Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts

:drink: :drink: :smiley: :smiley: Vi klarte det, hurrrrra!!!!

Endelig får vi lagt ut bilde av båten vår "Oda".

 

Vi hentet henne i Torsekilen ved Sarpsborg 23.9.95 og damen var noget lurvette i innredning og finish .men vi såg mulighetene. Skrog og motor var i god stand og det elektriske var oppgradert med bl.a. nye instrumenter. Våren -96 ble alt innvendig trukket om og pusset opp, nye gardiner, nytt listverk. De påfølgende år har hun stadig fått mer utstyr som kjøleskap. badeplattform, baustige, varmtvann, dusj på badeplattform. kokeapparat(gass), landstrøm med lader, inverter 230v - 300w, kalesje, GPS(blir nok kartplotter i år), radio-CD, ny varmeveksler, ny vannpumpe, sjøvannsfilter, vanntankmåler er satt inn, alle kraner, slanger og ventiler er byttet, motorrom isolert o.s.v., o.s.v. slik at hun står fram som en lekker "dame".

 

[url=">https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6898/Krageroe_-_2002.jpg[/url]">

 

Bildet er tatt i Kragerø sommeren 2002

 

Trond B

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Vi har ventet i spenning, men det er altså fortsatt ikke noe bilde.... :smiley:

 

Nå er bildet på plass, ja, Oda 1. Det skal litt mekking til for å få det til å funke, i det minste første gang. Fin båt som dere virkelig har gjort mye med. Og så fin havn, da. Kragerø er liksom stedet om sommeren, synes nå vi da. "Fast plass" ved bybesøk er nettopp bryggene i området dere ligger.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Treff i Kragerø blir jeg med på ja..  Tenker fremdeles på å ta "storbåten" nedover, men med spebarn osv. er det litt usikkert enda. Uansett har jeg en Polar20 og en GH 14 stående der nede på hytta. ( øya utefor).. Båtplassen treff kommer jeg ( vi ) uansett..  og Oda1  jeg ser båten din helt fint.  Flott båt :-)

Er litt usikker når vi skal nedover, men lurer på om det er i slutten av Juli og August..  kommer tilbake til dette.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Guest Haalandsine

MAXIM

Endelig fant jeg båten, riktig pris , god plass ( 5 gode liggeplasser ) Motoren har ikke verdens beste rykte , men det har vart i 20 år og med rett behandling så regner jeg med at dette går bra.

 

Er det fler med en slik båt der ute ?

Linken viser båten, mine bilder kommer etter hvert.

 

http://www.qvalinova.se/maxisidorna/maxim/index.html

 

Hilsen en "fersk " båt eier i Stavanger :   "Mascot"

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått lagt mine bilder hos "minebilder" og da gjenstår det bare å få dem hit på disse sidene...........vi prøver   :smiley:    :smiley:    :blush:

 

Dro til Bergen, nærmere bestemt Florvåg i midten av November 2002 for å hente den nye drømmebåten vi hadde kjøpt en måned tidligere. Båten er en Viksund St.Cruz 310 med

Kad44 EDC og var kun kjørt 91 timer, levert fra fabrikk April 2002, så den var som ny  :blush:

Hjemreisen startet fredags morgen kl 09.30 fra Florvåg i strålende høstvær og målet denne første etappen var Silda nord for Måløy. Der ble det laget en god middag i båten, noe rødvin til maten så var det bare å køye.  :seeya: Startet lørdags morgen 08.30 med å passere stadt i ganske grov sjø før kursen gikk videre til Ålesund for tanking og en bedre lunch i båten. Hastet videre nordover da målet for dagens etappe var å passere Hustadvika og anløpe Kristiandsund før mørket kom, ankom Kristiandsund 16.50 å da var det mørkt  :smiley:

En god middag med god drikke, kaffe og en coc.... :smiley: så var det bare å ta kvelden..deilig.

Søndag morgen var det -4 g ute og frisk bris, men +20 i båten så da er det ikke så ille å være til sjøs lell, egentlig veldig koslig  :smiley: Siste etappe gikk opp til Trondheim, kjøre tid 4t 30min

og endelig var båten hjemme til sin nye havn. :smiley:

Er meget fornøyd med båten og hvor god den er i sjøen, myk og lite slag.

I disse dager starter montering av ankervinsj med fjernkontroll og radaranlegg samt en del annet utstyr.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Båten min er en Scand Classic 25 (83 mod).

Med den omstridte doen bak. For min del med 2 unger er det helt gull med den siste stikkøya.

 

Ellers er det en kjempebåt selv om jeg har planer om å bytte den ut mot en som går litt raskere. Er en rastløs person så jeg trenger 20 ++ mil.

 

http://www.minebilder.no/thumbB/B1281/9mbj...ssjrn85kxxb.jpg

 

(håper bildet vises......)

Link to post
Share on other sites


Pjolter: Konge båt  :smash:

 

Er selv i Trondheim..  hvilken fart gjør du ?

 

Pjolter


 

 

lå jevnt på marsfart 23 knop/3400 rpm med fulle dieseltanker og 200l vann, litt bagasje - 2 mann og mye mat og drikke.

:confused:

Nådde 28 knop på 3800, men det var bare for å teste verftets oppgitte data og de stemte.

Er meget fornøyd med fartsomerådet på båten, regner med turfarten kommer til å ligge på mellom 20-22 da går den utrolig økonomisk også.

Link to post
Share on other sites


thor: Men hvorfor ha det så travelt da?7-8 knop er akkurat passe det.Hender nok at farten økes til 10-12 knop men det skjer ikke ofte.

 

 

Samme som meg det da,, Ligger stort sett i 8-10 knop. Men det må sies at Trondheimsfjorden er lang.. og da er det godt å kunne skuffe på litt ekstra hvis man har en destinasjon ...

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig med deg i Pjolter, og jeg byttet båt, mest for å få større plass ombord, men hadde virkelig i bakhodet at nå skal jeg også ha større fart.  Jeg har registrert at det er stor forskjell på 9 knop og 12 knop når du skal ut fjorden, og drar man opp til 14 knop hjelper det grovt.  Men du verden, det koster jo endel da, og ha det travelt.  Nå går båten stort sett på 9 knop fortsatt, men det er klart, jeg har muligheten til å "dra på" om jeg skulle få lyst.

 

Etter at båten "vokste" fra 30 til 37 fot, sluttet jeg å gå på maks turtall når jeg skulle et stykke, fikk mere sans for det seilerene forfekter, det viktige er å være  underveis.  Men jeg syns farten bør være minst 8 knop når jeg skal forflytte meg langt. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Er den lykkelige(med litt forbehold) eier av en Storø 34 1972. Vi kjøpte den i august 2000.

Båten er velutstyrt, og har det vi trenger for en behagelig ferie. Gassblussene blir

forhåpentlig byttet ut med komfyr i år. Varme rundstykker til frokost, og ovnsbakt,

fersk,makrell til middag, skal bli godt. Det sitter 2 Volvo Md 32, 1972mod, ombord. De

går heldigvis riktig bra. Men her må jeg nok skifte til noe nyere snart. 2 motorer er ikke

akkurat billig, så jeg håper de oppfører seg ordentlig ut neste sesong.

Radaren har jeg et ambivalent forhold til. Ser nytten i tåke og denslags, har trent

i dagslys, men synes fortsatt det er litt vanskelig å tolke radarbildet riktig. Hva da når

været er radarvær? Antagligvis best å ligge i havn. Kladeisen på styrhustaket vil jeg

helst være foruten, spørs om ikke den ryker ut nå til våren. Båten er bygget i

barkebillemat. Litt skeptisk til det da jeg kjøpte den, men nå liker jeg det bedre og bedre.

Tre er kult!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Burde vel kanskje starte et nytt tema.

 

Båten min, er ikke som den pleide å være :seeya:.

 

Kan si det skjer ting ombord:


Plastikkdrev fra varehuset Ultra


Bedre plass i motorrommet enn på lenge.


Dårligere plass på jobben.

 

Håper ting ser bedre ut innen St.Hans :headbang:.

Link to post
Share on other sites

På oppfordring vil jeg lage et lite innlegg på tema "Båten min".

 

Siden jeg har opptil flere flytende fartøy kan det passe å begynne med en av de mindre. Det er nemlig den jollen som min far laget vinteren 1950-51 for bl.a. å bruke den som lettbåt på en av skyssbåtene våre.

 

Jollen er bygget hjemme i kjelleren etter tegninger fra Fredhøis Modellverksted, kalt "Jollen Truls". Jeg har fortsatt både tegninger og byggebeskrivelse, og i vår tid er det litt spesielt å lese om hvor vanskelig det var å fremskaffe det som trengtes. Linolje var ansett som umulig å få tak i, sterkt fortynnet lim ble anbefalt som en nødløsning. Messingskruer var tydeligvis knapt og det samme gjelder det meste av ting som vi i dag tar som en selvfølge.

 

Men tilbake til resultatet: Jollen ble brukt i mange år, men ble etter en tid liggende ute og lide vondt. Det gikk så langt at hudplatene av 3,5mm masonitt ble ødelagt. De fleste av skruene som holdt spantene sammen med de langsgående stiverne var opptert og "skjelettet" var meget "rikkalaust" som vi sier på disse kanter.

 

Til båtens 50 årsdag tok jeg fatt i den; plukket den omtrent i småbiter, skiftet alle langsgående stivere, skiftet speilen, skiftet hudplatene og diverse andre dårlige biter. Men hele tiden passet jeg på å bruke alt som kunne brukes av det originale. Jeg inngikk imidlertid et kompromiss med å skifte ut alle messingskruene med syrefaste.

 

Resulatet ble alt i alt rimelig vellykket, jollen tar seg idag godt ut og den vekker stor oppmerksomhet når den er med på forskjellige kystkulturarrangementer, osv.

 

 

 

 


 

Her vises hvordan jollen er bygget opp, med knekket linjeføring, spant av eik og langsgående stivere av tynne furulister. Han som ror er min eldste sønn og passasjeren er en kjenning som kom fra Innsbruck for å oppleve Cutty Sark i Bergen.

 

 

Bilde

 

Her får man et bedre inntrykk av linjeføringen, og hvordan jollen tar seg ut fra utsiden.

 

 

 


 

Bildet gir en viss indikasjon på at bæreevnen slett ikke er så verst. Han som ror er en velfødd tysker, og hans venninne på aktertoften hører heller ikke til blant de aller slankeste  -  men jollen bærer dem bra så lenge "sjøgangen" er moderat......

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...