Jump to content

Hva er marsjfart


rag

Recommended Posts

Hei

 

Riktig betegnelse på vår motor er 6LP-DTE, ikke GLP-DTE som jeg skrev.

 

Har også lest at maks turtall skulle være 3800. Den forrige eieren sa han hadde skiftet til en mye bedre propell. Men kommentarene her tyder på at vi bør prøve den orginale igjen.

 

Ser at vi ikke har gjort så veldig galt når vi marsjer på 3100 omdreininger når maks er 3500. Men 3/4 av maks, som noen anbefaler, blir for lite. Båten planer først ved 2800.

 

Takk for mange konstruktive svar.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Her ble det mye forskjellig. Marsjfart "langt under planingsterskel" for en planende båt kan da ikke være riktig?

 

Likedan er det mye om hvordan man "føler det" i forhold til hastighet og forbruk og "akseptabelt nivå". Hvis lommeboka er feit - så er det altså akseptabelt med høyere marsjfart?

 

Definisjon på marsfart finner vi sikkert ingen fasit på. Men jeg tror trådstarter er mer opptatt av hvor mye motoren kan belastes kontinuerlig, og fortsatt ha et langt liv.

Joda, det er faktisk slik. Se på kurvene som The Scrutinizer har pastet inn. Flest Miles Pr Gallon(MPG)

er "langt" under planingsterskel. Men har man kjøpt en planende båt, vil jeg tro noe av poenget er å

kjøre i plan. Og da kommer marsjfart 2 inn i bildet, høyest mulig hastighet, lavest mulig forbruk. Eller, akseptabel nivå om du vil. I følge kurvene er beste turtall da 2500- 3000rpm for begge motorene. Liknende kurver finner man i f. eks Båtmagasinet når de kjører sammenlikningstester av flere motorer. Den siste kurven som er pastet inn, er atypisk. Men Flipper 760 er muligens såpass spesiellt konstruert, at denne kurven likevel er riktig. Forøvrig kan man føle som man vil.

Synes man at summen av hastighet,turtall og forbruk funker best 500rpm under maks turtall, ja da

er det bare å legge seg der og kalle det marsjfart.

Redigert av Ben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marsjfart kan jo være så mangt.

Jeg synes som så mange andre at marsjfart er en kombinasjon av økonomi og trivsel.

Det som vanligvis menes med marsjfart er vel egentlig maks fart over lengre strekk. I følge mine manualer ligger vel det på ca. 200-300 o/min under maks turtall.

Link to post
Share on other sites

Ser at vi ikke har gjort så veldig galt når vi marsjer på 3100 omdreininger når maks er 3500.

Tja, husk at du drar på en for tung propell i hele turtallsregisteret.

Så bra for motoren er dette definitivt ikke, du kan i verste fall redusere levetiden på motoren dramatisk. Dette blir jo bare verre med full ferielast i båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Med 25 års erfaring innen kommersiell skipsfart "worl wide" så er min definisjon som følger:

 

Marsjfart/cruising speed - den høyeste hastighet som motor kan belastes over tid.

 

Økonomisk hastighet/economical speed - den hastighet som gir det beste kommersielle resultat hensyntatt drivstoffutgifter og driftsutgifter/hyre.

 

Den store forskjell mellom kommersiell skipsfart og fritidsflåten/bruken er at vi i denne tråden ikke tar hensyn til at tid er en kostnad! Når tiden er verdifull (høy kostnad) så lønner det så å gå raskest mulig og omvendt. I dette regnestykket må man beregne kostnaden ved drivstoff - høy pris lavere fart/lav pris høyere fart. I all "enkelhet" må dette regnes ut for enhver tur, og til enhver tid, og til dette brukes forholdsvis avanserte dataprogrammer.

 

At en planende båt får den beste drivstofføkonomien ved dorgefart viser jo i all enkelhet at man kjøper planende båt for å gjøre god fart for tiden er verdifull, mer verdifull enn den ekstra drivstoffutgift det medfører!

 

Konklusjon: kjøp seilbåt! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Konklusjon: kjøp seilbåt! :flag:

 

hvorfor det?

 

dere kjører jo alltid på motor hvis dere skal noe sted - i snekkefart .

 

seilene brukes jo bare når dere skal gøye dere litt og likevel ikke skal noen sted.

 

dessuten er 9999 ut av 10000 av båtene deres plastburkar hvor linene spiller i alumaster for det seilene ikke er i bruk. fysj og æsj!

 

hvis jeg skal være på sjøen bare for å gjøre absolutt ikke annet enn å bruke opp tiden min vil jeg heller gjøre det på denne måten:

 

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjøring er det jo på tide å snu for å rekke hjem før ferien er over

Jeg kjører ikke.

Jeg seiler. Det er hele vitsen.

Kjøre, det gjør jeg med bilen min.

Som Børretzen sier, Turen er slutt når du kommer til land.

Skal jeg fra A til B tar jeg bussen. Mye billigere.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

du får ha meg unnskyldt men det blir vel rimelig selvmotsigende dette her?

 

83,3 timer motor?

Javisst. 27 l. diesel på 500 nm er ikke dårlig.

seil uten vind?

Jeg kjører ikke.

Jeg seiler. Det er hele vitsen.

Kjøre, det gjør jeg med bilen min.

Som Børretzen sier, Turen er slutt når du kommer til land.

Skal jeg fra A til B tar jeg bussen. Mye billigere.

game(ferie) over før det(n) har begynt?

 

resultatet av det Børrezen sier er at ferien er over før du kommer frem.

dra frem sekstanten og klokka så finner du ut det :yesnod:

 

 

fra mitt favorittsted derude i oslofjorden er jeg ikke bare overrasket men heller sjokkert over at ingen bruker seilene - på en måte - men på den annen side: jo finere vær det er jo mindre vind er det jo - til utpå ettermiddagen i hvertfall og når vi andre har begynt å forbrede gourmetmiddagen av friskeste råvarer og sånn - etter en hel dags late aktiviterer med bading osv - har dere jo såvidt begynt å få vind i seilene.

 

:diving:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samma gamle leksa.

Seiler jeg gjennom Vrengen løfter det seg et hyl fra halvplanere og det som verre er; "Se, nok en seilbåt som ikke tar hensyn".

Peller jeg ned duken og går for motor gjennom Vrengen, så lyder det unisont fra samma gjengen ; "Se, nok en seilbåt som bare går for motor".

 

En annen har sagt; "Forlat dem, for de vet ikke-------".

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er miljøkriminalitet av første skuffe å felle et pent tre i skogen for å lage båt av det, når man kan bruke et tre som falt ned for flere millioner år siden til å lage seg en vakker plastbåt.

Uansett hva den har av, ja hva var det nå igjen, jo- marsfart.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

hvorfor det?

dere kjører jo alltid på motor hvis dere skal noe sted - i snekkefart .

seilene brukes jo bare når dere skal gøye dere litt og likevel ikke skal noen sted.

Nettop! Poenget med båt er jo å være underveis. At man ikke alltid vet hvor (langt) man kommer er litt av sjarmen og gjør at man opplever annerledes dager, annerledes enn de øvrige 300 dagene som bare dreier seg om å rekke ting. Hvis målet er å være et sted så er hytte mere egnet enn båt, bedre plass og komfort.

Seilbåter utgjør nå 25 % av fritidsbåtflåten og tallet er økende. Det betyr at stadig flere har fått øynene opp og sett "lyset".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nettop! Poenget med båt er jo å være underveis. At man ikke alltid vet hvor (langt) man kommer er litt av sjarmen og gjør at man opplever annerledes dager, annerledes enn de øvrige 300 dagene som bare dreier seg om å rekke ting. Hvis målet er å være et sted så er hytte mere egnet enn båt, bedre plass og komfort.

Seilbåter utgjør nå 25 % av fritidsbåtflåten og tallet er økende. Det betyr at stadig flere har fått øynene opp og sett "lyset".

du mener at dette ikke har med pris og avgifter å gjøre altså?

 

prisen pr m3 volum i en seilbåt er som kjent mye lavere enn hos oss "gutta" bla pga minimale hk avgifter osv.

 

woops, håper ikke noen fra den "rød-grøna røran" (ref Carl Bildt tenk den på skånsk - "den rødgrønne suppa" eller "den rødgrønne grauten" - fritt oversatt) leser dette ellers blir det både vel full avgift på diesel og volumavgift på båter.

 

 

har forøvrig en fast tradisjon når jeg begynner ferien - jeg kaster klokka til sjøs for å markere at ferien har begynt på ordentlig - så farter jeg rundt dit høna sparker til jeg helt sikkert ikke vet hvor jeg er (ref øystein sundes "historietimen") og så begynner ferien for fullt. anbefales!

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hailie Selassie Xerxes, fortell meg sist du du ikke så land fra båten din?

 

dessuten bruker vi det meste av tiden i vannet og eller den medbragte jolla/gummibåten for den ekte følelsen av sjø men vi kanskje drar opp noen steinbitter, blåskjell eller hummere? woops ;(

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dom har ikke fattet dette enn Mouche ! :wink:

det finns folk som liker o vare på sjöen.............o så finns det de som vill snabbast möjligt iland ! :yesnod:

Og da snakker vi om; "Med minste møjliga tystnad og høgsta utgift."

 

Nei, du har så rett så rett Gunga Din, de forstår det ikke, men vi får være overbærende og unnskylde dem. Hekkbølgen deres unnskylder jeg dog ikke! :headbang:

 

Klokke? Hva skal man med det om sommeren? Når man våkner er den åtte, når solen står i syd er den 12, når man er middagssulten er den 6 og når jeg er trøtt går jeg og legger meg. :sleep:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

dessuten bruker vi det meste av tiden i vannet og eller den medbragte jolla/gummibåten

Har drevet gått i stykker? :wink: Legger merke til at du har klart å spore denne tråden fullstendig av, når du NOK EN GANG skal fortelle verden hvor mye du misliker seilbåter... Kanskje på tide å gå tilbake til det man opprinnelig snakket om? :smash:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

oki da, har ikke noe imot seilbåter - bare jeg slipper å være i de...

 

drev repareres nok ikke I sjøen. noen skuter - som Fram, kan jo skifte propell midt i drivisen fra båten - litt vanskeligere med drev.

 

originalspørsmålet er vel besvart 30 ggr eller så?

 

lover å ikke besudle tråden ytterligere.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...