Jump to content

Fornuftig batterilader?


M/B Shanty

Recommended Posts

Holder nå på å tegne / sette opp det nye elektriske anlegget i båten. Har kommet frem til at landstrøm ikke er noe jeg vil prioritere bla. pga budsjett og at det ikke er strøm i de uthavnene som er planlagt de nærmeste årene. vil da heller gå for en fornuftig lader. og heller dra skjøteledning når det skal støvsuges. Skal ha 2 stk. 110 - 120 amp forbruksbaterier. og ett startsbatteri. Hva vil da være en fornuftig lader? spiller ikke noen rolle om den er for fastmontering eller står løs da jeg har god plass nedi batterirommet.

 

Affe

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Ctek Multi XS 25000 forsyner Hangarskibets 3X115Ah forbruksbatterier, og skulle være plenty også for din installasjon. Den kostet noe slikt som 2.500 kroner eller deromkring. I kombinasjon med et Bep voltsensitivt rele har du alt du trenger, inklusive full atskillelse av start og forbruk. Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For økonomiens skyld er en vedlikeholdslader fra Biltema til ca. 400,- godt nok. Dette krever da at du aldri lader batteriene helt ut.

 

Jeg bruker slike og de fungerer utmerket for mitt bruk (2 x 75 forbruk og 1 x 75 start), men endel av "plastikk-gutta" vil nok hevde at det kreves større og dyrere ladere til 2 høvdinger eller mer. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva som er fornuftig kan diskuteres.

Men egentlig kommer det mer an på behov, som bør skilles tydelig mellom

"bare bra ladning av batterier" og "strømforsyning" på båten.

 

Men du kan godt tar en titt på leverandør-annonser her på forumet.

 

Serien Sterling CED tilbyr 3 uttak som er uavhengig fra hverandre, kan brukes som ren strømforsyning (også uten batterier),

kan tilpasses riktig på alle type batterier, kjenner automatisk batteristørrelsen,

er full digitalt, beregner automatisk riktig utjevningsladning av batteriene,

tilbyr automatisk desulfatering, temperaturkompensert 4-trinns-ladning,

virker fra 90 til 260 Volt ved 40 til 400Hz, lader med 100% effekt opp til 40°C lufttemperatur,

har ikke noe jordforbindelse (stikkord tæring), pluss 15 andre grunn som er bra og viktig.

Forresten ble Sterling CED testvinnere i Tyskland mot 16 (!) andre produsenter i denne klassen,

bl.a. også mot alle som det har vært snakk om her i forumet.

 

Sammenligne Sterling CED med alt du finner på markedet i samme klasse,

men les oppmerksam alle tekniske data, som mange ikke gjør.

Hvis man sammenligner priser i tillegg, så blir det skikkelig vanskelig til å komme forbi Sterling-CED.

 

 

Ønsker en fin paske til alle,

været stemmer jo !

 

:seeya:

Jørg

 

...gleder meg skikkelig på denne diskusjonen som følger med sikkerhet nå :yesnod:

Men først må jeg på fest i dag :cheers:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batterilader er en viktig del av strømsystemet ombord. Opp gjennom årene har jeg hos bekjente målt at laderne ikke gir tilstrekkelig kapasitet til å lade batteriene fullverdig selv om de ligger lenge på landstrøm. Dermed blir ikke batteriene mange år før de må skiftes.

 

Tommelfingerregelen om å kunne trekke ut omlag 50% av kapasiteten på batteriene ved forbruk forutsetter så langt jeg har skjønt at batteriene er fullstendig ladet før forbruket begynner.

 

Nå man skal anbefale batteriladere til bruk ombord i båt har jeg videre forstått at det er en klok investering å kjøpe 3-stegs høyfrekvente puls ladere. Disse blir nødvendigvis noe kostbare. I tillegg er det vel lurt å ha så pass stor kapasitet på laderen at den relativt hurtig gir god kapasitet til batteriene.

 

Selv med kraftige ladere, eksempelvis 60 A, vil ikke disse trekke mye strøm fra landstrømanlegget.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke gi noen svar her, men stille fler spørsmål om det samme kan jeg :yesnod:

Kan man montere fast alle typer bateriladere, og ha dem tilkoblet til batteriet hele tiden? Jeg har et 70A start batteri og 115A forbruk. Tenkte å ha laderen kun på forbruk. Vil man f.eks. kunne bruke en 10A eller 16A lader(vanlig billader), koble til strøm i havnen, og dermed kunne bruke strøm etter behov? Hva er egentlig forskjellen på en batterilader og landstrøm? :confused:

Link to post
Share on other sites

Om #7:

 

Først og fremst må laderen kobles til landstrøm. :)

Landstrøm er når du har 220 volt inn til båten og kobler diverse til dette. En lader kan stå koblet til landstrøm hele tiden i land, men her lønner det seg å da ha en vedlikeholdslader, men en vanlig opplader fungerer også (men altså ikke anbefalt over tid). Da kan du selvfølgelig bruke så mye 12 volt strøm du vil, og lader fyller på med strøm til batteriene hele tiden.

 

For båter av plastikktypen og en viss størrelse kan jeg forstå at en betaler en masse for en ekstra god lader, da disse båtene bruker strøm i alle ender og bauger, med vifter og lys, kjøl og frys, varme og stekovn, thrustere og annet "viktig" etc. etc.. :wink:

 

Min båt vil bruke litt til kjøleskap en sjelden gang (vil bruke mye kjøleboksen med fryse-element), minimalt med lys (vil for det meste bruke stearin og olje), varme er i luften og steking foregår på gass.

 

Da er det startbatteriet som er viktigst og det brukes kun til start, og lades først opp av dynamo.

 

Derfor holder en vedlikeholdslader til 400,- fra Biltema for mitt bruk. :smiley:

 

Redigert for leifer...

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

disse båtene bruker strøm i alle ender og bauger, med vifter og lys, kjøl og frys, varme og stekovn, thrustere og annet "viktig" etc. etc..

:yesnod::yesnod:

Bl. a. champagnekjøler og humidor til cigarrene, :wink: DVD-spillere, TV-apparater, stereoanlegg, downlights, støvsuger, kaffetrakter, vaffeljern, smørbrødgrill, varmtvann, PC, Playstation, osv osv en god del ting til som jeg ikke kommer på i farta ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Badstuen...?

 

:lol: :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at det er nødvendig så tidlig i tråden å bringe inn tema som trolig ikke er så sentrale for det tema tråd-initiativtager ba om synspunkter på. Tråd-initiativtageren er et relativt nytt medlem på BP og det er vel greit å behandle spørsmålet med en viss verdighet.

 

Jeg antar at det ikke bare er jeg som har merket meg at enkelte personer påvirker temaer som tas opp på en måte som ikke alltid er like tilfredsstillende - så får man sette inn den smily som måtte passe.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Har ikke erfaring med slike strømforbrukere som nevnt foran :lol::lol: , men til vanlig bruk, som vikers beskriver, - og kanskje også med noen ekstra "normale" forbrukere til,- så kan jeg ikke si noe annet enn at mine Biltema 9 A, mod 44-715 fungerer meget bra til mitt behov, som er vedlikeholdslading/ topplading ved landligge.

 

Kjøpte på onsdag enda en på Biltema i Bergen, som jeg har tenkt som en gave til noen som trenger akkurat en slik løsning på sitt ladeproblem og betalte kr. 319,-

 

Regner med at også han blir kjempefornøyd, men når behovet eventuelt måtte forandre seg for meg i fremtiden, er jeg ikke i tvil om at jeg også kommer til å ringe til Jørg :yesnod::wink: , for å betille en Sterling landstrømslader/strømforsyner, hvis behovet bl.a. for mere Ampere til lading skulle dukke opp. :seeya:

 

NB!

For meg som har "en ukes tid" mellom hver weekendtur/uthavnbesøk, er tiden til lading i havna ikke noe problem, men tidligere har problemet derimot vært utilfredstillende lading i og på turene mellom uthavner i ferier o.l., så jeg har skaffet meg en høyeffektsregulator til dynamoen fra Sterling (PDAR), som skal løse dette problemet for meg. :wink: Når jeg nå bare kommer meg hjem etter Påskeferien, så skal dette testes ut i praksis, - men er allerede rimelig overbevist fra andres erfaring om at dette blir etter forventningene og behovet mitt. :yesnod:

 

Ship'O'Hoi :sailing: og fortsatt god Påskeferie alle sammen! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå man skal anbefale batteriladere til bruk ombord i båt har jeg videre forstått at det er en klok investering å kjøpe 3-stegs høyfrekvente puls ladere. Disse blir nødvendigvis noe kostbare. I tillegg er det vel lurt å ha så pass stor kapasitet på laderen at den relativt hurtig gir god kapasitet til batteriene.

3-stegs er gammeldags -- Ctek'en er 8-stegs med pulsing, desulfatering, you name it, omtrent det eneste den ikke gjør, er å servere cognac :wink: Laderens kapasitet i A behøver ikke være mer enn 10-20% av batteribankens totale kapasitet i Ah. Det er de siste 20 % av ladingen som tar tid -- selv en uintelligent Biltema-lader fyller opp de første 80 % i løpet av nogenlunde respektabel tid. Der klinten skilles fra hveten, er under spørsmålet om hva laderen gjør når banken er fulladet ...

 

Hvilken lader man skal velge, kommer selvfølgelig an på hvilket forbruk man vil ha og hvilken dynamo an har og hvor lenge denne får virke (hvor lenge man gå mellom havner) og hvor lenge man vil ligge uten lading/landstrøm. Det er rimelig lurt å gå gjennom alt elektrisk som vil være i bruk under landligge -- summer watt og gjennomsnittlig tid pr. døgn det vil være i bruk, dvs. du får Wh. Sluttsummen deles på tolv og voila! man får Ah -- tallet gir anslått døgnforbruk og det sier noe om hvor lenge man kan ligge uten lading av den ene eller andre sorten, før batteriene er tappet for langt ned.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

....... Hva vil da være en fornuftig lader? .....

Affe

Du prioriterer uthavner og kommer til å ha begrensa perioder med tilgang til strøm sier du. Da ville jeg prioritert en lader som gir mye strøm. Fylle opp batteriene så fort som mulig og komme seg ut på tur igjen. Så var det det med budsjettet da. Billig lader; lite strøm, dyr lader; mye strøm. Kanskje litt for enkelt å si det sånn, men det er nok mye sant i det.
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt at det er nødvendig så tidlig i tråden å bringe inn tema som trolig ikke er så sentrale for det tema tråd-initiativtager ba om synspunkter på. Tråd-initiativtageren er et relativt nytt medlem på BP og det er vel greit å behandle spørsmålet med en viss verdighet.

 

Jeg antar at det ikke bare er jeg som har merket meg at enkelte personer påvirker temaer som tas opp på en måte som ikke alltid er like tilfredsstillende - så får man sette inn den smily som måtte passe.

Sutrer du, roaldbj? :rolleyes:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal ha 2 stk. 110 - 120 amp forbruksbaterier. og ett startsbatteri. Hva vil da være en fornuftig lader?

Med denne batteribanken er i alle fall biltemaladeren for liten. Batteribanken som Affe planlegger er identisk med det jeg selv ønsker meg, og det vil være interresant om noen kunne foreslå en "ideell" lader til denne konfigurasjonen.

Serien Sterling CED tilbyr 3 uttak som er uavhengig fra hverandre, kan brukes som ren strømforsyning (også uten batterier).....

Hva er poenget med strømforsyning uten batterier? Jeg spør fordi jeg regner med at dette utsetter laderen for svært mye juling, som man burde kunne unngå om man plasserer et batteri i mellom. For de som feks bor i båt, og vil slite mye på batteribankene ved dette, burde vel et gammelt utrangsjert batteri være nok som buffer?
Link to post
Share on other sites

Kanskje vi kan si at batteribanken som Affe planlegger er noe "overkill" i forhold til det forbruk han sannsynligvis vil ha? Hvis en tenker besparelser, så vil 2 x 75 forbruk og 1 x 60-75 start være "godt nok" i denne type båt.

 

Jeg starter toppladet og topplader min forbruksbank på 2 x 75 med 1 times kjøring om dagen (65Amp dynamo) i uthavner. Bruker da kjøleskap og lys/tv/radio, og har aldri gått tom.

Når en tenker på at en sparer 1000,- pr. batteri, så kan kanskje dette være en løsning for Affe? Da vil Biltemalader også være tilstrekkelig, noe som sparer ytterligere 2000,- +++.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For økonomiens skyld er en vedlikeholdslader fra Biltema til ca. 400,- godt nok. Dette krever da at du aldri lader batteriene helt ut.

Jeg bruker slike og de fungerer utmerket for mitt bruk (2 x 75 forbruk og 1 x 75 start), men endel av "plastikk-gutta" vil nok hevde at det kreves større og dyrere ladere til 2 høvdinger eller mer. :wink:

Jeg har også en slik lader og ifølge instruksjonshefte står det at laderen er "inntelligent" i den forstand at den går ned på ladingen når batt. nærmer seg full.

Kjøpte den i utgangspunktet i høst for å få ladet batteriene i vinter, men lurer på om ikke denne holder for med som ligger mye på landstrøm.

Hva med å kjøpe 2 stk da de er så billige, så kan en jo ha 1 på hvert batteri.

Jeg har 1 batt. til start og 1 batt. til forbruk og begge er startbatt. (125A) kjøpt på biltema.

Og det holdt i fjor og da hadde jeg ikke lader bortsett fra dynamoen når motoren gikk :wink:

Jeg tror forøvrig at årsaken til at denne laderen er så billig uten at det avgjør om den lader dårlig,, har å gjøre med at den bråker noe under bruk.

Jeg har derfor montert den i et skott/rom hvor jeg ikke hører den så godt.

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det finnes jo mange typer batteriladere. Har selv en Ctek 7000 som jeg bruker både på båtbatteri og bilbatteri. Denne kan lade med 7 A bulklading. Til dine batteri vil den være tilstrekkelig. Det er greit med vedlikeholdslader, men du vil helt sikkert komme i den situasjon at du har behov for en raskere opplading.

 

Legger ved en link her så du kan lese mer selv. Har valgt denne linken som har en oversiktlig side. Vet ikke hva den koster her. Mekonomen hadde den tidligere til ca 1200.

 

Du kan også få den hos Clas Olhson, men da heter den Onyx. Legger ved artikkel nummer.

 

Clas Ohlson

Batterilader, Onyx 7 Amp. 5-trinns helautomatisk, primærswitchet lader for alle 12V blybatterier, 14-225 Ah, maks. 7 A. IP65.

 

34-3655 kr 1298.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med strømforsyning uten batterier? Jeg spør fordi jeg regner med at dette utsetter laderen for svært mye juling, som man burde kunne unngå om man plasserer et batteri i mellom. For de som feks bor i båt, og vil slite mye på batteribankene ved dette, burde vel et gammelt utrangsjert batteri være nok som buffer?

Poenget er at ikke alle ladere kan brukes som strømforsyning for forbrukere uten at det finnes en batteri som "buffer".

Batterier har vanligvis 2 oppgaver.

a) til a sammle strøm og b) til å kompensere laderens (ofte dårlig) uttak.

Dessuten vill jeg ikke anbefale til å bruke en "utrangsjert batteri" i det hele tatt !

 

En lyspærer er kanskje ikke noe problem, men med elektronisk utstyr begynner det allerede.

Ladere som ikke har filtre mot støyt i nettet bråker ofte f.eks. med radio, VHF, varmeapparater,

kjøleskapstyringer m.m. og kan øddelegge utstyret.

 

Et tegn for en dårlig strømforsyning er f.eks. hvis en varmeapparat (f.eks. Webasto, Eberspächer og andre) begynner "å svinge" mens laderen løper.

Det kan sikkert bekreftes av mange også her fra båtplassenmedlemmer.

Forresten ble denne effekten noen ganger også kjennt fra pulsladere (om 3-stegs eller "8"-stegs :crazy: ).

 

Ladere fra Sterling benytter seg direkte 3 filter, før strømmen forlater laderen.

Tilleggs er strømmen absolut stabilisert, så får man rent likestrøm uten pulsing eller forstyrrelser.

 

For folk som ikke ønsker til å tro på det: bruk en oscilloskop :cool:

 

Kommer vi til effekten.

Ser man nå f.eks. på nevnt 7Ampere ladere her.

Disse lader sikkert også alle batterier, men bare med maks. 7 Ampere.

Tar man nå regnestykken med et vanlig batteribenk av 220Ah som er utladet med 50% så skal etterlades 110Ah.

Det betyr at de første 80% (88Ah) tar seg hele 12,5 timer.

De siste 20% (22Ah) tar seg 3,1 gange 2 eller 3 = ca. 6 til 9 timer pga. batteriens fysik og kemi.

 

Men det gjelder kun når det ikke finnes forbrukere som er slått på.

F.eks. ved 12Volt.

En kjøleskap tar seg ca. 2 til 4Ampere, en lampe med 20 Watt tar seg ca. 1,6 Ampere (3stykke finnes gjennomsnittlig), radio med ca. 1 til 2 A = ca. 10A.

 

Så mangler allerede hos denne "småregningen" 3Ampere for at batteriene overhodet får ladning.

I tillegg kommer at batteriene behøver litt "strømtrykk" (tommelfingerregel: minnimum 10% av batteriens kappasitet) at disse tar seg ladning, ellers førderer man kun sulfatering.

Men realistisk har nesten alle mye mer forbrukere på båten sin.

Så, hvorfor en 7Ampere lader hvis man ikke bare vill lade opp batterier?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så, hvorfor en 7Ampere lader hvis man ikke bare vill lade opp batterier?

 

:seeya:

Jørg

Beklager Jørg.

 

Leste ikke godt nok spørsmålet. Tenkte på et batteri. Ellers er jeg helt enig med valg av batterilader at den bør være eletronisk regulert og av god kvalitet.

 

Det som er uklart for de ladere du leverer er om hver utgang har egen regulering som man kan stille inn etter behov. Det vil da si at man kan ha en bank på vedlikeholdslading og samtidig lade opp et "tomt" batteri på en annen utgang.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk, Nemo.

CED ladere har som sagt 3 uttak som er uavhengig og isolert fra hverandre.

Uttakene blir styrt av laderen fullautomatisk og hver for seg.

Det betyr at det finnes måling på tilstands av hver batteribenk som er tilkoblet.

 

Til å forenkle forklaringen.

Laderen skjønner selvstendig om en batteribenk er full ladet og om den batteri skal får vedlikeholdsladning,

eller om det ble trukket strøm, sånt at laderen skifter på etterladning på denne benken.

 

Strømfordelingen blir styret av laderen.

Hvis man f.eks. har tre batterier så fordeler laderen maksimalt uttak på alle "kanaler" etter behov av batteriene.

Er det nå en batteribenk full ladet (f.eks. startbatteriene som ikke trenger mye ladning) så fordeler

laderen ledig kappasiteten i tilleg på de andre to uttak.

Er to batterier full, så styrer laderen alt kappasitet på tredje uttak (som er flest servicebenken).

 

Jeg håper at det er ikke for vanskelig til å forstå.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette var meget godt forklart og ikke noe problem å forstå. Var ikke klar over at dine ladere var så avanserte.

 

Den jeg har nå er super på bilbatteriet, så det er godt mulig at det blir en lader nr 2 til å ha bare i båten.

 

Har en "dum" 20 A lader i båten fra før, men har funnet ut ved måling av ladestrømmen at den på 7 A lader mer inn på batteriet fra starten av ladingen og helt ut absorbsjonsfasen. Jeg kommer ikke til å bruke den store laderen mer, har mistanke om at den lager for mye rippel, noe som batteriene ikke har godt av. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Dessuten vill jeg ikke anbefale til å bruke en "utrangsjert batteri" i det hele tatt !

Fint om du forklarer hvorfor ikke. Jeg tenkte at selv et batteri med redusert evne til å ta til seg lading burde fungere som buffer når en bruker mye strøm ombord over et lenger tidsrom, og ikke vil "slite ut" den ordinære batteribanken. Hva er ulempen?

..Disse lader sikkert også alle batterier, men bare med maks. 7 Ampere.

Tar man nå regnestykken med et vanlig batteribenk av 220Ah som er utladet med 50% så skal etterlades 110Ah.

Det betyr at de første 80% (88Ah) tar seg hele 12,5 timer.

De siste 20% (22Ah) tar seg 3,1 gange 2 eller 3 = ca. 6 til 9 timer pga. batteriens fysik og kemi.

 

Men det gjelder kun når det ikke finnes forbrukere som er slått på.

F.eks. ved 12Volt..........

Kjemperelevante eksempler. Jeg er opptatt av at det er forskjell på båter og utrustningsnivå. Jeg vet selv at med enkel utrustning fungerer det helt greit med 2x75 amp batteribank og den omtalte biltemaladeren. Med rimelige batterier mener jeg at dette må være et fornuftig valg. Så kommer man til en smertegrense hvor utstyr krever mer, og hvor større batteribank krever kraftigere og mer avanserte ladere. Det har ikke slått meg tidligere at avansert elektronikk ombord kanskje setter større krav til ladere. Kanskje man kunne sette opp noen eksempler på typiske konfigurasjoner og utrustninger og diskutere utfra dette?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...