Jump to content

Permatex, hva er det?


Måke

Recommended Posts

Skal skifte belgen på drev type 120. Motor VP2020. Instruksjonsheftet som fulgte med belgen nevner Permatex som middel til å stryke på en pakning. det ser ikke ut til at det skal brukes andre steder, men jeg mener brukte noe "på tube" mellom motor og drev når dette ble skrudd sammen.

Dette var på en MD 7 for mange år siden. Men hva er Permatex, og er det bare på denne pakningen det skal brukes. Skal det ikke være noe mellom skroget og belgen heller??

:confused:

Link to post

Har akkurat gjort samme jobben selv. Fikk ikke tak i Permatex, men ble isteden anbefalt Loctites "flenspakning" fra en fagforhandler. Mener det hadde produsentnummer 5923. Andre produsenter bruker navnet pakningslim, pakningssilicon etc.

 

Forrige gang belgen ble skiftet, var det merkeverkstedet som utførte arbeidet. Da jeg delte drevet, så jeg at det ikke var benyttet pakningssilicon. Likevel var drevet potte-tett. Kanskje ikke nødvendig med dette pakningsstoffet?

 

Mellom skroget og belgen skal du IKKE ha noe pakningslim. Det mener jeg forøvrig at det også står uttrykkelig i den medfølgende arbeidsbeskrivelsen.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

"permatex" er som det blir sagt et produsentnavn. Men hvis du spør "gamlekara" på et verksted eller rørleggerforretning vil de fleste si at det er pakningspasta.

Det er den lille hvite flasken som inneholder en pensel til å stryke ut et serdeles klissete brunsort stoff som lukter skikkelig motorverksted! (litt tjæreaktig. )

 

Det kombinert med hamp, så har du en garantert tett rørskjøt, jeg har brukt det på alle pakninger i min motor...

Rett og slett en skikkelig bra pakning/tettnings pasta

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Så kan locktite vere locktite :nonod:

Ja, Loctite har som kjent en mengde forskjellige produkter. Alt ettersom hva det skal brukes til. Flenspakningen jeg kjøpte skulle være tilsvarende Permatex. Bedriften hadde hatt Permatex i sitt varesortiment tidligere, men hadde nå gått over til Loctite. Dette ble sagt av fagforhanlder - en spesialbedrift som kun driver innen dette markedet. Mulig de ikke har greie på det de driver med, men ???? Hvilken erfaring/kompetanse har du Stolmen? Greit å vite, siden jeg finner din uttalelse noe oppsiktsvekkende.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post

Det er Loctite som lager Permatex. Når man sier Permatex menes normalt Permatex Form-A-Gasket no 2 fra Loctite.

 

Et ypperlig stoff til pakninger samt til rørgjenger med eller uten hamp.

Det er en grisete svart guffe som aldri stivner helt.

Hvis man kan leve med griseriet, er stoffet forøvrig kjempebra.

 

http://www.wku.edu/msds/docs/permatex_Form...o.2_Sealant.pdf

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Det finnes også en egen Permatex for rørgjenger, tror den heter noe slikt som Pipe Joint Fitting Compound. Men etter hva jeg har erfart så er dette mer eller mindre samme stoffet, muligens litt mer tyntflytende. Suveren sammen med stry på rørgjenger og som et tynt lag på pakningsflater, gjerne sammen med ny pakning hvis flatene er litt korroderte. Men noe skikkelig kliss å få på fingrene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Svar til "Mathilde" Kan ikkje svare på om Locktite kan det dei styre med eller ikkje... Min utalelse er basert mine personlige erfaringar både frå skipsverft og skipsfart... Skal en f.eks bruke locktite er en meir avhengi av å ha ei rein overflate for at stoffet skal virke dette slepp en med permatex...Skal du løyse dette opp igjen er det mykje lettare å løyse opp.. Er ikkje alt en kan bruke varme (acetylen/oksygen) på, som ofte er løysinga når locktite er brukt...Men kjekt å dele erfaringar med andre, det er d som er so genialt med dette forumet :yesnod:

Link to post

Takk for svarene, som jeg fikk se først nå. I mellomtiden har jeg tatt kontakt med en Volvoforhandler som anbefalte å bruke vanlig kontaktlim, og det har jeg gjort. Smurte på på begge sider av pakningen og skrudde sammen sakene. Båten går på vannet i neste uke så da får jeg håpe det holder.....

Link to post

Skulle bestille Permatex "Non Hardening", og fikk da beskjed om at Permatex var solgt til Loctite, derfor har de skiftet navn til Loctite 5923, men det er det samme gode gamle stoffet som brukes sammen med Hamp/Stry.

 

Disse leveres også i tuber, der er forøvrig to typer av dette, en som tørker, og en som holder seg klebrig.

Dersom man velger feil, får man en fin jobb når man skal demontere igjenn, blir som lim...

Link to post

Vil anbefale at du istedet bruker blå silicon. Det er et meget bra produkt som tetter minst like godt som alt annet som er nevnt her. Tåler meget høy varme og kulde uten å bli hard. Dette brukes av de fleste ombord i større skip og er nærmest som en universal-pakning å regne. Produktet er nok forholdsvis dyrt nen en liten tube holder i årevis. De fleste merker lager dette også Loctite.

Link to post

Det skal ikke brukes noe pakningstoff mellom gearkassa og drevet på 120. Kun pakningen som følger med repsettet. Det skal heller ikke brukes noe pakningstoff mellom klemfrens/belg/skrog.

Det er pakningen mellom gearkassa og motoren som er gått ut og erstattet med pakningstoff på MD7. Volvo selger en liten boks med dertil egnet pakningstoff som egen del.

Dettte repsettet er forøvrig meget bra. Komplett med alt man trenger inkl. ny låsestreng for de nedre boltene i gearkassa. Og alle tiltrekningsmoment.

Link to post

Jeg har brukt Permatex i over 40 år og har god erfaring med den. Hvis tetningen, f.eks. en flensekobling, aldri mer skal åpnes, smører jeg inn pakningen med den røde. Den blir hard og sprø og nekter meg å skille flensene fra hverandre. Men hvis jeg vil tette et sted hvor det ikke er så høyt trykk, bruker jeg den mørke (nesten sort). Den holder seg myk.

Link to post
  • 7 år senere...

Lyfter denna med en tilläggsfråga:

 

Håller på att revidera bränslesystemet eftersom det varit något mindre luftläckage.

 

Vid återställning av förfilter mm så uppkommer ju behov av gängtätning.

Har Loctite 542 på hyllan, men i anvisningarna till denna står det tydligt att man skall avfetta detaljerna före montering.

 

Någon som har en uppfattning om hur känsligt detta är?

Jag menar utvändiga gängor är ju såklart inte så svåra att avfetta med lite aceton eller liknande, men hur gör man med invändiga gängor i ett fast monterat bränslefilter?

Inte lätt att få det torrt och fettfritt där...

Eller skall men satsa på RogerJo:s metod med Permatex och lite lin?

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post

Er det satt inn med fett fra tidligere Ebonita? Ellers burde det vel ikke være allverdens fett i slike kuplinger. Jeg tror begge dine forslag vil funke. Selv benytter jeg Loctite 542 ganske ofte, og min erfaring er vel at fett ikke er superkritisk. Vask som du sier på utvendig gjenge med Aceton og benytt Qtips eller lignende innvendig. Er vel som regel koniske gjenger på slike kuplinger og da skal vel strengt tatt ekstra gjengetetting være unødvendig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Tack REM.

 

Mja några kopplingar har koniska gängor, men vissa är vanlig rörgäng.

 

Inte satta med fett, men eftersom det är i bränslesystemet så blir dom ju diesel-fuktiga och knappast vad man skulle kalla avfettade när man demonterar.

Och om t ex Separ-filterna sitter kvar på skottet så är det ju risk att det kommer lite diesel därifrån under monteringen.

 

Permatex verkar kanske mer att vara gjort på oljebas så det känns inte som att en droppe olja där spelar någon roll för tätningsegenskaperna.

 

:confused:

Link to post

Jeg har brukt Permatex i over 40 år og har god erfaring med den. Hvis tetningen, f.eks. en flensekobling, aldri mer skal åpnes, smører jeg inn pakningen med den røde. Den blir hard og sprø og nekter meg å skille flensene fra hverandre. Men hvis jeg vil tette et sted hvor det ikke er så høyt trykk, bruker jeg den mørke (nesten sort). Den holder seg myk.

Kommer en til med litt varm er det en enkel sak å løsne koplinger med Permatex.

 

 

Mja några kopplingar har koniska gängor, men vissa är vanlig rörgäng.

 

Inte satta med fett, men eftersom det är i bränslesystemet så blir dom ju diesel-fuktiga och knappast vad man skulle kalla avfettade när man demonterar.

Och om t ex Separ-filterna sitter kvar på skottet så är det ju risk att det kommer lite diesel därifrån under monteringen.

 

Permatex verkar kanske mer att vara gjort på oljebas så det känns inte som att en droppe olja där spelar någon roll för tätningsegenskaperna.

 

 

Børst med en stålbørste.

Ikke hatt en reklamasjon med hamp og Permatex siden 1958.

 

PS. vask med Aseton Så burde Loktite 577 også fungert bra, bruker den til "fin-mekanikk."

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Loctite 577 er anbefalt til diesel, bio-diesel og den slags, og jeg bruker dette på diverse plugger, rør og alt annet motorbasert som trenger gjengetetning, både på diesel og bensin motorer.

Bruker 577 også en del "i felten", hvor det ofte er ting som er vanskelig å vaske helt rent for olje og fett som har satt seg i gjengene over flere tiår, og har aldri hatt noe problem med det.

På større flater, frostplugger eller lignende brukes alltid flensetetning, enten Loctite eller Wurth, alt ettersom hva jeg har tilgjengelig.

 

Hamp og kvakksalve er overlegent, men jeg bruker personlig ikke hamp på koblinger det går diesel/bensin mellom, kun til koblinger det går vann mellom, da jeg er skeptisk til hamp sin motstandsdyktighet i forhold til oljer og slikt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Håller på att revidera bränslesystemet eftersom det varit något mindre luftläckage.

 

Vid återställning av förfilter mm så uppkommer ju behov av gängtätning.

Har Loctite 542 på hyllan, men i anvisningarna till denna står det tydligt att man skall avfetta detaljerna före montering.

 

Hvis du skal bruke hamp på fittings i dieselsystemet bør du i hvert fall være ekstremt forsiktig så du ikke får noen "hår" utenfor gjengene som kan bli med inn i dieselsystemet. Jeg foretrekker å bruke gjengetape på slike steder. Man slipper da å avfette, og det er som regel ikke behov for å justere vinkel på koblingen etter å ha trekt til som på en skroggjennomføring. På små gjenger som på drivstoffsystemet egner gjengetape seg bra. Ikke noe problem med teflon i forhold til diesel heller :smiley:

Link to post

Håller på att revidera bränslesystemet eftersom det varit något mindre luftläckage.

 

Vid återställning av förfilter mm så uppkommer ju behov av gängtätning.

Har Loctite 542 på hyllan, men i anvisningarna till denna står det tydligt att man skall avfetta detaljerna före montering.

 

Hvis du skal bruke hamp på fittings i dieselsystemet bør du i hvert fall være ekstremt forsiktig så du ikke får noen "hår" utenfor gjengene som kan bli med inn i dieselsystemet. Jeg foretrekker å bruke gjengetape på slike steder. Man slipper da å avfette, og det er som regel ikke behov for å justere vinkel på koblingen etter å ha trekt til som på en skroggjennomføring. På små gjenger som på drivstoffsystemet egner gjengetape seg bra. Ikke noe problem med teflon i forhold til diesel heller :smiley:

Link to post

Tack för alla välvilliga /och kunniga/ svar!

 

Jag har använt blandad metod, där det har varit koniska rörgängor och det har varit någorlunda rent har jag använt Loctite 542, och på dom ställen där det har varit vanliga rörgängor har jag använt hampa + Permatex eftersom det fyller lite bättre.

 

:pray: :pray: :pray:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...