Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Markedet er omtrent på det laveste nå. Om noen uker begynner folk å tenke på sommeren som kommer og båtabstinensene melder seg, noen selger, noen kjøper. På finn nå er det ca 3900 bruktbåter til salgs, om 4 mnd er det dobbelt så mange og om 6-7 mnd er det tre ganger så mange. De er bare de aller mest skrudde av oss båttullinger som tenker båt hele året, de fleste er mer eller mindre ferdig med båt når høstpussen er tatt, og tenker ikke mer på det før sommeren nærmer seg. Om kameraten er tålmodig skal han nok se at det dukker opp mange båter etter som tiden går utover våren

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:lol: Det skulle man kanskje tro, men jeg har nok ingen ansettelse av noe slag hos Finn. (...)

 

Ikke enda, nei......

 

Men jeg tipper "Finn" blir imponert når han ser grafene dine! :yesnod:

 

Så før du vet ordet av det lager du grafiske fremmstillinger av kvadratmeterpris på to roms leiligheter beliggende mindre enn 500 meter fra en REMA 1000 butikk fordelt på kommuner, innbyggertall, temperatursoner og politisk overbevisning hos potensielle kjøpere....

Link to post
Share on other sites

Kjekk graf Goggen, håper du holder den oppdatert. Kunne være kjekt å se hva som skjer med kurven over påske.

Antar denne skyter i været. Det var mange som ikke fikk solgt i høst som venter på de første vårtegnene før de legger båten ut for salg.

 

Skal vi tippe 12-15.000,- båter til salgs i mai!?!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

grafene til goggen på brukte båter blir litt feil

Neida, grafen er riktig - det er grunnnlaget på finn som er litt feil. :wink: Du har rett i at endel forhandlere legger inn nye båter under brukt sidene. Det er ikke mulig for meg å plukke ut disse, og de gjelder alle båtkategorier. Som all statistikk så har også statistikken fra finn sine mangler, men pga størrelse og utvalg hos finn er det antakelig disse som gir en best pekepinn på endringer i båtmarkedet.

Som SF er inne på blir det spennende å se hva som skjer utover våren....

Link to post
Share on other sites

Skal vi tippe 12-15.000,- båter til salgs i mai!?!

Har fulgt med finn.no i flere år, og antallet båter til salgs har de siste årene steget jevnt og trutt utover våren til maks ca 9900 båter på det meste, og ut på senhøsten synker det gradvis til nåværende nivå, ca 3900 ved juletider. Ditt tips er kanskje litt vel optimistisk? :wink:

 

(Men håper i grunn at du har rett, for jeg er selv i markedet for ny bruktbåt, og håper på et priskrakk snart ... :crazy: )

Link to post
Share on other sites

Og for spesielt interesserte har jeg også denne grafen over mindre grupper av brukte båter:

Fremstår vel som en skikkelig nerd nå tenker jeg... :crazy::lol:

 

 

Neida ikke som en nerd, men heller en kollega av Thor. Han har statestikken på vær og du på båter. :yesnod:

 

Men int dette, boligmarkedet har litt av samme kurven. Prisene på de får vinteren er høyere, enn når utvalger er stort. Hvordan er dette på båtmarkedet? Dette er case som du må følge opp :wink: .

 

Har en kamerat som ser på Princess. De akutelle båtene har faktisk gått fort. Dette er fra høst og utover.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Henter frem grafene mine jeg...

 

Interessant!. Har også fulgt systematisk med i flere år, men uten å ha lagd grafer. Min oversikt går på enkelt båttyper jeg er interessert i. I mine tall var det en markert opphopning av bruktbåter, større en noen år, i perioden juli til oktober i fjor. Fremdeles er tallene høyere en tidligere år.

 

Min spådom er at denne tendensen også vil slå ut i vår.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med finn.no i flere år, og antallet båter til salgs har de siste årene steget jevnt og trutt utover våren til maks ca 9900 båter på det meste, og ut på senhøsten synker det gradvis til nåværende nivå, ca 3900 ved juletider. Ditt tips er kanskje litt vel optimistisk? :wink:

 

(Men håper i grunn at du har rett, for jeg er selv i markedet for ny bruktbåt, og håper på et priskrakk snart ... :crazy: )

 

 

Ja vi får se, for min del er det like greit at du har rett. Jeg kjøpte båt nå når markedet var som tregest i høst og fikk min 25% under prisforlangende. Gjør ikke meg noe om min båt går for 120-150.000 mer nå til våren enn jeg ga for den :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

For ca. halvannet år siden og utover hadde vi noen heftige diskusjoner om båtmarkedet. Den gang var det få som så skyer på himmelen. I dag kan vi lese dette Frykter knekk i båtmarkedet.

 

Har vi fortsatt sølvskjeen på plass og at dette kun er skremselpropaganda?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tja si det..

 

Jeg synes det virker som at alt er tungt å selge i disse dager jeg

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette med båtplasser betyr nok mye. 10-12 år ventetid i haugesund for en 35foter er ganske lenge.....

 

Heldigvis er dette ting som er under forbedring mange steder, da det lages flere nye båtplasser.

 

Hold motet oppe og bruk heller energien på å få kommunene til å være villige til at det blir bygd flere båtplasser.

 

Mister antagligvis min plass til neste år, men det ordner seg nok.............. :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...