Jump to content

Gir problem Bravo 2 drev


oroeltoro

Recommended Posts

Har en 00 modell mindre CabinCruiser med Mercruiser 5,7 ltr EFI V8 og Bravo II drev som har gått 130 t. totalt.

I går skulle vi ut for å foreberede en barnebursdag på en nærliggende øy, hadde akkurat gått ut fra båthavna og skulle til å ta båten opp i plan. Hadde ett sakte og jevnt pådrag på gassspaken, da jeg plutselig mistet all fremdrift og motoren begynte å ruse :headbang: . Min første tanke var at jeg hadde fått noe dritt i propellen, slo av motor og tiltet drevet maks opp for å inspisere. Ingenting rundt propellen, og den lot seg enkelt rotere. Startet opp igjen men neida. Båten ville hverken gå i gir frem eller i revers. Det var bra trafikk så jeg fikk vinket til den nærmeste båt, som var så elskverdig å taue meg inn til marinaen på en profesjonell måte.

 

Girspaken virker som den skal, og det ser ut som fremre vaier fungerer slik som den skal og fører motoren i gir både frem og bak, men det skjer ingen oveføring til drevet, og det er heller ingen ulyder ved "giring".

 

Er det noen som har opplevd det samme, eller har en ide over hva som er galt?

 

Er ikke spesielt motorkyndig, men min foreløpige konklusjon (les håp) er at den nedre gir vaieren (som går fra motoren til clutchen) har røket. Men vi får se, iflg verkstedet må båten på land, og er jeg heldig så får jeg den ut før St. Hans, og ikke så mange tusenlapper mindre på kontoen.

Link to post
Share on other sites

opplevde det samme men med alfa drev.

håper ikke det er det samme jeg opplevde for da koster det pæng.

 

kan du se om akslen mellom motor og drev roterer når du starter motoren - bak svinghjulskåpen?

 

på alfadrevet mitt hadde tennene lagt seg pent og rolig ned så jeg måtte bytte til bravo II som skal være rikelig overdimensjoner til den motoren du har.

 

på mitt alfa var det øvre vinkeldrev som sa takk for seg under planing.

 

for å event sjekke dette må båten opp av vannet - måt du ta av toppdekslet på drevet - noe du kan gjøre dette mens den henger i stropper men sannsynligheten for at den blir på land en stund er nok tilstede.

 

varmgang i drev grunnet feks mangel på olje er en mulighet.

 

har en god profesjonell kontakt for rask rep hvis du er interessert.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Akkurat det samme skjedde med meg, jeg har også et Bravo 2 drev fra rundt 2000, det som skjedde var at koblingen røk, dvs splines spora i plata som sitter på svinghjulet røk. Motor må løftes opp og svinghjulskåpa må av for så å komme til å bytte koblingsplata på svinghjulet. Sjekk først om akslingen ut til dervet går rundt når du starter, står den rolig så er det koblingsplata. Jeg gjorde jobben selv og plata kosta meg ca 2.500 fra USA.

Grunnen til at dette skjedde med min båt var at jeg året før hadde ut motoren for å gjennomføre full overhaling og vi rettet ikke opp motor med den livsviktige innrettings-tolken som er for Bravo 2 drev. Bruk Tolken hver gang du tar av drevet for å se at motor/drev er rett i forhold til hverandre, dette forskyver seg fra år til år.

 

Har du noen spørsmål bare si ifra, for nå føler jeg meg snart som en mercruiser ekspert. (har bygd opp 7,4 L fra bunn og opp 2 ganger nå, inkl weber gasser, jeg har lært den dyre veien :cryin: )

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Bruk Tolken hver gang du tar av drevet for å se at motor/drev er rett i forhold til hverandre, dette forskyver seg fra år til år.

 

Har du noen spørsmål bare si ifra, for nå føler jeg meg snart som en mercruiser ekspert. (har bygd opp 7,4 L fra bunn og opp 2 ganger nå, inkl weber gasser, jeg har lært den dyre veien :cryin: )

 

-Knut

Hei !

Har ikke opplevd "slire"-problemer mellom motor - propell på min "ekvipasje".

Er selv fersk Mercuiser-eier, etter mange år med VP. Har en 4,2 d-tronic med bravo 2 x, 2004 mod. Blir veldig betenkt på denne installasjonen dersom det er slik at forholdet mellom motor / drev forskyver seg fra år til år, og at det trengs spesialverktøy for rett innstilling av motoren. Dette betyr vel at forholdet motor/ drev bør verkstedkontrolleres minst hvert år?

I forbindelse med tankskifte på båten fikk jeg et lokalt veksted (VP veksted "som også skrur sorte motorer" etter deres eget utsagn) til å ta ut motoren i båten (eneste mulighet). Ved remontering kunne verkstedet fortelle at motoren tidligere var feil innrettet mot drevet, MYE feil. Dette skjer altså 2 år/ 340 driftstimer etter nymontering hos Mercruiserforhandler........

Trodde nå at motor/drev var klar for familieferie :yesnod:. Men så etter kort tid finner jeg sjøvannlekkasje :headbang: . Det drypper sjøvann innvendig helt i bakkant under motor/skjold, inne ved akterspeilet.

Denne lekkasjen viser seg å oppstå KUN når motor går på tomgangsturtall. Så snart turtallet økes over 1000-1200 o/min. stanser lekkasjen. Finner ingen lekkasjer fra sjøvannsslanger på motor.

Har noen av dere ei fornuftig forklaring på dette ???

 

Knut O.

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve meg på en mulig forklaring som jeg opplevde på en Volvo TAMD 40. Denne motoren hadde "mye" sjøvann i motorrommet en dag. Startet opp med åpne luker og fulgte med på sjøvannsiden. Ingen antydning til lekasje noe sted. Lukket lukene og slukket motoren. Neste dag før oppstart var vannet der igjen.

Det viste seg at så lenge motoren var igang, var det undertrykk på sugesiden på sjøvannsiden. Så snart motoren ble slått av, forsvant dette undertrykket og vannet "rant" inn i motorrommet. I dette tilfellet var det tetningen på impellerhuset som var gåent.

Noe slikt kan kanskje være tilfellet hos deg. Altså at forklaringen til vannintrengingen faktisk ligger her , og ikke fordi det er lekasje på drevsiden.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg både flaks og uflaks, det viste seg at girvaieren/kabelen til drevet hadde bøyd seg og hoppet av :flag: , den dårlige nyheten var at forrige eier hadde glemt å sette på en foring da han satte på plass drevet slik at det fikk en slakk på opptil 15cm :nono: . Noe som har medført at hovedlageret var nedslitt og må byttes. Men takk til Vallø Motor, båten blir klar til St.Hans til en overkommelig sum.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve meg på en mulig forklaring som jeg opplevde på en Volvo TAMD 40. Denne motoren hadde "mye" sjøvann i motorrommet en dag. Startet opp med åpne luker og fulgte med på sjøvannsiden. Ingen antydning til lekasje noe sted. Lukket lukene og slukket motoren. Neste dag før oppstart var vannet der igjen.

Det viste seg at så lenge motoren var igang, var det undertrykk på sugesiden på sjøvannsiden. Så snart motoren ble slått av, forsvant dette undertrykket og vannet "rant" inn i motorrommet. I dette tilfellet var det tetningen på impellerhuset som var gåent.

Noe slikt kan kanskje være tilfellet hos deg. Altså at forklaringen til vannintrengingen faktisk ligger her , og ikke fordi det er lekasje på drevsiden.

Oroeltoro: Det var godt feilen ble funnet og utbedret. Koster som kjent både grå hår og penger å ha båt !

BLANCO: Mitt problem er at lekkasjen (drypp) forsvinner når motoren stanses, eller turtall økes. Det drypper kun når motoren går på tomgangsturtall. Altså det motsatt av det du opplevde.

Link to post
Share on other sites

Båten ble "reparert" og satt på vannet st.hans, men desverre så gikk fortsatt ikke båten hverken fremover eller bakover :headbang: . Båten på land igjen og st.hans spolert. Etter litt grundigere undersøkelser fra verkstedet så har jeg desverre fått det samme problemet som xInt beskriver ovenfor. Drevet har vært satt på feil dvs ikke benyttet innrettingstolk slik at koblingen fra motor "splines" har røket. Nå må moteren ut, og dyre deler inn.

 

Båten ble kjøpt i slutten av juli ifjor og har godt ca 20 timer siden da, og drevet var ikke av i vinter. Har jeg en god reklamasjonssak overfor forrige eier?

Forrige eier sa at han hadde hjelp av en nabo til å demontere drevet, så det er tydelig ikke ett verksted som har gjort jobben for han.

Link to post
Share on other sites

Den monteringsjobben og oppretting av motor tar ca 15 minutter hvis man er 2. jeg fikk hjelp av min gud-benådede Mercruiser mekaniker(ja, jeg digger Roger), og vi justerte motor tilt i fremkant og fikk det perfekt.

Feilen er å ta sjanes på å gjøre det selv. La Helge på Vallø Motor eller Roger hos Skjæret Motorservice gjøre det hvert år. Liten utgift/masse penger spart i forhold til drevras/andre skader.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Blir veldig betenkt på denne installasjonen dersom det er slik at forholdet mellom motor / drev forskyver seg fra år til år, og at det trengs spesialverktøy for rett innstilling av motoren. Dette betyr vel at forholdet motor/ drev bør verkstedkontrolleres minst hvert år?

Knut O.

Motoren din henger i gummi-motorlabber i forkant. Disse siger sammen over tid, derfor må motor justeres. Enkel jobb, fort gjort hvis du hjelper mekanikeren (jeg skrudde, han sjekket med verktøyet sitt)... Vi ble ferdige på 15 minutter med min forrige Mercruiser 7,3 og gjorde det samtidig med drevmontasje

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Båten ble kjøpt i slutten av juli ifjor og har godt ca 20 timer siden da, og drevet var ikke av i vinter. Har jeg en god reklamasjonssak overfor forrige eier?

Forrige eier sa at han hadde hjelp av en nabo til å demontere drevet, så det er tydelig ikke ett verksted som har gjort jobben for han.

Montering av selve drevet har ingen ting med inretting av motor å gjøre, drevet passer kun inn på boltene sine, det er motor så må justeres og ikke drevet. Motor justeres slik at den står på linje med drevet og ikke omvendt. Så noen reklamasjon tviler jeg på at det kan bli. Hvis du er litt mekke kyndig fikser du glatt dette selv. Løsne motor fra beddingene og de bakre motorfestene, heis opp motoren litt slik at du kan dra den frem og vippe den opp i bakkant, skru av clutchhuset og koblingsplate. Monter ny plate og monter motor igjen. Få lånt deg en "Tolk" og få noen til å skru på motorlabbene mens du står bak og ser at "Tolken glir lett inn i koblingsplata og Gimbal lageret. Mulig jobben blir enklere hvis man demontrer risere, mine tok jeg i alle fall av.

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Tja . om dei ikke smørte splinen i koblingsplata (cupling) og eller ikke rettet opp motor skikkelig har dei jo gjort feil ikke sant?

 

Du kan faktisk få drevet på plass selv om ikke alt er linet opp 100%. Hos meg røk drivknutene.. :sad:

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tja . om dei ikke smørte splinen i koblingsplata......

SPØRSMÅL:

-Er litt ukjent med begrepene:

Kan noen derfor peke på eller forklare med bilde/tegning hvor "koblingsplata" og "splinen" sitter?

 

-Er smøring av det du kaller "splinen på koblingsplata" noe som skal gjøres ofte og/eller hver gang båten er på land?

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå-- kyndig er eg nok ikke. Myndig kanskje :wink:

Spline er dei sporene som akslingen fra drevet sklir inni. Dei sporene sitter på koblingsplaten som er festet på svinghjulet på motoren. Dette må smøres. Eg har 2 stk grisnippler i motorrommet bak motoren på denne koblingsplata. Det er ikke sikkert alle har nippler på samme plass. En må smøre på godt med gris på akslingen før denne føres på plass.

 

Var dette opplysende??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tja . om dei ikke smørte splinen i koblingsplata (cupling) og eller ikke rettet opp motor skikkelig har dei jo gjort feil ikke sant?

Feil og feil, vanskelig å bevise noe som helst, jeg overtok min båt i fjor og klarte da og kjøre i filler koblingsplaten etter bare 3-4 timers gange. Vil vel tro at forrige eier ikke kan lastes for inkompetanse, eller ei at ny eier ikke har tilstrekkelig kompetanse heller. Tror nok man skal krangle veldig lenge om rett og galt her før man kommer noen vei. Det med smøring kan drepe plata fort hvis motor ikke er linet opp skikkelig, men min plate tålte altså 3-4 timer uten smøring med nesten 1 cm feiljustert motor ( 1 cm er veldig mye målt med tolken).

 

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Jo, ja, Vanskelig og bevise noe som helst. Det eg tenker mest på er at folk husker og vet om dette smørepunktet.

 

Tar ingenting for gitt lengre. Min forhandler/verksted på Mercruiser satte ikke min propellere rett på heller. Dei overså timingen av duo propellene. Nå har eg skiftet selv og all vibrasjon er vekke.

 

Husk å smøre alt. Det er utallige havarier pga feil/dårlig vedlikehold + at folk bare ikke vet nok om gjennstanden.. Eg lærer stadig nye ting.

 

Men, verd å prøve å få forige eier til a ta del i dette..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det med smøring kan drepe plata fort .....

min plate tålte altså 3-4 timer uten smøring med nesten 1 cm feiljustert motor ( 1 cm er veldig mye målt med tolken).

sp1:

Du mener vel at MANGEL på smøring kan drepe plata, og IKKE det motsatte, eller?

 

sp2:

Kan man pumpe inn FOR MYE GREASE gjennom smøreniplen(e) på akslingen(e) bak motoren(e)?

 

sp3:

Jeg mener å ha hørt at ca. 10 pump er nok.

Hva er riktig?

:puke:

 

Mon tro om det er noen kyndige på forumet i dag?

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men min plate tålte altså 3-4 timer uten smøring med nesten 1 cm feiljustert motor ( 1 cm er veldig mye målt med tolken).

 

-Knut

Hvordan greide de og montere drevet med så mye feiljustering, på min båt var det ikke mulig og få entret drivakselen selv med noen mm i avvik. Har de da justert motoren etter at drevet var montert. Lurer også på om det er absolutt påkrevet og rette opp motoren vært år, har ikke hatt drevet av siden det ble montert i fjor og derfor heller ikke sjekket opprettingen av motoren nå i år,

Redigert av Brumle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 cm må nå være i forkant på motorfestene, kan ikke forstå at det er mulig med 1 cm feil bak.

 

At det må justeres hvert år høres mildt sagt overdrevet ut, labbene skal jo være dimensjonert for vekten. Det skader jo derimot ikke å sjekke om toolet er tilgjengelig og drevet er av...

Link to post
Share on other sites

NEppe vits i å sjekke kvart år.. Bortkastet spør du meg. Men tar du av drevet og har båten på land kvart år derimot er det jo greit å stappe tolken i for å sjekke.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...