Jump to content

Texas eller sjøen for alle


Frivakten

Recommended Posts

Ja, nå snart møtes vi alle igjen. Snekker, cabinere, seilere og racere. Hyggelig, men også tidvis anstrengende når hekkbølger og trange leier skal forseres.

 

Nye konflikter og diskusjoner vil oppstå. Og i fellesskapets andedam kjører desverre mange sitt eget løp og har egne oppfatninger om bruk av VHF'er, båtregistrering, sjøveisregler eller godt sjømannsskap, hva det egentlig måtte være.

 

Men det merkelige er at tiltak som kunne bidratt til mer sikkerhet og bedre opplevelser på sjøen, møter så massiv motstand. Det gjelder f.eks. regelverk og dertil forpliktelser.

 

Argumentene hagler om at registreringen vil bli et nytt avgiftsmiddel, båtførerlappen er bare teori, seilere som tar seg til rette, motorbåtførere som ikke passer på hekkbølgen etc. etc.

 

Ja vel, vi ønsker at sjøen skal være det siste fristedet vi har igjen.

 

Men spørsmålet vil bli; fristed for hvem?

 

Den eneste loven som ikke lar seg regulere, er loven om den sterkestes rett.

 

Bare et hjertesukk. GOD BÅTSOMMER (snart?). :flag:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Kan hende jeg har en litt egen sær interesse for slike overordnede spørsmål, men jeg tro også at det er kjempeviktig å diskutere slike ting som Krisida Magni tar opp.

Gjennom utallige generasjoner har kystbefolkningen opparbeidet en kultur på sjøen for hvordan en omgåes, tar hensyn til hverandre og miljøet, og hvordan en generelt oppfører seg i båt.

Lenge har vi vel tenket at, alle er jo født i fjæra (og med ski på beina).

Ja, vi er en kystnasjon, men idag bor de fleste i urbane strøk som ikke gir naturlig de kunnskaper og ferdigheter en forventer skal være på plass når en drar på sjøen.

Men alle kan lære, og derfor mener jeg at en obligatorisk båtførereprøve burde være bestått før en fikk føre båt på sjøen, uansett størrelse. Denne opplæringen burde være obligatorisk og legges til ungdomstrinnet i grunnopplæringen og/eller til vgs. Det vil være første lille trinn i en lang prosess i å få vetuge og bra båtfolk, også i framtiden.

Det andre trinnet kan være at vi som er båtfolk fortsetter å oppfører oss som folk på sjøen, for sjøen bør vel ikke være en fristed for tullinger? Min erfaring etter 30-40 års båtliv er de fleste båtfolk er både hyggelig og kompetente, men de som ikke er det, gjør så mye mer ut av seg når de sittet tre etg. over sjøen med 600 HK i kjelleren enn da de tusslet rundt i snekka med 4 hk Marna. Dette er i så fall bli en sak for gjeldende myndighter, men også her kan vi alle påvirke.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring etter 30-40 års båtliv er de fleste båtfolk er både hyggelig og kompetente, men de som ikke er det, gjør så mye mer ut av seg når de sittet tre etg. over sjøen med 600 HK i kjelleren enn da de tusslet rundt i snekka med 4 hk Marna.

litt av oppførselen og holdninger til folk er at det er MANGE flere "pappa gutter" og andre ny-rike som aldri har hatt båt eller vært på vannet. De kjøper jo selvfølgelig noen altforstore båter.

 

 

Jeg var med min betefar, og pappa for noen årsiden ut i snekka, en 20fots plastsnekke.

Vi annkom stauper og skulle legge oss inntill fjellet for å bade. rett etter vi hadde lagt til og vi skulle til å hoppe i vannet, så kommer det en litt for stor båt som også skulle inn til fjellet. I stedet for å finne en annen plass så ber han oss om at vi skal flytte oss. Men som de fleste besteforeldre så gir man ikke slipp på plassen uten en dikusjon. for å gjøre historien kort så endte det med at han som eide båten ble så sinna att han rett å slett tisset ned på snekka. Rett etter så kom politibåten og tok med seg den store båten og tauet den bort...

 

Stiller meg bak ett forslag om obligatorisk båtførerbevis, for alle som har eller skal kjøpe båt...

Link to post
Share on other sites

Stiller meg bak ett forslag om obligatorisk båtførerbevis, for alle som har eller skal kjøpe båt...

En obligatorisk båtførerprøve kan ha noe for seg, men av helt andre grunner enn du beskriver. Nær sagt alle klarer å ta en båtførerprøve - det du snakker om er holdninger og ikke kunnskap. Skal du ha en båtførerprøve som er så streng at du siler ut slikt, så tror jeg du kommer så langt unna "sjøen for alle" som det er mulig å komme! Men at man som 16-åring kan kjøre båter med ubegrenset fart og motor uten noen opplæring er ikke bra!

 

Jeg har kjøpt ny stor båt etter mange års hardt arbeid med lite fritid (og dermed heller lite båterfaring siden barndommen). Det kan godt hende jeg mangler noe kunnskap og erfaring, men det må ikke forveksles med dårlige holdninger! Med andre ord: Sjøen for alle må også gjelde oss nyrike :cool: Eller sagt litt penere: Ikke skjær alle over en kam!

 

PS. Jeg har tatt båtførerprøven :wink:

Link to post
Share on other sites

En obligatorisk båtførerprøve kan ha noe for seg, men av helt andre grunner enn du beskriver. Nær sagt alle klarer å ta en båtførerprøve - det du snakker om er holdninger og ikke kunnskap. Skal du ha en båtførerprøve som er så streng at du siler ut slikt, så tror jeg du kommer så langt unna "sjøen for alle" som det er mulig å komme! Men at man som 16-åring kan kjøre båter med ubegrenset fart og motor uten noen opplæring er ikke bra!

 

PS. Jeg har tatt båtførerprøven :wink:

Helt enig, det er adferden,holdninger som det er feil innstilling fra enkelte. En praktisk

føreropplæring, skal den bestå av

 

Opplæring av

Speedbåt over 50 knop

Seilbåt

Motorbåt med fast aksling

Motorbåt med drev

Snekke

 

Tror ikke det er veien

 

Her tror jeg at ethvert individ må være ansvarsfull, og lære seg selv sin egen båt.

Tror ikke at en praktisk prøve vil løse dette.

 

MEN kanskje, at de som blir 16 år i 2007 må ta en teoretisk prøve(lik det som ble innført på mopeder). Etter dette blir det obligatorisk.

 

Men å innføre obligatorisk sertifikat for de som allerede har hatt båt i 5-10-15-20 år osv.

det blir feil.

 

Gjør det heller litt spennende at man tar Båtfører-prøven, VHF, Kyst-skippern.

 

FOr min egel har jeg tatt dette(ikke kystskippern), fordi jeg synes dette er int, og ser at

jeg har stor glede av dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men at man som 16-åring kan kjøre båter med ubegrenset fart og motor uten noen opplæring er ikke bra!

Det kan man ganske bestemt IKKE. Eller, det vil si, det kan man, selvfølgelig, men LOVLIG er det ikke uten videre.

 

Forskriften om kvalifikasjonskrav har nemlig et alt for lite påaktet TILLEGG til aldersgrensen, altså et vilkår som kommer i TILLEGG til å være 16 år: Nødvendige ferdigheter i bruk av båt.

 

Hva "nødvendig" innebærer er relativt i forhold til den båt man fører og det sted man fører den på. Altså; desto større båt og høyere fart, desto større krav stilles det til ferdighetene. Og, dessuten, "ferdigheter i bruk av båt" skal forstås vidt. Det gjelder alt fra å vite hva som er forut og akteruet på båten, til den finere manøvrering og navigasjon.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

OK - noen er advokater og andre er det ikke :smiley:

 

Formuleringene du referer er glimrende, men ett eller annet sted på veien mellom 9,9 Hk/10knop og 2x300Hk i 50-70knop går det kanskje en grense hvor det offentlige burde ha en plikt til å sjekke at noen av disse ferdighetene er på plass - på forhånd?

 

Ellers er jeg (som du kanskje forstod) svært skeptisk til hvilken virkning denne type prøver egentlig har.

Link to post
Share on other sites

Men å innføre obligatorisk sertifikat for de som allerede har hatt båt i 5-10-15-20 år osv.

det blir feil.

Det er vel på sin plass å nevne, at selv om man har had båt i flere år, er det praksissen som bør være avgjørende, ikke at båten har stått i naustet i 20 år. Når dette er på plass bør denne gruppen untas, med tvil.

 

Det kan man ganske bestemt IKKE. Eller, det vil si, det kan man, selvfølgelig, men LOVLIG er det ikke uten videre.

 

Forskriften om kvalifikasjonskrav har nemlig et alt for lite påaktet TILLEGG til aldersgrensen, altså et vilkår som kommer i TILLEGG til å være 16 år: Nødvendige ferdigheter i bruk av båt.

 

Hva "nødvendig" innebærer er relativt i forhold til den båt man fører og det sted man fører den på. Altså; desto større båt og høyere fart, desto større krav stilles det til ferdighetene. Og, dessuten, "ferdigheter i bruk av båt" skal forstås vidt. Det gjelder alt fra å vite hva som er forut og akteruet på båten, til den finere manøvrering og navigasjon.

Helt enig med Skipper_Worse. Det er ferdigheten i båt som bør telle for fører.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk båtførerprøve i form av en teorieksamen er bra, og det er egentlig ikke noen grunn til å beklage seg dersom også de som har hatt båt i 5-10-15-20 år må ta en slik prøve. Dersom du faktisk kan sjøveisreglene og litt praktisk navigasjon er prøven uproblematisk. Kan du ikke dette er det på tide å lære det.

 

Det er litt verre å lage en praktisk prøve, og det er begrenset hvor mye sjømannskap og båtferdigheter det går an å presse inn i en kort prøve, så det er nok bedre med et krav om et bestått kurs av en gitt varighet enn en praktisk prøve. Et slikt kurs kan det nok være vanskelig å motivere garvede båteiere å bli med på.

Link to post
Share on other sites

Når jeg skriver 5-10-15-20 år mener jeg de som utfolder sjølivet, og ikke tørrdokk-veteranene

 

PS Hvordan kontrollere tørrdokk-veteraner?. Det kan bli morsomt å se. Man kan vise til at man har

eid en 40 foter i 20 år, men om den er blitt brukt eller ei, hvem kontrollerer det.

 

På en eller annen måte må kriteriene settes, og utfallet av dette er spennende. Når jeg skriver

obligatorisk fra 2007, er det fordi jeg tror ikke regelen for tilbakevirkede kraft. Men det kan skje.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Obligatorisk båtførerprøve i form av en teorieksamen er bra. Enig i dette. Har en ferdighet, så innebærer dette også sjøveisreglene og praktisk navigasjon.

 

Praktisk prøve tilbys av de fleste skolene så vidt meg bekjent - f.eks. "Poseidon" mf. Det står muligens heller på motivasjonen til å sette seg bak pulten for å avlegge skriftlig prøve, for såkalte garvede "eldre" båteiere. Mange av disse kvier seg tll å ta prøven. Hva med disse ? Flinke båtfolk - med praksis i sjøvett - som rissikerer å dette utfor på grunn av en test. Det kan vel ikke være retferdig. En ønsker, med en eventuell lov, å luke ut "grønnskollingene" som er utpå i to tre uker av året.

 

Et papir, som viser bestått, viser ikke annet enn at en har lov til å ferdes på sjøen. Sammenlignet med bilsertifikat - kl2 - kan en 18 åring rette etter føre flere tonn på lande veien. Er dette så fornuftig ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert lurt å legge grunnopplæring i sjømannsskap til ungdomsskole og/eller videregående skole.

 

Det hadde vært interessant om politikerne hadde konsekvensutredet effekten av og kostnaden ved å benytte skoleskip, gamle hurtigtuter og andre båter til en ukes opplæring i teamarbeid, sikkerhetsarbeid, førstehjelpstjeneste, sjøveisregler o.a.

 

(Der viljen er stor en mulighetene mange.)

 

I Son er det et flott tiltak med opplæring til sjøss for elever som ikke fungerer spesielt tilfredsstillende i ordinære undervisningsopplegg. Sjøskolen i Son virker visstnok utmerket.

 

Det er litt vemodig at alle opplæringsplassene som var til sjøss frem til midten av 1980-tallet nå er borte i norsk utenrikstjeneste.

 

Det kan hende at dette reduserer den alminnelige opplæringen i ferdsel til sjøss.

 

Etter å ha tilbrakt noen timer i store sommerhavner som Strømstad, Skagen, Lysekil og Smøgen, er jeg nok redd for at verstingene til sjøss ikke hovedsakelig finnes blant de yngre, men blant de litt eldre "guttene".

Link to post
Share on other sites

..... ikke hovedsakelig finnes blant de yngre, men blant de litt eldre "guttene".

Unge eller eldre er like uansett dersom de nettop har fått båt. Det er disse som bør testes i kunskap om/med båt etter min mening.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er helt umulig å få til en perfekt ordning når det gjelder båtførerprøver. Til det er det alt for store forskjeller på båter, trafikktetthet, holdninger, behov for ferdigheter, teori vs. praksis etc.

 

Man skal være forsiktig med å konstruere en masse velmente kurs og prøver som til slutt bare vil begrense tilgangen til sjøen uten egentlig å hjelpe noe særlig. Imidlertid bør man kanskje sette visse skjerpede formelle krav til de raskeste båtene? Konsekvensene er store og beslutningstiden er kort når man har rask båt. Man MÅ kunne kjørereglene og bør kanskje være 18?

 

Og ikke kom til meg med at den som nettopp har fått båt må være dårligere enn de som har hatt båt lenge!!!!! Ja ofte KAN det være sånn, men det finnes pinadø en god del eksempler på det motsatte og da! Nok en gang - det er holdninger som er viktigst - og det læres desverre ikke på kurs!

Link to post
Share on other sites

Det er helt umulig å få til en perfekt ordning når det gjelder båtførerprøver. Til det er det alt for store forskjeller på båter, trafikktetthet, holdninger, behov for ferdigheter, teori vs. praksis etc.

......................

 

Og ikke kom til meg med at den som nettopp har fått båt må være dårligere enn de som har hatt båt lenge!!!!! Ja ofte KAN det være sånn, men det finnes pinadø en god del eksempler på det motsatte og da! Nok en gang - det er holdninger som er viktigst - og det læres desverre ikke på kurs!

Jeg funderer noen ganger på hva som gir den beste treningen for å oppøve gode holdninger og god atferd til sjøss.

 

Er det gjennom å observere stressede foreldre ombord ?

 

Jeg kjører en god del i ytre Oslofjord, langs svenskekysten, i nord-Tyskland og Danmark. Dersom man holder seg utenom det store innsiget i fellesferien synes jeg at sjøen i hovedsak er et rolig sted å være. De største utfordringene er etter mitt skjønn som regel ikke andre småbåtfolk, men krevende værforhold.

 

Jeg har i flere år forberedt meg på at uthavnene snart ville "gro igjen" som følge av det store antallet båter på østlandet. Men fremdeles er det god plass i uthavnene.

Link to post
Share on other sites

Det er helt umulig å få til en perfekt ordning når det gjelder båtførerprøver. Til det er det alt for store forskjeller på båter, trafikktetthet, holdninger, behov for ferdigheter, teori vs. praksis etc.

Man har da fått til et rimelig bra system med hensyn til biler. Det er stor forskjell på båer, men det kan faktisk hende at en tur med en båt som "Poseidon" vil gjøre noe med holdningene til en som vanligvis kjører en liten planende båt. :wink: Forskjellige praktiske prøver som gir sertifikat til forskjellige båttyper kan være en løsning, men å jeg tror egentlig ikke at ambisjonsnivået bør være så høyt.
Link to post
Share on other sites

Er det gjennom å observere stressede foreldre ombord ?

Ja - her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Dette med holdninger er vel ofte noe som plantes tidlig fra gode eller dårlige rollemodeller.

 

Man har da fått til et rimelig bra system med hensyn til biler

Enig i det, men det er en forskjell på bil og båt: Med bil kjører alle etter hverandre på en "smal" vei. Det er forsåvidt mulig å kjøre litt defensivt, men du skal ikke slakke av altfor mye uten at det igjen skaper andre farer. Ikke kan du bare svinge til side eller kjøre langt utenom mulige farlige situasjoner. På sjøen kan man i større grad velge fart og rute ut fra egne ferdigheter og observasjoner av andre - om man vil....

 

det kan faktisk hende at en tur med en båt som "Poseidon" vil gjøre noe med holdningene til en som vanligvis kjører en liten planende båt.

Tviler ikke - men jeg synes det er å dra det veldig langt å skulle gjøre den slags praktiske øvelser obligatoriske. Da havner vi fjernt fra "sjøen for alle".
Link to post
Share on other sites

Gjennom utallige generasjoner har kystbefolkningen opparbeidet en kultur på sjøen for hvordan en omgåes, tar hensyn til hverandre og miljøet, og hvordan en generelt oppfører seg i båt.

Det er vel nettop her kjernen ligger begravd. Båttrafikken har økt og med dette mange farlige situasjoner på sjøen - også ofte på land i opplag.

Hva "nødvendig" innebærer er relativt i forhold til den båt man fører og det sted man fører den på. Altså; desto større båt og høyere fart, desto større krav stilles det til ferdighetene. Og, dessuten, "ferdigheter i bruk av båt" skal forstås vidt. Det gjelder alt fra å vite hva som er forut og akteruet på båten, til den finere manøvrering og navigasjon.

Ferdighet er det som gjør båtfolk i stand til å ferdes på sjøen slik "Skipper_Worse" nevner. Uten ferdighet er de fleste nødt til å ende i situasjoner som er ubehagelig for dem selv og andre. Men hvor skal ferdigheten komme fra uten praktisk erfaring ? Kurs - som Poseidon" - kan løse dette til en viss grad. Videre trening / øvelse kommer med sun fornuft på egenhand.

 

Unge eller eldre er like uansett dersom de nettop har fått båt. Det er disse som bør testes i kunskap om/med båt etter min mening.

Og ikke kom til meg med at den som nettopp har fått båt må være dårligere enn de som har hatt båt lenge!!!!!

Leses: Nettop har fått båt og ikke har ferdighet til sjøs. Joda, det finnes desverre mange av den "eldre båt garde" som burde ha lært mere enn de har. Utviklingen de siste årene viser dog at det er forrannevnte "unge" (leses nye) båtførere, som er ute å kjører på skjer og annet. Mangler ferdighet og kunskap om sjøen.

Tviler ikke - men jeg synes det er å dra det veldig langt å skulle gjøre den slags praktiske øvelser obligatoriske. Da havner vi fjernt fra "sjøen for alle".

Dersom det er så lett å ta skriftlig prøve - som nevnt av tidligere inleggere - så er det jo bare å gjøre det. Ungdomsskolen er jo et bra sted å begynne. Praksisen blir det som oftest værre med da de fleste skolene ikke har fasilitetene som må til.

 

Men gi da den "eldre garde" amnesti dersom de har brukt båt i flere år. Mange av disse har nok lyst å ta lappen, men vi må la de få lov til å fortsette dersom de stryker ved en prøve. Ikke alt er så lett som det kan se ut for i utgangspunktet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Men gi da den "eldre garde" amnesti dersom de har brukt båt i flere år. Mange av disse har nok lyst å ta lappen, men vi må la de få lov til å fortsette dersom de stryker ved en prøve. Ikke alt er så lett som det kan se ut for i utgangspunktet.

Der er jeg uenig, forutsatt at den teoretisk prøven det er snakk om hovedsakelig dreier seg om sjøveisreglene og enkel navigasjon. Dette er kunnskap som bør være inne, og det er ingen unnskyldning å kunne påberope seg å være av den "eldre garde" om du ikke kan dette.

 

Er det vanskelig? Vel, jeg er en av dem som har vokst opp med båt og med foreldre som passet på at sjøveisreglene ble lært nogenlunde bra, og at jeg kunne navigere. Jeg har derimot aldri hatt følt behov for å ta noen båtførerprøve før i voksen alder. (Hva gjør man ikke for å spare penger på forsikring.) Prøven ble tatt uten så veldig grundige forberedelser, og den er ikke så vanskelig.

 

Om noen av dem som har brukt båt i mange år skulle stryke på en prøve så bør det være til ettertanke, og så er det bare å prøve igjen. Eneste problemet som kan oppstå er at man utsetter denne prøven til siste liten. Ingen tar skade av å få ikke bestått på en prøve som kan tas opp igjen så mange ganger man vil, og ingen har vondt av å lære sjøveisreglene og enkel navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Dersom man ønsker noe i retning av en obligatorisk båtopplæring, er det vesentlige at man begynner et sted. Det blir vel ambisiøst å forlange at alle landets mange hundre tusen båteiere skal ta båtlappen i løpet av et år eller tre.

 

I kyst-Norge sitter det atskillige som ikke har vært i nærheten av en skolepult eller teoretisk prøve på 40-50-60 år. Det blir litt tøysete å gjøre mange av dem til lovbrytere fordi de skjønner poenget med noen lapp i lomma på vei ut til hummerteinene.

 

Start i skoleverket, nye medlemmer i båtforeninger, Småbåtregisreret eller et annet hensiktsmessig oppstartspunkt.

Det viktigste bør være å komme i gang, uten for mye bråk og motstand. Hvis ikke risikerer man at hele ideen bare koker bort i kålen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det virker som om vi har en løsning: Båtførerprøven!

 

Men vi har da vel ikke noe problem som passer til løsningen?

1. Båtførerprøven vil ikke hjelpe mot folk på sjøen med dårlige holdninger

2. Båtførerprøven vil ikke gjøre at færre menn drukner med promille

3. Båtførerprøven vil ikke forhindre 18 åringer i å dundre på land i 40 knop

etc.

 

Jeg er glad jeg tok båtførerprøven selv, men jeg kan ikke for mitt bare liv se at den vil løse noen av de problemene som ofte trekkes frem for å argumentere for å gjøre den obligatorisk! Kanskje like greit om ideen koker bort i kålen?

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad jeg tok båtførerprøven selv, men jeg kan ikke for mitt bare liv se at den vil løse noen av de problemene som ofte trekkes frem for å argumentere for å gjøre den obligatorisk! Kanskje like greit om ideen koker bort i kålen?

Hvis det er holdningen det er noe galt med, så vil båtførerprøven ikke være til en ulempe.

 

Selv om jeg selv har tatt båtlappen, vil jeg fremdeles ikke betrakte meg som utlært. Snarere tvertimot. Jo mer kunnskap, jo mer vet jeg at jeg ikke vet. Men det lærer en til en mer ydmyk holdning.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis det er holdningen det er noe galt med, så vil båtførerprøven ikke være til en ulempe

Nei - det er ingen ulempe, men troen på dette som virkemiddel har jeg likevel ikke!

 

 

Selv om jeg selv har tatt båtlappen, vil jeg fremdeles ikke betrakte meg som utlært. Snarere tvertimot. Jo mer kunnskap, jo mer vet jeg at jeg ikke vet. Men det lærer en til en mer ydmyk holdning.

100% enig! Den dagen jeg ikke har mer å lære, blir forøvrig starten på et trist liv - måtte det aldri skje :wink: Redigert av Sjøsyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...