Jump to content

Hva er marsjfart


rag

Recommended Posts

Hvordan er det med marsjfart på påhengere, av den nye og moderne sorten ?

I yngre dager med en 9.9 hesters sak så var marsjfart altid full spiker......

 

Jeg hadde et spørsmål, som gikk på temaet i innlegg 36, men det druknet vist i all støyen....

Prinsippet er det samme nå som da, men hva er egentlig spørsmålet? Min definisjon av marsjfart (se tidligere innlegg) er at det er noe annet enn "full spiker", nå som da! :crazy:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med marsjfart på påhengere, av den nye og moderne sorten ?

I yngre dager med en 9.9 hesters sak så var marsjfart altid full spiker......

På Pioner Maxien med 9.9 (15) 2-takt Yamaha er det faktisk mest økonomisk å gå på full guffe, ifølge offisielle målinger fra produsenten av båten.

 

Når det gjelder Skibsplasten med 140 hester 4-takter, går denne på ca. 0.8 l/nm ved 20-25 knops fart, økende til 1.2-1.3 l/nm ved 38 knop.

Den er aller mest økonomisk ved 4-5 knops fart, da går det under 0.5 l/nm. Fullstendig rolig støybilde i hastigheter under 1200 rpm gjør at vi tilbringer kanskje 80% av tida i denne farten. Vi har ikke planende båt for konstant å holde høy fart, men en og annen tur med luft i håret blir det jo :cool:

Link to post
Share on other sites

mht påhenger 9.9 og marsjfart benytter jeg følgende tommelfingerregel:

 

korte distanser inntil full gass eller dra av til komfortturtall.

langkjøring: 80-85% eller konfortturtall hvis lavere.

 

har liten betydning på småmotorer men da varer de "evig" med riktig vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

båtmagasinet og båtliv har vel noen relvante tester. tror du kan søke i båtmagasines artikler. dette er jo veldig avhengig av båtens karakterestikk da men tommelfingerregelen er ofte at de er mest økonomisk rett over planeterskelen.

 

denne "testen" kan kanskje gi deg en pekepinn:

Båtmagasinet test div 70-80 hk

 

Båtmagasinets artikler på nett:

 

også:

http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en test av yanmar 6lpa-stp.

 

Bilde

 

 

Min tolking:

1. Kjøring på 1000 rpm mest økonomisk, men dårlig hastighet

Noe rart mellom 1250 og ca 1750, ingen økning i hastighet, men km/liter faller dramatisk.

Mellom 1750 og 2250 er svært dårlig økonomi m.h.t km/liter

Rundt 2750 rpm er optimalt. d.v.s bra km/ liter og hastighet.

Over 3200 blir det uøkonomisk.

 

oppsummert:

850 -1250 god økonomi, men lavhastighet

1250 - 2250 dårlig økonomi

2500 - 3000 ok økonomi , bra hastighet

3250 - dårlig økonomi , bra hastighet

 

I tillegg kommer turtall som ikke er gunstig for motor/turbo som Yanmar skal svare på. Har ikke greid å fin info om dette på nettet

Redigert av tttpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er nok den typiske turbo "lag"en. dvs i dette turtalsområdet er turboen lite effektiv og motoren likeså. kjenner til det fra volvo lastebilmotorer fra 80 tallet. de gamle kaptein snutebil volvoene hadde mye mer "power" på lave turtall enn turbo F modellene som ikke orket noe tom helst på lave turtall. sikkert samme årsak til at volvo puttet en turbo/kompressor combo på kad44 og senere - for å avhjelpe dette.

 

en VIRKELIG moderne diesel som Hondas nye 2.2l med offset crank, lavkomp ogvariabel turbogeometri banger løs fra tomgang til over 5000 o/min. har ikke "lag"en under 2000 o/min som plager ALLE ANDRE dieseler med turbo. (+/- noen omdr for større båtmotorer)

 

kommer nok ALDRI til å havne i båt. denne 140 hk 2.2l dieselen banker ut halvparten av dreiemomentet (340 nm) til 7.4l bensin v8eren min fra og med 2000 o/min. (740 nm 3800 o/min for v8eren)

 

teknologien er der men drøm søtt...

 

designet av MANNEN SOM HATER DIESELS" og som var sjef for Hondas F1 avdeling som vant 6 suksessive vm i f1 frem til 1992. VTEC systemet er et spinoff av dette også. har dere ikke prøvet den så løp og kjør. den forandret verden. båt? båt? båt?båt?båt?båt?båt?båt?båt?båt?båt?båt?

 

mannen som hater diesels - the ad

Link to post
Share on other sites

Her er en test av yanmar 6lpa-stp.

 

Bilde

 

I tillegg kommer turtall som ikke er gunstig for motor/turbo som Yanmar skal svare på. Har ikke greid å fin info om dette på nettet

 

tror du tolker dette litt feil?

 

forbruket er jo relativt konstant over 2000 o/min til max - 1.0 l/mile 1609m vs sjømil 1852m

 

hertil kommer skrogvariasjoner og klima/temp som nok ikke er sammenliknbare med skandinavia - dette er en US måling? her på landet bruker motorene normalt mindre pga større oksygeninnhold/lavere temp.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min tolking:

1. Kjøring på 1000 rpm mest økonomisk, men dårlig hastighet

Noe rart mellom 1250 og ca 1750, ingen økning i hastighet, men km/liter faller dramatisk.

Mellom 1750 og 2250 er svært dårlig økonomi m.h.t km/liter

Rundt 2750 rpm er optimalt. d.v.s bra km/ liter og hastighet.

Over 3200 blir det uøkonomisk.

tror du tolker dette litt feil?

 

forbruket er jo relativt konstant over 2000 o/min til max - 1.0 l/mile 1609m vs sjømil 1852m

 

hertil kommer skrogvariasjoner og klima/temp som nok ikke er sammenliknbare med skandinavia - dette er en US måling? her på landet bruker motorene normalt mindre pga større oksygeninnhold/lavere temp.

Jeg er nok ikke enig at tttpa tolker dette feil... han tolker det alldeles nydelig slik som jeg ser det... Snur en litt på tallene og regner om til liter pr. nautisk mil så ser man det helt tydelig...

 

Bilde

Som en kan se så slurper denne båten i seg tett under 4 og 1/2 liter pr. nautisk mil ved fullt pådrag... dette utgjør 137 liter i timen på disse to Yanmar maskinene... noe som er forventet... noen og seksti liter i timen pr. maskin er vel i henhold til oppgitt forbruke vil jeg tro

 

Hva som hender mellom 1250 og 1750 er vel bare spekulasjoner, men jeg antar at dette er overgangen mellom deplasementsfart og planing for denne båten... og at båten da er i plan ved 1750.... men som sagt dette er kun rene speskulasjoner... fra min side...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med to personer i båten og med ca.3000rpm ligger jeg i ca. 23-24 knop. Dette er det jeg føler er det laveste jeg kan ligge på før jeg går ut av plan. Dette er altså den mest økonomiske måten jeg kan forflytte meg på? :crazy:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

helt normal forbrukskurve for planende båt det der og forskjellen i l/nm fra rett over plan til maks fart er ikke veldig stor men, som nestne altid, mest økonomisk fart er rett over planeterskelen.

Mye rart dette medlemmet har klart å komme med siden han ble medlem for en snau måned siden skal man vel lete lenge etter.

Ser man på kurva, viser jo den klart at den mest økonomiske farta på denne båten ligger på 1000 RPM. Der har den et forbruk på 1l/nm. Deretter går kurven raskt oppover, for alldrig senere å komme i nærheten av dette forbrukstallet. Hvis "rett over planingsterskelen" som han sier er omlag 2500RPM så viser jo kurva tvert om at her er forbruket 3, tre ganger så høyt pr utkjørt nm. som ved 1000RPM.

En slik forbrukskurve stemmer forøvrig akkurat med hva jeg har beskrevet i tidligere tråder om fart og forbrukstall. Min egen båt på 8500 kg. bruker 0,86l/nm når jeg går i 1500RPM/6,5 kn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mye rart dette medlemmet har klart å komme med siden han ble medlem for en snau måned siden skal man vel lete lenge etter.

Sånne innlegg som det du kommer med der er bare egnet til å forsure tilværelsen til folk! Er det virkelig nødvendig? Gå ut og hugg ved! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sånne innlegg som det du kommer med der er bare egnet til å forsure tilværelsen til folk! Er det virkelig nødvendig? Gå ut og hugg ved! :flag:

Tiltredes, veldig! Scrutinizer har kommet med veldig mye nyttig. :nono:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

helt normal forbrukskurve for planende båt det der og forskjellen i l/nm fra rett over plan til maks fart er ikke veldig stor men, som nestne altid, mest økonomisk fart er rett over planeterskelen.

Det kan så være, jeg mener at planingen skjer rett etter området mellom 1250 og 1750 o/min... da er forbruket relativet beskjedent... Fra 1750 og og oppover så stiger forbruket fra 3,18 til 4,34 l/nm...

 

Ser er på dataene fra 1500 til 1750 o/min så øker forbruket fra 2,18 til 3,18 l/nm mens hastigheten øer fra 8,7 til 8,8 knop, en økning på 0,1 knop.

 

Som en kan se så hender det lite med hastigheten fra 1250 og til 1750 o/min og en hastighet med rundt 9 knop... Dette er nok den normale "planingsområdet" for denne type båt... En 30 fot's Rampage..... Det er nok ikke så usannsynlig at den begynner å slippe vannet/reise seg ved 9 knop...... De som ikke kjenner båten så dette en tyep sport fishermann med midtmonterte motorer og strake akslinger.... uten kjøl med v-bunn

 

Det er nok som Rem sier at den mest økonomiske hastigheten for denne båten er ved rundt 1000 o/min... Deretter blir det bare dyrere og dyrere... pr nautisk mil, men en liten redusksjon rundet 2750 o/min og noen og tyve knop, som muligens er det området hvor dreiemomentet til disse motorene er på sitt høyeste, men det har ikke jeg sjekket... Det bør i allefall ikka være så langt unna...

 

Bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En annen har sagt; "Forlat dem, for de vet ikke-------".

...eller: "Om jeg hamrer eller hamres. Like fullt så skal der jamres". H.I.

 

Hailie Selassie Xerxes, fortell meg sist du du ikke så land fra båten din?

Ikke misbruk navnet på kameratene mine, Rastafari og Khashayar! :nono:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...