Jump to content

sjøkart på bærbar pc opp mot GPS


vivvi

Recommended Posts

Har "Det levende sjøkartet" fra Svenskegrensen til Lindesnes og fra Strømstad til Åhus. Har nå planer om å anskaffe GPS og koble denne opp mot PC'n.

 

Holder det med en liten GPS antenne fra Clas Ohlson, eller trenger jeg en dyrere Gps, f. eks. Garmin gps 72 marine som er en hånholdt modell.

 

Er det noen erfaringer om hva som fungerer og er stabilt???????

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I utgangspunktet kan nok alle USB og serielinje (RS232) GPS'er anvendes om PC'en har porter for dette. Vær imidlertid oppmerksom på at endel eldre NT PC'er har USB port men det finnes ikke software for dette.

 

Men. jeg ville betalt noen flerwe hundrelapper og fått en GPS som er ment for maritimt miljø.

Link to post
Share on other sites

Seatronic annonserer med følgende GPS-antenne:

Garmin GPS ANTENNE GPS antenne for tilkobling til alle typer håndholte og fast- monterbare GPS modeller med ekstern antenne inngang. Komplett med 3m kabel og magnetfeste. Størrelse: ca. 4x5x1 cm. Kun kr: 275.- Forlengerkabel 2,5m. 300.- Med BNC-plugg

 

Jeg b ruker selv Haicom GPS antenne kjøpt hos Clas Ohlson.

Link to post
Share on other sites

Ombord i båten blir spørsmålet om stabiliteten av strømforsyningen til PCen din.

Strømforsyningen er ikke noe problem. Her har vi 220V inverter og 12V lader til Pc så dette blir ikke noe problem. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forsyne en bærbar pc med strøm fra 12V anlegget i en båt er i utgangspunktet ikke noe problem. Du får kjøpt originale ladere som er beregnet for 12V til de fleste bærbare Pc'er, men dette er en relativt kostbar investering.

Noe mer lønnsomt som for meg fungerer utmerket er en inverter som omformer spenningen fra 12V til 220V. Ulempen her er at den trekker ekstra strøm da den står på, men lad maskinen da du kjører så har du en lap top som fungerer utmerket ombord i båten :flag:

Link to post
Share on other sites

Du bruker en inverter fra 12 volt til 220 volt

En inverter fra Maritim er relativt kostbar. Sjekk ut med en vanlig utstyrsforettning. Min ble kjøpt hos mekonomen for slikk og ingenting.

Link to post
Share on other sites

På Felleskjøpet selger de en Magellan GPS med PCkabel for kr 1000.

Fordelen med slik ekstern GPS er at den virker selv om ikke PCen er på eller skulle streike.

Vet ikke helt hvordan du forsyner GPS en med 12 volt, selv har jeg en Garmin i min båt hvor dette mates inn i bunnen.

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Fordelen med slik ekstern GPS er at den virker selv om ikke PCen er på eller skulle streike.

Jeg antar at det er ganske mye forskjellige behov rundt omkring. Bruker du PC med kartprogram uten noen flere instrumenter enn GPS så er det like greit med en billig sak med USB eller RS232, men i tilfelle PCen streiker er det veldig kjekt med en liten håndholdt i reserve.

 

Jeg har et par instrumenter i båten som gjerne vil ha GPS-data, og noen instrumenter som sender ut data som kartprogrammet på PC kan utnytte. Da er det like greit å koble sammen instrumentene og bruke en boks fra dyrehagen til å sende NMEA til PCen. Det selges noen greie vanntette GPS-sopper med standard antennefeste, 12V inn og NMEA ut for rundt 1100-1300 kr. Seatronic har en fra Hummingbird og jeg tror jeg så en lignende på SeaSea. Det blir litt dyrere, men så er jeg ikke avhengig av PCen.

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen, men tittet litt rundt, og jeg kan ikke se at den GPS soppen du anbefaller er kompatibel med Pc'n. :cryin: Hadde den vært det ville det selvfølgelig vært meget interessant. Er det noen mulighet for å bytte kontakten på kabelen? :confused::confused:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Lurer på å gå over til elektroniske kart på Lap top med GPS fra Clas Ohlson, men

hvordan forsyner vi en laptop med strøm fra båtens 12 volts anlegg?

Anbefaler ikke inverter. Du må isåfall ha en rimelig stor en, min 1000w.

Har prøvd dette på min HP hvor 220v/18v orginal trafoen drar 180watt. det var ikke holdbart med en 500w inverter. Kjøpte en en 12V omformer med stillbar utspenning på Clas O. Kosta 5-600,- og fungerer veldig bra. Husk store nok ledninger fram til sig.uttaket.

Har i snart 5 år brukt PC og en Garmin Etreck. Denne har komb data sigarettkabel. Har i tillegg overgang fra USB til gammel com port(husker ikke benevnelsen.)

Kjøper nok en USB GPS nå så blir det mindre kabler. denne får strøm fra pcen. Garmin kan være kjekk å ha som reserve.

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

ClasOhlson har 12V forsyning til LapTop, se varenr: 32-5502.

Det samme har også Elfa (www.elfa.se/no). USB/GPS'er får du også begge steder. Ulempen med disse er at de er nok ikke 100% vantette. Jeg demonterte min GPS og borret to hull i kapslingen, etterpå satte jeg den sammen igjen og fylte den med ren Epoxy (SP106). Så nå er den vanntettt.

Link to post
Share on other sites

Anbefaler ikke inverter. Du må isåfall ha en rimelig stor en, min 1000w.

Har prøvd dette på min HP hvor 220v/18v orginal trafoen drar 180watt. det var ikke holdbart med en 500w inverter

Bruker min HP (19V/90W) med en 300Wat sinus inverter fra Nordic Power og det fungerer utmerket.

Link to post
Share on other sites

Bruker en 300 W inverter til Toshiba laptop i båten. Den trekker 60W når den er påslått og batteriet i laptopen er utladet. I det man slår den på og batteriet er tomt, trekker den maks 75W et kort øyeblikk.

 

Fra batteriet i båten blir dette vel 5 A, avhengig av type inverter. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...