Sofaseileren Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Jeg er prinsipielt imot unødvendige regler og spesielt regler som blir innført som ikke har sitt opphav i en ulykkes statistikk. Synsing om at ditt og datt kan være farlig er ikke holdbart med mindre det foreligger en statistikk som kan bevise det. Det viser ikke ulykkes statistikken pr idag. Spørsmålet er: Er en eller annen form for regulering av båtlivet kun legitim dersom men kan slå i bordet med ulykkesstatistikk? Etter min oppfatning er som tidligere nevnt ikke antall ulykker, men mangel på hensyn ovenfor "mykere fartøy" det største problemet. De med små og saktegående båter er de som lider mest under dette. Det kan være direkte skremmende å ferdes i enkelte farvann til visse tider i småbåt med feks. barn ombord. Fra en generell følelse av utrygghet er det en viss vei til en tilstand som er klart lesbar i ulykkesstatistikken. Personlig mener jeg det er dumt å skulle sitte på gjærdet å vente på at dette skjer. Og kansje tar jeg feil: Folk er ikke dumme. Hvorfor være på sjøen i det hele tatt i små båter om en ikke lenger føler seg konfortabel med det? Nei, la småbåter bli der de hører hjemme: på land! Altfor smålig at førere av store og / eller raske båter skulle måtte ofre mangfoldige slag golf for lese til en prøve fordi noen med saktegående joller under 30 fot syter og klager! Nei, på tide at resten av oss også forstår tegninga og refinansier huset og kjøper noe stort og raskt, helst med gjennomsnittlig hekkbølgehøyde på halvannen meter!! PS: Hva finnes det på markedet av Prinsesser på 49,6 fot???? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Spørsmålet er: Er en eller annen form for regulering av båtlivet kun legitim dersom men kan slå i bordet med ulykkesstatistikk? ......Neida, absolutt ikke. Men er det nødvendig å regulere videre på noe som allerede fungerer svært bra? Hva i all verden skal en irritere seg over om en kanskje får tatt rotta på disse svina som prioriterer livet litt annerledes og har større båt enn en selv? Vi finner nok på noe, masse pirk og bagateller å ta tak i! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Hvorfor ikke ikke prioritere å overholde dagens regelverk før det iverksettes nok et offentlig byråkratisk krav? Politiet har ikke akkurat båtbruk som sitt satsningsområde. Lillesand har jo forholdsvis mye båttrafikk om sommeren.......men det er med et nødskrik politiet får hostet opp en båt å patruljere med. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Spørsmålet er jo om det fungerer svært bra. Jeg mener det ikke lenger gjør det. Kanskje tema for en meningsmåling? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Dersom det samme skulle virke med et båtførerbevis, måtte der altså innføres like hyppige kontroller til sjøs.Noen steder har politiet hatt svært så effektive kontroller ved å konsentrere seg om båtrafikken ut fra havner og stoppe et utvalg av dem som kommer fra lokale vannhull eller festlokaler. Litt politi i sivil på bryggene vurderer kandidater for kontroll, og så stopper politibåten de utvalgte i det båten er på vei ut. Det er sikkert mange som aldri vil bli stoppet, men det er tilfelle for biltrafikk også. På de siste 10 årene er jeg vel stoppet i trafikkontroll to ganger. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Synes det er helt topp, hvis vi fikk mer synlig politi på sjøen. Det virker preventivt. Men uansett, se etter at det ble debattert mye om redningsvester, hvor mange bruker ikke det idag Har annskaffet oppblåsbare vester, brukes hele tiden. Hadde det blitt gjordt samme og satt fokus på holdninger til sjøs, navigasjon, sjøkunnskap osv så reagerer folk. Får aha opplevelser, og endrer seg(enkelte vil aldri gjøre det). Ha event en TV-serie som gikk på NRK ala Fjellvett-reglene. Helt konge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sigurd Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 ..... Politiet har ikke akkurat båtbruk som sitt satsningsområde.....Nei, de har sikkert samme mening som meg: Problemet er så lite og regelverket greit nok, så det er ikke noe å surre vekk ressurser på. De aller fleste har sunne holdninger og sjøen og kysten er stort sett en fredfull plass. Å regulere vekk unntakene vil aldri virke, men som før nevnt: Det er vel litt greit å ha noe å irritere seg over også? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Noen steder har politiet hatt svært så effektive kontroller ved å konsentrere seg om båtrafikken ut fra havner og stoppe et utvalg av dem som kommer fra lokale vannhull eller festlokaler. Litt politi i sivil på bryggene vurderer kandidater for kontroll, og så stopper politibåten de utvalgte i det båten er på vei ut. Det er sikkert mange som aldri vil bli stoppet, men det er tilfelle for biltrafikk også. På de siste 10 årene er jeg vel stoppet i trafikkontroll to ganger. Det er mulig det, men jeg har aldri sett noe sånt hjemme i mitt farvann. Dessuten gjelder vel det der hovedsakelig promille. Vi snakket jo om holdninger og bøllekjøring og obligatorisk båtførerbevis hvor du kunne miste det (retten til å føre båt) og om faren for å bli tatt i å kjøre uten. Dersom du ikke har lappen og allikevel velger å kjøre så ligger du vel litt lavt og blir da heller ikke tatt i de kontrollene du skisserer. Poenget mitt er at dersom det skal ha noen effekt med obligatorisk båtførerbevis - altså at oppførselen på sjøen skal bli bedre/mindre farlig for omgivelsene, så må det settes inn en helvetes masse ressurser på å kontrollere både gud og hvermann. Så vidt jeg kan se finnes ikke de ressursene i dag i hvert fall. Dersom disse ressursene da ikke blir tilført risikerer vi å oppnå det ene at vi som er litt mer enn gjennomsnittet interessert i båt og båtliv, tar lappen eller har lappen, og fortsetter å oppføre oss som folk, mens de som nå gir f**n fortsetter å gi f**n fordi de allikevel ikke risikerer å bli tatt. Hva er da poenget? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 ...... Det er vel litt greit å ha noe å irritere seg over også? Det er jo nettop det jeg endte opp med å si Sigurd! La oss stoppe å irritere oss! Det er de små båtene våre som er problemet! Er det den sterkestes rett, så er det den sterkestes rett. Ikke mye å syte over, når man isteden bare kan prioritere litt annerledse å gå opp i størrelse og motorkraft. Helt enig. Folk som klager og mener noe ikke fungerer liker bare å ha noe å irritere seg over. Småfolk! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Snakker vi om ulike nivåer eller innfallsvinkler F.eks: 1. Holdningsskapende arbeid 2. Opplæring 3. Kontroll 4. Straff Jeg er ikke i tvil om at vektleggingen må ligge på punkt 1, og her kan vi alle delta. Holdningsskapende arbeid kan også kombineres med både opplæring og kontroll. Så kommer lett ned på detaljenivå: I sommer kom vi sigende (og da seeg vi) inn i havna og skulle gå inn i båsen. En speedbåt med ørten hester, med voksen 3/4 dritings mann(faren?) med to små barn kommer mot meg på s/b når jeg er på tur inn i båsen. Jeg roper til han flere ganger, hodet roterte rundt på kroppen hans, han verken ser eller hører. Så kjørte han i båtsiden min, våkner opp - bakker ut og forsvant. Jeg hadde lyst til å drepe han, men rakk det ikke. I den sommerfulle havna var det sikker mange som så idioten gå dritings ombord med to små barn for å legge ut på tur, de kunne ha stoppet han. Dette har med holdninger å gjøre, og jeg er sikker på en ting; dette ville aldri ha skjedd i våre naboland. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Dessuten gjelder vel det der hovedsakelig promille. Vi snakket jo om holdninger og bøllekjøring og obligatorisk båtførerbevis hvor du kunne miste det (retten til å føre båt) og om faren for å bli tatt i å kjøre uten.Joda, men per dags dato er det liten vits for politiet å kontrollere noe som ikke er påbudt eller stoppe noe som ikke er forbudt. Med hensyn til kontroller så er det sikkert en del som klarer å kjøre hele livet uten å bli tatt, men de må også belage seg på at det kan være problematisk å forsikre båten (båteier uten båtførerbevis?) og heller ikke mye å hente i et skadeoppgjør. Uansett, kontroller og straffereaksjoner for lovbrudd er noe som må brukes for å følge opp nye bestemmelser. Opplæring og den muligheten slik opplæring har til å skape bedre holdninger er det som først og fremst må på plass. Så får man skjerpe kontrollen dersom opplæringen ikke har god nok effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Dersom du ikke har lappen og allikevel velger å kjøre så ligger du vel litt lavt og blir da heller ikke tatt i de kontrollene du skisserer. mvh tuffff Og da er jo i og for seg den opprinnelige hensikten oppnådd...? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Og da er jo i og for seg den opprinnelige hensikten oppnådd...? Tja, jeg tenkte litt på det når jeg skrev akkurat det der, men det var vel ikke det som var meninga - at du tar lappen, kjører vettlaust så du mister den og dermed fortsetter å kjøre - dog noe mindre aggressivt? Jeg er kanskje i overkant konservativ på noen områder, så på sjøen vil jeg gjerne ting skal være som de var - og er. Uten en hel haug av restriksjoner og påbud. Tror ikke det hjelper på urokråkene allikevel. De er dessuten et meget litet fåtall, så det er ikke så galt allikevel etter min ringe mening. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Finnes det noen statistikk over hvor i landet problemene er størst ? Dersom det er Oslo fjorden så infør obligatorisk bevis i den regionen og la resten av landet / kysten i fred. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Slagskibet Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Østlandet og Sørlandet er vel der problemet er størst ville jeg tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Finnes det noen statistikk over hvor i landet problemene er størst?Hvilke problemer? Med hensyn til dødsfall ved bruk av fritidsbåter sier Sjøfartsdirektoratet: Geografisk fordeler de seg forholdsvis jevnt i hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.