Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts


Cita: Her er CITA

St.Hans 2002 - på vei til Koster :cheers:

 

Bilde

 

Tresfjord 28 / 81 mod.  Perkins 4.108 - 49 hk


 

 

Du så tungt lastet ut.  

 

Sikker på at bildet ikke er tatt på vei fra Sverige til Norge?? :lol: :lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Artig å lese om de forskjellig båtene. tenkte jeg ville legge ut min også .

det er en 33 fots Plattgatter med fly.

Har vel egentlig alt utstyr som jeg trenger ( i det minste som jeg har funnet ut til nå) Vi kjøpte den i april i fjord og har brukt den masse siden da. Båten eller Teorina som den heter ligger på sjøen og vi var ombord med siste tilskudd på familietreeet i forrige uke. Det så ut som han likte å være på sjøen (en mnd nå)  Båten er lukket med bra varme ombord ( ardic) så at det var - 10 i luften var ikke noe problem ( Annet en å få opp knuter da !)

Eneste vi har gjort er vel å bruke den og vanlig vedligehold + et par elektroniske duppeditter da  hehe.. har innvendig dusj og masse varmtvann. Stor pantry ( lager mye mat ombord) og ellers en stor flybrigde og soldekk . Har en 2704et som brummer å går uten så mye som et host. ryker litt men det skal de visst gjøre er jeg blitt fortalt. Har tenkt oss på langtur til sommeren men vi får se. ( Fra Trondheim til Kragerø)

Bilde

Bilde

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites


Pirus: Cita: Her er CITA

St.Hans 2002 - på vei til Koster :seeya:

 

Bilde

 

Tresfjord 28 / 81 mod.  Perkins 4.108 - 49 hk

 

 

Du så tungt lastet ut.  

 

Sikker på at bildet ikke er tatt på vei fra Sverige til Norge?? :lol: :lol: :lol:


 

Ja, Pirus, temmelig sikker..... Landet i bakgrunn er Østfold, eller var det Svenske kysten?...?  :confused:

Bildet er tatt omtrent ved Medfjordbåen.  300 l diesel, 200 l vann, 150 kg  i sandsekker, proviant og ganske bra sjø.  drar litt ned.  - og vi går jo ikke over bekken etter vann, gjør vi vel? :lol:  Har forresten funnet noen artige rom i forpiggen... lurer på hva de er til..?

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

              Jeg inbiller meg at jeg ogå har en litt uvanlig båt, en TRADER-39. Denne blir av mange forvekslet med Grand Banks, men er ikke så rett i stevnen. Båten ble bygd i Thailand av Sea Chief i 1980 for en engelskmann bestillt og levert av http://www.tarquin-boats.com

Den har ligget i Dubai og Marbella før den kom som skipslast til Asker. Deretter lå den lenge i Drøbak før den nå har hjemmehavn i Asker igjen. Jeg har ikke sett andre slike båter.

Bilde (Bildet er tatt av forrige eier.)

             Skroget er bygd i glassfiber, og alt treverk i innredning er teak, pluss teakdørk på alle dekk. Forut er det gjestekabin med kobinert dusj og toalett tilkoblet septiktank. Tanken er en varmtvannsbereder ombygget m/mannelokk og stusser for inn/ut. Tømming med elektrisk belgpumpe. Salongen er stor, lys og luftig. Byssa er hele veggen bak styreposisjon. Gasskomfyr med 4 bluss og pilotflamme. Kjøleskapet er elektrisk. Akter er vår sovekabin med separat dusj og toalett, dette er ikke tilkoblet septik. Dusjvannet går ned i et kar som tømmes elektrisk når det er fullt, eller ved gang i rom sjø. Toalettet akter brukes bare under gang.

             Flybridgen har sittebenker til 8 personer, men det plass til 8 til. I motorrommet under salongen er det 2 Ford Sealion 2715-E (120HK), som i løpet av sesongen vil ha gått ca. 1000 timer totalt siden båten var ny.

             Jeg har også et Kohler 4 kw strømaggregat.

             Ellers av utstyr kan nevnes, el.ankerspill foran m/90 m. kjetting, teak landgang, redningsflåte, autopilot, varmer, daviter.

             Jeg har i år skiftet dør på babord side til salong. Jeg har også montert dregg akter

(Ilas Admiral m/50 m. kjetting m/Brucekopi og radiokontroll) og

kartplotter (Raymarin RL 80CRC m/radar). Ny jolle (RIB) er også innkjøpt.

            Ombord er har jeg med 1800 l. diesel og 1000 l. vann og strøm. Så nå trenger jeg ikke gå inn til overbefolkede havner i ferien.

            Vi har det best i uthavn.  :yesnod:

 

           

mvh

giver : :nonod:

Link to post
Share on other sites

Forsøker meg jeg også da, på tide med en "pinnebåt" igjen   :lol:

 

Bilde

 

Dette er vår JOKER S 30

Bygget 1971

Bra stand, velholdt og bra med utrustning.

 

Følgende er byttet / utskiftet siste tiden:

2 stk 40 LEWMAR wincher

Alle puter, inkl. trekk

Logg SILVIA og ekkodd HUMMINBIRD

Nytt toalett m tank

Ny koker ORIGO 3000

Landstrømsanlegg, medfølger løst

Nye rekkenett

Cockpitbord

++

 

Planer konkrete for sesongen 2003:

Skifte alle skroggjennomføringer / kraner

Eksosbend; rimelig rustent ... :eek:

VHF inkl. antenne i mastetopp

Lanterne i mastetopp, tricolor + anker

Dekksbelysning

Kjøleboks

 

Fler bilder av henne i sitt rette element kommer sammen med våren

 

MVH

SUZUKI

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Veeeldig dårlig bilde  :seeya: - ser ingeting her :cheers:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

SRA, det bildet ditt må ha vært tatt i veldig tykk tåke  :cheers:

 

Har ikke hört om Barracuda för men både 1000 og 1100-modellen ser jo veldig lekre ut.  Minner litt om Nimbus som er en av mine store favoritter.  Noen som kjenner historien til Barracuda?  1000-modellen er vel ikke ulik den gamle Wiking 28?

 

Kåre

P.S.  I USA blir seilbåter (på fleip) kalt "ragbaggers" og motorbåter "stinkpotters".  Er ikke helt sikker på hva en motorseiler blir kalt  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å "nette" litt info om vår båt, som går under navnet "Festina Lente" og som Pirus nok vil dra kjensel på, for det er hans gamle båt.

Det er en Furuholmenkonstruksjon, klinkbygget spissgattet sådan, som vi overtok i 1999.

Den var omtalt i en reportasje i "Praktisk båtliv" her ifjor, og jeg er ikke så flink med bilder på data, slik at noe bilde får jeg ikke til i denne omgang.  Furu skrog og mahogni overbygg.

Den var 50 år gammel ifjor, og  den er like fin i treskroget og overbygget.  Det er riktig en nostalgi- og kosebåt, og vi holder oss for det meste i farvannet omkring Bergen, med avstikkere så langt som sør til Stavanger og nord til Sogn.

Med en fart på 7 knop ( drevet av en 50 hk SABB/Mitsubishi) kan timene på fjorden av og til falle lange, og derfor har jeg anskaffet meg en Autopilot av typen "Johnny Bravo", som er en tynn hyssingstump som låser rattet.  Den er av og til litt upålitelig.  

Ombord kan vi akkomodere 4 personer  :lol: i 2 sengs lugarer.  Det er felles toalett, og det er ellers alle bekvemmeligheter ( og rettigheter) ombord.  Soldekk både for og akter.

Ved middagstid (kl 19:00) serveres mannskap og gjester stundom de lekreste retter på damaskduk og med krystallglass.  Efter det går man gjerne i baren for et lite glass og tenner snadden. :smiley:

Ellers er situasjonen den at Husfruen ikke tilllater meg så mye som å kikke på andre (båter) slik at vi kan komme til å ha denne riktig lenge. :lol:

Hilsen Even Endresen

Link to post
Share on other sites


KOB: Båten min er en Windy 32 Scirocco. Kjøpt pent brukt  januar 2001, og har siden vært til mye glede. Båtsesongen 2002 ble avsuttet for noen få uker siden, etter nesten 130t og vel 1200nm. Flere bilder og historier finner du på nettsidene mine. (Og så får vi se om bildelinken virker).

 

 

Bilde


 

Hei KOB  :smiley:

Ville bare si at bildene og historiene dine var flotte.. Vi har hytte rett innenfor korset på skåtøy og jeg fikk skikkelig hyttelengsel da jeg så bildene dine :-)

 

Så takk :lol:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Til Pjolter:

Takk for hyggelig tilbakemelding. Selv er jeg utflyttet trønder (med 33 år i Trondheim). Har forstått at du planlegger tur til Kragerø med "skipet" til sommeren. Gi lyd fra deg på mail eller IM, så kan vi kanskje treffes i Kragerøskjærgården. Verden er ofte mye mindre enn vi tror.

 

Mvh

KOB :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...