Jump to content

Texas eller sjøen for alle


Frivakten

Recommended Posts

Jeg tror ikke du kan ha tenkt deg noe særlig om når du begynner å snakke om legeattest og synsprøve for å kjøre småbåt.

Jeg har ikke skrevet et ord om synsprøve. Kommentaren om legeattest var i anledning at du tok opp båtførere i aldersgruppen 70-80 år, og jeg antydet med det muligheten for at legen kan si stopp. Min erfaring fra dette systemet slik det virker for førerkort er at mange leger vurderer evnen til å kjøre bil nokså liberalt.

 

Jeg har også tillatt meg å anta at et båtførerbevis vil ha en nedre grense med hensyn til båtstørrelse, motor og fart som ikke krever båtførerbeis. Antagelig blir det ikke strengere enn at en gammel krok kommer utpå alene for å fiske litt, men kanskje ikke med den store skøyta.

Link to post
Share on other sites

Det er heller ikke utenkelig at det bør være en øvre aldersgrense hvor båtføreren får krav om legeattest i tillegg til båtførerbevis.

Jeg har ikke skrevet et ord om synsprøve. Det er vel noe alle vet.

Legeattest innebærer også synsprøve mm. Hvorfor skal ikke en sjøulk, på 80, legge ut med skjøyta, dersom han/hun er kompetent til det ? At leger er noe liberale på dette område får stå for dine ord.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrevet et ord om synsprøve. Kommentaren om legeattest var i anledning at du tok opp båtførere i aldersgruppen 70-80 år, og jeg antydet med det muligheten for at legen kan si stopp. Min erfaring fra dette systemet slik det virker for førerkort er at mange leger vurderer evnen til å kjøre bil nokså liberalt.

 

Jeg har også tillatt meg å anta at et båtførerbevis vil ha en nedre grense med hensyn til båtstørrelse, motor og fart som ikke krever båtførerbeis. Antagelig blir det ikke strengere enn at en gammel krok kommer utpå alene for å fiske litt, men kanskje ikke med den store skøyta.

 

Da får vi kose oss med å lese denne tråden sammenhengende og se hva vi husker av all informasjonen.

 

Et av problemene myndighetene (les Regjeringen) nå tar tak i er såkalt IA, Inkluderende Arbeidsliv hvor den vil redusere sykefraværet, få flere funksjonshemmede i arbeid, og holde seniorene lenger i arbeid.

 

Det ville være flott om de som planlegger restriksjoner for småbåtførere også tenker på muligheter for å integrere oss funksjonshemmede og seniorer i småbåtflåten i lang tid.

 

Den største gruppen funksjonshemmede er ikke de med fysiske handikap (dårlig syn, dårlig hørsel, dårlig bevegelsesevne) men de med psykiske handikap som:

 

- dårlig nattesøvn

- angst

- depresjon

 

med derpå følgende liten konsentrasjonsevne, hukommelse (erindringsevne) og besluttsningsevne samt selvrefleksjon.

 

Jeg lurer på hvor mangte båtførere som vil være igjen på fjorden når legen har sagt at :

 

- søvnen din er for dårlig

- angsten din er for sterk

- depresjonen din er for dyp

- konsentrasjonsevnen din er for lav

- hukommelsen din er for dårlig

- besluttningsevnen din er for svak

- selvrefleksjonen din er for svak

 

Konklusjon : legeundersøkelsen viser at du må holde deg på land ??

Link to post
Share on other sites

De båtfolk som ikke kan, eller skiter i sundt sjøvett, er først og fremst en fare for seg selv. Ulykker rammer svært sjelden en uskyldig tredjepart. I den svenske fritidsbåtutredningen kom det fram at det i snitt skjer tre ulykker årlig med personskader der tredjemann er rammet.

 

Skulle man sette en rekke medisinske krav i forbindelse med et båtførerbevis, blir det å skyte spurv med kanoner. I veitrafikken er en helsemessig svekket person en åpenbar fare for andre. Den 80 år gamle hummerfiskeren i snekka si er i høyden en fare for seg selv. Og neppe større enn om han var en ihuga fjellvandrer.

Link to post
Share on other sites

De båtfolk som ikke kan, eller skiter i sundt sjøvett, er først og fremst en fare for seg selv. Ulykker rammer svært sjelden en uskyldig tredjepart. I den svenske fritidsbåtutredningen kom det fram at det i snitt skjer tre ulykker årlig med personskader der tredjemann er rammet.

 

Skulle man sette en rekke medisinske krav i forbindelse med et båtførerbevis, blir det å skyte spurv med kanoner. I veitrafikken er en helsemessig svekket person en åpenbar fare for andre. Den 80 år gamle hummerfiskeren i snekka si er i høyden en fare for seg selv. Og neppe større enn om han var en ihuga fjellvandrer.

 

Dette var klokt skrevet.

 

Jeg er dessuten tilfreds med at du brukte uttrykket "sundt sjøvett" - og ikke "sundt bondevett"...

Link to post
Share on other sites

Her har "roaldbj" truffet spikeren. Hvor mange av oss såkalte oppegående båtfolk vil bestå en slik test ? :confused: Innrømmer gjerne at undertegnede måtte gå i land pga. søvnmangel med derav påfølgende marreritt over hukommelsen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne diskusjonen sporer av og blir mindre relevant nå. Utgangspunktet var vel et spørsmål om en båtførerprøve etter dagens mønster ville være et lurt trekk, både for å bygge gode holdninger og for å sørge for et minimum av teoretiske kunnskaper. Dagens prøve er så enkel at alle som har vært et par år på sjøen bør kunne ta den uten ytterligere forberedelser. For de yngre kunne det være et tilbud i skolen. Alt dette må jo bare være en fordel for båtfolket.

 

For min del tror jeg altså at båtførerlappen ikke vil føre til at bøllene blant oss skikker seg noe bedre før den gjøres obligatorisk, med en reell risiko for å miste den ved alvorlige overtredelser. Altså - for å kunne føre en båt, la oss si over 14 fot og 10 hk/10 knop, må du ha båtførerprøven. Har du den ikke, får du nøye deg med mindre farkoster. Likeså hvis du er blitt fratatt førerlappen - synd for deg.

 

Jeg synes ikke det er grunnlag for å innføre legekontroll for å bygge ut en slik ordning.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet så er man stort sett en fare for seg selv, enten man er på sjøen eller er fjellvandrer. Men den dagen det skjer en ulykke eller uhell (heldigvis ikke så ofte) kan man fort bli en fare for andre også dersom det må iverksettes en redningsoperasjon for å berge den som er kommet ut for en ulykke. Derfor blir det litt feil å si at man bare er til fare for seg selv, ting som skjer får fort mer vidtrekkende konsekvenser en enkelthendelsen alene.

 

Litt kunnskap har aldri vært til skade, det er jo greit å vite hvilken side av staken man skal gå på, og ikke minst hvilken av båtene man møter man skal holde av veien for og samtidig ikke holde av veien for (ikke dermed sagt at man skal kjøre i senk en båt som ikke overholder vikeplikten).

Link to post
Share on other sites

Jeg synes denne diskusjonen sporer av og blir mindre relevant nå. Utgangspunktet var vel et spørsmål om en båtførerprøve etter dagens mønster ville være et lurt trekk, både for å bygge gode holdninger og for å sørge for et minimum av teoretiske kunnskaper. Dagens prøve er så enkel at alle som har vært et par år på sjøen bør kunne ta den uten ytterligere forberedelser. For de yngre kunne det være et tilbud i skolen. Alt dette må jo bare være en fordel for båtfolket.

Bare den ikke blir OBLIGATORISK så er jeg enig. Ønsker ikke å stenge ute flere tusen båtførere.

For min del tror jeg altså at båtførerlappen ikke vil føre til at bøllene blant oss skikker seg noe bedre før den gjøres obligatorisk, med en reell risiko for å miste den ved alvorlige overtredelser. Altså - for å kunne føre en båt, la oss si over 14 fot og 10 hk/10 knop, må du ha båtførerprøven. Har du den ikke, får du nøye deg med mindre farkoster. Likeså hvis du er blitt fratatt førerlappen - synd for deg.

Jeg synes ikke det er grunnlag for å innføre legekontroll for å bygge ut en slik ordning.

Bøllene blir nok blandt oss uansett. Slik som på landeveien, med rett til å ta liv i form av lappen.

Innfør dette i skolen og bygg opp kunskapen blandt ungdommen, slik det var på 60 tallet og før den tid.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å få pepper nå, er det en ting som slår meg når jeg leser denne tråden: De som hevder at det ikke er Texas på sjøen er først og fremst de med store motorbåter, mens de med mindre båter og særlig seilbåter opplever situasjonen tildels motsatt. (har ikke laget statistikk, mulig jeg tar feil...) Mener ikke å si at gruppens deltagere med store båter skulle utøve dårligere sjøvett, men at opplevelsen av kaos / anarki på sjøen endres med størrelsen på fartøy. Selv har jeg en mindre seilbåt, og har en opplevelse av at det er langt flere ubehagelige og truende situasjoner på sjøen nå enn før. En ting er uvettig kjøring, hovedproblemet er etter min mening at det ikke tas hensyn til mindre fartøy. Helt alvorlig mener jeg at parolen "sjøen for alle" ikke lenger har særlig gyldighet i de tettest befolkede områdene langs kysten. Kajakk og kanopadling midt på dagen er mange steder ikke mulig, fordi det ikke tas hensyn overhodet. Seiling i Jolle er kun begrenset morsomt. Nei, en parole av i dag må isteden være "Sjøen - den sterkestes rett".

Link to post
Share on other sites

Nå er det kanskje ikke vanlige båter man sikter til som vanlige motorbåter/seilbåter.

Men det bygges hurtigående motorbåter størrelse 30 fot og oppover som gjør 50+ knop.

Når man leser så om at Nor-Tech båtene kan leveres med 2x 1000 hk og går fortere enn

båten til B. R. Gjelsten(ref Autofil) krever det en spesiel årvåkenhet, trening for å beherske

slike båter. Ved ukontrollerte hopp, landinger vil 3.person være i fare i tillegg til en selv.

Det er vel den utviklingen man ser på. Det er her svenskene vil innføre sertifikat.

 

Når det gjelder holdninger, å strekke ut en hjelpende hånd, ønske om å bedre sine sjøkunnskaper

osv ta et oppgjør med seg selv. Vi alle har vel svin på skogen, men det viktigste er at vi lærer

av det. Det perfekte finnes ikke, og vil heller ikke gjøre det. Men vi tenke oss litt om. Det viktigste

er at det ikke legges restriksjoner, som er til hinder for båtgleden.

 

KUN 2 MÅNEDER IGJEN TIL HENTING AV BÅT, SHIP O`HOI :flag:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Den 80 år gamle hummerfiskeren i snekka si er i høyden en fare for seg selv. Og neppe større enn om han var en ihuga fjellvandrer.

Der er jeg helt enig, og blir ikke overrasket om de gode gamle snekkene med en liten dunk-dunk-motor ikke får noe krav om båtførerbevis i det hele tatt.

 

Jeg synes denne diskusjonen sporer av og blir mindre relevant nå.

Som jeg skulle skrevet det selv. I forbindelse med et spørsmål om hva så med de eldste båtførerne så drister jeg meg til å antyde at det kanskje til og med bør være en aldersgrense oppad som kan tøyes som en strikk så lenge en lege mener det er forsvarlig. Plutselig går diskusjonen om obligatorisk legesjekk for alle og utestengning av funksjonshemmede eller deprimete og søvnløse. Det der tar jo helt av jo. :lol:

 

Jeg har ikke antydet særlig omfattende medisinske krav. Å gi leger anledning til å midlertidig nekte eldre mennesker å føre båt er egentlig ikke så forskjellig fra å la promillejkøring føre til inndragning av båtførerbevis.

 

Likevel er det greit å huske på at det kreves legeattest for å få D5L, og i enkelte andre land slår slike sertifikatkrav inn for litt mindre båter enn de norske 15 meter.

Link to post
Share on other sites

Bøllene blir nok blandt oss uansett. Slik som på landeveien, med rett til å ta liv i form av lappen.

Mnja, dette er altså ikke helt riktig. Bøller som blir tatt, mister lappen. Dette virker selvfølgelig ikke 100 prosent på landeveien heller, men det virker ganske bra.

Bare den ikke blir OBLIGATORISK så er jeg enig.

Hvis det ikke er obligatorisk, kan man etter mitt syn like gjerne fortsette som før: De interesserte og velmenende tar båtlappen; de som hadde trengt opplæringen mest, gir blaffen.

Ønsker ikke å stenge ute flere tusen båtførere.

Ikke jeg heller. Derfor tror jeg dette må innføres gradvis for yngre årskull. Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mnja, dette er altså ikke helt riktig. Bøller som blir tatt, mister lappen. Dette virker selvfølgelig ikke 100 prosent på landeveien heller, men det virker ganske bra.

 

Hvis det ikke er obligatorisk, kan man etter mitt syn like gjerne fortsette som før: De interesserte og velmenende tar båtlappen; de som hadde trengt opplæringen mest, gir blaffen.

 

Ikke jeg heller. Derfor tror jeg dette må innføres gradvis for yngre årskull.

Bøllene var vel noe sterkt sagt. Det finnes flere eksempler på fartskontroll ol. som ikke medfører at en mister lappen. Likevel utsetter en andre for ubehag - muligens dette også kan kalles for bøllete.

 

Obligatorisk fra et vist stadium er OK. Men hvem skal sette dette stadiet ? Vi båtfolk eller bare byråkratene ? Ser vi noe til høringer på dette område ? Som for eksempel å analysere BP for meningsutvekslingen om båtførerbevis (obligatorisk).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men hvem skal sette dette stadiet ? Vi båtfolk eller bare byråkratene ? Ser vi noe til høringer på dette område ? Som for eksempel å analysere BP for meningsutvekslingen om båtførerbevis (obligatorisk).

Ikke vet jeg. Vi er haugevis av byråkrater her i byen, serru. Og båtbyråkratene holder til i en annen bygning. De snakker ikke med oss alminnelige dødelige.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg skulle skrevet det selv. I forbindelse med et spørsmål om hva så med de eldste båtførerne så drister jeg meg til å antyde at det kanskje til og med bør være en aldersgrense oppad som kan tøyes som en strikk så lenge en lege mener det er forsvarlig. Plutselig går diskusjonen om obligatorisk legesjekk for alle og utestengning av funksjonshemmede eller deprimete og søvnløse. Det der tar jo helt av jo. :lol:

 

Jeg har ikke antydet særlig omfattende medisinske krav. Å gi leger anledning til å midlertidig nekte eldre mennesker å føre båt er egentlig ikke så forskjellig fra å la promillejkøring føre til inndragning av båtførerbevis.

Jeg er vel med mine 46 år ennå ikke omfattet av begrepet "eldre båtfører" men har dessverre noen fysiske skavanker som noe redusert syn (har ennå bil-lappen) og fargeblindhet. Har operert både det ene og det andre, er sikkert litt overvektig også, og kondisen kunne nok vært bedre, biceps er heller ikke hva de aldri har vært. Osv, osv.

Skulle jeg pga dette ikke få lov til å ferdes på sjøen, ja så får jeg bli lovbryter på fast basis.

Synes også det er rimelig drøyt å sammenligne eldre båtførere med promillekjørere.

Er det mer man bør forby eldre mennesker å gjøre? Tur i skogen, på fjellet, til byen, til postkassa??? :headbang:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Eeehh....jeg er byråkrat. I Oslo.... :rolleyes:

Er du eller er du ikke ? :confused:

Ikke vet jeg. Vi er haugevis av byråkrater her i byen, serru. Og båtbyråkratene holder til i en annen bygning. De snakker ikke med oss alminnelige dødelige.

Eller er du som nevnt, blandt oss dødelige ? :confused::lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Synes også det er rimelig drøyt å sammenligne eldre båtførere med promillekjørere.

Jeg påpeker at det må gjøres en medisinsk vurdering for å avgjøre om eldre mennesker ikke er skikket til å kjøre bil lenger. I dag det til og med så ryddig at du beholder sertifikatet selv om legen ikke vil gi deg attest på at du person kan kjøre. Dermed er det tatt høyde for at du kan friskne til, eller at en annen lege har en annen oppfatning av deg og kjøreferdighetene. (Dersom du kjører i vei uten å ha den nødvendige legeattesten kan du derimot få et større problem.)

 

Hvorfor argumenter om medisinske krav til yngre båtførere blir trukket inn når jeg påpeker at det varierer enormt når hjernen vår takker for seg og pensjoneres etter lang og tro tjeneste, det vet jeg sannelig ikke. For enkelte mennesker kan det nok være aktuelt å stille ekstra krav eller gi tilpasset opplæring. Det er viktig at vi sikrer at det eksisterer tilbud som gjør båtlivet tilgjengelig for flest mulig, men det betyr ikke at absolutt alle bør bli båtførere som kan seile avgårde på egen hånd.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig med Fenix om at denne tråden sporer helt av.

 

Jeg ønsker at alle skal ta båtførerprøven, det er nyttig og viktig.MEN....

 

Dersom man skal gjøre dette obligatorisk blir det helt feil etter min mening. Jeg er prinsipielt imot unødvendige regler og spesielt regler som blir innført som ikke har sitt opphav i en ulykkes statistikk. Synsing om at ditt og datt kan være farlig er ikke holdbart med mindre det foreligger en statistikk som kan bevise det. Det viser ikke ulykkes statistikken pr idag.

 

Statistikken viser stort sett idag at 50-60 åringer ikke bør pisse over rekka. Mulig flere septik pumpestasjoner hadde løst dette problemet. :lol:

 

De som reiser på langtur vet å ha de nødvendinge kunnskaper og det har de. 99 %. De som ikke har nødvending kunnskap eller kan mestre båten gjør det heller ikke om de har båtførerprøven.

 

De som ikke reiser på langtur men som oppholder seg i nærmiljøet klarer seg helt utmerket uten båtførerbeviset.

 

Far må lære opp poden. Sørg for at ungene kan mestre båten og gi dem en sjanse til å lære. Det skjedde tidligere men i mye mindre grad nå.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mnja, dette er altså ikke helt riktig. Bøller som blir tatt, mister lappen. Dette virker selvfølgelig ikke 100 prosent på landeveien heller, men det virker ganske bra.

Tja, de bøllene som faktisk lar være å kjøre bil etter å ha mistet lappen, gjør det vel kun fordi de står i fare for å bli tatt for dette. Og for å bli tatt må der være kontroller.

Dersom det samme skulle virke med et båtførerbevis, måtte der altså innføres like hyppige kontroller til sjøs. Det er mulig det bare er meg, men jeg kan altså klare meg utmerket på sjøen uten å risikere å bli stoppet tilfeldig av en politibåt med promilleblåsing og fremvisning av båtførerbevis og eventuelt reg.kort. Slik det virker i dag er det vel den enkeltes (mangel på) oppførsel på sjøen som først og fremst tiltrekker seg politiets oppmerksomhet. Dette er helt klart godt nok for meg.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...