Jump to content

Hvilket kartprogram og GPS skal jeg velge?


larsemann

Recommended Posts

Først og fremst må du skaffe deg en GPS-mottaker, som f.eks. denne.

 

Du må også gå til innkjøp av programvare. Selv har jeg best erfaring med Garmin's Bluechart. Den koster noen kroner, men det du primært betaler for er selve kartverket (du må kjøpe en kode for det området som er aktuelt for deg, f.eks. MEU-041R for Oslo-Haugesund-Göteborg). Dersom du har papir-kart kan du også ta jobben med å scanne disse i bitmap-format, og bruke f.eks. OziExplorer. Dette blir en rimeligere, men ikke fullt så god, løsning.

 

Jeg tror ellers at det er skrevet endel tidligere om dette temaet, så hvis du søker litt får du sikkert mer nyttig info. Lykke til!

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For det første:

 

Du trenger en GPS mottager. Det finnes nå mange tilgjengelige passive GPS mottagere som du kan koble direkte til PC.

Den anbefalte mottageren Haicom HI-204III USB GPS-mottaker , vanntett (SiRF-Star-III chipset) er helt grei, men det kan være at tilkoblingen din gjør at laptopen tror du har koblet til rulleball-mus, i så fall må du deaktivere rulleball-musa.

 

Dersom dy går inn på hyterterminal i Windows kan du sette denne opp til å lese informasjonen fra GPSen - dermed kan du få din egen posisjon uten kart.

 

Jeg vil også anbefale at du laster ned gratisprogrammet SA Watch som du finner her. Dermed blir du kjent med nøyaktighet til GPS-systemet.

 

Jeg vil også nevne for deg at flere av båtplassens medlemmer anbefaler å bruke en liten håndholdt GPS-mottager for å gi informasjon til PC. Disse kan i dag kjøpes for billig penge. Fordelen med disse er at de virker selv om PCen skulle bryte sammen. Du finner et eksempel her. Som du ser er ikke prisen så mye større enn for en passiv GPS-mottager.

 

For det andre:

Du trenger er et kartsystem for å vise din posisjon i forhold til kart.

 

Her er etter hvert mulighetene svært mange og du vil sikkert få mange råd her på BP.

Etter å ha fulgt utviklingen på kartplottersiden noen år er min oppfatning at jeg ville ha satset på et amerikansk system og og med unntak av engelske, ikke på europeisk system, i alle fall ikke italiensk system. Men som sagt: her vil du få mange råd.

 

Jeg vet ikke hvor du bor og i hvilket farvann du vanligvis seiler i - dette er noe avgjørende for hvilket system det kan være klokt å benytte. Eksempelvis er det visstnok vanskelig å få tak i bredt utvalg av kart for nordområdene av Norge.

 

Det kan være vel verd å se litt på informasjonen fra Nautisk forlag om PC-baserte system som du finner her.

 

Det levende sjøkart finnes for Norge, Sverige og Danmark. Det er under særlig oppgradering i Danmark og Sverige og intergrerer flere opplysningene, og gir gode lenker til internett som er verdifulle når du er i havner med bredbåndtilknytning.

 

 

Jeg har prøvd ut flere systemer og mitt behov dekkes i dag godt av programmet til Maptech som heter Offshore Navigator.

 

Offshore Navigator (OSN) har egen hjemmeside hvor du finner svar på mange spørsmål, programmet oppdateres årlig og du finner brukermanualen tilgjengelig på nettet, se her.

 

Det finnes gode BSB kart som Maptech har laget for norskekysten opp til Ålesund.

 

Det er kart for Sverige, og for Danmark/Tyskland får du kjøpt BSB kart sammen med papirkartversjon.

 

Jeg har forkjærlighet for automatisk loggbokføring som ligger som en mulighet i OSN. Dermed kan jeg i ettertid få en god oversikt over seilingsforløpet med automatsik ført bestikk.

 

Jeg bruker i tillegg kartplotter og har gått fra C-map Max til Navionics og har registrert tiden det har tatt med å utvikle gode kartsystemer på databrikker. Jeg bruker derfor OSN til å dobdelt-kontrollere når jeg skal inn i seilingsområder som er litt rufsete.

 

Men uansett program du måtte velge: Husk aktiv bruk av utkikk.

Link to post
Share on other sites

For det første:

Du trenger en GPS mottager.

..snip..

 

For det andre:

Du trenger er et kartsystem for å vise din posisjon i forhold til kart.

..snip..

...Og for det tredje:

 

Du trenger elektroniske kart.

 

 

Kartsystem og kart er ikke det samme. Noen kartsystem kan kun lese én type kart, mens andre system kan lese flere forskjellige typer kart.

 

Det er to hovedtyper av elektroniske kart: vektoriserte kart og scannede (raster) kart.

 

Begge hovedtypene har sine fordeler og sine ulemper.

 

 

Det finnes gode BSB kart som Maptech har laget for norskekysten opp til Ålesund.

BSB kartene for norskekysten er (meget godt utførte) scannede kopier av de offisielle papirkartene til det norske sjøkartverket.

 

For amerkianske kystfavann kan man laste ned fritt fra internett de offisielle BSB kartene. Og også de offisielle ENC-kartene (offisielle vektoriserte elektroniske sjøkart).

Link to post
Share on other sites

Hei Larsemann

 

Har god erfaring med Garmin GPS og Seaclear kartprogram. Seaclear Kan lastes ned gratis her www.sping.com/seaclear/

 

Lykke til

 

mvh

Cita

Redigert av Cita (see edit history)
http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

jeg kjører Garmin gpsmap 60c som er koblet til laptoppen via usb. I tilleg så har jeg kjøpt en ekstern antenne sån at jeg er garantert max signal hele tiden...

Som kartprogram så bruker jeg mapsource fra garmin. det fulgte med når jeg kjøpte en bluechart cd...

Veldig fornøyd og funker helt perfekt.

Det skal også nevnes at det er viktig å ha en lyssterk skjerm på laptoppen. hvis ikke så er det helt håpløst...

min har en styrke på 900cd ett eller annet...

ganske bra, men trur ikke jeg ville brukt en skjerm som har mindre styrke, hvis du skal bruke den ute i dagslys...

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg er på utkikk etter et godt kartprogram for PC.

 

ser at noen av disse kartprogrammene har begrensninger nord for Ålesund.

 

Jeg har selv Mapsource med gode kart over nordnorge, men får såvidt frem fyrsektorer på denne. Ihvertfall får jeg ikke forlenget sektorene. Er det noen kartprogrammer som har denne muligheten? Jeg har sett at noen av dere poster kartbilder med skikkelige lyktesektorer i andre emner her, hvilke program brukes til dette? Og kan det brukes nord for Ålesund?

 

Finnes det noen kartprogram med tidevannstabeller, gjerne grafisk. ...og nord for Ålesund..

 

Prøvde demoen for Oziexplorer, men den hadde ikke sjøkart slik at jeg ble ikke klokere.

Chart navigator 5.07d har ikke kart over mitt område

heller ikke Tiki

Link to post
Share on other sites

Eg brukar BSB-kart og Tiki navigator Pro. Er svært godt nøgd med det. Saman med kvart BSB-kart (som kostar 950 kroner hos Nautisk Forlag) følgjer også gratisprogrammet Offshore Navigator Light. Eg held likevel nokre knappar på Tiki, spesielt betalingsversjonen (Pro). Tiki er norskprodusert, er på norsk og laga av folk som har peiling på kva det skal brukast til.

 

Når det gjeld BSB-karta så går dei pr i dag nord til Ålesund, men rykta seier at det snart kjem (om det ikkje alt har kome?) også kart for Midtnorge.

 

Saman med laptop-pc brukar eg bærbar GPS (Magellan Sportrack) montert i brakett. Fordelen er at då kan eg bruka GPS'en også utan PC. Waypoints kan overførast frå kartprogrammet til minnet i GPS'en. Den bærbare GPS'en kan også nyttast på fjellet (så langt har han berre vore med i sekken som trygleiks-utstyr...).

Link to post
Share on other sites

Som nybegynner kan selvscannede kart og OziExplorer eller SeaClear være en grei start. Koster ikkeno og du får se litt hva det dreier seg om. Da får du teknologien litt inn i fingrene og kan gjøre deg opp egne meninger og hva du vil ha.

 

Jeg har brukt flere forskjellige kart og plotteprogram opp gjennom tidene og har nå endt opp på MAX kartpakke fra C-Map og SOB program. SOB har en egen tråd her og jeg har også laget min private side her.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du bluetooth på laptopen kan jeg anbefale denne med siste SirfStar III chipsettet : Holux Bluetooth GPSslim236:Bilde

Men ikke kjøp den hos Komplett.no. Jeg kjøpte min for bare kr. 925,- ink frakt hos www.geodepot.no.

 

Du slipper kabel til PC`n og den har 10 meters trådløs rekkevidde. Den er fantastisk til å ta inn signaler. Får inn maks kvalitet på 6-7 satelitter selv om den ligger i konsollen midt inne i bilen eller dypt inne kabinen i båten. Den er mye bedre og raskere når det gjelder signalmottak og oppdatering enn min Garmin GPSmap 172C - som står ute. En Haicom HI204 jeg først kjøpte på ClasO leverte jeg tilbake igjen når jeg testet denne. Er ikke vanntett, men kan legges i en passende liten zip-plastpose som jeg kjøper på Rema. Den behøver dessuten ikke å ligge ute i fuktig miljø, men trygt inne i cabinen. Den har oppladbart litihium-ion batteri identisk med Nokia mobiltelefoner med 10 timers brukstid. 12V smart billader samt 220V lader medfølger.

 

Denne fungerer perfekt med både Garmin Mapsource v 6.5 og Maxsea 10.1.3.2. Ingen problemer overhodet med instillinger i kartsystemet med com porter mot bluetooth serial port interface. Fungerte med en gang på begge systemene. Gpslim236 er liten og kan tas med over alt. Passer i bukselomma. Jeg bruker den også med TomTom Navigator på min Palm T5 eller Sony Ericsson P910i PDA telefon når jeg kjører bil eller er på sykkeltur. Fungerer også med Route66.

 

Om du ikke har bluetooth på Pc`n kan du jo som meg kjøpe en slik plugg på ClasO til 169,- Bilde

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg satt opp noe sånt for seriøs navigasjon, ville jeg begynt med en god GPS-mottaker.

Det er forskjell på hvordan de håndterer feilkilder i signalets vei fra satelitten til mottageren.

Mye for pengene er Furuno GP-32. Sammen med Furuno GR-80 mottaker for korreksjonsignaler, har du et meget nøyaktig instrument.

 

Som kartmaskin ville jeg uten tvil valgt MaxSea i en eller annen versjon. Den har utrolig mange funksjoner og tilleggsmoduler, og, ikke minst, du er ikke låst til et spesiellt kartsystem. Den leser kart fra mange leverandører, både raster og vektor, samt at du kan kjøre forskjellige kart samtidig i forskjellige vinduer, så mange du vil.

Kun harddisken din bestemmer antall ruter og veipunkt.

Har også et uendelig antall layers med egne notater, tracks, rettelser osv.

Du trenger ingen planner for turer eller lignende. Du installerer bare Max'en på hjemmePC også, også kan du planlegge eller spole tilbake i nøyaktig det samme miljøet du har i båten.

 

Både Furunoen og MaxSea vil du finne på store skip.

Der ser du ikkeno til Haicom eller Tiki.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forswøkt å følge med på hva som skjer med kartprogrammer for oss småbåteiere de siste 10 årene.

 

Flere kartprogrammer tillater innstillinger og observasjoner som trolig overskrider forutsetningene til brukeren.

 

Mitt råd er å bruke mye tid på den kartplotter som er kjøpt.

 

Jeg tror ikke det er mulig å finne den "ideelle" kartplotter.

 

Navigasjon baseres mye på erfaring, og jeg anbefaler å bruke mye tid på tolking av kartplotterbildet, først under gode værforthold, og deretter for gradvis vanskeligere værforhold.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilke kartpogram du satser på, monter en gps med ekstern antenne montert utendørs eller hvor det nå er praktisk mulig. En håndholdt, bluetooth, usb osv. ser jeg på som ludoløsninger...

En Garmin GPS17N er en enkel grei antenne som kan monteres på mange måter og du henter nmea rett fra antennen (ingen coax). En Furuno GP36 (med dgps) gikk nettopp for 80usd på ebay (lurer på hvem som kjøpte den) så ta gjerne en titt der også.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...