Jump to content

Texas eller sjøen for alle


Frivakten

Recommended Posts

Tok båtførerprøven i fjor - det gjorde meg hverken til en bedre eller verre båtfører. Kunnskapen hadde jeg allerede inne og den minimumskunnskapen en må vise ved en slik prøve bør alle som ferdes på sjøen ha inne. Og det tror jeg faktisk de aller fleste har. Båtførerbeviset er noe en vifter med forran forsikringsselskapet og sier egentlig utrolig lite om hvor sjødyktig en person er.

Ydmykhet, store øyne og ører, forsiktighet og respekt er mye viktigere enn å pugge seg fram til et bevis.

Jeg tror faktisk de aller fleste som ferdes på sjøen innehar de egenskapene jeg fremhever som viktige, det er bare det at det er så forbaska lett å legge merke til det lille mindretallet som ikke innehar det.

Og så tror jeg endel sjøvante er veldig ivrige til å legge merke til om det kommer en som er mindre sjøvant en dem selv......

Link to post
Share on other sites

Og så tror jeg endel sjøvante er veldig ivrige til å legge merke til om det kommer en som er mindre sjøvant en dem selv......

Ja, man skulle tro at jo større skadefryden er, jo større er innsikten om sin egen utilstrekkelighet.

 

Bondevik kalte det mobbing.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Jeg tror dette varierer mye rundt om i landet. Min erfaring er at de med minst kunnskap finner du enten i Oslofjorden eller nær populære hytteområder på østlandet der de gode gamle åpne landstedbåtene med 10 hester er byttet ut med en villstyrlig jeep med 250 hester på hekken.

Link to post
Share on other sites

Ja, er er helt enig- det er holdninger og ferdigheter som gjelder. Holdningene er viktigst, derfor bør de komme tidlig i en form for grunnopplæring, gjerne i skoleverket med supplering fra båtforeninger og båtmiljøet. Når det gjelder båtførbeviset ligger det vel også noe holdningskapende elementer i det?

Angående de som er elevert til 3,etg., så finnes det sikkert noen kompetente og hyggelige båtfolk å skåle opp mot her også, så bare det er sakt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

1. Båtførerprøven vil ikke hjelpe mot folk på sjøen med dårlige holdninger

Hvorfor ikke? Det er selvsagt ikke mulig å kreve psykologisk utredning av alle som ønsker å føre en båt, men både teoretisk prøve og praktisk opplæring gjør noe med holdninger.
  • Et krav om teoretisk prøve gjør at folk må sette seg inn i sjøveisregler og lære seg enkel navigasjon, til tross for at de utgangspunktet har holdningen at de klarer seg fint uten den kunnskapen.
  • Praktisk opplæring kan være veldig effektiv med hensyn til holdninger. Et eksempel er å kreve at alle må gjennom en MOB-øvelse.

2. Båtførerprøven vil ikke gjøre at færre menn drukner med promille

Det er mulig du har rett, men her er det vel andre tiltak som kan være mer effektive. Likevel kan det hende at det hjelper litt dersom praktisk båtføreropplæring inneholder en MOB-øvelse hvor en full mann skal reddes opp av vannet. :wink:

 

3. Båtførerprøven vil ikke forhindre 18 åringer i å dundre på land i 40 knop

Førerkort for bil hindrer heller ikke at fartsgale folk er til fare for seg selv og andre. Jaktprøve hindrer ikke at enkelte går berserk med jaktvåpen. Poenget må være at antall ulykker går ned, og ikke forsøke å forhindre noen bestemte typer ulykker.
Link to post
Share on other sites

...... Poenget må være at antall ulykker går ned, .......

Skjer det mye ulykker på sjøen? Slik jeg ser det skjer det forsvinnende lite av dem, eller finnes det statistikk som sier noe annet?

Som andre allerede har nevnt: Løsningen er nesten ferdig utforma, nå gjelder det bare å oppkonstruere og tilpasse problemet.

 

Bruk heller pengene og energien der skoen trykker, feks i trafikken. Sjansene for å bli utsatt for ei ulykke er nok langt større på vei til båten enn i båten.

Link to post
Share on other sites

Nesten samtlige av dødsulykkene kjennetegnes stort sett kun av en ting; pissetrengte menn i liten båt uten VEST.

 

Men det mest interessante her er alle nesten-ulykkene. Det er her det skorter på HOLDNINGER.

 

Når alle skal tviholde på sin påståtte rett, og viker unna i siste liten, er både sjøveisreglene og sjømannsskapet satt til side.

 

Men det er grenseløst irriterende og måtte vike unna hele tiden :headbang:

 

Ikke rart at det føles så godt så, når slike duster kjører på kaia. :wink:

 

Normal reaksjon når man blir dyttet på hele tiden, men godt sjømannskap er det ikke.

 

Friheten på sjøen er oppskrytt.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Skjer det mye ulykker på sjøen?

For dødsulykker er statistikken velkjent. Jeg vet ikke om det er samlet noen sentral statistikk over ulyker med alvorlig personskade som følge, men god kjennskap til det daglige sommerliv ved et sykehus i en kystby ved jeg at det er en del slike. Forsikringsselskapenes utbetalinger kan tyde på at det er en del ulykker med matrielle skader.

 

Men det er grenseløst irriterende og måtte vike unna hele tiden :headbang:

 

Ikke rart at det føles så godt så, når slike duster kjører på kaia. :wink:

Tja, jeg vet ikke helt om følelsen alltid er så god. Har bl.a. opplevd å seile en relativt stor seilbåt inn til en marina med motorbåter som på død og liv vil smette forbi. (Noen ser ut til å tro at alle seilbåter har motor, og at seilbåter har plikt til å bruke motor i trange farvann eller ved tillegging til brygge.)
Link to post
Share on other sites

Nesten samtlige av dødsulykkene kjennetegnes stort sett kun av en ting; pissetrengte menn i liten båt uten VEST.

Stemmer dette?

Vi har hatt mange emner om dette temaet på BP og mitt inntrykk er at det de fleste dødsulykker skyldes kollisjon i høy fart i mørke. På vei hjem fra fest i alkoholpåvirket tilstand...

Link to post
Share on other sites

Nesten samtlige av dødsulykkene kjennetegnes stort sett kun av en ting; pissetrengte menn i liten båt uten VEST.

Det hadde vært veldig fing om noen kunne underbygge denne påstanden med tall, eller få avkreftet den som myte.

 

Når statistikken sier at 11 av de 34 som forulykket i 2005 var påvirket av alkohol så tror jeg ikke at beskrivelsen "nesten samtlige" holder vann dersom du tenker på beruset, tissetrengt mann. Den hyppigste årsaken er fall over bord, men statistikken sier intet om buksesmekken var åpen eller ikke og selv to av tre (eller 19 av 34) kvalifiserer vel ikke til betegnelsen "nesten samtlige".

 

Med hensyn til temaet som diskuteres i denne tåden er det verd å merke seg følgende utsagn fra Sjøfartsdirektoratet: Statistikken viser at fall over bord uten flyteutstyr og når man er alene i båten, er en livsfarlig hendelse. Dette er grunnen til at jeg terper litt på dette med at en praktisk opplæring som inneholder MOB-øvelser faktisk kan ha en effekt. Det kan hende at en del av dem som får prøve slike øvelser i praksis endrer holdning når de får oppleve hvor vanskelig det er å komme seg ombord uten hjelp, eller hvor vanskelig det er å få en bevisstløs eller snydens full person opp av vannet og ombord i båten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtførerprøven i seg selv vil jo ikke hjelpe for noe annet enn som et generelt holdningsbyggende tiltak. Elendig og lovstridig oppførsel vil man først kunne regulere dersom man gjør båtførerLAPPEN til et offisielt dokument som man kan risikere å miste. Og uten båtførerlapp, ingen båtføring. Da vil man kunne begrense bølleopptreden på sjøen på lik linje med landeveien - altså ikke 100 prosent, men kanskje 90.

 

"Vi over 40" må nok antagelig få amnesti fra et nytt regime, siden det er tungt og trått og mye motstand å vente mot en slik regelendring fra de etablerte generasjoner av båtfolk, men regelen kan med fordel innføres for nye årskull.

 

Selv har jeg vært i båt uten papirene i orden i alle år, men fikk faktisk somlet meg til å avlegge prøven på båtmessa forrige uke. Det var ikke vanskeligere enn at alle som har noe erfaring kan gjøre det uten forutgående kurs (unnskyld, Poseidon... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg vært i båt uten papirene i orden i alle år, men fikk faktisk somlet meg til å avlegge prøven på båtmessa forrige uke. Det var ikke vanskeligere enn at alle som har noe erfaring kan gjøre det uten forutgående kurs (unnskyld, Poseidon... :wink: )

Akkurat dette tar jeg som et godt argument for at amnestiet kan gjelde den praktiske delen, men at teoriprøven gjelder alle. Det er sannsynligvis snakk om en relativt kort prøve, og litt papirarbeid vil det uansett bli for å utstyre alle som skal ha det med båtførerbevis.
Link to post
Share on other sites

Har bl.a. opplevd å seile en relativt stor seilbåt inn til en marina med motorbåter som på død og liv vil smette forbi. (Noen ser ut til å tro at alle seilbåter har motor, og at seilbåter har plikt til å bruke motor i trange farvann eller ved tillegging til brygge.)

Har "tygget" litt på denne. Er det virkelig tilrådelig, fornuftig og i tråd med godt sjømannskap, å seile en stor båt helt inn til bryggen eller i trange farvann med stor trafikk? Forutsetter da at man er vesentlig mindre manøvreringsdyktig enn om seilene hadde vært nede og motoren på.

Har et bilde på netthinnen av en seilbåt som går gjennom Blindleia på det aller trangeste og med stor trafikk og står på sin "rett" som seilbåt i forhold til de mange motorbåter. Teksten under bildet var ikke en lovprising av seilbåtens vurderings (og manglende manøvrerings) evne.

Jeg pleier å si at en god (bil)sjåfør er en sjåfør som unngår ulykker. Å være innblandet i mange ulykker, men teknisk sett uten skyld, er ikke min definisjon på en god sjåfør!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Texas eller sjøen for alle ?

 

Anyone born on or after September 1, 1984 and under the age of 18 must complete a TPWD-approved course and be certified with TPWD to operate:

 

any vessel over 10 horsepower,

wind-blown vessel over 14 feet and

all personal watercraft.

 

sier loven i Texas.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har "tygget" litt på denne. Er det virkelig tilrådelig, fornuftig og i tråd med godt sjømannskap, å seile en stor båt helt inn til bryggen eller i trange farvann med stor trafikk? Forutsetter da at man er vesentlig mindre manøvreringsdyktig enn om seilene hadde vært nede og motoren på. [...]

Jeg skrev ikke noe om stor trafikk, det holder lenge med en småbåt eller tre som har fått det for seg at det er en smart å smette forbi for å sikre seg plass ved brygga før seilbåten legger til. Seilbåten er manøvreringsdyktig som seilbåter flest fram til et punkt hvor seil må bakkes for å redusere farten før tillegging.

 

Godt sjømannskap er å varsle marinaen slik at noen står klar til å bistå med tillegging. At det skal være nødvendig å be om ytterligere assistanse fordi man ikke har motor høres litt underlig ut. Jeg er helt enig at det er en god strategi å navigere defensivt, men selv om det minst ulykker av å la være å seile i det hele tatt så blir dét litt for defensivt for praktiske formål.

 

Hva Blindleia angår så er dét snakk om et trangt farvann i særklasse, men jeg kan ikke se at Den norske los omtaler noe seilbåtforbud. Hastighetsbegrensning derimot, og den godeste losen sier at Blindleia bare er brukandes i dagslys. Det er uansett et helt annet farvann enn den situasjonen jeg beskrev over. (Med min egen båt bør jeg nok bunkre før jeg prøver å seile under brua til Justøya, og seile gjennom med tekstilmotor er helt uaktuelt.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg virket flåsete om de trengende menn: men statisikken viser:

 

2003: 29 dødsulykker. 21 brukte ikke flyteutstyr.

2004: 51 dødsulykker. 34 brukte ikke flyteutstyr.

2005: 32 dødsulykker. 26 brukte ikke flyteutstyr.

 

Så hvis vi spekulerer om hvordan de 6 i 2005 som likevel hadde flyteutstyr omkom, er det en nærliggende tanke det som sjøtummel er inne på, nemlig ombordstigning.

 

Da har jeg lyst å flåse videre med å si at tissetrengte menn, med og uten alkohol, spesiellt uten flyteutstyr har store problemer med komme ombord igjen etter et fall i sjøen.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

"Relativt stor seilbåt" - det høres ut som 35 fot eller mer? Jeg synes det er ganske stort å legge til kai med på en marina for bare seil. Der det er en småtbåt eller tre som smetter foran finnes det sikkert nogle som ikke smetter foran? M.a.o. en dag med ikke ubetydelig trafikk, og da ville det for meg være mer naturlig å ta ned seilene og gå til kai for motor. Min mening, hverken mer eller mindre.

 

At noe ikke er utrykkelig forbudt er vel ikke ensbetydende med at det nødvendigvis er fornuftig eller tilrådelig?

 

Jeg velger å være defensiv i min oppførsel på sjøen og søker å unngå konflikt eller ubehagelige situasjoner - sånn er det bare. Å la være å seile er ikke temaet her, men å la være å seile de siste 100 meter eller 10 sekunder, værre er det ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er hva den svenske regjeringen har foreslått så langt, i tillegg til en registreringsplikt for fritidsbåter. Det vil nok stå noen sjøslag om den konkrete utformingen.

 

"Den 17 mars 2005 biföll riksdagen ett antal motioner som behandlade frågor om kompetensbevis och hastig-hetsbegränsning avseende fritidsbåtar med innebörden att regeringen skall utreda frågan om införande av ett förarbevis för fritidsbåtar (bet. 2004/05:TU5, rskr. 2004/05:178). För att framföra en fritidsbåt som överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs en särskild behörighet...

……

Mot denna bakgrund anser regeringen att formella behörighetskrav skall införas vid framförande också av vissa större eller snabbgående fritidsbåtar vars dimensioner understiger 12 meters längd och/eller 4 meters bredd. Vid den fortsatta hanteringen av frågan bör den frivilliga verksamhet med utbildning och utfärdande av olika typer av förarintyg för fritidsbåtar som redan finns på fritidsbåtsmarknaden särskilt beaktas."

Link to post
Share on other sites

Der er jeg uenig, forutsatt at den teoretisk prøven det er snakk om hovedsakelig dreier seg om sjøveisreglene og enkel navigasjon. Dette er kunnskap som bør være inne, og det er ingen unnskyldning å kunne påberope seg å være av den "eldre garde" om du ikke kan dette.

Kan du se for deg en 70 - 80 åring som kun skal ut for å fiske seg middag. Lang erfaring i sjømanskap og navigasjon. Vil du nekte denne personen muligheten - dersom han ikke avlegger prøven ? Du har sikkert hørt om eksamensnerver. Det fins tusenvis av personer i denne situasjonen langs kysten vår. Tenk før du krever noe av dem.

 

Jeg er glad jeg tok båtførerprøven selv, men jeg kan ikke for mitt bare liv se at den vil løse noen av de problemene som ofte trekkes frem for å argumentere for å gjøre den obligatorisk! Kanskje like greit om ideen koker bort i kålen?

Enig. Dersom en kan avgrense fartsområder, som er utsatt for ulykker, kan en muligens redusere disse ved å kreve lappen for ferdsel i disse områdene.

 

Førerkort for bil hindrer heller ikke at fartsgale folk er til fare for seg selv og andre. Jaktprøve hindrer ikke at enkelte går berserk med jaktvåpen. Poenget må være at antall ulykker går ned, og ikke forsøke å forhindre noen bestemte typer ulykker.

Enig. Ulykene må ned, men hvorledes en skal nå målet er uvist. Man rissikerer at det motsatte kan skje når en har fått offisiellt (tillatelse til å ferdes i 40 knopp) sertifikat.

 

Her er hva den svenske regjeringen har foreslått så langt, i tillegg til en registreringsplikt for fritidsbåter. Det vil nok stå noen sjøslag om den konkrete utformingen.

 

"Den 17 mars 2005 biföll riksdagen ett antal motioner som behandlade frågor om kompetensbevis och hastig-hetsbegränsning avseende fritidsbåtar med innebörden att regeringen skall utreda frågan om införande av ett förarbevis för fritidsbåtar (bet. 2004/05:TU5, rskr. 2004/05:178). För att framföra en fritidsbåt som överstiger 12 meters längd och fyra meters bredd krävs en särskild behörighet...

……

Mot denna bakgrund anser regeringen att formella behörighetskrav skall införas vid framförande också av vissa större eller snabbgående fritidsbåtar vars dimensioner understiger 12 meters längd och/eller 4 meters bredd. Vid den fortsatta hanteringen av frågan bör den frivilliga verksamhet med utbildning och utfärdande av olika typer av förarintyg för fritidsbåtar som redan finns på fritidsbåtsmarknaden särskilt beaktas."

Og norge kommer etter om ikke så lenge slik det politiske landskap er i dag. EØS detter ned over oss uten at vi kan gjøre så mye fra eller til med dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...