Jump to content

Blålys på vannet


Boywonder

Recommended Posts

Hei

Kameraten min var er bliott en roligere mann ettersom årene har løpt på, men den gangen holdt han ca 65 knop i vestergapet. Vet ikke om det var annen trafikk der.

I retten satt to fraktebåtskippere i pansjonsalder som sakkyndige og uttalte seg om å kjøre så fort innaskjærs, og dette ble han dømt for.

Noen uker senere fikk politiet ny båt, og han kjørte den rundt i byen på maskintralle innleid av politiet for å vise den fram...

 

Jeg har ikke ment at man skal kjøre fra politi elller at det var særlig gjennomtenkt å kjøre så fort i vestergapet, bare prøvd å svare på tråden med å referere til en sak som ble avgjort i retten.

 

Mon

Mons

Link to post
Share on other sites

joda, har man rent mel i posen, bør man stoppe. Men har man lagt i plan nærmere enn 100 meter fra land i Arendal, er man en kriminell.

Hvis du er en sånn j***la tulling at du holder plan nærmere enn 100m fra land i Arendal håper jeg av hele mitt hjerte at du blir tatt, og får en kraftig souvenir fra karene i bandolær!!! Slik oppførsel er ingen tjent med, og slike personer vil jeg helst slippe å ha på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du er en sånn j***la tulling at du holder plan nærmere enn 100m fra land i Arendal håper jeg av hele mitt hjerte at du blir tatt, og får en kraftig souvenir fra karene i bandolær!!! Slik oppførsel er ingen tjent med, og slike personer vil jeg helst slippe å ha på sjøen.

Hmmm.... Det var da fælt ... :nono: Tror ikke du helt skjønner tegningen her... Jeg har en 16 fots skjærgårdsjeep. Om jeg legger den i plan nærmere enn 100 meter fra den ytterste holmen på utsiden av Tromøya, så anser jeg ikke det for å være direkte livsfarlig, for å si det på den måten. Jeg anser det for mye værre å komme å komme med en gigantisk hekkbølge etter seg, mtp. båter som ligger langs land i Tromøysundet... Og hvis jeg får komme med et lite tips til neste gang du uttaler deg: TENK FØR DU SNAKKER! Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Good Day.

 

Det var det jeg hadde en mistanke om... Rart egentlig... Det eneste man oppnår er at folk kjøper raskere og raskere båter, i takt med politiet...

Jeg vet ikke hvilken planet du er født på eller hvilken skole du har gått på. Men tror du folk kjøper båt etter hvor fort "poll'ti"båten går?

 

 

Ja, det kan du si.. Nå brukte politiet i Arendal mye ressurser på sjøen ifjor, så jeg tror nok at de kommer til å ta det roligere i år. (Det er ihvertfall lov å håpe) Ifjor var den politimannen som de fleste i båt fra Arendal vet hvem er, helt vill i blikket og prøvde å fakke nesten alt som fløt... Det er jo alltids noe man kan klare å ta noen på... :headbang: Får satse på at det ikke blir så ille i år..

Når jeg leser slikt som det du har skrevet ovenfor faller jeg inn i den tanken at du aldri må få båt. Men skaden har vel allerede skjedd - så da får vi andre ta våre forholdsregler.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm... Mulig at jeg høres ut som en "sjøbølle," men jeg håper da at jeg ikke er det. Snittfarten min når jeg er på vannet, kan vel best karakteriseres som dorgefart. Men når det gjelder Det med raskere og raskere båter mtp. hvor fort politibåten går, så er dette faktisk noe som stemmer. Nå er det mulig at jeg er endel yngre enn deg, og derfor har en omgangskrets som ikke har sjekter enda. Men den tid kommer nok. :wink: Når det gjelder det med politimenn som var litt vel hissige etter å ta alt som fløt ifjor, så er dette noe som har rammet de aller fleste og som har provosert de aller fleste inkludert de med sjekte. Du kan jo selv tenke deg: Du er ute og tøffer rundt i skjærgården og koser deg. Plutselig blir du bordet av politiet, som ikke finner noe galt, for deretter å hive seg rundt etter neste båt som er i nærheten. Bare for å få sjekket flest mulig iløpet av dagen. Dette var et stort uromoment ifjor, for mange som koste seg på sjøen.

 

Så det er ikke slik at jeg bedriver mitt båtliv med å kjøre fra politiet dagen lang.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Synlig politi i arbeide er da veldig etterspurt ellers, er t.o.m. valgflesk.

 

Men ikke av båtfolket i Arendal?

Undertegnede og mange med meg synes det er flott med politibåten i arbeid, men; I fjor hørte man veldig mange rare historier om null bruk av sunn fornuft og merkelig bruk av ressurser.

F.eks. en som lå i pollen og måtte flytte båten noen få meter, ble kraftig bøtelagt for å kjøre båt i fylla. Båtflyttingen forgikk i meeeeeget rolige former, og motoren gikk aldri på annet enn tomgang, dette samtidig som ei jolle legges i plan innerst i pollen og raser ut, uten lanterner... Må tilføye at jeg ikke opplevde dette selv, men fikk det referert av en kollega.

 

Det gikk uansett mange rare historier om merkelig oppførsel fra onkel blå sin side i fjor. IMHO er dette utrolig trist, de aller fleste ønsker mer politi på vannet. Men, som det så ofte understrekes, båtlivet er en av de siste "frisoner" vi har i vårt gjennomregulerte samfunn. Dette betyr at polititjenestemenn som bemanner politibåten bør inneha fleksibilitet og sunt bondevett. Ikke alle som bekler seg med lyseblå skjorte innhar disse kvalitetene. Jeg vil understreke at bortsett fra at de ikke bryr seg døyten om fartsgrenser på vannet, har jeg bare postive erfaringer med politiet på vannet, og jeg skulle gjerne sett de oftere. Serlig om de lå på lur i Galtesund og tok disse helvetes hekksjøgeneralene som drar med seg halve sundet nå de durer innover i 13 knop....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Undertegnede og mange med meg synes det er flott med politibåten i arbeid, men; I fjor hørte man veldig mange rare historier om null bruk av sunn fornuft og merkelig bruk av ressurser.

 

båtlivet er en av de siste "frisoner" vi har i vårt gjennomregulerte samfunn. Dette betyr at polititjenestemenn som bemanner politibåten bør inneha fleksibilitet og sunt bondevett.

 

jeg skulle gjerne sett de oftere. Serlig om de lå på lur i Galtesund og tok disse helvetes hekksjøgeneralene som drar med seg halve sundet nå de durer innover i 13 knop....

:yesnod:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Hmmm.... Det var da fælt ... :nono: Tror ikke du helt skjønner tegningen her... Jeg har en 16 fots skjærgårdsjeep. Om jeg legger den i plan nærmere enn 100 meter fra den ytterste holmen på utsiden av Tromøya, så anser jeg ikke det for å være direkte livsfarlig, for å si det på den måten.

...

TENK FØR DU SNAKKER!

Nå er det ikke slik at det er din personlige mening om hva som er farlig eller ikke farlig som betyr noe i samfunnet vårt. Så hva du anser om saken anser jeg som fullstendig uinteressant. Jeg ønsker fortsatt at du får en god suvenir :flag: fra onkel politi.

Ellers kanskje du skulle revurdere dine holdninger / oppførsel litt??

Link to post
Share on other sites

Dæsken! Har dåkker polliti på sjøen?? DAaa e dåkker heldig!

Sist vi så en politibåt på vannet, var under offshore-race på Trondheimsfjorden i fjor. Jadda, jeg vet at den var utlånt fra et eller annet sted i "Mårn-du-Triangelet", men likevel!

 

Litt OT om å kjøre fra politiet: Var på et race-verksted og fikk satt på nye sommerdekk på kariolen til maddammen (de selger standard dekk også, rimelig!); Der sto det en merkelig bil med usannsynlige breie dekk bak og "sykkelhjul" forran... Jeg spurte om ax-tid fra 0 til 100, og fikk "1,8 sekunder" til svar. Min umiddelbare reaksjon var: "Dette må være noe å kjøre fra polisen med". "Sikkert" sa eieren, "men DET gjør du bare een gang!"

Moralen? Tja, hvorfor ta sjansen, og samtidig ha tilfredsstillelsen med å ødelegg turen for de som koser seg på sjøen?

 

Men tilbake til hva strengen handler om: Har tilbrakt noen sommeruker i Risør de siste årene, og sett Redningsskøyta skumme ut med blålys+++. Slik JEG oppfatter det signalet, er det for å skaffe seg fri vei, for de har hastverk. Slikt synes jeg vi bør respektere!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen på denne tråden blir vel ganske enkelt følgende:

 

(1) Blålys på sjøen har ingen lov-eller forskriftshjemmel, og betyr ingenting og forplikter ingen til å forholde seg på noen bestemt måte. I verste fall kan bruken av bålys være i strid med noen av sjøveisreglene.

 

(2) Alminnelig god folkeskikk tilsiser at man respekterer blålyset og flytter seg avveien for utrykningsfartøiet. Anbefales.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke slik at det er din personlige mening om hva som er farlig eller ikke farlig som betyr noe i samfunnet vårt. Så hva du anser om saken anser jeg som fullstendig uinteressant. Jeg ønsker fortsatt at du får en god suvenir :flag: fra onkel politi.

Ellers kanskje du skulle revurdere dine holdninger / oppførsel litt??

Hvis du synes dette er fullstendig uinteressant, så burde du kanskje la være å lese.. Det er heller ingen grunn til at jeg skal få noen souvenir fra onkel. Men måten du går til fullstendig frontalangrep gjennom denne tråden, kvalifiserer nok til at du burde få en liten souvenir fra Post B, Psyk. SSA.

 

 

 

Konklusjonen på denne tråden blir vel ganske enkelt følgende:

 

(1) Blålys på sjøen har ingen lov-eller forskriftshjemmel, og betyr ingenting og forplikter ingen til å forholde seg på noen bestemt måte. I verste fall kan bruken av bålys være i strid med noen av sjøveisreglene.

 

(2) Alminnelig god folkeskikk tilsiser at man respekterer blålyset og flytter seg avveien for utrykningsfartøiet. Anbefales.

Så sant, så sant. :cheers:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Skipper mfl

 

har ni kollat alla 'särnorske' regler ? skulle ikke förundra mig om det står noe der.....

 

blå lys som blinker er ikke emot internationella regler, der står det att man ikke skall ha strobelys...

 

i dom 'särsvenske' reglerna står det omnämt om blålys o hur man skall förhålla sig til dem....

samt även att dom som förer blålys ikke er undantagna Int sjö.v.regler !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vedr. politibåt i Agder:

 

Jo da, det er( har vært) en politimann der som tydeligvis har maktabstinenser ( i mine øyne).

 

Jeg ser selv en person som har vokst opp med fornuftige regler, respekterer hensyn til andre og kjører pent. Leking (båt i høy fart etc) hører hjemme på områder det er lov (dvs på åpne strekninger/ uttaskjærs)

 

St.Hans for 4 år siden var det mange båter på skjøen. Jeg hadde med kona og ett vennepar. Vi var alle iført vest, hadde lanterne og hadde en 14 foter med 30 hk.

Vi hadde grillet, var klin edru og skulle hjem kl 12 på natta. Rundt oss passerte små og store båter i 20 til opp imot 40 knop (det er ikke tull). Dette skjer innen 100 meter sonen.

 

Så jeg velger å legge båten i ca 13 - 15 knop (har ikke knopmåler, men ganske god føelelse med fart). Så ser jeg politibåten ganske langt borte (300 m?) - og den setter kurs mot oss. Politimannen ombord (de er 2) vinker oss bort, og jeg kommer til dem. Der og da vil han bøtelegge meg for uansvarlig kjøring (!) - noe det på ingen måte er. Jeg ville mye heller ligge i 13 - 15 knop og ha sjansen til å styre unna de andre "tullingene" - enn å ligge i 5 knop å bli rent i senk. (Om det hadde vært valget).

 

Nei, jeg tror vedkommende stoppet meg - fordi vi i all påkledning kunne se ut som "dritunger".

 

Jeg nektet selvfølgelig å betale noe som helst, og argumenterte med at dette ikke "holder vann". Skal de først stoppe noen, kan de jo ta dem som passerer oss (mens vi ligger der) i 20 knop eller mer. Til slutt kommer den andre politimannen ut, og tiltaler den andre. Etter litt diskusjon sier han til meg "Vi må visst reise. Har noe annet vi må gjøre."

 

Etter dette har jeg svært liten respekt for politi på sjøen. - Så jeg tror deg Boywonder når du påpeker politibåten her i Agder som alt for "ta-deg-ivrig". - Har virkelig dårlig magefølelse for disse såkalte myndighetspersonene ombord. - De kan virkelig gå over streken.

 

(Og som nevnt, jeg er i utgangspunktet ikke glad for alle disse raske båtene - i hendene på langt uerfarne tullinger som tror at en båt har bremser og airbag - hvis noe skulle oppstå...)

Redigert av Netthandel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette skjer innen 100 meter sonen.

Kunne du ikke gått 100 meter ut?

 

jeg er glad jeg ikke er politi, det må være utrolig kjedelig med all kranglingen både til lands og til vanns.

 

Det skal du ha at du klarte å krangle deg fra bot med det argument at andre gikk fortere enn deg, trodde ikke det gikk an.

Link to post
Share on other sites

tuffff har byttet båtplass i år og fått politibåten som nærmeste nabo. Gruer meg litt mye til sesongen, da disse gutta har en egen oppfatning av hvor mange sekunder man sparer på å gi jernet helt fra de brekker fortøyningene, i forhold til å vente til de er ute av havna. Forrige naboen deres fikk lagt rekkestøttene flate og badeplattform og akterlanterne skjøvet opp i førerstolen omtrent. For håpe de har lært litt mer om manøvrering i år.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Selvsagt har man plikt til å underkaste seg kontroll. Dersom man ikke etterkommer dette, kan man jo bl.a. straffes etter straffeloven, f.eks. § 326 nr. 1 - hindre politiet å utføre jobben sin. Og hvorfor i huleste skaffe større maskin og større båt for å stikke av fra politiet? Hva i alle verden trenger man å skjule..?? Da er det bedre å holde seg på land!

Link to post
Share on other sites

Men hvis du mener du har noe å skule, og du trur du har en maskin som klarer å kjøre fra polti med, så for all del, gi GASS... Men husk hvis du ikke har stor nok maskin og polti tar deg igjenn og kommer på besøk, så er det best at du har en feit lommebok...

 

Nå er vi så heldig at vi har ikke så ofte politibåten er her i Sandefjord og omegn. den er innom en skjelden gang og det helst rundt St.Hans.

Uansett det er en Targa 36 som gjør ca 40knop.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi så heldig at vi har ikke så ofte politibåten er her i Sandefjord og omegn. den er innom en skjelden gang og det helst rundt St.Hans.

Uansett det er en Targa 36 som gjør ca 40knop.

Det er vel "bare" en Targa 28, men om den gjør 40 knop vet jeg ikke. Den ligger som sagt på plassen ved siden av min.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...