Jump to content

Hva er marsjfart


rag

Recommended Posts

Marsjfart er der den røde prikken i turtelleren til Yanmar er. I hvertfall er det sånn i min far sin båt, som har en Yanamar 36 HK. Husker ikke eksakt RPM, men det stemmer sånn ca med 300 under max.

 

Selv har jeg en KB-snekke av plast, med en Volvo 25 hk fra 1973, og der er marsjfarten når dunkingen er akkurat så høy at vi koser oss...

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med så mange oppfatninger og meninger om hva marsjfart er eller hvordan en skal forstå dette er jo selve uttrykket ubrukelig, eller i alle fall veldig egnet til å skape misforståelser og diskusjoner.

Uttrykket er høyst brukandes, men folks oppfatning av begrepet på denne tråden er temmelig ubrukelig! Begrepet har, i utgangspunktet, intet å gjøre med forbruk eller hvor langt man kan nå på en liter/gallon/tonn eller hva man velger som volumenhet/vekt! Det er ganske enkelt hvor fort en båt går når man belaster motor maksimalt innenfor akseptable rammer satt av motorprodusent!

Sjekk en hvilken som helst ferge eller nyttefartøy (eller fly!) så får du oppgitt en fart uten noe mere dikkedarer eller fancy grafer!

 

Ut og :sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

...eller: "Om jeg hamrer eller hamres. Like fullt så skal der jamres". H.I.

Ikke misbruk navnet på kameratene mine, Rastafari og Khashayar! :nono:

Khashayar kjente jeg ikke personlig, men det kan ha noe å gjøre med at han døde omkring 2500 år før jeg ble født. Rastafari har jeg derimot hilst på. Og jeg kjente hans dattersønn meget godt. Så får enhver lure på hvorfor jeg kjente ham. (Skulle dette bli et tema, må den som føler for det, opprette en ny tråd og ikke ødelegge denne tråden for ham som startet den).

 

For de ikke helt innvidde er det her på sin plass å opplyse at Rastafari, guden til rastafarianerne, opprinnelig het Ras Tafari. Ras betyr noe slikt som hertug. Tafari var fornavnet til Tafari Makonnen. Da han ble keiser av Etiopia, skiftet Ras Tafari navn til Haile Selassie I.

 

Og så til temaet! Jeg er ikke sikker på hva marsjfart er, men da jeg var på flaggskipet til Haile, kjørte vi av og til i noe som ble kalt "cruising speed". Det var den farten som ga oss minst brennoljeforbruk per nautisk mil tilbakelagt. Fra min tid i US Navy vet jeg at de bruker samme betegnelse på dette. Jeg oppfatter (og her er det ingen - ikke engang Lotus - som kan si at jeg tar feil) marsjfart som den farten som gir oss minst brennoljeforbruk per nautisk mil tilbakelagt.

 

Det er slik at jo mindre fart båten har, jo mindre effekt kreves det til fremdrift. Men når motoreffekten reduseres fra full effekt, avtar spesifikt brennoljeforbruk til å begynne med, og så øker det. Her er det kryssende virkninger, og farten som gir lavest forbruk per nautisk mil tilbakelagt, er kanskje den mest interessante for mange. Den kan beregnes.

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...