Jump to content

Fornuftig batterilader?


M/B Shanty

Recommended Posts

Dette var meget godt forklart og ikke noe problem å forstå. Var ikke klar over at dine ladere var så avanserte.

 

Den jeg har nå er super på bilbatteriet, så det er godt mulig at det blir en lader nr 2 til å ha bare i båten.

 

Har en "dum" 20 A lader i båten fra før, men har funnet ut ved måling av ladestrømmen at den på 7 A lader mer inn på batteriet fra starten av ladingen og helt ut absorbsjonsfasen. Jeg kommer ikke til å bruke den store laderen mer, har mistanke om at den lager for mye rippel, noe som batteriene ikke har godt av. :seeya:

Takk Nemo.

Ja, det er er jo mulig at den store langsomt tar kvelden.

I så fall er din nye 7A fordelaktig, fordi den virker.

Men det kan man ja sjekke og betyr ikke automatisk at den 20A er dårlig,

bare at moderne ladere er fra fordel, både mht. forsyning og måten av ladning.

 

Forresten ville jeg med disse innlegg ikke fortelle at andre ladere enn fra Sterling er dårligere.

Hovedsakelig ville jeg egentlig ut på at man tydelig bør skille mellom ladning og forsyning.

I tillegg ville jeg glede meg hvis alle kunne lese mer om detalj til ladere i det hele tatt.

Ofte forklarer seg mye om kvaliteten fra alene, når man bare sammenligner riktig.

I så fall kan sjekkes lett om laderen passer til egen behov eller ikke.

Ladere som er dyrere er egentlig bare dyre på første blikk (hvis man ikke bare betaler for store navn),

fordi over lengre tid er det lønnsomt.

 

Lykke til

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Fint om du forklarer hvorfor ikke. Jeg tenkte at selv et batteri med redusert evne til å ta til seg lading burde fungere som buffer når en bruker mye strøm ombord over et lenger tidsrom, og ikke vil "slite ut" den ordinære batteribanken. Hva er ulempen? Kjemperelevante eksempler. Jeg er opptatt av at det er forskjell på båter og utrustningsnivå. Jeg vet selv at med enkel utrustning fungerer det helt greit med 2x75 amp batteribank og den omtalte biltemaladeren. Med rimelige batterier mener jeg at dette må være et fornuftig valg. Så kommer man til en smertegrense hvor utstyr krever mer, og hvor større batteribank krever kraftigere og mer avanserte ladere. Det har ikke slått meg tidligere at avansert elektronikk ombord kanskje setter større krav til ladere. Kanskje man kunne sette opp noen eksempler på typiske konfigurasjoner og utrustninger og diskutere utfra dette?

Batterier som er "utransjerte" er vel utransjert pga. at disse er sliten.

Uten grunn kaster man vel ikke noe batterier.

Så er disse batterier ofte skadet på platene allerede.

Batteriplater som er skadet kan kortsluttes, som innebarer flere farer

inkl. eksplosjon, eller i best fall øddelagte batteriladere.

Kort: batterier som ikke er 100% o.k. skal ikke lades igjen.

Hvem som så en gang batterier som ha eksplodert, bortsett fra syreskader som følger over mange år,

spørrer ikke en gang til om gjenbruk av gamle batterier fordi dette eksperimentet kan blir dyrt,

minst i forhold til relativt billige batterier.

 

Utsliting av batterier.

Batterier blir kun utslit hvis disse blir utladet.

Alle batterier har en begrenset levetid som er avhengig av begrenset antall sykluser ladning/utladning.

Så kommer vi med en gang tilbake til bra ladere/strømforsyninger.

Alle batterier holder mye lengre hvis disse ikke blir "brukt".

Optimalt er hvis laderen kan stille nok strøm til rådighet at det holder for forsyning av alle forbrukere.

 

Ang. rimelige batterier.

Det finnes ikke noe som er rimeligere, billigere og effektivere enn vanlige bly/syre batterier i dag.

"Fordeler" som andre typer tilbyr blir kjøpt dyrt.

Gel og AGM batterier koster 3 til 5 ganger så mye som bly/syre og holder ikke lengre.

Det eneste forskjell er at elektrolytet er ikke flyttene.

Såkalte fordeler av Gel eller AGM-batterier kan reduseres ganske fort hvis man tenker om praktisk bruk

og økonomisk verdi.

Ikke glem: batterier er slitedeler, men bra ladere og ladestyringer stanser utsliting av batteriene

og er mht. strømtilbud og batteripleie meget hjelpsome og nyttige investeringer.

Sammenligning av moderne ladere med produkter som blir solgt fra Biltema eller lign. er for min skyld

sammenligning av epple og egg.

Men det kan godt diskuteres.

 

Med det kommer jeg gjerne til siste tre settningene dine.

Ja, jeg er absolut enig med deg.

Alt er avhengig av behov og utstyr, og det er nød til a diskutere det detaljert.

Og ja, det er ikke noe imot til å benytte seg utstyr som er mindre avansert.

 

 

Men vi snakker jo om tema "fornuftige batteriladere".

Og fornuftig begynner hos meg med ladere som er "up-to-date", som er det beste for både batterier og (for-)-brukere og som er verdi pris og utstyr.

 

Alternative løsninger finnes nesten for alt.

Nesten :wink:

Men hvilke eksempler på typiske konfigurasjoner og utrustninger mener du ?

Enten finnes det behov, eller ikke.

Så, trenger jeg strøm, så velger jeg løsningen som virker best.

Og her snakker vi jo om strøm på båt, men ikke om strøm på hytta eller bil.

Får man et problem der så kan man ringe etter elektrikeren.

Svikter strømforsynigen på båt pga. dårlige eller batterier som er ikke riktig ladet,

så virker ikke noe elektriske utstyr i det hele tatt.

Heller kan dårlig ringes for hjelp, fordi Falk kommer ikke på sjø.

 

Så begynner alt på nytt og på batteri og ladning, ...som skulle best være perfekt per forhånds

før noe går galt :wink:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Biltemaladerne..

 

Joda, det er for all del bare å bruke de!

MEN, IKKE bruk disse samtidig som du har forbruk, da vil de nemlig bare guffe på, slik som skjedde hos meg.

Resultatet er 2 stk 1 år gamle forbruksbatterier på 115Ah hver som er døde, de ble tilnærmet tomme for vann på halvannen uke, og det var kun kjøleboksen som var på..

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hvilken type batterilader fra Biltema det dreier seg om. Men jeg mener at det fremkommer i manualene til flere av dem at batteriene skal være frakoblet under ladning. Det vil si at man kan ikke forbruke strøm samtidig som de lades.

 

Så langt jeg har skjønt kreves det mer "intelligente" ladere for å kunne bruke strøm samtidig som batteriene lades.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en elektronisk vedlikeholdslader (art. 44-715) og i instruksjonshefte står:

 

Elektronisk vedlikeholdslader, egnet for f.eks båten, campingvogn m.m

Kan være påkoplet i ubegrenset tid og vedlikeholdslader da batteriet.

Innebygd automatsikring som utløses ved overbelastning.

Beskyttelse mot omvendt polaritet og kortslutning.

230 V 50/60 Hz 130 W

ladekapasitet. 10-120 Ah

 

sitat slutt.

Link to post
Share on other sites

Biltemaladerne..

 

Joda, det er for all del bare å bruke de!

MEN, IKKE bruk disse samtidig som du har forbruk, da vil de nemlig bare guffe på, slik som skjedde hos meg.

Resultatet er 2 stk 1 år gamle forbruksbatterier på 115Ah hver som er døde, de ble tilnærmet tomme for vann på halvannen uke, og det var kun kjøleboksen som var på..

Tror ikke dette er likt på alle ladere fra Biltema.

 

Om du har en lader som ikke er beregnet for vedlikeholdlading, så kanskje det betyr noe... Denne skal jo bare lade opp utladede batterier, og ikke brukes som vedlikeholdslader.

 

Enten var batteriene dårlige, kjøleboksen ko ko, eller feil på lader.

 

Jeg har brukt min vedlikeholdslader fra Biltema i 1 år, og masse til lading under landligge og forbruk samtidig som laderen står på. Lader opptil 120Ah batterier, og fungerer helt flott for min del.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Holder nå på å tegne / sette opp det nye elektriske anlegget i båten. Har kommet frem til at landstrøm ikke er noe jeg vil prioritere bla. pga budsjett og at det ikke er strøm i de uthavnene som er planlagt de nærmeste årene. vil da heller gå for en fornuftig lader. og heller dra skjøteledning når det skal støvsuges. Skal ha 2 stk. 110 - 120 amp forbruksbaterier. og ett startsbatteri. Hva vil da være en fornuftig lader? spiller ikke noen rolle om den er for fastmontering eller står løs da jeg har god plass nedi batterirommet.

 

Affe

Hei Affe!

Til det behovet du skisserer ovenfor her, vil mitt forslag til en "Fornuftig batterilader?", -være en Biltema modell 44-715.

 

Har selv meget god erfaring med denne modellen til akkurat dette behovet du nevner, og merkelig nok helt motsatt av de erfaringer som medlem Anonym i sitt innlegg bringer til torgs, litt negativt ladet under samlebetegnelsen "Biltemaladerne.."

 

Synes vel at det må være et minstekrav, hvis brukererfaringene skal ha noen verdi for andre, at det opplyses spesifikt om merke og ikke minst modellbetegnelse!

 

MEN,- det var nå bare min mening da! :wink::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Laderen du nevner er angitt for batterier med kappasitet fra 10Ah til maksimalt (!) 120 Ah,

men Affe snakker om ønsket to ganger 120Ah, pluss startbatteri.

Så kan vel antas at denne laderen ikke er beste valg for ca. 300Ah (+/- noe).

 

Forresten bare som minne for alle som lurer om en sånn løsning.

Batterier som ikke får regelmessig full ladning begynner med sulfatering allerede etter

veldig kort tid.

Uansett at mulig bruk av kappasiteten minker, er dette ofte hovedgrunn av at batterier ikke lever så lenge.

Det finnes alltid andre meninger, men for min skyld behøver man ikke å "programmere" en for tidlig død av batteriene.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Ingar (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batteriplater som er skadet kan kortsluttes, som innebarer flere farer inkl. eksplosjon, eller i best fall øddelagte batteriladere.

Kort: batterier som ikke er 100% o.k. skal ikke lades igjen.

Hvem som så en gang batterier som ha eksplodert, bortsett fra syreskader som følger over mange år, spørrer ikke en gang til om gjenbruk av gamle batterier fordi dette eksperimentet kan blir dyrt,

minst i forhold til relativt billige batterier.

Takk for nyttig info: Dette var jeg rett og slett ikke klar over, og ga meg noe å tenke på.

Ang. rimelige batterier.

Det finnes ikke noe som er rimeligere, billigere og effektivere enn vanlige bly/syre batterier i dag.

"Fordeler" som andre typer tilbyr blir kjøpt dyrt.

Flott. Har trodd det var slik du beskriver, men markedskreftene forsøker hele tiden å fortelle meg at saligheten heter GEL eller AMG.

Sammenligning av moderne ladere med produkter som blir solgt fra Biltema eller lign. er for min skyld

sammenligning av epple og egg.......... klippe.......Men vi snakker jo om tema "fornuftige batteriladere".Og fornuftig begynner hos meg med ladere som er "up-to-date", som er det beste for både batterier og (for-)-brukere og som er verdi pris og utstyr.

Selvfølgelig har du helt rett i at Biltemaladere til 299,- ikke er på høyde med moderne maritime ladere som koster 4-6 ganger mer. Og at en biltemalader ikke bør brukes på batteribanken som Affe foreslår er jeg helt enig i. Jeg er også forundret over at det i båter til mange hundre tusen, med instrumenter og elektrisk krimskrams som i seg selv utgjør mer enn verdien på min egen båt ofte befinner seg ladere at typen Biltema. Men det er forskjell på båter , behov og lommebok.

 

Setter opp noen eksempler, slik at vi har noe mer konkret å diskutere etter. Eksempel 1 : Liten tresnekke eller liten seilbåt med utenbordsmotor. Lanterner og 1 -3 lampepunkter. Lite elektronikk, (lodd / logg / GPS) Ikke kjøleboks. Ikke stasjonær VHF. manuelle pumper. 2 stk batterier a 65 AH. Ikke avhengig av batteri ved start av motor.

 

Eksempel 2. moderat familiebåt under 30 fot med innenbordsmotor. Avhengig av el for start av motor. "normal" utrustning/elektronikk: el pumper, godt med lamper, kjøleskap,stasjonær VHF og kartplotter. Elektrisk ankervinsj. Sterio og liten TV. Varmeapparat som bruker el til oppstart og vifter.

Batteribank? 60 AH start og 2 x 110 AH forbruk (?)

 

Eksempel 3. Stor båt over 30 fot med ambisjoner om å ha "alt". De fleste funksjoner elektriske (trykkvann, wc-pumpe/kvern, osv) baugpropell osv. (her bør andre fylle ut, dette er ikke båter jeg vet for mye om :wink: )

 

Det bør ikke være noen tvil om at de ulike typene her krever ulike løsninger. Jeg har erfaring med at i eksempel 1 man kan leve lykkelig med en biltemalader. Dette er økonomiklassen: båt til et par månedslønner, eller en halv semesterutbetaling på studielånet, og kostnad av lader må ofte veies mot annskaffelse av annen basal utrustning.Alikevel settes det jo inn utstyr som krever mere strøm i disse båtene. Hva skjer når man setter inn et bilsterioanlegg? Bedriver mye nattseilas (lanterner, og ingen lading fra motor?)

Egentlig hadde det vært fint om en hadde hatt en kalkulator hvor en kunne legge inn en del data:

Type og antall forbrukere, bruksområde osv, og få ut forslag til størrelse på batteribank og type lader. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Holder nå på å tegne / sette opp det nye elektriske anlegget i båten. Har kommet frem til at landstrøm ikke er noe jeg vil prioritere bla. pga budsjett og at det ikke er strøm i de uthavnene som er planlagt de nærmeste årene. vil da heller gå for en fornuftig lader. og heller dra skjøteledning når det skal støvsuges. Skal ha 2 stk. 110 - 120 amp forbruksbaterier. og ett startsbatteri. Hva vil da være en fornuftig lader? spiller ikke noen rolle om den er for fastmontering eller står løs da jeg har god plass nedi batterirommet.

 

Affe

NB!

Legg merke til uttalelsene/spesifiseringene i Affe's innlegg/spørsmål, som jeg har uthevet med "fet skrift", - før dere leser videre!

 

Hei igjen!

 

Håper alle har hatt en fin Påskeferie, fruen og jeg selv har siden søndag kveld seilt oppover Vestlandet fra Bergen og også hatt en flott tur innom Geiranger ombord på den nyeste Hurtigruten M/S Midnatsol, - en aldeles topp tur og opplevelse! :yesnod::smiley::sailing::flag:

 

--------

 

Forstår at det er mange meninger om ladere..........., og uenighet om hva som er et fornuftig valg i Affe's tilfelle!

 

Hadde tenkt å la det bli med mitt tidligere innlegg,- i overbevisning om at det også er mulig "å skyte spurv med kanon", - uten at det nødvendigvis trenger å være den beste løsningen, alle forhold tatt i betraktning. :wink::wink::wink:

 

Vet ikke hva Affe har bestemt seg for å prøve, men ut ifra det skisserte behov synes jeg forslagene om strømforsyner og kraftige ladere er noe i overkant av hva han forespør erfaringer på.

 

Han skal ligge i uthavner uten strøm, og jeg går ut ifra at han har dynamolading i båten under gange/motordrift frem og tilbake fra uthavnene?!?

 

Mitt forslag til løsning baserte seg på at han da kun har behov for å vedlikeholde/topplade batteribanken sin bl.a. i hjemmehavna frem til neste helg.

 

Jeg skal ikke presse løsninger på folk, ville bare tilkjennegi min brukererfaring med en batteribank på 3x 115Ah, som jeg har ladet med Biltema elektroniske vedlikeholdslader mod. 44-715, og jeg har alltid fulladede batterier før neste helgatur.

 

NB!

Utgangspunktet er jo da at dynamoen har ladet som den skal og at batteriene dermed sjelden er i nærheten av uttappet, når han klapper til brygga etter hjemturen, og ønsker en "fornuftig batterilader" til å ta seg av resten av ladingen frem til neste tur, - eller bare det å holde batteriene toppladet.

 

Nok lading av startbatteriet er sjelden noe problem hvis dynamoladingen virker, men skulle han finne ut at behovet er en vedlikeholdslader her også, ja hvorfor ikke koble på en slik lader på det batteriet også da?

Alternativt kan han jo bruke begge to (eller flere) parallell-koblet på den store forbruksbanken og på den måten få ladet raskere opp ved behov.

 

Dette finner du nok ut av selv, Affe........ , men har man god råd så er det jo ikke noe i veien for fortsatt "å bruke kanonen for å få has på spurven" eller store strømforsynere/ladere kun til mindre vedlikeholdladingsoppgaver.

 

Lykke til med DIN løsning, Affe, - uansett hva du ønsker å prøve, men så lenge samme opplegg fungerer topp hos meg til det samme skisserte BEHOVET du nevner, - så ser jeg ingen grunn til at noen skal fortelle meg at det bare antageligvis er en vrangforestilling/innbildning eller noe sånt!

 

Har ALDRI hatt noe problem med at disse laderne ikke skulle greie å lade opp batterier som er langt større enn 120Ah, men finner det da bare naturlig at de vil trenge litt lenger tid til oppgaven!

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at man ikke bør se bort fra lading under gange. (Sånn sett er jo dere motorbåtfolk mere priviligerte enn oss seilere :wink: ) På den andre siden har du en batteribank til over 3K vil jeg anta. Og du bruker en lader på disse som har kostet deg en tiendedel av dette. Om Joerg bare har ett snev rett i at såpass store batterier sulfaterer etter kort tid ved bruk av biltemaladeren, er det nok til at man kan sette spørsmålstegn ved om ditt valg av lader er lurt. Rett og slett fordi prisen på det du lar "forvalte" batteriene dine, ikke står i forhold til verdien av det du risikerer å redusere levetiden på.

Link to post
Share on other sites

Setter opp noen eksempler, slik at vi har noe mer konkret å diskutere etter.

 

:smiley: O.k. , jeg håper bare at det ikke blir for mye for Affe som jo bare spørr om vedlikeholdt.

La oss utgår fra at båten har vært på sjøen, vanlig dynamo og vanlig dynamoregulator.

= forenklet "beregning".

Jeg tilater meg også litt reklame, fordi jeg utgår fra produktene våre.

 

Eksempel 1 : Liten tresnekke eller liten seilbåt med utenbordsmotor. Lanterner og 1 -3 lampepunkter. Lite elektronikk, (lodd / logg / GPS) Ikke kjøleboks. Ikke stasjonær VHF. manuelle pumper. 2 stk batterier a 65 AH. Ikke avhengig av batteri ved start av motor.

Etterladning mens påhengeren løper er ikke meget bra, men dekker vel kun (ca.) forbruk på båten.

Hos tresnekken vel mer enn på seilbåten, der man jo seiler.

 

Båten har vel en gjennomsnittlig strømbruk (i havn) av mindre enn 10A, jeg antar 3-5A/time.

Utgår jeg fra batterier som er tømt for 50% av kappasiteten så er det 65A som skal etterlades.

Forbruk lys på kvelden (ca. 20Watt per) = 3x1,6A = 4,8A x ca. 6 timer (pga. :cheers: ) = 29A

Behov for ladning er 65A + 29A = 94A

Båten ligger i havn fra kl. 17.00 til kl. 08.00 = 15 timer. 95A delt med 15 = 6,3Ampere.

Tilregner man at batteriens kompensasjonsladning (siste 20%) tar 2 til 3 ganger mer tid så blir det

ca. 30% mer effekt av laderen = minst 10A fra laderen.

Anbefaling fra Sterling er laderen med 10A opp til 125Ah kappasitet, neste trinns er 20A.

Realistisk holder det med 10A.

Men man forutseter dårligere forhold så anbefales hos oss ladere med 20A effekt, fordi man

forutseter at forbruket økes senere pga. ekstraforbrukere som følger (unngår dobbelt kjøp).

I så fall ville jeg anbefale enten ladere med en (1) uttak PB1210 (10A), eller bedre PB1220 (20A),

eller ProSports PB1212 (12A) som er vanntett IP68 (interessant for små seilbåter eller båter som er åpent.)

 

Eksempel 2. moderat familiebåt under 30 fot med innenbordsmotor. Avhengig av el for start av motor. "normal" utrustning/elektronikk: el pumper, godt med lamper, kjøleskap,stasjonær VHF og kartplotter. Elektrisk ankervinsj. Sterio og liten TV. Varmeapparat som bruker el til oppstart og vifter.

Batteribank? 60 AH start og 2 x 110 AH forbruk (?)

Her kan man utgår fra at alle batterier er (relativt) full ladet når båten går i havn.

Navigasjon, VHF osv. teller ikke, fordi det trekker ikke mye strøm og blir brukt hovedsakelig mens man er på tur.

Ellers blir det regnestykke som før (starterbatterien kan glemmes, fordi de behøver vanligvis ikke mye etterladning).

220Ah / 50% = 110Ah som skal etterlades.

Antatt forbruk lys på kvelden = 5x1,6A = 8A x ca. 6 timer (pga. tørst) = 48A

Kjøleskap 4A x 6 timer = 24A

Stereo 2A x 6 timer = 12A

Bra varmere = ca. 2A x 10timer = 20A

Behov for ladning er 110A + 104A = 224A

Båten ligger i havn fra kl. 17.00 til kl. 08.00 = 15 timer. 224A delt med 15 = 22Ampere.

Tilregner man at batterien kompensasjonsladning (siste 20%) tar 2 til 3 ganger mer tid så blir det

ca. 30% mer effekt av laderen = minst 30A fra laderen.

Anbefaling fra Sterling er laderen med 3 uttak, 30A (opp til 375Ah batterikappasitet)

 

Eksempel 3. Stor båt over 30 fot med ambisjoner om å ha "alt". De fleste funksjoner elektriske (trykkvann, wc-pumpe/kvern, osv) baugpropell osv.

Båter med denne størrelsen har ofte servicebatterier med størrelsen mellom 350 / 450Ah og gjennomsnittlig forbruk av ca. 15A til 25A.

Så blir dette regnestykke:

450Ah / 50% = 225Ah som skal etterlades.

Antatt forbruk på kvelden = 25A ganger 6 timer = 150A

Så blir det alt i alt 375A som skal lades.

375A delt med 15timer blir 25A + 30% regning fra før = batteriladere med ca. 32,5 A minst.

Så blir anbefalingen hos 12Volt minst Sterling 1240CED som leverer 40A.

 

Til "type" båt 2 og 3 anbefaler jeg (allminnelig) til å tar ladere, eller bedre strømforsynger, som er "en nummer" større.

Vanligvis følger det senere forbrukere som er ikke kalkulert i basisberegningen.

Ladere blir heller ikke kjøpt for tidsrom av bare 2 år, men bør blir beregnet for 10år.

Strømbehovet øker ofte i denne tida og det hadde vært synd hvis man må kjøpe en større ladere etter en liten stund.

 

:eek: ...nå har jeg faktisk glemmt en "poeng" i beregningene:

Lillebjørn: som leser i hele natta nyeste utgaven av "Harry Potter" under dyna.

Det blir 15timer ganger 0,5A = 7, 5Ampere forbruk i tillegg !

Men lure som barn er, overtaler disse mama til å kjøre en time till, og så blir det utjevnet igjen. :wink:

 

 

Det bør ikke være noen tvil om at de ulike typene her krever ulike løsninger. Jeg har erfaring med at i eksempel 1 man kan leve lykkelig med en biltemalader. Dette er økonomiklassen: båt til et par månedslønner, eller en halv semesterutbetaling på studielånet, og kostnad av lader må ofte veies mot annskaffelse av annen basal utrustning.Alikevel settes det jo inn utstyr som krever mere strøm i disse båtene. Hva skjer når man setter inn et bilsterioanlegg? Bedriver mye nattseilas (lanterner, og ingen lading fra motor?)

Egentlig hadde det vært fint om en hadde hatt en kalkulator hvor en kunne legge inn en del data:

Type og antall forbrukere, bruksområde osv, og få ut forslag til størrelse på batteribank og type lader. :yesnod:

 

Ja, det er sånt at alle krever og behøver ulike løsninger.

Men "økonomiklasser" mht. pris finnes egentlig ikke.

Om nå "dyrt" eller "billig", til slutten kommer det an på løsninger som passer.

Men ved beregning av strøm og behov tar hver regning feil som beregner for sparsomt.

Enten treffer det laderen som er for smått og som må jobbe for mye , eller batterier som ødelegges over tiden pga.

ladning som er egentlig for lite, eller begge deler pga. dobbelt kjøp senere.

I alle fall viser erfaringen at man best ikke skulle spare for mye ved utvalg av kvalitet for teknisk utstyr på båten.

Man får det man betaler for og teknisk funksjon bestemmer ikke bare lettheten av båtlivet vår.

 

How ever, for alt finnes en vei og altids en alternative.

Jeg håper at forklaringene er halvveis oppfattelig.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

How ever, for alt finnes en vei og altids en alternative.

Jeg håper at forklaringene er halvveis oppfattelig.

 

:seeya:

Jørg

Hei Jørg!

 

Kloke ord, - og jeg skjønner veldig godt forklaringene og alternativene og alle mellomløsningene, - så alle kan selv få konkludere hva de trenger.

 

Veldig bra at du tar deg tid til så mye arbeid med faktaopplysninger og utregninger........!

 

NB!

Denne uken blir vel min Sterling PDAR høyeffekts-dynamoregulator testkjørt, - og da kan jeg vel også, av alle ting her i verden, bare begynne å tenke på å "pensjonere" mine kjære billige "Biltema elektroniske vedlikeholdsladere", - som har tjent meg og mine batterier så trofast i halvannet år allerede (året rundt), med stadig fulladede batterier, - og med topp kapasitet som den foreløpige klare konklusjon i praksis.

 

Vel, de kostet jo ikke så mye, så jeg kan jo bare ha de stående i reserve, slik at de kan kobles på ved eventuelt behov for vedlikeholdslading en gang!........., eller som jeg også har god erfaring med,- en eller flere påkoblet i parallell mens jeg ligger med landstrøm og kjøleskap og lys på i lengere tid. (Det må ikke belastes mere i Ampere, enn det laderen (eventuelt flere påkoblet samtidig i parallell) greier å levere TOTALT i Ampere.

De fleste tenker vel også en "fornuftig balanse" på sin budsjett-/regningskonto i banken, hvis ting skal fungere over tid, - og slik er det også med strømregnskapet, du må ha et visst overskudd på Ampere hvis du skal ha noe igjen til lading også!

 

Takker for alle brukererfaringer både her i tråden og ikke minst i alle de andre trådene om samme tema tidligere, - så lykke til ALLE sammen med å løse akkurat DITT BEHOV for strøm og lading! :wink::sailing::smiley::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange meninger her. Likevel bør det være temmelig klart for de fleste at ingen lader er et mye, mye, mye dårligere alternativ enn selv en en liten og dårlig lader. Poenget er at avhengig av ståsted kan en billig biltema-lader fortone seg som himmelriket.

 

Jeg har en billig biltemalader.

Jeg har en enda billigere 4A bensinstasjonslader.

Så har jeg en 3 step 20A Mascot marinlader.

 

Den siste er helt klart den beste og den som gjør at jeg ikke behøver å tenke. Det betyr imidlertid ikke at de 2 andre er ubrukelige. Tvert i mot de er gull verdt når jeg har tiden til rådighet og mulighet til å kontrollere status fra tid til annen.

 

Batteriene er i særdeleshet lite kresne når det gjelder strøm. Ripple og transienter i fleng. Det går helt fint. Å bruke laderen til å drive elektriske duppeditter er imidlertid noe annet.

 

Er man av den typen som kommer til landsstrømshavn sent på kvelden og helt på felgen. Bruker strøm i fleng kvelden og natten og kaster losss tidlig om morgenen, ja så dimensjonerer man deretter. Kommer man derimot inn søndag kveld og laderen kan jobbe frem til fredag ettermiddag, ja da gjør det meste nytten. Spesielt hvis man kan skru av laderen tirsdag ettermiddag etter å ha konstatert at nå er banken full.

 

Poenget er at man vet de begrensninger og ulemper et rasende billig alternativ gir. Kanskje alternativet likevel er det gunstigste totalt sett?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Enig i det Lotus skriver. Skal man imidlertid bruke strøm til kjøleskap, lys, radio etc mens man lader er ikke en billig lader løsningen. Jeg har selv en LADAC 2x5A vedlikeholdslader i båten. Det er en stor fastmontert boks. Helt topp den til vedlikeholdslading, men ikke brukbar til å lade med når man bor ombord. Den er ikke beregnet til det. Har rådført meg med LADAC og de sier at den ikke vil fungere bra selv om forbruket er mindre enn ladsetrøm fra lader.

Jeg har da en 20A Mascot lader som jeg beytter ved landligge når jeg skal bo ombord. Den er beregnet til å bruke separat strømforsyning, som lader eller i kombinasjon.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Sterling 20 A lader som står på hele året da jeg ofte er ombord på vinteren, meget

bra Lader. Virker som strømforsyning lader og vedlikeholdslader. Jeg har ikke fylt vann på batteriet

på ett år og syrevekten er utmerket. Lader 3 batteribanker samtidig, Forbruk Start og Webasto.

Hadde en Bosh bil lader før men jeg hadde en tendens til å glemme at laderen sto på og det ødela batteriene. Det lønner seg å satse på en skikkelig 4 trinns lader da batterier er kostbare.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

PUH!!!

 

Dette var ikke enkelt! men jeg skjønner tegninga. det er med Batteriladere som alt annet her i verden. Man får det man betaler for, og man betaler etter behov. Status så langt er følgende: har en 5 amp. lader. den er dårlig, treg og stor og stygg. beholder den til behovet er bedre kartlagt. Hadde håpet at jeg skulle klare å bestemme meg for en lader som kunne integreres i planer om batteribanken. men den gang ei! :sad:

 

Eneste jeg ønsker meg er en 16 stegs 120 amp lader med digitale avlesninger av luftfuktigheten under batteriene, selvrensende batteri koblinger med fjernstyring av om batteribanken skal levere 12 volt i krysskobling eller 24 volt i serie. er det for mye!!!! he he, nei. får nok finregne litt på worst case scenario av strømforbruk . Eneste jeg er sikker på er at 5 amp laderen jeg har i dag ikke holder mål til noe som helst.

 

Takker for utrolig mange flotte innspill som virkelig har fått meg til å tenke nøye over dette!

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

PUH!!!

 

Takker for utrolig mange flotte innspill som virkelig har fått meg til å tenke nøye over dette!

:lol::lol::lol: ... det ha vært meningen :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en mobitronic 25A lader i flere år nå som har fungert 100%. Står på mesteparten av vinteren.

 

En 15A mobitronic (lillebroren til den jeg har) koster 1890 SEK- hos http://www.hjertmans.se så det finnes bra ladere som ikke koster all verden.

En Sterling PB1220 (også en uttak, 4-trinns, men 20A) koster i :flag: kr. 1349,- inkl. mva. :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Clas Ohlson

Batterilader, Onyx 7 Amp. 5-trinns helautomatisk, primærswitchet lader for alle 12V blybatterier, 14-225 Ah, maks. 7 A. IP65.

 

34-3655 kr 1298.

Har dere forresten sett at Wave har denne laderen på "tilbud" til 1995,- Snakk om og bli lurt. Man kan jo lure på hvilket påslag de har på andre artikler.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...