Jump to content

Hva er marsjfart


rag

Recommended Posts

Yanmar sier også/sa 300 under maks. Men generelt avhenger det jo mye av om du har halvplaner eller helplaner. Du finner snart ut hvilket turtall som høres ut og er best for motor og båt....Du må bare prøve deg frem, eks. med full last vil du nok måtte gå ned mer enn 300 under maks for å holde et uanstrengt turtall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Yanmar 6LPA-STP som har 3800 RPM som max turtall. Manualene gav ikke noe informasjon om "marsjfart".

 

På forespørsel til Yanmar fikk jeg beskjed om at den kunne kjøres kontinuerlig på 3600 RPM - på betingelse av at jeg kunne oppnå fullt turtall.

 

Likedan fikk jeg beskjed om å prøve å unngå området 2000 til 2400 RPM. Jeg er ikke sikker på hvorfor, men tror det er like før turboen sveiver skikkelig i gang da.

Link to post
Share on other sites

Marsfarta er vel det samme som trivselsfart..

Enig.

Den farten under "normale" forhold hvor båt, motor og ombordværende trives godt, men en viss framdrift må det jo være :wink: . "Marsjfart" sier jo også noe om at man ønsker å forflytte seg fra et sted til et annet. Alstå den farten som er høy nok til transport-etappe, samtidig som det er behagelig å være om bord med en motor som ikke sliter eller bruker uforholdsmesig mye drivstoff.

Link to post
Share on other sites

På forespørsel til Yanmar fikk jeg beskjed om at den kunne kjøres kontinuerlig på 3600 RPM - på betingelse av at jeg kunne oppnå fullt turtall.

Tja, da stresser en motoren unødig hardt etter min mening.

Ville nok lagt meg på en marsjfart minst 300 rpm under max turtall, helst 4-500 rpm under.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det jeg har lært er at marsjfart er en kombinasjon av mest komfortabelt + det punktet hvor båten går fortest i forhold til drivstofforbruk

 

Altså den raskeste og billigste måten man kan komme frem på.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tja, da stresser en motoren unødig hardt etter min mening.

Enig - og det gjør ikke jeg. Men har kolleger med tilsvarende motor som kjører den nådeløst - og de har ikke greid å ødelegge noe enda ...

 

Et annet poeng er selvføgelig at de siste 800 RPM nesten gir dobbelt drivstofforbruk.

 

Ser noen hevder at "marsjfart er trivselsfart". Det blir en subjektiv vurdering uten noen fakta-parametre. Noen trives bedre jo mer turboen hviner...

 

Redigert. Endring med uthevet tekst

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal begynne med å inrømme at jeg ikke er noen kapasitet på området motorer.

Men jeg mener å huske at nm/liter diesel er høyest ved det turtallet der motoren har høyest dreiemoment. Utfra det kan man jo si at den mest økonomiske farta er ved turtallet maskinen(e) har max dreiemoment. Og det ligger vel ofte i området 2/3 til 3/4. Sikkert en masse forbehold og unntak, men det var bare en tanke..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Marsjfart eller crusingspeed er pr definisjon kombinasjon mellom hastighet og lavest forbruk

per tidsenhet. Overaskende nok vil det være hastigheter som er langt under planingsterskel, eller mer nøyaktig, skroghastighet. Den generelle daglige definisjonen ligger vel mest der hvor man føler

at kombinasjonen mellom hastighet og forbruk er innenfor et akseptabelt nivå. Ikke sjelden ligger

denne kombinasjonen rundt motorens maksimale dreiemoment.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Her ble det mye forskjellig. Marsjfart "langt under planingsterskel" for en planende båt kan da ikke være riktig?

 

Likedan er det mye om hvordan man "føler det" i forhold til hastighet og forbruk og "akseptabelt nivå". Hvis lommeboka er feit - så er det altså akseptabelt med høyere marsjfart?

 

Definisjon på marsfart finner vi sikkert ingen fasit på. Men jeg tror trådstarter er mer opptatt av hvor mye motoren kan belastes kontinuerlig, og fortsatt ha et langt liv.

Link to post
Share on other sites

En kommentar til inlegg #11.

 

Det nevnes at Yamar har anbefalt å "holde seg unna" visse turtallsområder.

 

Jeg hadde en 6 LYA-STE hvor det var gunstig å holde seg unna 1600 - 2300 omdreininger. Turboen tok til å virke ved ca 2300 omdreininger og motoren jobbet relativt tungt i området 1600 - 2300 omdreininger.

 

Maks turtall var ca 3300 omdreininger. Jeg kjørte gjerne 4 - 5 timer sammenhengende på 3100 rpm. Temperatur i motor oversteg aldri 78 grader Celsius, oljetrykket var godt innenfor marginen, og båten - en Scand Atlantic som veide ca 6.3 tonn - "fløt" godt avgårde i 22 - 24 knop avhengig av trimmingen og værforholdene. Har drøftet denne måten å bruke motoren på med Yanmar Norge som hevder at motorene er konstruert for å tåle denne belastningen over mange timer.

 

Med Navman dieselforbruksmåler - som både tar hensyn til forbrukt og returnert diesel, samt motorens turtall (måles med tachometer) og hastighet (fra GPS) - var den mest økonomiske hastigheten i turtallsområdet 2900 rpm. Den aller mest dieseløkonomiske hastigheten var under skroghastighet, omlag 5 knop - men da tar det lang tid i motorbåt å tilbakelegge 100 nm. I tillegg anbefaler Yanmar-manualen at motoren da omlag hver time må kjøres med høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

Interessant informasjon. Dette med å holde seg unna visse turtallsområder er det ikke mye fokus på.

 

En annen jeg har vært i kontakt med som har Yanmar 6LPA-STP har fått oppgitt 1500 - 2000 RPM som et område han bør holde seg unna. Sammenholder man det med 2000 - 2400 som jeg har fått oppgitt, så blir det et område på totalt 900 RPM som bør unngås over tid.

 

Motoren syns å gå uanstrengt over hele dette området, og det er da leit hvis man ikke kan benytte et så stort turtallsområde. Det hadde vært greit med en skikkelig avklaring på dette.

 

Antar at dette med områder som skal unngås gjelder alle typer motorer, spesielt de med turbo.

Link to post
Share on other sites

Ifølge de opplysningene jeg har fått fra Yanmar Norge er det ikke slik at turtallsområdet under innslaget av turboen må unngås, men her er dreiemomentet ikke optimalt, se ellers informasjon om 6 LYA-STE her.

 

Jeg har kjørt i turtallsområdet omkring 2000 rpm en ganske lang periode, og opplevde da soting på akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Etter den informasjon jeg har fått, så handlet det ikke om "optimaliseringshensyn".

 

Forsto det slik at turbo fikk marginal smøring under nevnte turtall, og dermed økt slitasje.

 

Jeg bør kanskje ta dette opp med Yanmar igjen og be om en skikkelig redgjørelse.

Link to post
Share on other sites

det siste med turboen høres helt feil ut fra et teknisk synspunkt

 

generelt om marsfart fra egne erfaringer:

 

rett over planeterskelen er det normalt mest økonomisk å kjøre. motoren er vidre i et økonomisk område så lenge den har god aksellerasjonsrepons på trottlen.

 

utenom det - rent motorteknisk er vel maks turtall -3-500 o/min en vanlig tommelfingerregel forutsatt at propellen ikke er for stor.

 

her er kurver som er relevante for min bensinmotor:

volvos versjon: marsjer billigst i 30 miles - øko område - 2500 - 3800 ca

Bilde

 

merc: 2500 - 4000 o/min - 20 - 37 miles - bruker vesentlig mer enn volvoen.

Bilde

 

mens denne marinediselelen i denne båten går klart billigst rundt 22-26 knuter

Bilde

 

problemstillingen er nok mye lik for dieseler men turboer og kompressorer gjør bildet litt mer uoversiktelig. forbruksmålere er nyttig. rs components har eller hadde noen fine til ca 1000 stk. 2 stk nødv for hver dieselmotor. dette er kun giverene.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...