Jump to content

Texas eller sjøen for alle


Frivakten

Recommended Posts

Så hvis vi spekulerer om hvordan de 6 i 2005 som likevel hadde flyteutstyr omkom, er det en nærliggende tanke det som sjøtummel er inne på, nemlig ombordstigning.

Vær oppmerklsom på at dette er statistikk og ikke noe er sagt om sammenhenger.

 

De 34 (ikke 32) dødsulykkene i 2005 var ikke nødvendigvis drukning (eller hypotermi etter å ha ligget i vannet for lenge) alle sammen. Vi vet heller ikke om alle de 19 som døde etter fall overbord var uten redningsvest.

 

Kan du se for deg en 70 - 80 åring som kun skal ut for å fiske seg middag. Lang erfaring i sjømanskap og navigasjon. Vil du nekte denne personen muligheten - dersom han ikke avlegger prøven?

Ja, dersom båten eller båtmotoren er såpass store at det krever den typen båtførerbevis det er snakk om her. Det er heller ikke utenkelig at det bør være en øvre aldersgrense hvor båtføreren får krav om legeattest i tillegg til båtførerbevis. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv har jeg vært i båt uten papirene i orden i alle år, men fikk faktisk somlet meg til å avlegge prøven på båtmessa forrige uke. Det var ikke vanskeligere enn at alle som har noe erfaring kan gjøre det uten forutgående kurs (unnskyld, Poseidon... wink.gif )

Båtførerprøven er vel ikke akkurat "Rakket Teknologi", alle med litt kunskaper klarer denne. Og om de ikke klarer den, så har de etter mitt syn heller ikke noe på sjøen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Ja, dersom båten eller båtmotoren er såpass store at det krever den typen båtførerbevis det er snakk om her. Det er heller ikke utenkelig at det bør være en øvre aldersgrense hvor båtføreren får krav om legeattest i tillegg til båtførerbevis.

Er det snakk om type/klassifisert båtførerbevis da ?

 

Båtførerbeviset viser jo ikke noe annet, enn at en har vist kunskapsnivået til utsteder. Erfaringsnivået i reel sjømanskap og navigasjon er jo ikke bevist, før den dagen, en er utpå i båt som fører. Når det virkelig gjelder vil muligens ikke båtførerbeviset - slik det utstedes i dag - kunne erstatte reel kunskap om sjøens luner.

 

Tidligere år hadde en mulighet til kurs som gikk kontinuerlig over 12 uker - 24 timer i døgnet. Teori og virkelig praksis med påfølgende eksamen var løsningen for mange unge personer. Dette er i dag fraværende som offisielle kurs. Noen få skuter kan nok tilby noe tilsvarende i dag, men det er ikke nok kapasitet. Infør derfor teori og praksis på ungdomstrinnet i utvalgte skoler langs kysten.

 

Hva gjør en så med den øvrige befolkningen som har pasert undomstrinnet. Jo man legger opp til en frivillig prøve på ca. 1 time og utsteder bevis. Er dette godt nok til å bli kvitt uvesenet som farer rundt i inn/ut havn ?

 

Legeatest - ikke minst synsprøve - skulle nok ha vært obligatorisk i dag - også til båtførerbeviset. Og også for den yngre garde. Eldre erfarne båtfolk, vil nok legge opp i tide, den dagen de ikke ser kompassrosa. Selvfølgelig vil det her også blandt 300 000 båtførere være untak. Øvre aldersgrense tror jeg ikke noe på.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lyst å flåse videre med å si at tissetrengte menn, med og uten alkohol, spesiellt uten flyteutstyr har store problemer med komme ombord igjen etter et fall i sjøen.

 

Men med flyteutstyr så er sjansen for å overleve ganske stor. Ellers så må jeg si at troen på Båtførerbeviset syntes meg noe overdrevet. Etterlyser igjen holdnings kampanjer slik som det så lenge jeg kan huske har vært kjørt på TV angående påskefjellet.

Link to post
Share on other sites

Legeatest - ikke minst synsprøve - skulle nok ha vært obligatorisk i dag - også til båtførerbeviset. Og også for den yngre garde. Eldre erfarne båtfolk, vil nok legge opp i tide, den dagen de ikke ser kompassrosa. Selvfølgelig vil det her også blandt 300 000 båtførere være untak. Øvre aldersgrense tror jeg ikke noe på.

Jeg tror ikke du kan ha tenkt deg noe særlig om når du begynner å snakke om legeattest og synsprøve for å kjøre småbåt.

 

Hvor i all verden tar du dette standpunktet fra?

 

Hva skulle kravet til syn innebære:

- å kunne lese kartet (eksempelvis lesetest) med eller uten lesebriller for de over 45 år,

- å se farger i mørket (såkalt lanternetest som brukes av sjømannslegene), i så fall ryker 8 % av menn med redusert fargesyn ut av småbåtlivet som fører

- å kunne se forskjell på spisse og flate toppede bøyer på lang avstand med kikkert,

- eller annet.

Det er fullstendig uforståelig for meg hva du her slenger ut av ide.

 

Hva skulle legeattesten gå ut på utover dette?

Skulle eksempelvis personer med epilepsi ikke ha lov til å kjøre båt.

Skulle overvektige personer ikke ha lov til å kjøre båt?

Hva mener du egentlig?

Link to post
Share on other sites

:eek: Skrekk og gru :eek:

 

En nærsynt, fargeblind epileptiker på over 45 år i en 50-knops Hydrolift, en som ikek vet hvorfor noen lys er røde og andre grønne, han ser dem jo ikke likevel, og toppen på stakene bryr han seg katta om, midt på natten, i en trang led .... :diving: Hva skal vi vel med det?? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Etterlyser igjen holdnings kampanjer slik som det så lenge jeg kan huske har vært kjørt på TV angående påskefjellet.

Ja, jeg tror desverre at båtførerprøven har mindre effekt enn denne typen kampanjer når det gjelder holdninger!

 

Hva gjør en så med den øvrige befolkningen som har pasert undomstrinnet. Jo man legger opp til en frivillig prøve på ca. 1 time og utsteder bevis. Er dette godt nok til å bli kvitt uvesenet som farer rundt i inn/ut havn ?

Helt sikkert ikke, men husk at dersom du lager en prøve som skal sperre disse få personene så kommer du samtidig til å sperre en hel masse andre personer som aldri skaper problemer for noen.

 

DET ER DA IKKE VILL VEST PÅ SJØEN!!!!! Ja det finnes noen som ødelegger for andre og pressen (og vi) elsker å hause opp dette slik at det unormale fremstår som normalt. Jeg synes ikke problemet er så stort at vi MÅ lage ordninger som vil virke som et hinder for manges ellers uproblematiske ferdsel på sjøen.

 

Skal det innføres obligatoriske prøver for alle vil man kun oppnå en av følgende:

1) Enkel teoretisk prøve: Ingen sperre for folk med dårlige holdninger

2) Omfattende teoretisk og praktisk prøve: Sperre også for mange som ikke vil være til fare eller sjenanse

 

Er dette et valg mellom Pest eller kolera? Nei, jeg føler ikke at vi er i nærheten av hverken pest eller kolera! Jeg trives på sjøen jeg :flag:

Link to post
Share on other sites

:eek: Skrekk og gru :eek:

 

En nærsynt, fargeblind epileptiker på over 45 år i en 50-knops Hydrolift, en som ikek vet hvorfor noen lys er røde og andre grønne, han ser dem jo ikke likevel, og toppen på stakene bryr han seg katta om, midt på natten, i en trang led .... :diving: Hva skal vi vel med det?? :lol:

 

Du glemte vel:

 

En nærsynt, fargeblind, overvektig epileptiker på over 45 år ......

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke utenkelig at det bør være en øvre aldersgrense hvor båtføreren får krav om legeattest i tillegg til båtførerbevis.

Jeg tror ikke du kan ha tenkt deg noe særlig om når du begynner å snakke om legeattest og synsprøve for å kjøre småbåt.

Hvor i all verden tar du dette standpunktet fra?

Du får rette dette spørsmålet til rette person. Ovenfor.

 

Mitt sitat er gjengivelse av hva en har praktisert tidligere for å ferdes i båt/skip. Er også sikker på at mange personer har synsproblemer og er farveblind. Disse ferdes også på sjøen i "småbåt". Er også overbevist om at mange av disse ser dårlig i både tåke og ruskevær. Disse burde muligens få skjekket synet før de legger utpå. Om dette skal inn under båtførerbeviset gjenstår å se. Men at det kommer som et krav på lik linje som ved fritidsbåtskipper beviset, er jeg sikker på, dersom båtførerbeviset blir obligatorisk fra myndighetene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du glemte vel:

 

En nærsynt, fargeblind, overvektig epileptiker på over 45 år ......

Ja, jeg skulle ha sett at det manglet da jeg leste korrektur på innlegget, men jeg er visst blitt for nærsynt... :lol: Heldigvis noen år igjen til 45 :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Løsningen er nesten ferdig utforma, nå gjelder det bare å oppkonstruere og tilpasse problemet.

 

Du glemte vel:

En nærsynt, fargeblind, overvektig epileptiker på over 45 år ......

:lol::lol::lol:

De beste kommentarene i denne diskusjonen så langt.

Ellers er det vel litt tidlig for agurk faktoren ennå, sesongen har jo ikke kommet skikkelig igang ennå. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg du tror feil jawik . Det er ganske stor forskjell på å føre ett skip og et lystfartøy tross alt. Etter en sånn tankegang så vil det bli `forbudt`for personer med handicap å føre lystfartøy, og det kan vel selv ikke en firkantet byråkrat i Oslo hevde i fullt alvor. Håper jeg .

Link to post
Share on other sites

Sjøsyk:

....men husk at dersom du lager en prøve som skal sperre disse få personene så kommer du samtidig til å sperre en hel masse andre personer som aldri skaper problemer for noen.

 

Jawik ønsker ikke obligatorisk båtførerbevis. Jeg ønsker jo å inkludere alle til å ferdes på sjøen. Overlater til den enkelte å vurdere om han/hun er skikket til å ferdes på sjøen. Men å kreve sjøvet og holdninger kan vel ikke være så gærnt - bare det ikke blir obligatorisk. Frivillig for folk flest og la oss rydde opp blandt de som ferdes uten vett og mening. :smash:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

thor:

Da håper jeg du tror feil jawik . Det er ganske stor forskjell på å føre ett skip og et lystfartøy tross alt. Etter en sånn tankegang så vil det bli `forbudt`for personer med handicap å føre lystfartøy, og det kan vel selv ikke en firkantet byråkrat i Oslo hevde i fullt alvor. Håper jeg .

 

jawik ser ikke forskjell på robåt og skip når de møtes - viser respekt for begge typer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

thor:

og det kan vel selv ikke en firkantet byråkrat i Oslo hevde i fullt alvor.

 

Ufffff. Håper du ikke sikter til meg som byråkrat. Bosatt i Vanylven og fortsatt ikke byråkrat.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

thor:

og det kan vel selv ikke en firkantet byråkrat i Oslo hevde i fullt alvor.

 

Ufffff. Håper du ikke sikter til meg som byråkrat. Bosatt i Vanylven og fortsatt ikke byråkrat.

 

Huff a meg,slettes ikke ! Men sånne ideer ville det slettes ikke forundre meg om noen i et Direktorot kunne tenke ut. I fullt alvor . Som Sigurd sier,løsningen er klar men problemet må justeres litt . :diving::cryin:

Link to post
Share on other sites

Riktig. Problemet må løses før byråkratiet trer til og stenger ute 50% av båtfolket. Problemet vårt er også at byråkratiet følger med på denne debatten. Storebror ser oss. :sad:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da håper jeg du tror feil jawik . Det er ganske stor forskjell på å føre ett skip og et lystfartøy tross alt. Etter en sånn tankegang så vil det bli `forbudt`for personer med handicap å føre lystfartøy, og det kan vel selv ikke en firkantet byråkrat i Oslo hevde i fullt alvor. Håper jeg .

Det var ikke det jeg sa heller. Rettere sagt skrev.

Hva mente du da ? Lystfartøy eller skip. Begge må følge reglene uansett.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Når jeg av og til tenker tilbake på mine egne synder på sjøen blir jeg mismodig.

 

Jeg har i mange år kjørt Scand Baltic og Scand Atlantic.

 

Disse båtene er i 1. klasse når det gjelder å lage hekkbølger.

 

Jeg har mange ganger skapt ubehag for seilere - det har ikke vært hyggelig å snu seg å se når hekkbølgen når dem - det hjelper ikke å sette ned hastigheten i etterkant - hekkbølgen lever sitt eget liv. Uff - Uff.

 

Jeg har også skapt ubehag for kajakpadlere og fiskere i robåter - enda jeg har forsøkt å kjøre varsomt.

 

Min største utfordring har vært å trekke gasshendelen tilbake. Når man eksempelvis kjører en båt utaskjærs i Kattegat eller Skagerak som trives best i 20- 22 knop, er det ofte vanskelig å ta den "ned" til 5 - 6 knop.

 

Da hjelper det lite å tenke på ubehaget med å kjøre forbi Marstrand i fartsgrensen 5 knop i fellesferien.

Uansett hva du gjør får du fingeren av mannskapet på seilbåtene (erfaringsvis: særlig av mseileren som ikke sitter ved roret, les: ektefellen) som farer forbi i alle retninger.

 

Å kjøre forbi Marstrand med motorbåt i fellesferien må vel være blant de store risikosportene.

 

De siste årene har jeg valgt å legge turen utenom Marstrand.

 

 

Forøvrig er jeg enig i at holdningskampanjer til sjøss er viktig.

 

Jeg tror dessuten at diskusjonene vi har her på BP bidrar til refleksjon som igjen skaper bevisste småbåtfarere og derigjennom bedre rollemodeller for barna våre.......

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dessuten at diskusjonene vi har her på BP bidrar til refleksjon som igjen skaper bevisste småbåtfarere og derigjennom bedre rollemodeller for barna våre.......

Da er jo løsningen klar! For å få lov til å føre båt må man ha obligatorisk leseplikt på Båtplassen :lol:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...