Jump to content

Blålys på vannet


Boywonder

Recommended Posts

Er en alene utpå så kan det jo virke logisk hvem de er ute etter. Er det flere av oss rundt så kan det bli moro om hvem som er synderen. Det beste er vell å slakke av til situasjonen er avklart. Så slipper en bøtene i etterkant.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer om jeg monterer blålys på min båt og "leker" politi. Kanskje jeg kunne slått på litt blinkers når noen kommer litt fort i et trangt sunn, og det lovlig? (På vei er dette strengt ulovlig, også med lyd som kan minne om sierne). Nå er self. ikke dette planen, men interessant å se hvor langt man kan strekke strikken i et manglende lovverk.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var

 

"Noen har fortalt meg at man ikke har plikt til å stoppe for blålys på vannet. "

 

Blålys har ingen i seg selv bestemt betydning, det kan være et krav om klar bane for politiets hurtig aksjon. Men omstendighetene du er oppe i kan tilsi at dette er et klart og utvetydig signal fra politiet til deg. Blålys, håndbevegelser og en hvilken som helst annen meddelelse som du burde fortå må etterleves. Blålys kan bli forstått som en meddelelse om å gi klar bane, hvis du fortår det og i et trangt sund "kødder" med fremkommligheten er du straffskyldig. Kanskje ikke like lett å bevise, men det var ikke det vi diskuterer her.

 

Bevis-situasjonen og hva du kan komme unna med er en ting. Hva som er juss er en annen.

Direkte ordre eller handlinger som du forstår er ordre er etter loven noe du er pliktig til å etterfølge.

 

Gir et lite utdrag fra politiloven, se spesielt på paragraf 5 :nono:

 

Kapittel II. Om utførelsen av polititjenesten

 

§ 4. Politimyndighet

 

Myndighet etter dette kapittel kan utøves av den som har eller er gitt politimyndighet etter denne lovs § 20.

 

§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg

 

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.

 

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres

 

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

 

Politiet skal ikke ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, eller uten at slike forgjeves har vært forsøkt. De midler som anvendes, må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig.

 

Politiet skal opptre saklig og upartisk og med omtanke for personers integritet, slik at den som er gjenstand for inngrep fra politiet, ikke utsettes for offentlig eksponering i større grad enn gjennomføringen av tjenestehandlingen krever.

 

Politiet kan anvende makt under tjenesteutførelsen i den utstrekning det er nødvendig og forsvarlig.

 

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v.

 

Politiet kan gripe inn 1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser

2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet

3 for å avverge eller stanse lovbrudd.

 

 

Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.

 

Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

 

På andre offentlige myndigheters ansvarsområder kan politiet gripe inn umiddelbart når et forhold medfører alvorlige ordensforstyrrelser eller fare for slike, dersom vedkommende organ ikke er tilgjengelig eller inngrep fra dette antas umulig, virkningsløst eller ikke kan skje i tide. Den ansvarlige myndighet skal snarest mulig underrettes om inngrepet.

 

Endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

 

§ 7a. Visitasjon for å avdekke våpen

 

Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Slik visitasjon kan bare foretas for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet, og bare a) i situasjoner eller på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller

b) i situasjoner eller på steder hvor det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike straffbare handlinger.

 

 

Visitasjonen skal gjennomføres så hensynfullt og skånsomt som mulig.

 

Med våpen menes i denne paragrafen våpen og andre gjenstander som omfattes av våpenlovgivningen, kniv eller lignende skarpt redskap som det er forbudt å bære på offentlig sted, jf. straffeloven § 352 a, og andre farlige gjenstander som kan tas i forvaring etter politiloven § 7.

 

Beslutningen om visitasjon i medhold av paragrafen her treffes av politimesteren eller den han bemyndiger. Beslutningen skal nedtegnes og begrunnes skriftlig, så vidt mulig før visitasjon skjer. Beslutningen skal gjelde for et nærmere angitt tidsrom.

Link to post
Share on other sites

Politibåt hva er det??

Vi har nå hatt det en gang, men det jaggu mange år siden ja. Mener å hørt at de leide en båt i feriene, men det var vel sikkert mest for å følge med og ha evt asssistanse for feriefolk...

Personlig har vi ikke sett de (og det er ikke pga at vi hverken har vært drita eller kjørt for fort) og har heller ikke hørt om kjente som har sett noe til dem.

 

Ellers så oppfører vi oss her på distriktet, så at politiet treng ikke ha båt hele året :flag::cheers:

 

Når det gjelder blålys så hadde jeg nok passet på å evt slakke ned (om jeg ikke allerede kjørte sakte) og gi plass om det blinka vilt nær meg. Hvertfall det jeg bruker å gjøre de gangene jeg treffer på ambulansebåten.

Link to post
Share on other sites

I teorien, så kan jeg ikke se at noen kan nekte deg en saftblander på targabøylen...

 

 

Det er kanskje ikke spesielt lurt å "leke" med disse guttene; det bør ihvertfall ikke baseres på deres humoristiske sans :wink::wink:

Saftblander.. Nei, hadde for en stund siden liggendes en full lysbrygge (eller hva det nå heter). Med xenon blinkerser og det hele. (Hentet fra en skraphandler som hadde kondemnert en ambulanse). Med "IDIOTI" merker langs en båt ala. bilen Poesidion referer til, kan man jo ha det rett så morsomt og være helt "idiot". Om jeg gjør dette på en Ibiza (populært blant poliser i hvaler omårdet i hvertfall), får på meg en politi lignende lue og lyseblå skjorte med svart slips, så kan jeg drive å kjøre på grunn og påler stup i ett....akkurat likt "de riktige gutta". :lol: Kunne kanskje vært på sin plass for å "demonstrere" litt om både manglende politi på sjøen og unaturlig mange grunnstøtninger (hvaler dist).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jeg kjøre inn til kr.sund og det skulle dukke opp en politibåt bak meg så slakker ikke eller stopper opp jeg nei. De må vise at de vil noe eller så kjøre jeg turen min jeg ja.

Samme gjelder ambulansebåten.

Link to post
Share on other sites

Dersom noen har dårlig tid på sjøen, og derfor bryter mot sjøveisreglene får de varsle dette som beskrevet i sjøveisreglene, enkelt og greit.

Dette gjelder også ambulanse, politi, redningsskøyte, kystvakt(lystvakt), osv.

 

Nå kan jeg ikke alle sjøveisreglene, men tenk følgende scenarie:

 

Fin vårkveld i Middagsbukta. Hjertestans ved Langårabrygga. Ambulansebåten i god fart på vei innover.

Ser helt klart at det kan være fornuftig at de varsler med sirene/blålys, slik at folk kan holde på hvitvinsglassene sine.

 

De har ingen hjemmel for å "kreve" fri veg, men det er heller ikke forbudt å gi de fri veg (sjø).

 

Forøvrig er jeg så nysgjerrig at dersom noen hadde kommet etter meg med blålys (og jeg hadde observert det), hadde jeg antagelig dratt spaken tilbake for å sjekke hva det var for noe.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Man skal vel stoppe for politibåten uavhengig av om de går med blålys eller ei?

Slett ikke. Jeg forholder meg til hva de eventuelt melder på VHF eller ved bruk av signaler. Forsøker noen å borde meg uten å varsle om dette kan fartøyskjefen regne med å få en passende reaksjon.

 

På den annen side er redningsskøyter, losbåter, politi og kystvakt som fartøy som vanligvis er lette å kjenne igjen, og ser det ut som de har hastverk så er det like greit å gi dem fri vei.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blått eller ikke blått...

 

Når Offshore racet i oslo i år var over, fikk politiet det travelt med å flytte på seg. Jeg og kompisen lå for anker å nøt synet av en fjord som var utrolig fylt med båt;o) men politiet ødela nesten hele turen og opplevelsen da den uten noe lys eller lyd kom forbi oss bakfra på skrå og vi fikk hekksjøen på skrått inn på styrbor side... fult plan med targa båten med under 10 meters avstand, flytta båten vår seg flere meter sideveis... glad vi begge satt da dette skjedde... når du sitter i en lav 18 fots jeep trenger man ikke slikt lissom...

 

Men desverre mange andre idioter på sjøen den dagen... ble en hard tur tilbake til slemmestad kan jeg si...

 

Bullett

Redigert av bullett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slett ikke. Jeg forholder meg til hva de eventuelt melder på VHF eller ved bruk av signaler. Forsøker noen å borde meg uten å varsle om dette kan fartøyskjefen regne med å få en passende reaksjon.

 

På den annen side er redningsskøyter, losbåter, politi og kystvakt som fartøy som vanligvis er lette å kjenne igjen, og ser det ut som de har hastverk så er det like greit å gi dem fri vei.

For de som har vhf ja.

Men ellers er jeg enig.

Link to post
Share on other sites

Nei bruk av hodet vil man ikke ha noe av... skremt over at enkelte ikke vil vike for utrykningsfartøy som bruker blålys på sjøen "la dem daue der bak, jeg har rett"

 

Opplevde for en stund tilbake at MIDT I LEIA en mørk natt utenfor Stavanger hadde en båt gått på skjær, sikten var meget dårlig men jeg ble observang på blålys.

Når jeg kom nærmere så jeg Redningsselskapet sin båt holdt på å dra av en båt av et skjær.

Kunne selvfølgeligt fulgt rådene her inne og ignorert blålys og da dura forbi og muligens rota meg inn i slepet og laget enda mere krøll. Og da kunne jeg ropt ut at blålys det er feil, dere har skylda!!!

Link to post
Share on other sites

Opplevde for en stund tilbake at MIDT I LEIA en mørk natt utenfor Stavanger hadde en båt gått på skjær, sikten var meget dårlig men jeg ble observang på blålys.

Når jeg kom nærmere så jeg Redningsselskapet sin båt holdt på å dra av en båt av et skjær.

Kunne selvfølgeligt fulgt rådene her inne og ignorert blålys og da dura forbi og muligens rota meg inn i slepet og laget enda mere krøll. Og da kunne jeg ropt ut at blålys det er feil, dere har skylda!!!

 

Hadde de gjeldende fartøy korrekt lanterneføring for den situasjonen de var i?

Link to post
Share on other sites

Tøyser du nå annonym??

Hvilken fritidsbåt har lanteneføring for annet enn vanlig???

Hva hadde du satt på av lanterner på din båt hvis du sto på skjær??

og vet du hvilken føring skøyta skulle ha når den er i ferd med å kartlegge / sette slep, lanterneføring for slep eller hvis den bukserte nedsatt manøvreringsevne??

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...