Jump to content

Regne ut vinkel, husker ikke hvordan jeg gjorde dette


M/S Bastard

Recommended Posts

Dersom du har 800mm horisontalt og 154mm vertikalt i ene enden og 88mm vertikalt i andre enden og trekker en linje mellom vertikalene så blir vinkelen mellom denne og horisontalplanet 4,72 grader

Svaret er avgitt, alle er fornøyde, ingen stiller spørsmål ved om svaret er korrekt/logisk, går rett ut og skjærer materialer og jeg er så nysjerrig at jeg spør om utregningsmåten (kanskje andre kunne hatt godt av litt oppfriskning?)! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Boolles metode hadde vel fungert, men betinger en gedigen passer, og derfor uegnet i praksis når det er større gjenstander enn du kan få på et A4-ark? Hva vinkelen blir måtte da måles med en gradeskive? :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Boolles metode hadde vel fungert, men betinger en gedigen passer, og derfor uegnet i praksis når det er større gjenstander enn du kan få på et A4-ark? Hva vinkelen blir måtte da måles med en gradeskive? :smiley:

Jeg tenkte det var mulig med en tommestokk jeg da. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Invers tangent til 0,0825 er 5,24 grader - ikke 4,716 grader. Dette er ikke mye, men det utgjør 6,6 mm høydeforskjell på 800 mm lengde.

Om du bruker 400 graders sirkel så stemmer svaret ditt, men ikke når du bruker det normale 360 graders sirkelen. (Kansje vi burde bruke radianer alle sammen istedenfor? :eek: )
Link to post
Share on other sites

Ja det gikk bra, så hva dere kommer frem til nå er ikke så nøye for min del.

Men 4,72 grader stemte veldig bra.

Nå ble det ikke noe kutting av plate, men trengte graden for og lage fundament til motorlabben.

 

Så tusen takk sier jeg da :cheers:

Link to post
Share on other sites

Om du bruker 400 graders sirkel så stemmer svaret ditt, men ikke når du bruker det normale 360 graders sirkelen. (Kansje vi burde bruke radianer alle sammen istedenfor? :eek: )

Du har helt rett. Jeg sjekket med tan 50 grader og fikk selvfølgelig 1. Nå er kalkulatoren (HP 15C) satt opp med 360 grader sirkel igjen slik at tan 45 grader blir 1. (Lurer på hvor lenge jeg har hatt dette oppsettet? Det er en god stund siden jeg viste studentene hvordan orienteringsløpere kan ta ut sin kurs).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...