Jump to content

Aluminium og korrosjon


GeirKS

Recommended Posts

Til Poseidon: Ja det stemmer, jeg er arvelig belastet i båtbyggerfaget med aluminium som hovedmateriale, men har riktignok ikke gjort dette til mitt levebrød. Langt unna er jeg vel ikke, med levebrødet mitt i marinen med diverse tjeneste på fartøyer der stål og aluminium er blandet etter alle kunstens regler.

 

Til Lotus: Dine betraktninger er helt riktige, og står ikke på noen måte i motstening til hva jeg har sagt. For å forklare litt: Kan man holde seg til kun ett materiale, vil det ikke oppstå galvanisk korrosjon utover det som korroderer til luft. I munnen er det som kjent et svært lavt ph-nivå og spytt vil være en super elektrolytt. Derfor vil amalgam bli tært selv om gull i seg selv er noe av det mest edle som finnes. Den lille galvaniske korrosjonen som finnes får supre arbeidsforhol. Når det gjelder sinken på akslingen din vil jeg være frekk nok til å påstå at den i liten grad skyldes akslingen selv, men andre mindre edle metaller som er i elektrisk forbindelse med akslingen og sinken. Hva er for eksempel propeller, gir-flenser, girkasse, motorblokk og for ikke å snakke om deler festet til motoren laget av? Antagelig mindre edle materialer av typen messing, stål, støypejern osv. Jeg vil anta at du ikke har en installasjon der du ikke har galvanisk (dvs elektrisk) forbindelse mellom disse komponentene. Da kan du ha det forholdet jeg beskrev tidligere der sinken på akslingen tæres på grunn av stengekranen på varmtvannsuttaket dersom denne er av f. eks messing. På min egen båt (som er bygget på "eget" båtbyggeri) er skroget i glassfiber overbygget i aluminium, og alle detaljer der det er mulig av syrefast. Flyndren der roret er festet nede er i aluminium. Roret er i aluminium, og alle fester, ror akslinger o.l er i syrefast. Akslingen og propellen er i messing-legering. Alle sammenføyninger mellom ulike deler av båten er isolerte fra hverandre. Alle sammenføyninger er foret med nylon foringer der det er nødvendig med samvirke mellom ulike materialer (f. eks mellom roraksling og flyndre) Galvanisk korrosjon rundt syrefaste bolter som står i aluminiumen er et ikke eksisterende problem. I tillegg er tæringen på offeranodene svært beskjeden, med unntak av på selve ror-platen. Syrefaste detaljer har så og si ingen tæring på sink anoder. Moralen er å ikke ha elektrisk forbindelse mellom ulike materialer i større utstrekning enn nødvendig.

 

Aluminiumsprofiler som er ekstruderte vil alltid være legerte, men det er store kvalitetsforskjeller på markedet. Hvor de ulike legeringene finnes på spenningsrekken vil fremgå av tabellene. Vær også obs på at sink ikke er å forstå som ren sink i alle tilfeller. Dermed vil aluminium og sink ofte bytte plass eller i alle fall nærme seg stygt. Jeg derfror fullstendig innforstått med problemet med syrefaste skruer i aluminium og tæring. Poenget mitt er likevel følgende: Der er ingen andre løsninger allment tilgjengelig enn syrefast. Bruk derfor innsatsen på å kvalitetssikre aluminiumen. Bruk så bra kvalitet som mulig, helst aluminium som er beregnet for marint bruk. Jeg har sett skrekkelige eksempler på amatører som har bygget robåter og joller av aluminium i "vanlig" kvalitet. Selv uten noen andre byggematerialer enn aluminium (alle nagler, sveiser, og skruer) hadde en slik båt kun få år før den var tæret alvorlig. Aluminium vil derfor ha en egentæring i luft og ikke minst saltvann uansett.  Det er dessuten vanlig å prime alle aluminiumsdetaljer før de sammenstilles mot andre materialer, enten disse materialene er syrefast eller andre. Skruer og skruehull kan også med fordel primes. Saltvann er en super elektrolytt og vil fremskynde enhvær tæring. Treverk vil også forårsake tæring dersom montert til aluminium i fuktige omgivelser på grunn av syreinnholdet i treverket. Eik er i så måte verstingen. Ingen aluminiumsbåter har motorfundamenter av eik!

 

Håper du har fått noen oppklarende svar Lotus. Bare hyggelig om du eller andre har spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. Jeg er ikke metallurg, men har en arvelig ballast når det gjelder aluminium som byggemateriale, og dessuten årevis med erfaring med dette i praksis, både på egen båt, marinen sine fartøyer, og båter som jeg tidvis har gjesteseilet både under bygging og testkjøring.

 

Ha en fortreffelig dag, og husk å holde kjølen fri for saltvann i vinter. Saltvann er en fortreffelig elektrolytt og forårsaker mer tæring enn en skulle tro.

 

mvh

Ooma

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei Ooma.

Takk for oppklarende svar. Galvanisk tæring ser ut til å være et område der svært mange kombinasjoner og muligheter gir mange svært forskjellige resultater og der det er fort gjort å tråkke feil, selv for dem som tror de er kjent. Jeg får holde meg mest mulig til samme materiale og ikke med viten og vilje lage galvaniske koblinger mellom forskjellige materialer hvis jeg kan unngå det.

 

Min syrefaste flyndre lever sitt eget liv uten sinkanode og uten forbindelse til noe annet enn glassfiber og saltvannet. Den ser ut til å ha det utmerket likevel.

 

Lotus

 

Som heldigvis ikke har et skrog i aluminium.  :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tok frem dette gamle emnet fordi jeg nå har tatt opp en aluminiumsbåt som har korrosjonsskader på kjølprofilen. Denne profilen er mest sannsynlig av et annet materiale, og jeg har lite (eller nå ingen) zink som har beskyttet båten. Skadene er forsvinnende små, og utgjør ingen annen negativ konsekvens enn at jeg må slipe bort det hvite pulveret før ny priming og bunnsmøring.

 

1) To ulike metaller, forskjellig plassert i spenningsrekka, må være i elektrisk ledende kontakt med hverandre.

 

2) Det må være en elektrolytt tilstede (i vårt tilfelle vann).

 

3) Det må være oksigen tilstede .

Men hvor ble det av Zinken? Zinken blir tredje materiale i denne diskusjonen, og dersom alle er elektrisk ledende tilkoblet hverandre: Da tar zinken jobben med å ofre seg som anode, og ikke aluminiumen. Det er mulig noen allerede hadde nevnt dette, men jeg bare skummet gjennom.

Link to post
Share on other sites

Har selv en aluminiumsbåt som jeg nå holder på å pusse opp.

Der er det hips om haps med syrefast rustfritt ser det ut som...

Hverken båten eller motoren har hatt zinkanoder, har ikke klart å finne noen i allefall.

Ettermonterte selv zinkanode på motoren for sikkerhets skyld etter å ha lest alt det skumle som kunne skje her inne...

 

som sagt skruer av ymse slag er blitt brukt i båten min..helt vanlige treskruer som er blitt brukt er mere eller mindre gjennomrustet men aluen like fin.

Der hvor det er blitt brukt syrefast er det et tynt lag med grått pulver, det samme med rustfritt.

da jeg tok av lanternene og sjekket dem så var alle kontaktene nesten bort irret..

 

Alt det elektriske i båten er jordet direkte i skroget.

 

Er dette da helt riv ruskende galt om jeg har forstått rett????

 

Nå når jeg skal trekke om alle strømkablene bør jeg da lage til en felles jord som er koblet direkte til minuspolen på batteriet og ikke fra batteri/skrog som i dag??

 

Båten blir lakkert med primer for alubåter før toppcoat.

Må båten ha zinkanode og i tilfelle ja hvorfor er ikke dette blitt brukt av forrige eier???

Forrige eier har hatt båten i mange år pluss 2 andre større båter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Henter opp denne tråden, da jeg tenker på å anskaffe en alubåt "muligens" som vår neste båt.

 

Ovni har jo laget båter i alu i flere ti-år.

Er det slik at dette ikke er båter som holder i mange år. og at man må forvente å få problemer med skrog etter x antall år ?

Har vi flere med alubåt her inne som kan si noen ord.

Hva er erfaringene med disse båtene. ang korrosjon.

Bør jeg ikke tenke alu i det hele tatt ?

----------------

Ser f.eks. på hjemmesiden til den engelske ovni klubben at man bør passe på og ikke ligge forlenge ved siden av en stålbåt, og hvis den i tillegg kjører aggregatet sitt så er ikke dette bra. ?

---------------

Hva hvis jeg legger den ved en kai som har jernpåler i sjøen. blir da dette farlig også ?

Håper at Ooma ennå er på tråden, han kunne mye om alu, og korrosjon.

 

 

Careka.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei,

min påstand er at aluminium er et meget bestandig materiale. Imidlertid har jeg sett eksempler på at fartøyer bygget på samme tid (samme type fartøyer med tilsvarende utrustning) etter 30år er i veldig forskjellig stand. Noen er like fine mens andre er omtrent tært i stykker. Uten å ha belegg for påstanden er mitt intrykk at største feilen skyldes elektriske installasjoner. Jeg har sett båter som har fått mye ettermontert utstyr og dette ikke er konsekvent lagt opp med tanke på jording både av signalkabler og strømkabler.

 

Ved kjøp av alu-båt ville jeg derfor sjekket hvordan det står til på elektrosiden. ser det ut som om tidligere eigere har visst hva de har holdt på med så applauderer jeg aluminium som materiale. Pass bare på å være konsekvent med malingsarbeider. Bruk maling som egner seg til aluminium, og sørg alltid for at alle aluminiumsflater er grunnet med egnet maling før montering uavhengig av hvilke materialer som monteres på aluminiumen.

Oso

Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av alu-båt ville jeg derfor sjekket hvordan det står til på elektrosiden. ser det ut som om tidligere eigere har visst hva de har holdt på med så applauderer jeg aluminium som materiale.

 

Flott at du var tilgjengelig og deler kunnskapen med oss. :smiley:

 

Hva ville du sett etter mht. til det elektriske?

 

Kanske litt på siden av tråden, men svært ofte er aluminiumsbåtene nyttfartøy og har 24 volts anlegg. Og ofte blir tilleggsutstyr i 12 volt montert. Hva må man passe på da?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Tja,

 

min bestefar som var i bransjen gikk i sin helhet over til to-polet elektrisk anlegg ved overgang til aluminium fra trebåtbygging. Dette var en viktig faktor for å få ned korrosjonsproblemene. Imidlertid har dette med to-polet anlegg mange sider. Det er den senere tiden skrevet mange gode innlegg om dette fra kompetent hold.

Jeg ville sjekket om det elektriske anlegget er ryddig og ordentlig. I tillegg ville jeg sett nøye på hvorledes jordingen er kablet. F. eks om denne er ryddig kablet og samlet på felles punkt (batteriminus, motorblokk etc) eller om denne er mer eller mindre tilfeldig lagt til gods der det ulike utstyret er montert. I tillegg ville jeg sett hvordan utstyr generelt er montert og innfestet, både elektrisk og mekanisk. Se om det er elektrisk ledende forbindelser i alle sammenføyninger eller om moneringsflatene er isolerte f.eks med nylonskiver eller maling. Det beste ville være om det er minst mulig anlednig for krypstrømmer.

Til sist ville jeg sjekket to ting: Er det benyttet messingdeler i båten. Dette vitner om lite profesjonell montering da messing og aluminium oftest er dårlig kombinasjon. Det andre er at jeg ville sjekket om det er blæring i malingen noen steder. Om det er blærer, ta hull og fjern malingen og sjekk bakom. Er det ren aluminium (som når maling blærer/flasser på treverk) skyldes dette antagelig kun dårlig malingsarbeid eller forberedelser. Er det derimot hvitt aluminiumsoksidpulver bak malingen tyder dette på korrosjon enten forårsaket av elektriske problemer eller galvaniske problemer.

Oso

Link to post
Share on other sites

12:51N 58:37W bare 70 sømil fra Barbados slutter rejsen. Slæbetrosser kappet og Naja Nivi overladt til sin skæbne på vej mod bunden på 4 km dybde. Vi andre er alle i god behold på BBC Scandinavia. Tak til alle der har fulgt os, og til den engel der holdt hånden over os i det sidste hektiske

 

Dansk Alubåt med tilholdsted Tromsø

 

Det virker som at de hadde god tid, hvorfor fikk de da ikke tettet lekkasjen, ?

var dette Korrosjon, slik at aluplatene var tynnslitt og en "treplugg" ikke var til hjelp ?

Håper vi får høre mer fra familien på hjemmesiden, .

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg mye god erfaring og forklaring på dette med ALU og Korrosjon.

hva funker og ikke.

 

:santcheers:

 

Det er mye godt lesestoff inne på denne hjemmesiden.

 

http://www.morganscloud.com/techniques_tip...qaalumboats.htm

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Interessant tema, dette. Ville bare nevne at det blir mer og mer vanlig at man også i småbåter går over til to-polt anlegg, og isolert jord. Altså ikke skrog som leder eller som jordleder. Det har nettopp med korrosjon å gjøre. Det som Ooma skriver kan nesten brukes som lærebok, så følg rådene. Ellers finnes det en del retningslinjer for elanlegg også i alubåter i boka "Strøm ombord" som fås fra elforlaget eller kan bestilles i bokhandelen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nytt om alubåten Naja Nivi. skrevet av MaggyV som er på tur i Caribien. 29.01.2008.

 

Ellers har vi funnet Naja Nivi på land her nede. Dette var båten til våre danske venner fra Tromsø, som måtte forlate båten kun en dag fra Barbados fordi kjølen holdt på å falle av. De ble plukket opp at et skip, og prøvde å ta den på slep, men dette måtte de gi opp. Dermed trodde de at det bare var et tidspørsmål før båten sank. Men så har noen tydligvis funnet båten drivende, og slept den inn til St Lucia. Et trist syn, stor sprekk langs kjølen viser at det var god grunn til å frykte at kjølen ville falle av, men de største skadene er påført av skipet som plukket opp våre danske venner. Men, det ser ikke ut som om noe er stjålet ombord, kartplotter og dekksutrustning er der alt sammen. Sammen med oppvask og Donald pocket bøker. Nå er det opp til forsikringen om vi prøver å redde noe.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er også i en annen tråd her om monteringsplate til påhenger. Jeg har fått laget ei plate i syrefast stål, som jeg har montert mellom båt og påhenger. Vil dette gå bra, eller blir dette katastrofe? Ser det er flere i denne tråden som har peiling, så ser frem til svar!

 

48567_s.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var vel jeg som ba deg om å vurdere dette på nytt... :smiley: Med bakgrunn i det som står tidligere i tråden, har du hengt på en massiv aluminiumsmasse på en syrefast plate. Mengden aluminium sett hen på hele motoren er mye større enn platen.

 

Men; i tillegg har du en PT-motor montert midt i braketten, og en annen risiko for en strømlekkasje i en påhenger er stor. De fleste motorer med slik plate som jeg har tatt en kikk på i opplag og andre steder, har eller begynner å få - korrosjonsskader på motorbrakettene. Man skader alltid litt lakk på braketten f.eks i boltehull under montering, aluminiumen eksponeres - og så er man i gang.

 

De fleste fabrikanter benytter Polyetylen eller aluminium til slike plater. Det står også i Yamaha sine manualer at man kun skal bruke de medfølgende boltene til montasje av motoren; derav at disse som er syrefaste også har en spesiell coating som skal hindre korrosjon på motorern.

 

Jeg er i tillegg så paranoid at jeg har isolert disse med nylonskiver på begge sider i tilegg - og satt på hovedstrømsbryter både på + og - kabel på batteriet som skrus av når båten forlates.

 

En passende Polyetylenskive vil gjøre susen, og du kan glemme problemet. :smash:

 

Har forøvrig en Linder alu-båt på 9. året som er sammenskrudd med syrefast i tofter og har syrefaste beslag over endel av båten. Der har denne materialbruken ikke vært noe problem . men mengden aluminium er jo overveldende i forhold til syrefast....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Aaah.. Power Trim.. :blush::blush::blush:

 

Vel, hvis jeg merker korrosjon i særlig grad, så kommer jeg til å legge mellom en eller annen form for isolasjon, plast av en eller annen type. Så lenge jeg kjører 99% i ferskvann, håper jeg dette går bra. Var jo en del jobb å få på plass dette, så ønsker ikke å rive det av nå. Fint hvis noen med peiling sier sin mening, hvis de mener dette er helt forkastelig..

Redigert av anordahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp. Ellers har du utført et arbeid som burde stå som eksempel for forhandlernes montører... :flag: - Meget pent arbeide... - Når sikaén henger i laser nedover braketten fra forhandler, er det ikke lett å få tillit til servicekvaliteten.... Nei, selvgjort/velgjort osv.... :lol:

 

Edit; I ferskvann får du nok neppe noe problemer med dette. :smiley: Men som du sier, det kan isoleres bort med 3 mm gummi ved en senere anledning :flag:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium.

Har en Buster som har levd hardt liv med bulker og hakk både her og der. Ser at zinken på motoren tæres utrolig sent. Vil beskyttelsesgraden for skroget gå opp om jeg skifter til magnesium? (vist jeg får tak i da)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor? Tror ikke du er nevneverdig plaget med korrosjon i dag på Busteren..... :confused:

 

Zinken på motoren er bregnet til kun å ta seg av denne. Erstatt alltid denne med original - da er du ihvertfall sikker på at den er tilpasset behovet. SST- propell øker hastigheten på anodetæringen...... :diving:

 

Båten din må ha sin egen beskyttelse i form av anoder hvis den er utsatt......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...