Jump to content

sjøkart på bærbar pc opp mot GPS


vivvi

Recommended Posts

Man trenger ikke en stor inverter som noen sier. Jeg har brukt 150 W inverter på bærbar pc i 2 år. Har nå kjøpt en 15" flatskjerm som går på 230 V som også skal hektes på den samme inverter. Dette har jeg testet nå. Flat skjermen er på 40W og trekker ca 3 A. Når bærbar pc har skjermen på og lader batteri så trekker den 4 A, ca 50W. til sammen blir dette 90W. Inverteren hadde ikke problemer med å gi 230 V til både pc og flatskjerm samtidig. Jeg har målt strømforbruket som er angitt her når inverter var tilkoplet batteri.

Link to post
Share on other sites

Er ikke mye som kreves av PC'n. Der det kreves mest er absolutt skjernen og cd-rom hastigheten. De kartene jeg benytter krever Windows 95. Pentium 133Mhz og bra skjerm.

Link to post
Share on other sites

Rolig nå. :smiley:

De fleste bærbare som er på markedet i dag kjører fint de aller fleste programmene, og enkelte programmer kjører helt fint på 2-300Mhz maskiner..

Kommer litt an på om du benytter raster (bilder) eller vektor kart.

Det greieste er kansje å gå inn på produsentenes hjemmesider å se hva de anbefaler?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvilke ytelser kreves av PC'en for å kjøre kartprogram? Kan vel ikke være særlig mye? Vurderer å kjøpe en billig bærbar til formålet.

Problemet med litt eldre PC'er er at skjermene ikke " liker " dagslys. Anbefaler deg derfor en " ny " PC, som takler dette bedre. Alternativt å bruke en " gammel " PC og bruke ekstern dagslysskjerm. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvilke ytelser kreves av PC'en for å kjøre kartprogram?

Det kommer an på hvilket kartprogram du bruker.

 

MaxSea versjon 12.5 har oppgitt som minimum en maskin med 800 MHz Pentium IV prosessor, 256 MB RAM, 20 GB disk, et grafikkort med 3D-støtte, og Windows 2000. De anbefaler kraftigere maskin, bl.a. 1GHz prosessor og 512 MB RAM i en maskin med 533/800 MHz FSB.

 

RayTech RNS versjon 5.0 har oppgitt som minimum en 1GHz Pentium III prosessor, 128 MB Ram og Windows 2000. De anbefaler å bruke en Pentium IV prosessor, 256 MB RAM og at du har en maskin med NVIDIA GeForce 4 grafikkort. Antar at RayTech RNS versjon 6.0 som burde komme snart krever litt kraftigere maskin.

 

Begge kartprogrammene som er nevnt over er ganske avanserte og bruker C-Map kart. Enklere programmer som bruker rasterkart krever ikke så kraftige maskiner.

Link to post
Share on other sites

Problemet med litt eldre PC'er er at skjermene ikke " liker " dagslys. Anbefaler deg derfor en " ny " PC, som takler dette bedre. Alternativt å bruke en " gammel " PC og bruke ekstern dagslysskjerm. :yesnod:

Har du noen eksempler på bærbare PC'er med dagslysskjermer ??Da definerer jeg ikke ordinær TFT monitor som dagslysskjerm

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt "eld-gammel" Pc fra slutten av 90-tallet. Lastet inn C-map kart fra CD (går raskere om du legger kartene inn på harddisk). Dette virket fint som kartplotter. Det eneste jeg vil anbefale er en ekstern mus, da den lille tappen midt i key-boardet ikke er brukelig. PC`n var heller dårlig i sterkt sol-lys, men min sto jo inne ved styreposisjon så det var ikke store problemet

 

Jeg kjørte win-95 og -98

 

En brukt PC til et par 1000 lapper holder lenge!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt "eld-gammel" Pc fra slutten av 90-tallet. Lastet inn C-map kart fra CD (går raskere om du legger kartene inn på harddisk). Dette virket fint som kartplotter. [...]

Siden du ikke nevner hvilket plotterprogram du bruker er vi like kloke.

 

Et tips med hensyn til bærbare PCer er at prisen påvirkes også av vekten, og ikke bare regnekraften. Lettere maskiner er dyrere enn de tunge (hvor tung er rundt 3 kg eller mer).

 

For å fortsette opplistingen av maskinkravene de forskjellige produsentene av plotterprogram oppgir så kan jeg jo nevne seaPro fra Euronav. Der starter minimumskravet på en PC med Windows 98, 300 MHz Pentium II prosessor, 64 MB RAM og 800x600 punkters skjerm med 16 bit farger. Dog anbefaler de at du bruker Windows 2000 eller XP, en 750 MHz Pentium III prosessor, 256 MB RAM samt skjerm med flere punkter og grafikkort.

 

Dessverre er det en del av produsentene for de billigere plotterprogrammene som ikke har brydd seg med å oppgi noen minimumskrav for maskinvaren. Det hadde vært interessant om båtplassens medlemmer kunne bidra til å fortelle hva som er nødvendig.

 

Ok, også produsenter av de avanserte programmene kan glemme å oppgi krav til maskinene, for eksempel Expedition (for de ivrigste seilerne :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Har også en "gammel" laptop. Det er en Toshiba Tecra 8000 med windows NT. Denne har virket helt fint like til jeg ville oppgradere kartene fra Stavanger til Bergen (BSB-kart).

 

Da fikk jeg med ny versjon av Offshore Navigator Lite og installerte denne. Det virket greit til jeg koblet til GPS, det gikk ikke. Oppdaget at den nye versjonen kun var laget for Windows 2000 eller XP.

 

Måtte da installere min gamle versjon igjen og nå virker alt OK. Er tidligere blitt frarådet til å oppgradere denne PC-en til XP. Kommer nok til et punkt at den ikke kan brukes lenger.

 

På Maptech sin hjemmeside står disse systemkravene:

 

Minimum System Requirements

Window 2000 eller XP

1 GB hard disk space

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører kart programmet Offshore Navigator fra Maptech, Selges av Nautisk forlag , Hadde dette på en gammel Compaq bærbar fra 2000 ca 700 MHz , Kartene legges på HD så hastighet på cd betyr ingenting. Det funket bra på den gamle pc. Har nå kjøpt en 15" lcd tv som jeg skal bruke som skjerm. Har ny IBM bærbar men skjermen på denne er ikke god i sola som alle andre bærbare.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at dere som bruker Maptechs Oppshore Navigator kjenner til diskusjonsforumet til Maptech som dere finner her. Siden inneholder foruten diskusjonstema også svar på tekniske spørsmål og mulighet til oppdragering til siste programvareversjon.

 

Det er fordel å registrere seg på denne siden både med selve programmene og senere kart i BSB format (eksempelvis de flotte båtsportkartene fra Tyskland over Danmark.

 

En elektronisk registrering gir anledning til å installere kart og program på flere PCer, eksempelvis ved utskrifting av gammel PC.

 

Jeg har opp gjennom årene fått mange oppgraderinger av lisensavtralen.

 

Desverre går bare BSB-kartene til Maptech opp til Ålesund og ikke lenger nordover.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at dere som bruker Maptechs Oppshore Navigator kjenner til diskusjonsforumet til Maptech som dere finner.

Desverre går bare BSB-kartene til Maptech opp til Ålesund og ikke lenger nordover.

Har vert inne på forumet. Har også registrert kartene, og fått aktiviseringskode etter innlogging.

 

Hører at kart fra Ålesund og nordover er rundt hjørnet, det blir vel kanskje til høsten. Neste trinn nordover tror jeg stopper i Trøndelag. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...