Jump to content

Seilbåt og vedlikehold


magnuje

Recommended Posts

Jeg og min far lurer på å gå sammen og kjøpe oss en seilbåt på 32-39 fot. Vi har lenge hatt en Saga 27 som det har vært lite tull med og vår- og høstpuss har gått unna på noen dager.

 

Problemet er at jeg for tiden bor i Trondheim og båten (og far) bor i Bergen. Derfor er det begrenset med tid vi har høst og vår til vedlikehold. Derfor har jeg lyst å prøve å høste litt erfaringer fra dere sjøulker, og gjerne stille et par spørsmål rundt dette (potensielle) båtbyttet.

 

-Er det mye mer jobb og slit med seilbåt enn med motorbåt? Med dette mener jeg alt som kommer ekstra. Seil og tauverk o.s.v.

 

-Kan det i denne forstand være lurt å kjøpe en seilbåt av nyere modell (f.eks) Bavaria enn en seilbåt fra det gode 80-tall?

 

-Blir det en dramatisk økning av utgifter med (større) seilbåt? Jeg har hørt denne 5-fots regelen. Stemmer den? Og hvor mye må man regne med i utgifter om et seil ryker, som det sikkert gjør i begynnelsen siden vi aldri har seilt før.

 

-Er det noen fine seibåter som det generelt er lite tull med? Det er alltid tull med båter, det er et faktum. Men en båt som er generelt enkel og holde

 

Takker for all input. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Ville gått for en nyere, båtene fra 80 tallet er motor ofte saltvannskjølt og en motor som har gått 2o år i saltvann - ikke mye verdt og et økonomisk sjansespill. Har dere båten i noen år så er det en 30 år gammel båt dere selger.

 

Båtene fra 80 tallet er priset untaturligt høyt - skulle du gå for noe slikt PRUT ! !

 

De er høyt pga historisk sett har det vært lite nyere båter til salgs det vil det ikke bli i fremtiden.

 

Selv gikk jeg fra motorbåt til seilbåt, vedlikeholdet er stort sett det samme, syntes det betyr lite om man skifter 2,3 eller 5 liter olje jobben er den samme. Største forskjell ligger i jobben rundt mast /av og på hvis man skal ha båten på land.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde enten kjøpt en seilbåt yngre enn si 10 år (helst 2-3 år) eller en kvalitetsbåt type HR eller Najad. HR ser ut til å ha fallt en hel del i pris siden jeg vurderte denne problemstillingen for 1-2 år siden. Men det er nå bare mitt inntrykk. Pengene du da sparer på å kjøpe den gamle båten kan du holde av til ny motor osv....

 

Gidder du ikke koste på båten masse tid og penger hadde jeg kjøpt en ny Bavaria 30.

Link to post
Share on other sites

Største forskjell ligger i jobben rundt mast /av og på hvis man skal ha båten på land.

Det er vel ikke noe "must" å ta ned masten selv om båten skal på land, men noen steder (marinaer) forlanger de det av hensyn til sikkerhet (at båten ikke skal velte), eller at det blir så mye bråk for naboer p.g.a. fall som slår osv og i tillegg er det en god inntekt for marinaen at masten "må" ned hver høst. Kan ikke skjønne at den må ned for mastens egen skyld for den får mye "juling" når den taes ned, lagres og settes opp!

 

Ville ikke bekymret meg for at det skal bli mere vedlikehold med seilbåt enn med motorbåt.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Tror jeg går for en litt nyere modell. Så har jeg et spørsmål til. Er nye seil og slikt en meget stor utgift som man burde ta med i regningen når man kjøper båt? Hvor mye koster det å rigge en bavaria 32 AC (som jeg har sett litt på og liker) ,ed noen duganes seil?

Link to post
Share on other sites

En eldre båt krever mer vedlikehold enn en ny, men det er nok først og fremst hva slags tilstand båten er i når du kjøper den som er avgjørende. Om båten er 10 eller 25 år gammel tror jeg ikke spiller noen særlig rolle hvis den er i god stand når du overtar, og du sørger for at den ikke forfaller.

 

Hadde tidligere en Saga 27. Nå har jeg en seilbåt på 31 fot. Syens ikke å merke noen forsjell i antall timer som går med til vedlikehold, men fordelen jeg har nå framfor tidligere er at vedlikeholdet kan fordeles over heler året i og med at jeg ligger ute om vinteren med landstrøm.

 

Sagaen hadde jeg på land om vinteren, og derfor ble båtjobbingen mer konsentrert til høst og vår.

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke noe mer uvanlig at seilbåter enn motorbåter ligger ute om vinteren. Så lenge det er rimelig isfritt, tar ikke båten skade av det. De er stort sett laget for å ligge på vannet. Man kan vel mene at undervannskroget kan ha godt av å "tørke ut" en gang imellom. Viktigste grunn for å ta båt på land, er vel for å unngå evt. is, + at vedlikeholdsjobben blir enklere. Båter bør opp på slipp innimellom (typisk årlig) for ny stoffing. Avhengig av hvor mye groe du aksepterer...

 

Noen steder i landet er det forsåvidt heller ikke noe forbud om å bruke båten også i vinterhalvåret...

 

Jeg kan ikke helt se at det er veldig stor forskjell på vedlikehold av en gammel og ny båt. Stoffing/polering er vel likt, motorvedlikehold likt. Kanskje man har litt jobb med å pusse opp treverk og andre kosmetiske ting. Fordelen med gammel båt er at den blir penere jo mer arbeid man legger i den, mens nye båter vil uansett forfalle noe uansett hvor mye man gnikker. Dessuten er man ikke så redd for det første hakket i gelcoaten...

 

Skikkelige seil til en ca 32 fots seilbåt koster anslagsvis 25-30.000 for et storseil, 20-25.000 for en Genoa. Varer i 5-10 år avhengig av bruk/materiale. Gode Dacronseil kan man få ned mot 2/3-halvparten. Dacronseil "holder" lenge, men mister relativt fort utgangsgenskapene, og blir gradvis dårligere. Billige Dacronseil enda lavere. Med seil får man stort sett det man betaler for. Spinnaker/Gennaker koster 12-20.000.

 

Med unntak av lette laminatseil, tåler seil endel juling uten at de blir ødelagte "beyond repair".

Men det er viktig å lære seg tidlig HVA som ødelegger seil.

Link to post
Share on other sites

mast av / på ?

2 personer, kona og megselv.

Hun sveiver mastekrana, jeg skrur strekkfisker.

15 minutter så er den på plassen sin, og 20-25 minutters etterstrekking så er den nesten justert også.

 

Men - Jokeren trives mye bedre med masta si på, også på land. Krav til at masta skal fjernes, er bare tull. Veltefare ? - da er det vel bedre å sette krav til krybbens stabilitet ?

 

Dessuten hater jeg at folk klatrer, dytter, klår og styrer med riggen min. Dessuten har vant, fall, lanterner, antenner og annet en egen evne til å bli skadet eller fjernet i riggestativet. Det skjer aldri 12m opp i lufta...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det som sliter mest på seil er blafring. "Høyfrekvent" blafring spiser hardt på seil, særlig laminatduker liker det dårlig. Typisk skjer dette i rimelig kraftig vind, hvor akterliket på seilene (akterste 5-10 cm), slår hardt. Dette tas vekk/reduseres med å stramme liksnorene. Kvalitetsseil har selvsagt liksnorer som kan strammes...

 

Seil bør heller ikke "hvile" mot skarpe kanter (f.eks lens, i mye vind, hvor storseilet hviler/gnager på salingshorn/vant).

 

Racing dacron tåler ikke bretting, og bør rulles. (Ikke aktuell dukkvalitet for en tursseiler). Kevlar og andre eksotiske fiberseil er ikke så glad i for harde bretter heller, men noe må man jo gjøre...

 

Unnavindsseil i nylon er spesielt følsomt for skarpe ting, men det sier seg selv. Antar at det er seil du ikke vil hive opp før du vet hva du gjør :)

 

Uten at det er vesentlig for slitasje, er den vanligste feilen nybegynnere gjør å stramme skjøter for mye. min lille grunnregel er at seilene skal være skjøtet så slakt som mulig. (Helt til det begynner å blafre) Selvsagt skal det strammes ved en hard kryss, men noen tror det skal strammes helt til det omtrent ryker...alltid, uansett hvor vinden kommer fra...

 

Så er det selvsagt viktig å vite begrensninger i seilareale. Blåser det mye må man ha mindre duk oppe.

Link to post
Share on other sites

Blafrende seil er ikke bra. En del liker blant f.eks å gå for motor med storseilet oppe. Det kan man godt gjøre, om man motorseiler, dvs. der både motor og seil bidrar til fremdriften. Men motorkjøring med blafrende seil er dyr "moro".

 

Ellers er det sola som er seilets verste fiende.

Link to post
Share on other sites

Den største forskjellen på en godt vedlikeholdt bruktbåt fra 80-tallet med ferskvannskjølt motor og en nyere båt er nok komforten. Takhøyde, trykkvann, varmtvann, dusj. Noe av denne ekstra komforten betyr også at det er litt mer å vedlikeholde. En viktig ting å sjekke på alle seilbåter er riggen. Dette er seilbåtens motor, og den koster gjerne en del i anskaffelse.

 

Som Nefertiti skriver skal det mye til for å ødelegge seil, men de har begrenset levetid som gode seil. Det betyr ikke at mange opplever stor seilglede også med utblåste seil. Skjøter og fall varer heller ikke evig, men levetiden forlenges med godt vedlikehold.

 

For min egen båt har jeg gjort et grovt overslag som sier at seil, skjøter og fall vil koste mellom fem og ti tusen i året, men at utgiftene kommer i rykk og napp.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg kommer jo "nødvendige" oppgraderinger. Dvs. alt det gagset man har lyst på, og lommeboka tåler...

 

Inntil i år eksisterte kun originalgarderoben til Nefertiti. Seilte altså hele fjorårssesongen med 20+ år gamle seil. De gamle seilene virker enda, men får klart bedre fart , høyde og mindre krengning med de nye seilene (tror jeg... :rolleyes: ). Gamle dacronseil tåler enormt mye før de ryker, men seilene mister formen, og vil gradvis gi mer og mer krengning i forhold til fart. Så sånn sett kan det kanskje være like greit med seil som ryker etter 10 sesonger, sånn at båten får seil den fortjener.

 

Det er himla gøy å pakke ut nye seil...

Link to post
Share on other sites

Har kommet opp en del nye ord og uttrykk for meg her. Og jeg må forstå disse for å helt ta inn meg de gode tipsene som har kommet her.

 

-Hva gjør man når man rever et seil?

 

-Er liksnoren den som knytter ytterste punkt i "trekanten" på seilet til båten/hekken?

 

-Hva er et skjøte og hvilken effekt får man ved å stramme dette?

 

Har sett i den fantastiske seilerordboken over vanlige ord og uttrykk (fant siden her et sted) men den gir ingen god forklaring på disse uttrykkene.

 

Beklager mange dumme spørsmål, men jeg skal som sagt lære meg å seile fra bar bakke. Har lest en del om temaet nå da. Må bare prøves i praksis =)

Link to post
Share on other sites

Har kommet opp en del nye ord og uttrykk for meg her. Og jeg må forstå disse for å helt ta inn meg de gode tipsene som har kommet her.

-Hva gjør man når man rever et seil?

 

Reduserer seilarealet utan å skifta seil. Storseilet kan for eksempel firast litt ned og det overskytande arealet blir festa til bommen. Eit forseil kan ein reva ved å rulla inn deler av seilet, dersom ein har rulleforstag.

 

-Er liksnoren den som knytter ytterste punkt i "trekanten" på seilet til båten/hekken?

 

Nei- eg trur du tenker på skjøtet. Liksnora er ei tynn snor sydd inn i akterliket, dvs i løpegangen i bakre kant av seilet. Bruk: Slakk lina til liket blafrar, og stram inn til blafringa akkurat stoppar.

 

-Hva er et skjøte og hvilken effekt får man ved å stramme dette?

 

Tau festa til bakre hjørne av forseilet, eller til bommen på storseilet. Skjøtet stiller vinkelen seilet har mot vinden. Litt enkelt sagt: Styr båten på den kursen du vil. Slakk skjøtet til forseilet blafrar i framkant, og stram inn igjen til blafringa akkurat har slutta. Etterpå gjer du same prosedyre for storseilet.

Link to post
Share on other sites

Å REVE et seil vi vil si å redusere seilarealet.

 

Det kan skje ved at man slipper storseilet ned med fallet, kroker et øye som er plassert et stykke over underliket ved masteliket, på en krok der bommen er festet til masta. Så drar man inn en reveline som er festet i et øye i akterliket på seiet. Da kan du si at selve triangelet blir mindre. Den samme operasjonen kan gjøres på noen fokker som har rev. Her må man skifte skjøtepunktet til et punkt lenger opp på seilet, slippe seilet noe ned, slik at øyet lenger oppe på forliket blir det nye halshjørnet.

 

Noen båter har såkalt single-line rev- hvor man bare strammer én line, som gjør begge operasjonene samidig.

 

Andre båter har rullerev, der man ruller inn seilet på en rull for å redusere arealet. Sistnevnte metode brukes ofte på rullefokk, men vil gi et seil med noe dårligere fasong, enn ett som er sydd for den aktuelle vindstyrken. Det samme kan man gjøre med storseilet, nemlig å reve ved å rulle det inn i masten. Ulempen med rullestorseil er mer vekt i masta, mer som kan gå i stykker, et seil med mindre areal enn et tradisjonelt seil, oftere noe tynnere duk som ikke er så robust. Og det viktigste er faren som kan oppstå hvis rullemekanismen svikter når man trenger å reve eller droppe storseilet, og seilet er halvveis innrullet. Da blir det et svare strev å berge seil.

 

Fordelen er en mye enklere håndtering av storseilet når man kommer i havn og en noe enklere reveprosedyre.

 

Mange velger fullspilet storseil og lazy-jacks som er (bare) nesten like enkelt som rullestor.

 

LIKSNOREN er som regel festet i under og akterliket. Det er en tynn line som går løper i hele liket og som man kan stramme inn, slik at de flagrende delene av seilet slutter å flagre. Dermed unngår man unødig slitasje. Som noen har vært inne på, blafring med seil er vel seilets verste fiende, og så kommer sola. Det betyr ikke at man bare skal seile om natten, men man må passe på å beskytte seilet mot UV-strålingen når det ikke er i bruk.

 

SKJØTET er det tauet som er festet i det bakerste triangelet på genua/fokk, i halshjørnet på spinnakeren eller i bommen på storseilet. Det brukes bla. for å regulere seilets vinkel mot vinden. Seiler man med vinden på skrå forfra skal seilet ha en annen vinkel enn hvis man seiler med vinden akter. Her finnes det også andre reguleringsmekanismer, men skjøtet er vel det som har hovedeffekten.

 

Lykke til med seilingen. Ingen spørsmål er for dumme. Vi har alle startet på null en eller annen gang i tiden :wink:

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen skikkelige fallgruver som bør unngår når man skal lære seg å seile? Hva bør man for all del ikke gjøre?

Eg meiner det er ein og ein halv ting du ikkje bør gjera: Det eine er ufrivillig jibb, det andre er å ta første tur med familien ein dag med for frisk vind.

 

Ufrivillig jibb: Du seiler med vinden bakfrå, og ei kursendring eller ei endring i vindretning gjer at vinden kjem inn frå motsett side av storseilet. Vinden tar tak i seilet, og slenger bommen over på motsett side med stor kraft. Er det eit hovud plassert i banen til bommen då, går gjerne lyset.

 

Ved å rigga opp ein sikring / preventer, som er eit tau frå enden av bommen festa til fordekket, fjernar du denne faren.

Link to post
Share on other sites

Beklager mange dumme spørsmål, men jeg skal som sagt lære meg å seile fra bar bakke.

Et lurt tiltak er å melde seg på et par dagers kurs på seilskole. En annen teknikk er å låne/leie en jolle og bruke den til å lære seg litt. Seilene virker på samme måte, men det er mindre krefter og ikke noen vinsjer man kan klamme fingrene i. Med en jolle er det ikke så farlig om du kullseiler. Det kan være langt mer nervepirrende å miste kontrollen på en turseiler.

 

Seilskole for voksne og leie av båt er også en mulighet til å få prøveseilt noen forskjellige båttyper for å finne ut hva man egentlig liker.

Link to post
Share on other sites

Ufrivillig jibb: Du seiler med vinden bakfrå, og ei kursendring eller ei endring i vindretning gjer at vinden kjem inn frå motsett side av storseilet. Vinden tar tak i seilet, og slenger bommen over på motsett side med stor kraft. Er det eit hovud plassert i banen til bommen då, går gjerne lyset.

 

Ved å rigga opp ein sikring / preventer, som er eit tau frå enden av bommen festa til fordekket, fjernar du denne faren.

vill bare tillegge att faren för dette er när man seglar läns eller plattpläns........

(många tror att bommen kan komma farande närsomhelst, det gör den ikke alltså!)

preventer er kjempebra om man har långa sträckor med läns!

 

för oss som lärt oss segla i små jollar vet hur djävl.. ont det gör o få til og med en optimistbom

i huvudet, vi dukker/böjer oss instinktivt när vi ser något röra sig i 'perifirin' !!!

 

på en större båt, kan bom i huvudet, medföre att 'lyset' slocknar för gott !!!

(men man skall inte överdriva dette, risken er ganske liten, när man lärt sig!)

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Masse informative svar her. Tror jeg har forstått hvordan basics fungerer. Seilkurs er nok lurt, men det er litt gøy å lære seg ting selv og synes jeg så lenge det ikke går på sikkerheten. Med tankte på at vi alle er båtvante.

 

Men en ting har jeg klødd meg litt i hodet over. På annonser til Bavaria båter står det alltid "Må reves tidlig". Betyr det at disse båtene blir uhåndterlige med for stort seilareal i mye vind?

Link to post
Share on other sites

På samme måte som man må tilpasse farten (med bil) etter føreforholdene så må man tilpasse seil (størrelse av) etter vær og vindforholdene. Lite vind mye seil, mye vind lite seil. Båter er forskjellige m.h.t. hvor mye seil de kan ha oppe i så og så mye vind, men ikke hørt at Bavariabåtene skiller seg spesielt ut i så måte.

 

Nevnt før, men kan ikke gjentas for ofte; Begynn "forsiktig" med fine dager og litt vind, la familien (og skipperen?) venne seg til båtens bevegelser, effekt av vind og vær osv osv. Det er mye bedre å seile med litt lite seil (reve tidlig) for heller deretter øke seilarealet (ta ut rev) enn omvendt. Å måtte reve en båt for første gang i mye vind og sjø kan ta seilgleden fra "noen og enhver" for alltid!

Dette er ikke ment som skremsel, men føre var plakaten gjelder i aller høyeste grad på sjøen.

Vi har alle sett Severin Suveren reklamen p TV i forbindelse med påsken og skigåing i fjellet?

Til slutt vil gjerne bare si at livet på sjøen er bra, i en seilbåt helt fantastisk!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På annonser til Bavaria båter står det alltid "Må reves tidlig". Betyr det at disse båtene blir uhåndterlige med for stort seilareal i mye vind?

Det betyr det ja, men jeg er litt overrasket over at man skriver dette i annonsen. Personlig ville jeg betraktet dette som et klart tegn på en båt jeg ikke ville kjøpt. Forøvrig er vel ikke dette spesielt for Bavaria. Mange av de nye båtene i dag vil oppføre seg sånn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...