Jump to content

Seilbåt og vedlikehold


magnuje

Recommended Posts

vill bare tillegge att faren för dette er när man seglar läns eller plattpläns........

-når du seiler med vinden bakfrå... Tenkte eg skulle styra unna seiluttrykka, men presiseringa er grei den :wink:

 

 

På annonser til Bavaria båter står det alltid "Må reves tidlig". Betyr det at disse båtene blir uhåndterlige med for stort seilareal i mye vind?

Alle båtar blir uhåndtertbare med for stort seilareal i mykje vind.

 

Eg les ei slik annonse slik: Denne båten har nok seilareal også for seiling i lite vind. Det er litt som med den lange pølsa. :smiley:

Negativt kan det og bety at kjølvekta er litt lita i forhold til båt/ rigg.

 

Står det om båten: «Trenger nesten aldri å reves», tenker eg: «underrigga» og blar nokså raskt vidare.

Link to post
Share on other sites

ja, må reves tidigt betyder att dom er 'litt' överriggade...går bra o snabbt i lett vind!

Men er tilsvarende "ubrukelige" i kraftig vind! Grensen for når seilasen blir utrivelig går ved lavere vindstyrke. I den andre enden av skalaen finner du Colin Archer-skøyter. De flytter seg nesten ikke i lite vind, men er i sitt ess når det blåser 15-20 m/s. Det ideelle er noe midt i mellom, men som du ser er det mange meninger om dette. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

ja, må reves tidigt betyder att dom er 'litt' överriggade...går bra o snabbt i lett vind!

Her er jeg ikke helt enig. At mange Bavaria-båter må reves tidlig er ikke fordi de er overiggede. Ut i fra vekt og seilareal ser man tydelig at de er underriggede i forhold til mer "potente" båter. De er i hvertfall ikke noen lettvindsracere. Årsaken er etter min mening at de har for lite vekt i kjølen. Mye av båtenes stabilitet er basert på et bredt skrog, snarere enn en tung kjøl. Dermed vil de krenge uforholdsvis mye når det begynner å blåse opp, og man må altså reve tidlig. Nå skal jeg ikke disse Bavaria alene, for dette forholdet gjelder veldig mange av de nye "charterbåtene". Mange av de "gamle" båtene har >40% vekt i kjølen, mens de nye ofte har <30% og kjøler som ikke stikker så dypt. Da må man reve tidlig, for hvis båten krenger for mye blir det ubehagelig. Det er også en stor risiko for at roret vil miste grepet når båten krenger for mye, pga det brede akterskipet som medfører at roret løftes ut av vannet ved for mye krenging.

 

For eksempel har det vært diskutert at First 31.7 med dyp kjøl/høy rigg er CE-kategorisert som A (ocean), mens standardkjølen/lav rigg gir båten en klassifisering som B. Dette skyldes vel båtens selvopprettelsesevne/stabilitet. Hvis argumentet gikk på antall M2 i riggen, burde forholdet vært motsatt.

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er tilsvarende "ubrukelige" i kraftig vind! Grensen for når seilasen blir utrivelig går ved lavere vindstyrke.

helt enig, akk vad jag tenkte, men jag ville uttrycka mig litt mer positivt !

 

 

I den andre enden av skalaen finner du Colin Archer-skøyter. De flytter seg nesten ikke i lite vind, men er i sitt ess når det blåser 15-20 m/s.

Now you're talking..............helt underbara båtar... :smiley::smiley::smiley:

 

http://www.ssca.no/

 

Bilde

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Etter min mening har mange moderne båter behov for å reve tidlig, jeg seilte en 33 fots Najad fra '95, i frisk bris, og i kastene krenget kjerra så mye at roret slapp, noe som jo er litt plagsomt.

 

Ellers kan jeg si som tidligere seilmaker på Sørlandet, at det viktigste for å holde reparasjonskostnadene på seil nede, er å lære seg å reve, og ikke minst å slippe ut revet igjen. Når seilerne kom inn til oss med skader, var det gjerne revemaljene, og mastesleiden nærmest revet som var ødelagt, det siste er vanskelig å reparere, og blir dyrt! Lær deg å reve i havn, og i lite vind, så kan du det når det trengs, og, sett revet i havn, og stikk det heller ut når vinden har løyet!

Det er godt sjømannskap, og god økonomi!

 

Lykke til med ny båt, og velkommen som seiler!

Link to post
Share on other sites

hei synes du bør ta med deg noen som har litt peiling på seilbåt første turene, eller ta et kurs,kansje du kan bli med noen fra seilforeninga i Tronheim?

jeg sier dette for at det fort kan bli meget skremmende når det blåser opp! og da kommer usikkerheten og kansje feilene som gjør til at seil og rigg blir ødelakt.

i min fjord så er vinden u stabil(mye kast) og den skifter regelmessig retning :headbang:

har flere ganger seilt ut i rolig vind så kommer kastene som legger båten kraftig på siden! roret glipper osv. da er jeg glad for at jeg vet hva jeg skal gjøre!

jeg har selv et ukes kurs og seilt en sessong fra før, men merker fortsat at det kan bli vell spennende til tider :lol:

lykke til

Link to post
Share on other sites

Alle båter er jo resultater av en mengde kompromisser. En av ulempene med moderne cruisingbåter med brede akterskip er seilas i sterk bidevind. I tillegg til faren for at roret slipper, og at få av dem er utpregede bidevindsseilere, er det sjelden særlig behagelig ombord. Bredden mellom benkene blir for stor til spenntak, og man sitter vel best høyt oppe på cockpitkarmen. (Til gjengjeld er det rikelig med plass under)

 

 

Bavaria er neppe noe særtilfelle her.

Link to post
Share on other sites

Granboken ligger gratis på nettet. Her er en del tips. Ellers kan det være et tips å prøve å bli med som mannskap på en regattabåt. Det er relativt vanlig med mangel på mannskap rundt om. For oss som har "overriggede" båter, er det kjekt med ekstra vekt når det blåser...

 

Selv er jeg soleklar på at overrigget båt er å foretrekke fremfor en båt som krever kuling for å bevege seg. Det er jo når det er fint vær du helst vil seile? Da er det kjekt med masse duk.

Blåser det mye, ja da rever man. Det er ikke vanskeligere enn det.

Videre mener jeg også at moderne cruisingbåter (Bavateau) ikke er overriggede i den forstand, men bør reves tidlig, da skroget ikke takler mye krengning.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe "must" å ta ned masten selv om båten skal på land, men noen steder (marinaer) forlanger de det av hensyn til sikkerhet (at båten ikke skal velte), eller at det blir så mye bråk for naboer p.g.a. fall som slår osv og i tillegg er det en god inntekt for marinaen at masten "må" ned hver høst. Kan ikke skjønne at den må ned for mastens egen skyld for den får mye "juling" når den taes ned, lagres og settes opp!

 

Ville ikke bekymret meg for at det skal bli mere vedlikehold med seilbåt enn med motorbåt.

:sailing:

Masta m. fall og alt får vel juling om det står oppe vinteren gjennom også. Og det hele kommer sef. an på hvor forsiktig man er når man tar den opp/ned. Men det er utvilsomt enklere å la den stå. Det som er viktig er å få inspisert hele stasen med jevne mellomrom, er trinsene til fallene slitt, innfesting til stag osv. osv. Kjedelig overraskelse å få når dette ryker. Og seilene må sef. tas av om masta får stå vinteren gjennom.

 

Ville heller ikke bekymret meg over ekstra vedlikehold, selv om rigg og seil krever sitt. På den anne side; mindre slitasje på motor, lavere drivstoffutgifter osv. osv.

Link to post
Share on other sites

hei synes du bør ta med deg noen som har litt peiling på seilbåt første turene, eller ta et kurs,kansje du kan bli med noen fra seilforeninga i Tronheim?

jeg sier dette for at det fort kan bli meget skremmende når det blåser opp! og da kommer usikkerheten og kansje feilene som gjør til at seil og rigg blir ødelakt.

i min fjord så er vinden u stabil(mye kast) og den skifter regelmessig retning :headbang:

har flere ganger seilt ut i rolig vind så kommer kastene som legger båten kraftig på siden! roret glipper osv. da er jeg glad for at jeg vet hva jeg skal gjøre!

jeg har selv et ukes kurs og seilt en sessong fra før, men merker fortsat at det kan bli vell spennende til tider :lol:

lykke til

Nå er det jo ikke gitt at det alltid går bra, men stort sett gjør det dét. Ihvertfall hvis ikke utstyret er slitt og man kun bedriver vanlig turseiling. Gamle og slitte seil kan spjære v. ufrivillig jibb, eller hvis de får stå og blafre lenge i kraftig vind osv. Ubehagelig kan det bli likevel, men hvis man har en godt vedlikeholdt, og/eller nyere båt tåler den stort sett mye mer enn skipperens nerver. Men definitivt lurt å få noen tips fra erfarne om hva man skal gjøre v. broach, kastevinder osv. En ting er å være trygg på at båten tåler det, en annen ting er å mestre det, da blir det morsomt i tillegg, og hvis det virkelig er snakk om uvær kan det være dét som redder en fra havari.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...