Jump to content

Landstrøm 110 til 220


Dahl

Recommended Posts

Dersom kolben i varmtvannstanken består av to like elementer, kan disse seriekobles og brukes på 220V. Dette er nok dessverre uvanlig i båt - men kolben kan sannsynligvis byttes ut. Skru ut den gamle og ta den med til en rørlegger.

 

Kjøleskapet kan du kjøpe en liten trafo til, for det trekker ikke så mye strøm.

 

Kokeplaten kan byttes med en ny 220V kokeplate, disse selges som reservedeler, men er dyre. Kanskje kan du finne en i riktig størrelse på en gammel "delekomfyr"???

 

Ledningsnettet og evt. kontakter er sannsynligvis ikke lovlig i Norge. Pass i alle fall på at det er en jordfeilbryter i kretsen.

Link to post
Share on other sites

Synes da dette hørtes noe pessimistisk ut - hvorfor ikke rett og slett kople en mellomtransformator inn i systemet. Dermed  gjøres 220 V om til 110 V uten behov for noe som helst annet. En mellomtransformator kan kjøpes i en rekke med "rekvisitaforrettninger", vær imidlertid oppmerksom på at de leveres i mange forskjellige "styrker" - fra 55 VA og oppover til det mangedobbelte. Kjøp heller et nummer for stor! Et "skikkelig beist" koster f.eks. 1098 hos Clas Olson, merket er da Tufvassons, art. nr. 32 - 4893. Ladac kan sansynligvis levere meget bra mellomtransformator, det samme kan helt sikkert også Sleipner.

Link to post
Share on other sites

Dette spörsmålet har blitt stilt för i andre fora.  Jeg sendte en gang en email til Paul (Ladac) om hva som kan gjöres for å konvertere.  Kopi av emails fölger...

 

Det første tipset er at det må følge med dokumentasjon på at båten er konstruert/produsert og testet etter direktiver som gjør at den kan omsettes i EU land, svenskene er fullt medlem.  Videre er det meste om bord uavhengig av frekvensen, så her blir det bare å montere en transformator som er på 16A ganger 230Vac, dvs. 3600VA (watt)

I alle tilfellet må trafo være dimensjonert til å klare å jobbe kontinuerlig med den strøm som inntaks-sikringene i båten har.  Sumerer du alle 110v forbrukerne og finner ut hva det blir i strøm, kan inntaks-sikringene byttes til en lavere værdi som endåg klarer all belastning pluss 10-15%. Da kan det velges en transformator av mindre format og pris.  Noratel på Hokksund har slike.

MVH Paul

 

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Sendt: 10. januar 2002 01:06

Til: Paul Rosenquist

Emne: 220 vs. 110V AC

 

Paul,

Jeg har fulgt dine innlegg og svar på båtplassen og kan ikke annet enn å beundre din viten på båtelektriske problemer.  Jeg har et spesielt spörsmål som jeg håper du kan svare på.  En svenske planlegger å importere en Bayliner fra USA til Sverige.  Diverse landström-basert elektrisk utstyr ombord i båten er selvfölgelig lagt opp for 110V AC 60 Hz.  Dette gjelder bla. batterilader, varmtvannstank, kabinvarmer og kjöleskap.  Kan du gi noen tips om hva som er den enkleste/beste måten å konvertere båten over til 220V?  Jeg har en mistanke om (men er ikke helt sikker) at mesteparten av utstyr som er laget for 60Hz vil fungere like bra på 50Hz.

Link to post
Share on other sites


2779dahl: Jeg lurer på om jeg kobler 2 stk 110v apparater i serie, da kan jeg jo bruke 220v, fex en 110v lyspære i serie med 110v kokeplater, er dette mulig eller er jeg helt på tryne????

 

Dette går bare hvis pæra og plata har samme effekt.

Kobler du f.eks. en 60w pære i serie med en 2kW kokeplate vil lyspæren få et veldig kort liv...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Noratel har Auto trafoer som gir en utgangs spenning på 115v og 50- 60 Mhz.

 

De har en på 1920 Va (LFA218-01 1920 VA 4-058-121801) i in katalog, men de klarer helt sikkert å skaffe større hvis du trenger det.

Jeg har selv kjøpt meg en Bayliner med 110v, og jeg vurderer å montere overnevnte trafo (eller større hvis pris forskjellen er stor).

En annen tanke er å skaffe et 110v aggregat på ca 3kva men dette tar jo endel mer plass og har nok en litt stivere pris.

 

:rolleyes:

/per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


2779dahl: har Noratel  katalog på nettet? eller er det noen som vet prisen på en slik trafo? :rolleyes:

 

Når jeg lurer på om et firma har sider på nettet pleier jeg å forsøke med firmanavnet med www foran og no bak. Da blir det ofte bingo. Prøv: http://www.noratel.no

 

Der finner du alt om de trafoene de leverer, bortsett fra priser så vidt jeg så etter en rask titt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trafo

Ved å bruke en standard trafo som er beregnet på 230/400 volt kommer en ned i pris ettersom dette er utstyr som spesielt bygningsbransjen bruker mye av.

En slik trafo koblet for 10% lavere utgangsspenning(vanlig alternativ) vil gi ca 120 V, og pisen uten kapsling

bør kunne prutes til ca 3000 kr for 3- 4 kw (trefas)

Mons

Link to post
Share on other sites

Min Bayliner har inntak for 120V max 30A, dvs 3600W (VA).

 

Det tilsvarer en 16A kurs ved 240V. Det er lite trolig at man bruker så mye strøm samtidig.

 

En bekjent har sjekket hos Noratel, og de har en trafo på 2400 VA (20A ved 120V/ 10A ved 240V)uten kapsling til kr 3000.-. Kapling koser 600.- men det er ikke nødvendig når man fastmonterer trafoen.

 

Er det noen som kan si hvor store kurser (16 eller 10A) som vanligvis er tilgjengelig pågjestehavner?

/per

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


Skipet_3: Er det noen som kan si hvor store kurser (16 eller 10A) som vanligvis er tilgjengelig pågjestehavner?

Om det er 10A eller 16A uttak i gjestehavnene kan nok variere. Men ikke regn med å få all den "deilige" strømmen alene. I Sverige brukes det mye sammenkoblinger, for at alle skal få litt strøm til lading. Og med 8 båter på et uttak, se bildet fra Gulholmen nedenfor, blir det hyl og skrik når sikringen går på grunn av at hårføneren tas i bruk i en båt. Så å bruke elektrisk kokeplate på 2000W kan en nok bare glemme. (Dersom en ikke tar ferien i september da)

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Har vært i kontakt med Seatronic (http://www.seatronic.no).

Anngående et aggregat.

De forteller at alle aggregat de leverer (over 700w) har både 230V og 115V uttak.

 

De har et aggregat som leverer 2KW og som ikke er så stort fysisk, pris 5950.-

 

Da er det vel bare å flytte det ene batteriet (håper jeg), så kan landstrøm være landstrøm. Da kan frua til og med få støvsuge midtfjords!! :smiley:

 

Man får jo da brukt det utstyret som er for 115V, og kan itillegg bruke utstyr som vaffeljern ol. som man har i huset fra før.

/per

Link to post
Share on other sites

Husk en liten detalj i all gleden rundt en trafo

dette er en induktiv krets og en trafo i størelsesorden mere en 1kva vil sett i fra nettet sin side se ut som ren kortsluttning de første 10dels sekkunder. Dette vil i praksis si at startstrømmen vil knekke enhver alleredefra før belastet kurs i en båthavn, den vil også muligens knekke en 16a sikkring hvis du er uheldig med innslags tidspunktet i forhold til sinuskurven selv om du er alene på kursen.

 

Sorry over være så pessismistisk men jern trafoer har denne egenskapen !!!          :smiley:    

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisann.

 

Jeg har kommet over et billig aggregat som jeg har tenkt å montere i motor- rommet.

 

Aggregatet leverer i utgangspunktet 230v, men hvis jeg bruker godset på generatoren som en fase får jeg 115v (alt utstyret mitt er til 110v).

Jeg har bensin- motor, batteriene står også i motor-rommet  (ikke i batterikasser).

Aggregatet vil ikke komme i berøring med ledende deler, og det vil kun bli brukt når motoren er avslått.

 

Jeg er litt skeptisk når det gjelder at godset på aggregatet blir strømførende med 115v med hensyn til overslag osv.

 

I og med at det er så mange her med elektro kunskaper håper jeg at noen kan komme med synspunkter på dette og evt råd om hva jeg bør gjøre.

:blush:

 

Mvh.

 

Per

/per

Link to post
Share on other sites

Guest vidarbo

hallo, jeg har selv en four winns cabin cruiser med det meste av elektrisk utstyr,varmtvanns

bereder,micro,a/c/varme/kokeplate,batterilader, ringte til noratell spurte om de kunne

hjelpe meg, ble anbefalt en trafo på 4,5kv har montert og brukt den i 3 år og fungerer

kjempefint, alle plasser vi har vært, sikringer på land har aldrig slått ut. men trafoen er

en tung sak ca 40 kg. :blush:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...