Jump to content

Blålys på vannet


Boywonder

Recommended Posts

Det er det som er litt av greia... Politiet blir frakjørt hver dag på sommeren, av folk de godt vet hvem er. Men så lenge de ikke får tak i dem der og da, gjør de ingenting.. Det er derfor jeg lurer litt på dette...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Hva gjør man hvis man ser blålys langt akterut, uten at man vet hvilket ærend de har? Og når fartøyet kommer så langt bakfra at de ikke kan gi anvisninger, og holder lavere fart en din egen?

 

Det blir ihvertfall ikke det samme som på landeveien. Men, det står kanskje noe om dette i de lokale politivedtektene?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en kjenning som ble tiltalt bla for å ha kjørt fra politiet i kristiansand når de kom etter og signaliserte med blålys.

Han fikk ingenting for dette ettersom sjøloven ikke inneholder noe om å stoppe for blått lys, men 3 lapper for å ha kjørt for fort mellom flekkerøy og land.

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

men 3 lapper for å ha kjørt for fort mellom flekkerøy og land.

Mons

Er det hastighets restriksjoner ut mot vestergapet ? (har vel aldri studert disse grensene som evt finnes her, da jeg aldrig har gått fortere enn7-8 knop her) :wink:

 

Spørs om det i fremtiden kan bli vanskeligere å kjøre fra politiet i Kr.sand nå når de fikk ny båt. Ihvertfall færre som klarer det nå.

Bilde

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Han fikk ingenting for dette ettersom sjøloven ikke inneholder noe om å stoppe for blått lys.

Det var det jeg hadde en mistanke om... Rart egentlig... Det eneste man oppnår er at folk kjøper raskere og raskere båter, i takt med politiet...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Han fikk ingenting for dette ettersom sjøloven ikke inneholder noe om å stoppe for blått lys

Merkelig, en skal vel stoppe for politiet enten de kommer etter deg med blålys eller ikke? Skulle det være unntak fra dette om politiet brukte blålys? :confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Merkelig, en skal vel stoppe for politiet enten de kommer etter deg med blålys eller ikke? Skulle det være unntak fra dette om politiet brukte blålys? :confused:

 

Lars H.

Hvordan kan man vite at det er DEG de er etter? Det er en merkelig regel, men sikkert grei hvis man kjører fortere enn dem... :crazy:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Vel, gjør du en sving og de følger etter, skulle du vel forstå at det var deg de ville ha et ord med? Og har du rent mel i posen er det vel bare å slakke av farten? Det ville i hvert fall jeg gjort. Riktignok har jeg vært med på å kjøre fra politiet med bil, men det var i russetiden om natten med en gammel Volvo med 7 - 8 russ i. Vi kom oss inn på en nedlagt flyplas og slukket alt lys før vi klarte å stikke oss unna. Artig å se lysene, både de blå og hovedlysene sveipe på kryss og tvers over området. Men det var i min pure ungdom! Jeg er glad vi ikke ble tatt! Men det var gøy mens det sto på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....Han fikk ingenting for dette ettersom sjøloven ikke inneholder noe om å stoppe for blått lys...

Jeg kjenner heller ikke til noe i Sjøveisreglene som omtaler bruk av blinkende blått lys. Så hvis man blir stoppet av noen med en slik "saftblander" - og virkelig er ute etter å kverulere - så kan man jo be dem fremlegge sin hjemmel for å farte rundt med lys som ikke er hjemlet i sjøveisreglene :wink:

 

Deretter kan man spørre dem om hvordan de forholder seg til Sjøveisregel 36:

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

1 Blitzlys: engelsk «strobe lights».

 

Lykke til med kveruleringen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

joda, har man rent mel i posen, bør man stoppe. Men har man lagt i plan nærmere enn 100 meter fra land i Arendal, er man en kriminell. Maks 5 knop... :headbang: Og da kan det kanskje være like greit å stikke av... Det er jo tilogmed lov... :flag:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Nu kan jag ikke de norske reglerna............

 

men blått blinkande lys betyder 'bare' att man påkallar uppmärksamhet och om möjligt

så skall man lämna 'fri veg' !!!

 

reglerna står ikke i de internationella sjövägsreglerna utan i Sjötrafikkungörelsen (SjöTK)

 

6 §.

På fartyg, som används av polis eller tullpersonal, marinen eller brandförsvar

eller som är sjöräddningsenhet får under brådskande tjänsteutövning föras ett

eller flera runtlysande snabblixtljus med blått sken. Föreskrifter för användning

av sådant ljus beslutas av den statliga myndighet som äger fartyget efter

samråd med Sjöfartsverket. Beträffande fartyg, som inte ägs av statlig myndighet,

meddelas tillstånd till och föreskrifter för användning av sådant ljus av Sjöfartsverket.

Detta uppmärksamhetsljus fritar inte fartyget från skyldigheten att

iaktta gällande bestämmelser för sjötrafik.

Fartyg som omfattas av 6 § får under brådskande tjänsteutövning enligt SjöTF 2 kap. 7 § göra avsteg

från fartbegränsingar, ankringsförbud m m som meddelats med stöd av 1 eller 2 § i SjöTF. Även

kustbevakningen, som organisationsmässigt brutits ut från tullverket omfattas av bestämmelsen.

Ljuset medger inte särskild rätt till väg utan styrningsregler m m skall följas i alla avseenden.

Ljuset markerar att fartyget kan ha hög fart och eventuellt framföras på sätt som avviker från normalt

trafikmönster. Om möjligt bör deras framfart underlättas genom att båtar i god tid lämnar dem

fri väg.

 

 

Det er alla 'utryckningfordon' brann/toll/sjöräddning/läkarbåt og politi....

men man har ingen plikt att stanna.

 

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Ge...oreskrifter.pdf

 

Det har man ikke på land heller (i allafall ikke i Sverige !) med blått lys påkallar man fri veg !

 

Om politi på land vill att man skall stanna (o dom kommer bakom en)..så tänder de en röd lampa i grillen på bilen!

 

dette gäller i Sverige hur det er i Norge vet jag ej ! :smiley:

 

 

(ett blått fast ljus betyder bland annet isbrytare !!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

(ett blått fast ljus betyder bland annet isbrytare !!)

:confused:

 

Sjøveisregel 53 D:

 

Norske fartøyer i Det sjømilitære fiskerioppsyn vil foruten de foreskrevne posisjonslanterner, under utførelse av bruksvakttjeneste føre en blå lanterne som kjennetegn. Denne lanterne skal være anbrakt på høyeste mastetopp og laget slik at den viser et ubrutt, blått lys horisonten rundt. Lyset fra denne lanterne skal være synlig på minst 2 n. mils avstand.

Link to post
Share on other sites

Hej Sjötummel !

 

som jag skrev så er dette ikke internationelle sjöveisregler utan nationella särregler !

(som gäller inom territoriet)

 

5 §.

På fartyg, som är sysselsatt med isbrytning i statens isbrytarverksamhet, skall

förutom i övrigt föreskrivna ljus föras ett runtlysande blått ljus i masttoppen.

Det fasta blå ljuset förs även utanför svenskt sjöterritorium.

 

 

på samma sätt slipper vi seglare att före 'konen/tratten' när vi motor-seglar (gäller inomskärs i Sverige,

vi har diskuterat dette tidl på BP og jag tror ikke det undantaget finns i Norge!)

 

12 §.

På fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med

fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna

i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas.

Denna paragraf befriar båtar i svenskt inre vatten från att föra dagersignaler jämlikt sjövägsreglerna,

regel 24 a mom 5) och e mom 3) då båten bogserar eller bogseras och regel 25 e då segelbåt även

går för motor. Befrielse för båt som ej är manöverfärdig eller har begränsad manöverförmåga finns

i regel 27 g och då båten står på grund i regel 30 f. Om fartyg till ankars är stadgat i 16 § och om

båt under 7 m längd dessutom i regel 30 e.

Skärmar för sidoljus i båt behöver finnas endast om så erfordras för att erhålla föreskrivna ljussektorer,

enligt 5 § i bilaga 1 till sjövägsreglerna.

Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte

är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter.

 

 

NB dette er svenske regler jag kopieret !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dere gjør det så vanskelig! Må man være utdannet jurist, med spesiale sjørett, eller til enhver tid ha med en sådan (til kr.3500 per time pluss moms) eller holder det enkelt med følgende:

 

Hvis du intet galt har gjort og har god samvittighet, hold frem som du stevner, hvis ikke, gi full gass! :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og hvis du klarer å kjøre fra politiet, så er det helt greit! :cheers:

Jeg kan marsje sånn ca 5,7 knop så hvis vi bare flytter komma en plass tilvenstre på politibåtens fart så holder vi ihertfall følge!

Blir allikevel litt spennende å se om det er penger igjen til bruk av båten, diesel og mannskaper osv. Dette har jo ofte vist seg å være et problem for politiet "rundt forbi". :sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Blir allikevel litt spennende å se om det er penger igjen til bruk av båten, diesel og mannskaper osv. Dette har jo ofte vist seg å være et problem for politiet "rundt forbi". :sailing:

Ja, det kan du si.. Nå brukte politiet i Arendal mye ressurser på sjøen ifjor, så jeg tror nok at de kommer til å ta det roligere i år. (Det er ihvertfall lov å håpe) Ifjor var den politimannen som de fleste i båt fra Arendal vet hvem er, helt vill i blikket og prøvde å fakke nesten alt som fløt... Det er jo alltids noe man kan klare å ta noen på... :headbang: Får satse på at det ikke blir så ille i år..

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...