Jump to content

Ransakelsesordre for å gå oppi båten?


oaasheim

Recommended Posts

Det vil jeg tro de må ha, du kan selvsagt nekte dem å komme ombord, men da blir du nok arrestert og tauet med til land... det har de rett til.... og der vil de kunne fremlegge saken og får ransakingsordre til å entre skuta.... så i praksis... tja... jeg vet ikke ....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[ok - sydvesten rakk å svare innimellom]

 

antar det men hvis du motsetter deg det og feks er utpå tror jeg nok de kan taue deg til land for å innhente de nødvendige tillatelser - eller få faxet den over om du er utpå.

 

skal nok være skjelig grunn til mistanke før de gjør dette men motsetter du deg det blir det vel "skjelig grunn" skulle jeg tro.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei,det blir nok ikke det Scrutinizer. Politiet må ha grunn til mistanke om noe straffbart og de må ha rettskjennelse for å kunne foreta husransakelse såvidt jeg vet. Prøv å ha varseltrekanten under setet engang politiet spør om å få se den. Det er like gøy hver gang :lol: Var gøy ihvertfall,nå er det lysår mellom hver gang jeg blir stoppet :lol:

Link to post
Share on other sites

Dete er mulig at de har hjemmel for å be deg legge bi, men de har absolutt INGEN hjemmel for å ta seg inn i båten din. Spør de etter redningsvester, kan du gå inn og hente dem og vise frem. Samme med evt. andre papirer. Om de tenker seg å komme om bord, må de spørre pent først. Ellers må de ha ransakningsordre. Det får de neppe, med mindre du er sånn passe velkjent kriminell.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da er det vel tollvesenet som vil gjøre en liten ransakelse, og de kan vel borde skipet som de vil omtrent.

jag tror att dom har rett o borde ner dom vill.......

 

Gunga Din som har haft danske tollere ombord vid två tillfellen......(före EU-tiden ca 20 år siden!)

vi låg dock til kaj ner dom kom.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Straffeprosessloven:

 

Kap. 15. Ransaking

 

§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Link to post
Share on other sites

"Skjellig grunn" skal vurderes av RETTEN evt. av en politijurist dersom det er fare ved opphold. Det gjelder litt andre regler når en mistenkt forfølges på friske spor og det ligger en ytterligere mulighet for udokumentert inntrengning i generalfullmakten, men det er HELT upraktisk for denne debattens formål.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel i de fleste tilfeller en viss forskjell på bolig og båt, og politiet har nok en og annen hjemmel både for teknisk kontroll og grensekontroll. (Politiet har også en del oppgaver ved grensen.) Tollere kan kreve adgang, og har du konsesjonspliktig radioutstyr er du også nødt til å slippe ombord folk fra Telenor og Post- og teletilsynet.

 

Advokater og lignende kan kanskje si at de har klientopplysninger ombord, men jeg tviler litt på at de kan hevde at hele båten er et arkivskap. På den annen side er alt som trengs i følge lovens bokstav en veldig stor konvolutt...

 

Uansett, spørsmålet i starten av tråden er såpass generelt at svaret er ja og nei. Det kommer an på omstendighetene.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel i de fleste tilfeller en viss forskjell på bolig og båt

 

§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted

 

Båt = rom eller oppbevaringssted.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var sikker på at jeg hadde alt mitt på det rene og de ville oppi båten min, så hadde jeg nok lagt "litt" på bakbena... Sjøpolitiet i Arendal er såpass overivrige i tjenesten at de fortjener det... :smiley:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Båt = rom eller oppbevaringssted

Tja, båt er nå en gang et fartøy.

 

På den annen side ble jeg litt usikker på hvor riktig hjemmel er å finne, og lurer litt på omdet er kystvaktloven som er mest relevant her. Nåvel, egentlig er det av liten interesse for meg. Prosentvis andel av politi, advokater og lignende yrkesgrupper ombord i båten min kan bli såpass høy at jeg vurderer å utstyre biblioteket med flere eksemplarer av sjøveisregler og annen påbudt litteratur. :lol:

Link to post
Share on other sites

Kanskje blir det litt OT, men kanskje heller ikke...:

Her i tråden sammenlignes altså hus og båt. Er det relevant? Hva da med bil? Kan politiet "gå inn" i en bil for å sjekke saker og ting? Hvis ikke, kan vi også nekte dem å åpne panseret for å se om vi har lovlig motor? Jeg trodde da de hadde lov til å kotrollere bilen på "kryss og tvers", f.eks. for å sjekke at den er i forskriftmessig stand - selv uten mistanke om noe kriminelt. Osv, osv...

 

For meg virker det altså unaturlig og usannsynlig å kreve ransakelsesordre før en bil kan "bordes" av politet. Da er det vel også unaturlig å kreve det for en båt? Men ok - dette er ikke mitt spesialområde, så jeg kan godt ha feil (f.eks. gjelder jo Vegtrafikkloven for bil, mulig er det her forskjellen ligger)

 

R.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan du nekte politiet å sjekke bilen, (båten, huset eller kjærringa), men du vil nok da få umdddelbart kjørforbud og avskilting.... men du er nok i din fulle rett til å nekte dette.... bilen vil sikkert bli tauet inn og plassert på avlåst sted til politijuristen eller en domstol har avsagt sitt og ransakinkspapirer er i orden...

 

Enkelt og greit er det i allefall, men detr er klart om en nekter så vil det jo få følger....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvsagt kan du nekte politiet å sjekke bilen, ...

Mulig du har rett, men for meg er altså ikke det selvsagt. Jeg trodde faktisk vi var pliktet til det hvis Biltilsynet eller politi ber om dette. Akkurat som jeg trodde jeg plikter å åpne koffertrommet på bilen hvis en toller ber om det i nærheten av en grenseovergang.

 

Men for all del - mulig jeg har misforstått.

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, er det ikke sånn at Biltilsynet har rett til den adgang de trenger for å kontrollere bilens tekniske stand, da. Ikke sjekke om du har smuglergods i bagasjerommet. Tollerne har tilsvarende adgang for å sjekke om du har smuglergods ombord. Politiet har i prinsippet ingen adgang hverken i bil eller båt uten ransakelsesordre. Politiet kan vel dermed heller ikke klippe skiltene av bilen fordi du nekter dem adgang til bilen, eller eventuelt tau deg til land om du nekter samme med båten.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg virker det altså unaturlig og usannsynlig å kreve ransakelsesordre før en bil kan "bordes" av politet.

R.

Her må man en holde tunga rett i munnen. Det er forskjell på ransaking og teknisk kontroll av et kjøretøy.

 

Det er helt klare regler som gjelder for ransking. Som tidligere nevnt er det i utgangspunktet nødvendig med ransakingsbeslutning utstedt av påtalemyndigheten. Likevel kan polititjenestemannen ta avgjørelsen på stedet når det er "fare for opphold". Det er korrekt at dette i mange tilfeller vil bli opp til polititjenetsemannens vurdering. Men han skal alltid skrive en rapport om ranskingen i ettertid. Han må da begrunne sin avgjørelse og det vil fremgå hvilken hjemmel han hadde til ransakingen jfr. Straffeprosessloven.

 

Tollvesenet har imidlertid langt videre rammer for undersøkelser av hus og rom. Dette kan forøvrig skje langt innenfor Norges grenser.

Link to post
Share on other sites

Du plikter ikke å vise bilen hos biltilsynet, du kan levere inn skiltene... da slipper du.. men om du ønsker å bruke bilen så må du nok vise den... værre er det ikke... Du kan nekte å vise politiet om lysene fungerer på bilen din f.eks... men da tar de skiltene umiddelbart...

 

Du plikter heller ikke å påne kofferten for tollerne, men du vil nok bli anmeldt til politiet for dette...

 

Det er kun om politiet kommer med en ransakingsordre du plikter til slippe de til... Det vil de selvsagt få umiddelbart om du nekter åpne kofferten din for tolleren... skjellig grunn til mistanke...

 

Moralen er vel da... om en ønsker å fortsette reisen sin umiddelbart så lønner det seg å samarbeide med både biltilsyn, tollvesen og politi...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tollvesenet har imidlertid langt videre rammer for undersøkelser av hus og rom. Dette kan forøvrig skje langt innenfor Norges grenser.

Jeg er ikke enig her, det er kun politiet som kan ta seg inn i et hus med makt.... etter at papirene er i orden...

 

Jeg kan selvsagt nekte alle og enhver å komme over dørstokken i mitt hus, bil eller båt... Det er min private eiendom.... men da vil de jo kontakte politiet og de kommer med ransakingsordren og baner seg veg hjelp av både brannvesen og låsmeder eller hva som helst de finner hnesiktmessig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her må man en holde tunga rett i munnen. Det er forskjell på ransaking og teknisk kontroll av et kjøretøy....

Mulig du mener jeg ikke holder tunga helt på rett plass. Men om du ser første innlegg i denne tråpden, så var det jo mer "besøk" av typen "kotroll" det ble spurt om. Derfor min paralell til bl.a. kontroller av bil. Sitat innlegg #1: "Må politiet ha ransakelsesordre for å gå oppi båten min, sjå i motorkassen, inn i styrehus eller liknande?"

 

 

...Du kan nekte å vise politiet om lysene fungerer på bilen din f.eks... men da tar de skiltene umiddelbart...

 

Du plikter heller ikke å påne kofferten for tollerne, men du vil nok bli anmeldt til politiet for dette...

Dette er vel på siden av saken? Du sier altså at ingen kan nekte deg å bryte lover og regler, men om du gjør det så blir du straffet. Det er vel åpenbart for alle. Men opprinnelsen til tråden dreide seg vel om hva vi kan nekte/kreve INNENFOR gjeldene lover.

 

R.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...