Jump to content

Noe spesielt med Mercury utenbords!?


Yafinn

Recommended Posts

Er Mercury så mye bedre?

Har ikke noe med saken å gjøre. En tifosi vil ikke vurdere noe annet enn Ferrari. Og vil heller ikke ha noe annet enn Mercury på hekken.

Så får de andre ha Toyota og Yamaha og Mazda og Tohatsu.

Du må ha troen mann.

Ulinga i en V6 Merc'........

For ikke å snakke om serenaden fra rekkesekseren.

Link to post
Share on other sites

I de store klassene , dvs 2 liter og større, så har Mercury alltid satset stort. Og fått resultater.

"What wins races on sunday, sells on monday"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mercury har kommet med en ny type påhengere som skal ha egenskapene til både en 2 takter og en 4 takter. Ny typen heter Mercury Verado og fås fra 130Hk. Har en Verado 150 selv og må si den er sabla bra!!! Akselrere som bare... Drivstoffgjerrig og meget stillegående. Super sterk! Driftsikker? vanskelig å si ettersom Verado kom på markedet i fjor. Men den skal være grundig testet før den ble lansert. Sier ikke at andre motorer ikke holder mål! , men Mercury Verado er best!! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Grunnen til at Mercury selger så mange motorer er at de har kjøpt seg inn i båtfabrikantene som dermed er forpliktet til å selge med Mercury motor.

En grei taktikk, men jeg ville ikke kjøpt en.. :cool:

'

 

Det kan godt hende at de er! Gleder meg til 10-15 år frem i tid, så får vi se om de er driftssikre eller ikke! ;)

 

 

Selv foretrekker jeg Tohatsu! Små og lette motorer - yter rimelig bra!

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Grunnen til at Mercury selger så mange motorer er at de har kjøpt seg inn i båtfabrikantene som dermed er forpliktet til å selge med Mercury motor.

En grei taktikk, men jeg ville ikke kjøpt en.. :cool:

:yesnod: har en kamerat som prøvde å få pris på en båt på messen i 2004. Tror det var en Uttern men er ikke sikker...

Han hadde en ett år gammel Yamaha 4 takt fra før som han var fornøyd med, så han spurte om pris på bare båt, men det fikk han ikke for de solgte ikke båter uten motorer. Tydeligvis for mye velstand i disse dager.

 

men Mercury Verado er best!! :yesnod:

Har du testet noen av de andre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

'

 

Det kan godt hende at de er! Gleder meg til 10-15 år frem i tid, så får vi se om de er driftssikre eller ikke! ;)

Selv foretrekker jeg Tohatsu! Små og lette motorer - yter rimelig bra!

 

Selfølgelig!! ellers hadde jeg ikke utalt meg som jeg gjør. :smash:

 

Det kan vel også hende det varierer ifra båt til båt, hvor god motoren egentlig er!?

 

Men jeg trodde seriøst Evinrude E-TEC var de råeste på markedet nå jeg! Har du testet de, måsinj? :)

Redigert av Mortex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra :smiley:

Det er jo ofte man får følelsen av at det man har er aller best.

Akkurat som jeg har i min Yamaha :sailing:

 

Ellers må jeg si meg enig med de som skryter av Mercury sin lyd.

Det finnes vel ikke stort mye grommere å lytte til enn motorene dems.

Faktisk helt ifra "500" og opp.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bra :smiley:

Det er jo ofte man får følelsen av at det man har er aller best.

Akkurat som jeg har i min Yamaha :sailing:

 

Ellers må jeg si meg enig med de som skryter av Mercury sin lyd.

Det finnes vel ikke stort mye grommere å lytte til enn motorene dems.

Faktisk helt ifra "500" og opp.

 

Veeel... Tohatsu har rimelig grom lyd i motorene sine de også! :)

 

Men så digger jo jeg Tohatsu, da! ^^

Link to post
Share on other sites

Da tør jeg nesten påstå at du ikke har hørt en skikkelig Mercury :lol:

Hva Tohatsu angår er min erfaring at de har kopiert eldre Suzuki. :diving:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Veeel... Tohatsu har rimelig grom lyd i motorene sine de også! :)

Du tuller no... sant. Du har rett i at Tohatsu er prisdyktig og eg kan gå med på at dei er driftssikkre, men grom lyd :lol: Viss eg skal beskrive lyden til Tohatsu vil eg seie at den har "kunstig" lyd.

 

Hva Tohatsu angår er min erfaring at de har kopiert eldre Suzuki.

Einig. Men suzuki har det vetle "ekstra" som gjer at lyden er endå bedre. Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Veeel... Tohatsu har rimelig grom lyd i motorene sine de også! :)

 

Men så digger jo jeg Tohatsu, da! ^^

 

Da tør jeg nesten påstå at du ikke har hørt en skikkelig Mercury :lol:

Hva Tohatsu angår er min erfaring at de har kopiert eldre Suzuki. :diving:

 

Joda joda. Jeg har hørt en skikkelig Mercury! Menneh... Smaken er som baken - den er delt! ^^

Link to post
Share on other sites

Egentlig... Slik som markedet og alt er i dag. Så tror jeg ikke det har så mye i si, hvilken motor man kjøper seg. Det går for det meste for det samme. Jeg synes man burde gå etter egne erfaringer, og lommeboka!

 

For meg hadde det vært ett fett hva jeg kjøpte. Fordi alle har noe bra å si om alle. Alt i alt, så er alle motorene kopiert og videreutviklet. Det er ikke store forskjellen på motorene når du setter deg godt inn i det.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt jeg :rolleyes:

De nevnte motorer over er rekke 4, 6 og v6 motorer.

Det er vel neppe 4 hk produsert av Tohatsu?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:cheers:

Det var nok ment som ett lite spark til de som hevder at "MIN motor er vedens beste og alt annet er dritt". Motorfabrikantene sammarbeider mye mer enn vi( i hvert fall jeg) er klar over. Hvis man går litt i dybden ser man at MIN motor kanskje er laget av DIN fabrikk osv. Derfor Tohatsu/Mercury eksemplet. Etter hva jeg har hørt produserer Izusu motor til bl.a. Suzuki, Yamaha produserer firetaktere for Mercury osv. Vet ikke om det stemmer, men det er det sikkert noen andre som gjør.

 

Er du fornøyd med din motor og kan anbefale denne videre, fint. Men vær varsom med å rakke ned på andre merker, det kan være samme motor man snakker om...

 

Men synes bestandig det er artig med litt drittkasting i all vennskapelighet jeg da.... :cool:

Link to post
Share on other sites

Det kan vel også hende det varierer ifra båt til båt, hvor god motoren egentlig er!?

 

Men jeg trodde seriøst Evinrude E-TEC var de råeste på markedet nå jeg! Har du testet de, måsinj? :)

 

:cheers:

Det var nok ment som ett lite spark til de som hevder at "MIN motor er vedens beste og alt annet er dritt". Motorfabrikantene sammarbeider mye mer enn vi( i hvert fall jeg) er klar over. Hvis man går litt i dybden ser man at MIN motor kanskje er laget av DIN fabrikk osv. Derfor Tohatsu/Mercury eksemplet. Etter hva jeg har hørt produserer Izusu motor til bl.a. Suzuki, Yamaha produserer firetaktere for Mercury osv. Vet ikke om det stemmer, men det er det sikkert noen andre som gjør.

 

Er du fornøyd med din motor og kan anbefale denne videre, fint. Men vær varsom med å rakke ned på andre merker, det kan være samme motor man snakker om...

 

Men synes bestandig det er artig med litt drittkasting i all vennskapelighet jeg da.... :cool:

Ja har prøvd Evinrude E-tec. Er en ren 2 takter. Er kanskje litt kvassere på akselerasjon enn Verado, men det merker og føler ikke et menneske. Det må man måle for å finne 10 delene. E-tec er vesentlig billigere og. Verado er ca 20000,- dyrere enn tradisjonelle 4-taktere. Man må altså betale for å få det besste! :yesnod:

 

Mercury fører 2 typer fire-taktere. Den tradisjonelle og den nyutviklede Verado. Verado motoren har som mange vet vært i utvikling gjennom mange år under navnet "project-X", og ble lansert i fjor. Tror neppe noen annen båtfabrikant deler skruer og deler med Verado. Her har amerikanerne gjort seg uavhengige av jappsene.

For å nevne noe er Verado eneste påhengeren med kompressor, noe som gir en svært god akselerasjon. Samt sylindervolumet er bare 1,7 mot 2 liter som konkurentene har. Dette kompanserer nettop kompressoren for, samt bensinforbruket går ned med mindre sylindervolum. Så sant du ikke kjører på full gass hele tiden :yesnod:

Bilde

 

+ Sjekk de linjene da!! :yesnod:

Redigert av måsinj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...