function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Båten min, hvordan er din?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Artig mulighet for oss som synes båten vår er "best i verden"

 

Mitt, eller jeg må vel være ærlig å si vårt, bidrag er M/Y Ellen Marie, en Sun 33 levert fra Holms Innredning i 2002.  

Båten er resultatet av et lengre detektivarbeid for å få de løsningen vi satte pris på, etter noen år i en Scand Nordic

Har hatt båten på vannet stort sett siden den ble levert, og hadde en knalltur fra Langesund via Gøteborg, Skagen Arendal og tilbake til hjemmehavn i sommer.  Det meste ser ut til å svare til forventningene, så nå venter jeg bare på at isflakene skal forsvinne slik at en ikke risikerer å gå ned dersom utkikken et øyeblikk skulle være opptatt av andre ting.

 

Forøvrig et forum jeg setter pris på, etter at "konkurenten" nok er infisert av virus (den berømte nullen)

 

Bilde

 

PS.  Takk til Lasse som bidrar til at også amatørene får til proft utseende innlegg.

Link to post
Share on other sites

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jollen er bygget hjemme i kjelleren etter tegninger fra Fredhøis Modellverksted, kalt "Jollen Truls". Jeg har fortsatt både tegninger og byggebeskrivelse, og i vår tid er det litt spesielt å lese om hvor vanskelig det var å fremskaffe det som trengtes. Linolje var ansett som umulig å få tak i, sterkt fortynnet lim ble anbefalt som en nødløsning. Messingskruer var tydeligvis knapt og det samme gjelder det meste av ting som vi i dag tar som en selvfølge.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Til Poseidon.

Når jeg så denne jollen fikk jeg lyst å lage en hvis tiden strekker til ("nytt" hus, tre små unger og gammel båt trekker tid). Finnes det muligheter for å få kopi av disse tegningene?

 

Til admin: Kanskje en skal lage et prosjekt på båtplassen med "jollebygging" elle lignende prosjekter. Dette kan jo være en ide å lage repotasje på konkrete prosjekter på baatplassen, hvis noen er interessert i å dokumentere arbeid de gjør. Den som foretar et prosjekt dokumenterer fremdriften med bilder og kommenterer disse. Når jeg tenker etter, har jeg en rekke temaer som hadde vært ideelt til dette. Hadde bl.a. et tilfelle av delaminert spaderor som jeg har limt sammen igjen med epoxy på en uke for å redde sesongen for deretter i påfølgende sesongforberedelser rive fra hverandre delene påny for å gjøre jobben skikkelig.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Kanskje en skal lage et prosjekt på båtplassen med "jollebygging" elle lignende prosjekter. Dette kan jo være en ide å lage repotasje på konkrete prosjekter på baatplassen, hvis noen er interessert i å dokumentere arbeid de gjør.

Bra ide. Det var dette som også var tanken min når jeg startet tråden Gjør det selv!. Men det var ikke altfor mange som hektet seg på.  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Til Morten K og dere andre,

 

Takk for rosende omtale av jollen som min far laget for gode 50 år siden.

 

Den er absolutt egnet for selvbygging. Han laget den i sin tid med helt elementært håndverktøy  -  og for pietetens skyld brukte jeg delvis samme verktøyet da jeg restaurerte den. Men når sant skal sies så var min far langt over gjennomsnittet netthendt, og jeg har sett et par eksempler på joller bygget etter samme tegningene av andre folk  -  og det har vært noe heeeelt annet .....

 

Når det gjelder tegninger og byggebeskrivelse så kan det sikkert la seg ordne; jeg regner med at Fredhøis har vært inne i den evige fred såvidt lenge at jeg ikke risikerer å bli forfulgt for å ha brutt reglene for copyright eller hva det måtte være.

 

Byggebeskrivelsen har jeg i A3 format, tilsammen 4 sider mener jeg å huske. Den kan jeg forsøke å scanne, og hvis resultatet blir brukbart kan jeg sende pr mail til de som måtte være interessert. Når det gjelder tegningene, med spanteplaner og det hele, så er jo de i 1:1 størrelse   -   så der må vi finne en annen løsning for dem som etter nærmere ettertanke virkelig bestemmer seg for å gå løs på prosjektet.

 

PS

Dere kan jo begynne med å sjekke tilgjengeligheten på 3,5 mm plater av "masonite", den ekstra harde kvaliteten av oljekokt huntonitt som brukes til hudplater......

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke rette utstyret til maskinen min til å legge ut bilder(vet ikke hvordan man gjør det heller)MEN SKAL FORKLARE SÅ GODT JEG KAN hvordan båten min er.

Båten er en Trojan 27 fot med Bmw 165 hk turbo diesel,tror dette er den eneste av sitt slag i Norge???

Motor er overhalt ned til siste skrue nå i vinter,båten er helt ribbet til skinnet for innsetting av nytt treverk pluss nytt dasjbord,dørk,ny instrumentering,egentlig alt!!!

Ikke lett når man begynner,da blir det fort mye mer enn man skulle ønske.Blir utstyrt med

Vanntank på 125 liter

septik på 25 liter

Dieseltank på 200 liter,egentlig for lite tror jeg.

Varmtvannstank på 22 liter

Engbo 40 ankervinsj

Humminbird 3D ekkolodd

e trex Venture GPS

Wallas 100 kokeapparat

Wallas 3200 varmer

Båten får stikkabin(75cm bred)under sittegruppe på passasjersiden.

Legger selvsagt opp alt elektrisk nytt(brede kabler)

Vet egentlig ikke om jeg får nok timer i døgnet til å få en båtsesong i år, men håper!!!

Står bilde av nesten samme båt på www.ctlow.ca

Gå inn på ksenia.

Sånn økonomisk tør jeg ikke tenke på hva alt kommer på,men hva gjør man ikke da??

Frua tror jeg er gal!!!

GOD VÅRPUSS TIL ALLE PÅ baatplassen

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Frua tror jeg er gal!!!

:smiley: Merkelig dette, hvor lik oppfatning fruene våres har av oss båt-idioter!  :seeya:

.......ved litt ettertanke så forstår jeg dem. Tenke seg hvor mye blodslit og forsakelser det innebærer å være båteier, (som regel er det kalt og vått i tillegg) og så må vi attpåtil betale dyrt for det......Ts, ts, ts  :nono:

 

Fra alvor til spøk - Du har nok tatt mere på deg enn mange andre, Frank_v - sånn på en gang, liksom! All respekt, det høres mye ut, men så får du også mye båt! Flott fartøy, Frank_V!! Gratulere! :cheers:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Overgangen fra 17 fot Askeladden til denne båten var stor, men gleden var desto større.  Fantastisk vær i fjor høst gjorde at båten ble bruk frem til november.  Nå er alt klart for båtpuss og første overnattingstur er planlagt til Påsken.

 

Litt om båten:

 

Nimbus 3003 bygd i 1987.  Inneholder 3 separate lugarer, toalett m/dusj og velutstyrt pentry.

Motor er en TAMD41 på 193hk.  Marsfart er 20 kn og da ligger forbruket på ca 35 l/t.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som ny her på 'siten' vil jeg komme med et lite bidrag.

Jeg er eier av en Tresfjord 28, 1979 modell. Jeg kjøpte den i 1985 og det var da en Perkins 4108 49hk motor innstallert. Jeg fikk denne skiftet ut i 1998 til en Yanmar 4JH2 96hk som fungerer meget bra.

Er generelt meget fornøyd med båten. God sjøbåt, meget god uteplass og stor nok for mor og meg.

Håper bildet kommer frem.

 


 

Hilsen Stubben

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Som ny her på 'siten' vil jeg komme med et lite bidrag.

Jeg er eier av en Tresfjord 28, 1979 modell.

Velkommen her, og hvilken klassiker du har! Nydelig båt. Nesten like pen som min Saga 27 fra -86.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Velkommen stubben!  Da vet jeg om 3 stk. her som er glad i Tresfjord 28.  Vi har hatt "Cita" i en sesong og er meget fornøyd.  Perkins 4.108 er en sliter, men svetter litt og ryker litt- det er vel et "engelsk fenomen".  :cryin:

 

Har diskutert litt i et annet forum om noen Tresfjord eiere har gode forslag til utenpå liggende dollbord akterut.  Kanskje du har noen gode ideér?  Mener å ha sett en fender til å tråkke på - en slag leider om du vil, men husker ikke hvor.

 

Flott båt forresten :cryin:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Til Lars H.:  Må innrømme at før jeg kjøpte Tresfjord'en, syntes jeg Saga 27 var noe av det peneste på vannet. Men, det ble nå en Tresfjord da. :cryin:

 

Til Cita: Perkins'en var det ikke noe i veien med. Aldri et feilslag og hadde bare gått ca. 1450 timer da jeg byttet den ut. Det var andre årsaker; større fart (økte maksfart med ca. 5 knop), (må legge til at båten har innstøpt bæreflaps akter) og noe mer å gi på med ved grov sjø. Dette med dollbord rundt akter har jeg ikke hørt om, men det høres ut som en god ide.

 

Stubben

Stubben.

 

Pensjonist som nyter livet

Link to post
Share on other sites

Endelig er båten kommet. :yesnod:

Var ute idag, og første målet var å få tak i diesel. Selgeren leverte tanken skålande tom, og jeg gikk selvfølgelig tom 50m fra påfyllingen. I tillegg kom en gammel knall og bakket rett inn i siden min, så begynnelsen på båtlivet ble litt annerledes en jeg hadde tenkt.... :smiley:. Men etter hjelp fra Florvåg Marina, så fikk vi båten inntil, fyllt diesel og tømt dieselsystemet for luft. Takk for glimrende hjelp !

 

Men nå er vi klar for nye utfordringer, og familien ser frem til en fin sommer.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, her er det en misforståelse ute åog går. Det nermeste jeg har vært å være eier av en Maxim, er at jeg hadde fryktelig lyst på en den gangen den kom på markedet. Fin båt, men var litt skeptisk til seilbåtdrevet.

 

Det at har lønninger som du sier, he, he, kan jo være gunstig for driftsbudsjettet.

 

Fra spøk til alvor, jeg har ikke hatt En Maxim, men mange andre båter. :sailing:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Undskyld Pirus!!!!

Det var ikke meningen ,men jeg tok fuldstendig feil.Hvis jeg har sett rett er det Haalandsine som har Maxim.

Litt om båten!

Det er en 82 mod med en god gammel Volvo fra 84.Ja den har selbåtdrev men det har jeg ikke hatt noe problemer med,jeg syntes det er helt OK.Vi er kjempefornøyde med båten,god plass og i det hele tatt en grei turbåt.

Det er vel flere med Maxim der ute?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er den: Skagerak 900 fra 1999 med en TAMD 31 P, som gjør 18 knop på marsfart, og har masser av plass. Har hatt litt av hvert tidligere så her er lista:

1975 Nidelv 24 med MD2B

1983 Polar 770 med BMW D-50

1986 Nidelv 26 med TAMD 30

 

Bilde

 

Her er cockpit

Bilde

 

og her er den sett fra styrbord

Bilde

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke like planløsningen i Selby, synes jeg at det er en topp båt, lettdreven og topp sjøegenskaper. Hadde det ikke vært for et kobbel med unger hadde valget nok falt ned på dernne.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette er min båt.....Ble kjøpt inn rundt påsketider 2003. Båten er en HR 465 (Høga Rodd) med 60 hk Yamaha. Kjempefornøyd med båten....går som et uvær...ca. 35-36 knop med meg alene. 32 med 3 pers + endel utstyr. Har to spare/marsfarter på den...En ved 17,5-19 knop (3500rpm) og en ved 27 knop (4500rpm). Da går motoren veldig pent.

 

Et bilde av båten i havna...Vansjø båtforening, MOSS. (bildet tatt 27.mai 03)

Bilde

 

Et bilde av havna der båten ligger: Øre båthavn/Vansjø båtforening, MOSS.

Bilde

 

Her et bilde av Vansjø's mange fine sund. (Nesa til'n Nils i Nedre sunda/Mossesundet)

Bilde

Link to post
Share on other sites

Legger ut båten min òg.

Dette er som mange veit ei Saga 20. båten var halvfabrikata og enkel innreda med ein kjøkken stol og nokre benkar då eg kjøpte henne i fjor sommar. Brukte vinteren på pusse den opp. Reiv ut det som var innvendig og lagde alt nytt. Utvendig var båten strøken, manglet kun polering. Under vannlinja tok eg full anti-pest. Dette var den største jobben!

Motoren er ein 1syl 10hk buhk diesel som har gått ca 500t. Meget koselig lyd!

 

anbjgaad6hf4ikkoantmx0i93bgo8xmnqyhuaipd

 

fhb2y55d1dj7j3urnnzc48ivkrkkrp1yqdkinieh

 

 

Har tenkt å selge skuta til fordel for eit nytt prosjekt, ei Trio 20 Snekke:

4ibty40d39xhimc5hnlnf7ij9dqookjzq0prdppi

 

bobw9czdc6onipjgnn4uj9ilz29ohsdvqrqc3qgj

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...