nordan family 27 Startet 24.Juni.2006 Del på Facebook Startet 24.Juni.2006 Har merket at instrumentet som viser spenningen på start-batteriet har sunket litt. I fjor lå det på 14.4 under fart, og så har det sunket ned på 13 tallet i år. Forbruksbank og startbatteri er helt atskilt. Var utpå i dag, og brukte litt baugpropell (som kommer fra start batteriet). Merket at det var lite futt i baugpropellen etter få sekunder - det virket som batteriet var tomt. Forannevnte instrument viste etter dette en stund på 10 tallet - og etter en time med kjøring nærmet det seg 11 (tror jeg så at det endret seg - mulig det var ønsketenkning). Hva har skjedd? Er batteriet ødelagt? Er spenningsregluatoren gåen? Dynamoen? har permanent solcelle panel på forbruksbanken, så den er full til hver båttur. Tror også startbatteriet generelt har vært ladet opp fra dynamen, da jeg er nødt til å kinne litt på motoren, og starteren drar lett (det gjorde den også i dag). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ajokl Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Generatoren din skal jo klare 14,4V selv om batteriet den lader er dårlig, så dersom den kommer ned i 13V under kjøring, ville jeg først sjekke om reimene er slakke. Er dette ok, så er generator/ regulator neste punkt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 det er et tegn på et batteri i forfall men kan skyldes dårlig lading. hvis ladingen er blitt dårligere behøver ikke batteriene være ødelagt - enda. har du mulighet til å prøve noen andre batterier å sammenlikne med og.. er det vann nok på de - måle syrevekta er heller ikke dumt men gir ikke svar alene er jeg redd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 24.Juni.2006 Del på Facebook Svart 24.Juni.2006 Hva mener du med "Forbruksbank og startbatteri er helt atskilt"? Har du fornuftig ladespenning på forbruksbanken, men ikke på startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Med "helt atskilt" så er det så vidt jeg vet to helt forskjellige kretser med batteri-isolator og egne atskilte kretser siden. Dette er ikke mitt fag-område, men om jeg har forstått det riktig er batteri-isolatoren siste punkt hvor det er sammenkoblinger mellom batteribankene, og all senere kobling er gjennomført atskilt. Spenningen på forbruksbanken har jeg ikke sett så nøye på ennå - det burde jeg også ha sjekket i går. På forbruksbanken sitter et batt-meter, og under kjøring i går viste det at det netto ikke var noen lading til disse, men at det var en spenning på omlag 12.4 - 12.5 volt. Under den siste timen med kjøring falt kapasiteten med omlag 4 amperetimer, men kjøleskap og diverse annet utstyr var i bruk så det var vel kanskje greit. Men det er vel kanskje slik med en batteri-isolator at den ene batteribanken har lade-prioritet fremfor den andre, og at det derav ikke var lading til forbruksbanken så lenge startbatteriet var nede?? (har ikke selv koblet dette - så hvordan det er satt vet jeg desverre ikke så mye om). Det er riktig vann-nivå på batteriene, og var det også gjennom hele sist vinter. Syrevekta er ikke målt ennå. Skiftet reim i fjor, og har etterstrammet denne etterpå, så jeg tror denne er OK - har ikke vært ulyder heller, men skal sjekke ut dette punktet. Har en del mil i reise til båten, så jeg håper å fortsette undersøkelsene til uken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Når du har 12,5 til 13 V ladespenning, da har du ingen lading. Det er en feil på dynamo eller regulator. For å sjekke batteriene kan du se om de tar lading ved å koble på en batterilader og se om spenningen tar seg opp under lading. Hvile spenningen på helt friske batterier skal være 12,72 V og syrevekt 1,28. Det er lurt å sjekke dette før neste tur, ellers kan du få en overraskelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 satt på landstrømslading i går, så neste gang jeg kommer i båten skal jeg måle hva som er status. Tror ikke det blir noen ny tur før jeg finner ut av dette. Er det slik at spenningen skal være 12.72 og syrevekt 1.28 rett etter at jeg kobler fra ladingen, eller må batteriet hvile først? Og hva er eventuelt grensene for når batteriet er modent for utskifting? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Har merket at instrumentet som viser spenningen på start-batteriet har sunket litt. I fjor lå det på 14.4 under fart, og så har det sunket ned på 13 tallet i år. ... det var en spenning på omlag 12.4 - 12.5 volt. Under den siste timen med kjøring falt kapasiteten med omlag 4 amperetimerDette sier meg at du ikke har lading, verken på start- eller forbruksbatteri. En sjekk av dynamoen er nok på sin plass, mye mulig det bare er børstene som er "oppbrukt". Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Legger inn en link til Varta sine sider, der du kan " teste " batteriet ditt. Test av batteri Testen ligger under " How to handle batteries Redigert 25.Juni.2006 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 vet ikke om det harvært nevnt tidligere men mål med et "kalibrert" meter direkte på batteriet før du gjør noe som helst. mange muligheter for dårlige kontakter osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 satt på landstrømslading i går, så neste gang jeg kommer i båten skal jeg måle hva som er status. Tror ikke det blir noen ny tur før jeg finner ut av dette. Er det slik at spenningen skal være 12.72 og syrevekt 1.28 rett etter at jeg kobler fra ladingen, eller må batteriet hvile først? Og hva er eventuelt grensene for når batteriet er modent for utskifting? Legger ved en oversikt som viser tilstanden på batteriet fra Sønnak.-------------- Elektrolyttens spesifikke vekt (syrevekt) - Batteriets ladetilstand for startformål ved 25°C - Spenning 1,280 - 100% - 12,72 V 1,240 - 75% - 12,48 V 1,200 - 50% - 12,24 V 1,160 - 25% - 12,00 V 1,100 - 0% - 11,40 V Hvilespenningen måles med et digitalt voltmeter etter at batteriet har vært frakoblet (dvs. uten lading eller utlading) i minst 6-8 timer. Hvilespenning (v/ + 25°C) = (syrevekt+0,84) x antall celler. Syrevekt (v/ +25°C) = (Hvilespenning: antall celler) ÷ 0,84 Eks.: Målt spenning = 12,65 V, antall celler 6, Gj. snitt syrevekt: 12,65 / 6 ÷ 0,84 = 1,27 g/cm³ ---------------- Som du ser regner man at det går 6 til 8 timer før man måler rett hvilespenning. For å slippe å vente så lenge kan man måle spenninge etter kortere tid, men da trekker man fra 0,2 V. Dette blir mer unøyaktig. Batterisyren kan man måle når batteriet har sluttett å gasse. Husk at syrevekten er avhengig av temperatur. Tallene her viser til 25 grader C. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Hvilespenningen måles med et digitalt voltmeter etter at batteriet har vært frakoblet (dvs. uten lading eller utlading) i minst 6-8 timer. Hvis man belaster batteriet en kort stund slik at spenningen faller til f.eks 12.5V og man da venter til spenningen har gått opp noe og stabilisert seg vil man kunne lese av hvilespenningen mye tidligere enn 6-8 timer. Kanskje allerede etter få minutter. Denne metoden vil kanskje gjøre at man får en feil avlesing på noen hundredels volt. Likevel vil det være tilstrekkelig nøyaktig i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Takker for alle råd og tips. Får begynne feilsøkingen til uken. Basert på de innspill som fremkommer over - er da følgende plan rimelig? : 1: koble fra lading - vente en stund - måle spenningen over batteripolene, både på forbruksbank og startbank. Måle syrevekter på de samme. Se om det er avvikende verdier i forhold til forventet, eventuelt hvor mye. 2: starte motor - la den gå noe tid - måle spenning før regultor og/eller batteriisolator (hvis noe poeng ?). Eller kanskje etter forannevnte komponenter er mer fornuftig. 3: måle spenning etter dynamo (hvis mulig?) og se hva dynamoen gir. Før dette skjedde fikk jeg også trøbbel med turtelleren (hadde i ikke trøbbel i fjor selvom ladespenningen på startbatteriet var sunket noe, turtellerproblemet er kun et par turer gammelt) som det ser ut som er koblet til dynamoen. Den sluttet å virke i den forstand at ved start steg den til 500 o/m og lå der konstant uavhengig av motorturtall, men virket en stund når motoren hadde godt turtall, og så la den seg ned til 500 o/m igjen. På turen i går var det ikke liv i den i det hele tatt - den hvilte på 0 hele tiden. Er denne observasjonen av betydning for feilsøkningen ettersom jeg tror den er koblet til/måler fra dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Sjekk iallefall om dynamoremen er slakk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Tror jeg ville snudd lista di på hodet, begynt med punkt 3... Har du ikke lading er det lite poeng i å finne ut om batteriene er fulle eller tomme. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
emilskj Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 (redigert) Hei Når båten nå ligger tilkoblet landstrøm, blir listen helt riktig. Har batteriene riktig hvilespenning etter lading med landstrømlader, kan du sansynligvis eliminere batteriene som feilkilde, og fortsette på listen. Hvis du ikke vet så mye om hvordan ladesystemet er koblet, kan det også være lurt å måle spenningen på begge bankene med det samme du kommer ombord, før du kobler fra landstrømmen, så du ser om landstrømladeren er koblet til begge bankene. Det er vel ikke sikkert startbatteriet er koblet til landstrømlading. I så fall, har SveinHa helt rett. Dumt å kaste et batteri for så siden å oppdage at det ikke har fått lading. Mvh Emil (som ikke helt klarer å formulere seg fornuftig i dag) Redigert 25.Juni.2006 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 Tror jeg ville snudd lista di på hodet, begynt med punkt 3... Har du ikke lading er det lite poeng i å finne ut om batteriene er fulle eller tomme.105% enig.Hva som laderen gi er først og fremst ikke viktig. Viktig er å få informasjon om dynamoen virker, så kan man lete videre. Men det jeg mangler er ladekontrollen som han ikke har sagt noe om... Får se hva nordan family 27 utspekulerer ved måling. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
turbotom Svart 25.Juni.2006 Del på Facebook Svart 25.Juni.2006 tror også du skal se på den turtellertilkoblingen, det kan vere at den "forstyrrer" laderegulatoren ved feilkobling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Var i båten i går. Koblet fra landstrømmen og målte batterispenningen etterhvert. Etter 5 min var den 13.84, og derfra sankt den SAKTE til 12.83 etter 7 timer (målt med biltema instrument). Så da er vel batteriet frisk-meldt? Det akutte problemet lå i andre enden. Selvom jeg for kort tid siden etterstrammet reima, så hadde selve festebraketten til dynamoen løsnet - og reima var løs. Den bolten som hadde ramlet ut skulle sitte ganske vanskelig tilgjengelig under varmeveksleren (frontmontert) og samtidig bak vannpumpa. Med trangt med plass forsøkte jeg å lirke inn denne bolten i 3 timer, men det var ikke plass nok til fingrene fra arbeidsstillingen. Så da ble det tapping av kjølevann og fjerning av varmeveksler. Skal ut i dag og montere resten sammen igjen, og se hva som da blir resultatet. Antar dette avhjelper det akutte som oppsto - men kan ikke skjønne at dette skulle lede til redusert ladespenning på 13 tallet som har vært situasjonen en stund ? Får fortsette målingen når dette er montert igjen, og se hv regulator og dynamo faktisk avgir. Det jeg stusset på i tillegg med det jeg så, var at motor-temperaturen ikke steg den perioden jeg ikke hadde lading. Vannpumpa drives av samme reima, så jeg ville tro at også denne ville vært ute av drift. Kanksje reima var stram nok til å dra denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 monterte i dag resten, og dynamoen går nå rundt på ordinær måte. Men dette medførte ikke noe mer lading av den grunn. Ingen spenningsendring over batteriene motoren på godt turtall i forhold til uten motoren i gang. Målte spenningen mellom inn på batteriislotaoren og motorblokka - uten utslag. Målte deretter de store koblingspunktene / ledningene på dynamoen som jeg antar er pluss og minus med godt turtall på motoren. Dette viste 0.2 volt med instrumentet på vekselspenning, og 0.4 volt med instrumentet på likespenning. Så det betyr vel at 1) dynamoen er gåen eller 2) en av ledningene på dynamoen går direkte til jord av en eller annen grunn. Det er nevnt over at det kan være børstene på dynamoen (hva slags funksjon har disse?) - men dersom det er en vekselstrømsdynamo - har den børster? Neste steg er vel å koble fra alle ledninger på dynamoen å se hva den viser uten noe tilkoblet, og se hva som ødelegger? Da vil jeg vel etterhvert se hva som er turtellerkobling eller ikke. Begynte ikke på dette i dag da jeg ønsker å ta et bilde av det hele først, og trenger noe å merke ledningene med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Børstene overfører magnetiseringsstrømmen til rotor slik at du får et roterende magnetfelt når rotor går rundt. Uten magnetiseringsstrøm, intet magnetfelt og heller ingen lading. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Ikke kjør dynamoen uten batteri tilkoplet! Er den ikke ødelagt fra før, blir den det i alle fall da! Dynamoer tåler normalt ikke denslags. Ta heller ut børstene, sjekk at de beveger seg lett og at de er lange nok til å få littegranne press inn på sleperingene. Forresten: Det kan ikke være ladelampen eller ledningen til denne som er ødelagt vel? Uten ladelampe får du ingen strøm frem til magnetiseringen, og ladingen vil ikke starte. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Det kan ikke være ladelampen eller ledningen til denne som er ødelagt vel?Det har i alle fall ikke lyst noen lampe når motoren går (som jeg har lagt merke til - og jeg pleier å kikker over instrumentpanelet rimelig ofte). Heller ikke ved bruk av viskere eller annet utstyr. Jeg får ettergå alle ledningskoblingene nøye å se hva som er avmerket så jeg skjønner hva de enkelte ledningene har for funksjon. Hva mener du med ødelagt? Hvor begynner/slutter denne ledningen normalt?Ikke kjør dynamoen uten batteri tilkoplet! Er den ikke ødelagt fra før, blir den det i alle fall da!Da lar jeg være å prøve det... Slike ideer kommer en på når en ikke har peiling på strøm... Uten magnetiseringsstrøm, intet magnetfelt og heller ingen lading. Ta heller ut børstene, sjekk at de beveger seg lett og at de er lange nok til å få littegranne press inn på sleperingeneDet får være en av de første postene på programmet neste gang jeg kommer i båten (som desverre er noen dager til). Takk for alle råd og tips ! nordan family 27 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Regner med ladelampen lyser når ikke motoren går? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Det har i alle fall ikke lyst noen lampe når motoren går (som jeg har lagt merke til - og jeg pleier å kikker over instrumentpanelet rimelig ofte). Heller ikke ved bruk av viskere eller annet utstyr. Jeg får ettergå alle ledningskoblingene nøye å se hva som er avmerket så jeg skjønner hva de enkelte ledningene har for funksjon. Hva mener du med ødelagt? Hvor begynner/slutter denne ledningen normalt? nordan family 27 Når du skal måle dynamoen er det ikke mange punkt å sjekke. Vanligvis er tilkoblingspunktene merket på dynamoen. Det kan noen genger være vanskelig å se hva som er skrevet. Det vanlige tilkoblinger er 3 eller 4 punkt på dynamoen. B+ kobles til batteriet, etter hva jeg forstår har du dioder mellom dynamo og batteriene. Da kobles B+ via diode til batteri. Neste tilkoblingspunkt er D+. Her er ledningen fra ladelampen tilkoblet. Denne har til oppgave å levere magnetiseringsstrøm til ankeret i starten, inntil dynamoen er "kommet igang". Når dynamoen lader skal B+ og D+ ha nærmere 14 V etter en stund og bør gradvis stige til 14,4 V ved 20 grader C. Dette kan variere noe. Det skal være en liten spenningsforskjell på B+ og D+, men det kan vi komme tilbake til. Ladelampen lyser ikke når motoren går. Når tenningen blir slått på skal ladelampen får spenning og den begynner da å lyse. Strømmen går da gjennom ladelampen og til D+. Når motoren starter leverer dynamoen selv 12 V til D+ og ladelampen slutter å lyse. Det er en kontroll for at ladingen er OK. Lyser ikke lampen kan du sjekke om det er spenning på begge tilkoblinger på lampen når tenningen er på. Er det ingen spenning, må du måle hvorfor det ikke kommer spenning her. Har du spenning på ene siden er lampem gått. Er det spenning på begge sider og ikke på D+, ligger feilen er feilen i ledningen mellom lampe og D+. Håper det går bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.