke ut til å fungere i dette tilfellet. Vær også obs på at mange systemer skiller mellom store og små bokstaver. Så hvis bildet heter pict0015.jpg før du laster det opp, må det også adresseres som pict0015.jpg, og omvendt. Dette gjelder bokstaver i hele URL (adressen).

Link to post
Share on other sites

Da legger jeg inn min og, antar at det ikke finnes noen av denne i Norge.... :cryin:

 

26', bygget på et Brasiliansk verft (Carbrasmar) i 1982, originalt utsyrt med 2 VP130 benisnmotorer, men er i senere tid bygget om til 1 stk Mercedes diesel OM352A 210HP / VP280SP drev.

 

Skroget er bygget for Brasilianske farvann, med lite skjærgård og havet rett ut, dvs mye bølger og gammelt havsvell. Har vært ute i ca 3m bølger, og uten å påstå at det var veldig behagelig, var det aldri fare på ferde. Marsjfart 25 knop, toppfart 30 (KUN ved havblikk...) Super fiskebåt, stangfiske etter STOR fisk.

 

Bilde

Det er min første båt i Brasil, hatt den i ca 4 mndr. Den er nå omdøpt til Isabella, og gjennomgår mye oppgraderinger både exteriørmessig og motor/drev vedlikehold. Håper å være klar til sommern.... :cheers:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Båten min Trudelutt, er en Saga27 fra 1986. Jeg kjøpte den et år gammel i 1987.

 

trudelutt_flagg.jpg

 

For mer info om oss og båten, kan du ta en titt på Trudelutt sin egen side, http://home.no.net/saga27 og klikke på "Båten og oss"

 

En annen side med Saga27 stoff er: http://www.saga27.com Der er det blandt annet bilder fra produksjonen av Saga27 på Selje.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og båten min er en Skilsø 750 CC 1986 modell med 86 hk Volvo Penta TMD.Skilsø`s første forsøk på industriell båtproduksjon.Min påstand er at dette må være markedets rommligste 25 foter?

Slingrebøtte,rank og følsom for tverrskips vekt forandringer men på tross av dette er jeg meget fornøyd.Forrige båten var en Saga 25T og dette er nok en bedre båt som båt sett,men Skilsø`n har plass og masse sjel.

Utstyr:Trimplan,gass kokeapp.,kjøleskap,Wallas varmer,utedusj,ankervinsj bak,vhf,ekkolodd,gps og en del andre instrument.Ja,og baugpropell pga at det er for liten plass for å snu ved båtplassen uten denne.Og bakke over 2 kabler gidder jeg ikke da den overhodet ikke tar ror akterover og er en høydott i vinden. :cryin:

 

Av vinter ting og tang så står montering av kartplotter kjøpt av Per og innmontering av nyreparert varmeveksler,og monterting av sjøventil til septik tanken.Masse mere og så klart,men det er mest småplukk :kiss

 

Ingen montebello style selv om alle puter og tepper inn og utvendig ble byttet for noen få år siden :puke:

Vidunderet heter Nanook og er antagelig oppkalt etter en av stemmene i hodet mitt? :lol:Vel,historien er annen men det kan være til en annen gang.

Håper på mild vinter og tidlig vår siden den skal Max Wax behandles så det blir vel neppe Øl Tilvennings Kurs ombord før april. :cheers:

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Båten min er en Windy 32 Scirocco. Kjøpt pent brukt  januar 2001, og har siden vært til mye glede. Båtsesongen 2002 ble avsuttet for noen få uker siden, etter nesten 130t og vel 1200nm. Flere bilder og historier finner du på nettsidene mine. (Og så får vi se om bildelinken virker).

 

 

Bilde

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her er båten våres, en Hasla 26 som vi har hatt i noen år nå.

Den fikk ny motor nå i vinter, pluss en fullstendig oppgradering innvendig med nye puter tepper gardiner etc.

Kalesjen står for tur nå, har akkurat bestillt ny, som blir levert nå i høst.

 

Gleder oss til sommeren, blir ferie på Sørlandet  denne sesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg takker Thor for velvillig hjelp, og Wick for en artig link til båten. Min båt er mer eller mindre eksakt lik innvendig.  Til og med fargene på tepper og seter er likt.

 

Båten er nå under presenning for vinteren, men noe arbeide med klargjøring for vinteren gjenstår, bland annet skal jeg ha inn avfukteren som jeg anskaffet i fjor.  Litt skruing på motor, og så er det bare å se frem til en ny sommer. :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Båten min er en 1996 modell Bayliner 2355 Ciera Sunbridge.  Hadde tenkt å kjöpe en 87-88 modell Sea Ray 250 Sundancer, men admiralen ville ha noe nyere, så jeg hadde ikke noe valg!  Plassutnyttelsen er veldig god for en 23 foter og den er ganske bra utstyrt også.  Motor er 5.0L Mercruiser med Alpha 1 drev.

Jeg har nettopp kjöpt nytt hus så båten har dessverre vært veldig lite brukt denne sesongen.  Det vil forhåpentligvis bedre seg neste år.

 

Bilde

 

Ojoj...  ble litt stort, kanskje  :sad:

Kåre

Link to post
Share on other sites

Båten min, Fjord 27AC Fjordcruiser, 77' mod. Har snekkret en del nytt. og byttet ut all innredning, mye likt orginalen, men med noen egne varianter. Hjøpte en stabel med teakfinerplater og 2 x 4 teak stokk +  :sad:.

På hjemmesiden finner du en link til BILDER. Dette er laget i all hast men har planer om å oppgradere med noe mere historikk.

 

http://home.no.net/berbmo/

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


PanPan: Min første båt var et "søsterskip" til denne modellen av "United States" som far laget til meg:


 

Da får jeg vel også legge inn bilde av min første båt. Den laget min farfar til meg da jeg var liten gutt. Og det var en riktig skarpseiler med blykjøl. Holdt på å miste den mang en gang når den fikk vind i seilene på Jærstrendene.

 

Bildet under er fra Solastranden.

 

Bilde

 

Den har nå sin faste plass på hyllen på "gutterommet/datarommet/roterommet" mitt sammen med andre rariteter.

 

Bilde

 

(Har jeg ikke "lekkert" tapet på veggen?)

:sad:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

thor:

--------------------------------------------------------------------------------

Lars H.:

Har jeg ikke "lekkert" tapet på veggen?

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Smakfullt er ordet Lars Selv har jeg 101 Dalamantinere på ene veggen kombinert med furupanel som ser ut som om det er kasta på plass

på de 3 andre...

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Jeg syntes småflaskene var mer interessant.    

--------------------------------------------------------------------------------

 

......Småflasker? Men de er jo tomme! :sad::wink::drink:

Link to post
Share on other sites

Hei.


Andreas: Jeg syntes småflaskene var mer interessant.  :wink:

De er tomme! Har en hel bærepose til med tomme.

 

Men i skapet har jeg en halvfull/tom Ballantines Whiskey på 43(!)% kjøpt i USA, - på polet finnes den kun i 40%. Hvorfor vet ikke jeg.  :drink:

 

Ellers er apparatet til venstre for skuten en morsemottaker i messing med manuelt opptrekk hvor det ble skrevet ut prikker og streker på en papirstrimmel. Under skuten en morsenøkkel i messing.

 

Fotoapparatene er også spesielle. Det lille boksapparatet er i tre, og dersom jeg ikke husker feil fra 1910. Det i midten er for glassplater, 9x12cm. Det til høyre er for rullefilm i widescreenformat, ca. 7x12cm film.

 

Radioen under en en norsk Huldra 4 med utrolig god kortbølge. Lyttet mye på fiskeribølge (lenge før VHF) med den.

 

Utrolig hva en samler på.  :sad:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...