Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

De som har vært ute en vinternatt før vet at ingen trær vokser inn i himmelen. Båtbransjen i Norge har hatt et par gode år, og det ser ut til at 2006 blir nok et godt år - se link fra båtrelaterte nyheter

 

Et par skår i gleden kan være:

1. Lederen i Båtmagasinet skriver at produsentene er fornøyde men forhandlere har store lager av båter.

2. Brunswick Inc som eier Marine Power som igjen eier Mercruiser/Mercury/Mariner/Askeladden/Bella Boats/Sealine/Skibsplast/Bayliner/mm sendte forrige uke ut en børsmelding der de varsler lavere salg enn forventet innen deres divisjon Marine - dvs at de ser at antall solgte båter og motorer er lavere enn forventet og de forventer ikke noen snarlig oppgang.

3. Bruktbåtmarkedet virker tregt for tiden - det er mange brukte båter på Finn, og folk jeg har snakket med som selger bruktbåter sier at markedet ikke har vært som de forventet og en del har måttet gå tildels mye ned i pris for å få solgt bruktbåtene sine - selv om de må anses å være svært kurante båter.

4. Rentene er internasjonalt på vei oppover, det samme ser vi i Norge. De fleste som har erfaring fra kapitalvaremarkedet vet at disse markedene er rentefølsomme

 

Så det interessante spørsmålet er kanskje - hva skjer fremover med båtmarkedet? Noen som våger seg på en spådom? Jeg tror at markedet kommer til å kjøles gradvis ned etterhvert som rentene stiger og antall ledige båtplasser synker mot 0

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører de lett forvirrede ihvertfall. I mange år så har jeg brukt finn.no for å anslå forsikringsverdi på båten. I fjor var det ille men i år er prisgapet værre,fra 220 000 til 435 000 :eek: Iht takstmannen så er min antatte prisfasettelse realistisk ihvertfall. Høyst sannsynlig det eneste beviset på sunn fornuft fra min side i år sier Ørnhild :nonod:

Link to post
Share on other sites

For å si det sånn... jeg er glad jeg ikke har lånefinansiert båt og har et laaaangt perspektiv på å eie den båten jeg nå har.

En kan ikke gardere seg for alt, men jeg har nå kjøpt båt i den prisklassen at vi ikke merker det på den daglige økonomien og at jeg faktisk kan sitte med båten selv om jeg skulle komme i den situasjon at jeg blir en del av statistikken av fraskilte menn.

 

Har en magefølelse om at båtmarkedet sakte og sikkert kommer til å gå til bunns sammen med mange båteiere....

 

Så forresten en to år gammel båt lik min tilsalgs for samme sum som båten kostet ny. Bare en ting å si. Får vedkommende solgt til den prisen er det sprøtt... Båten er ikke lenger mulig å få tak i ny i Norge pr. i dag.

Link to post
Share on other sites

Det største faresignalet synes jeg er at "alle" nå synes å være enige om at båt er å se på som en investering.

Bransjen forteller at man vil få mer for båten når man selger den enn ny-prisen.

Sikkert sant nok.

Men det vil komme perioder der dette er svært langt fra sannheten også, og de som må selge da vil definitivt ikke oppleve båten som noe investeringsobjekt....

Link to post
Share on other sites

Men det vil komme perioder der dette er svært langt fra sannheten også, og de som må selge da vil definitivt ikke oppleve båten som noe investeringsobjekt....

Eneste sikre investeringen man kan gjøre er å sette penger i banken under norsk lovgivning. Alle andre investeringer gir avkastning, enten positiv eller negativ. Jeg har tilgode å gjøre noen som helst virkelig gode investeringer jeg - kanskje bortsett fra de jeg ennå ikke har realistert :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en av dem som "sitter på gjerdet" og venter på at markedet skal normaliseres før neste båt kjøpes. Har jo en følelse av at prisene på mange båter er noe optimistiske :confused:

Det beste båtkjøpet skjer nok når man har tid til å vente på den "riktige" handelen.

 

Bare litt pessimisme i markedet, som f.eks denne tråden :wink: , er med på å normalisere prisene.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Det har pågått en stund nå se denne 2 år gml. tråden.

Og hvis denne artikkelen gir ett korrekt bilde av markedet kan man også gjøre seg visse tanker....

 

Klipp:

-Vi kjøper stadig dyrere båter, men blir likevel mindre fornøyd med den vi har. De fleste av oss skulle ønske at båten var litt større, litt raskere og litt mer eksklusiv.

-Man starter gjerne med en båt på 35 fot, også øker man gradvis størrelsen over flere år og ender som regel opp med en båt på opp mot 75

-Dersom man kjøper en ny båt og beholder den i et par år vil man som regel få tilbake det man betalte for den når den selges.

-Når jeg tar tilbake båter i innbytte pleier jeg som regel å gi tilbake det samme som båten kostet ny, og det hender også at jeg må betale 5 til 10 prosent mer

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er også en av de som har fulgt bruktbåtmarkedet nøye gjennom mange år. Har faktisk lagt mine egene prisstatistikker på båter som jeg synes er interessante, for å følge utviklingen. Dette gir selvsagt ikke et komplett bilde da forlagt pris som kjent ikke er det samme som salgspris, men likevel. Tendensen er helt klart en utflating i år. Slik jeg ser det kan du i år får få kjøpt samme type båt til samme pris som i fjor.

 

De tre, fire foregående årene har det vært en prisstigning på 5 -7 % fra år til år på de båtene jeg har fulgt med på. Egentlig så handler det vel også ganske mye om hvor mye nybåtprisene stiger. Bruktbåtmarkedet følger dette.

 

Jeg er imidlertid av de som tror på en utflatning - ikke et markert fall. Jeg tror også at vi vil se større prisforskjeller mellom ulike merker. Særlig tror jeg at det vil bli et skille mellom kurante europeiske (særlig nordiske) båter og andre (særlig amerikanske). Økningen i importen vil gi utslag på prisen på merker som er vanlige å importere - ikke i hele båtmarkedet, tror nå jeg.

Link to post
Share on other sites

hmmm utfra denne tråden bør jeg selge båten for maxpris så fort som mulig, og deretter vente på det store krakket? Tror nok vi opplever en slags Jappetid II nå for tiden, vi ser det bare ikke når vi står midt oppe i den. Men hvordan slutten på denne perioden vil arte seg, er ikke godt å si. Det er vanskelig å spå, og særlig om fremtiden, er det en som har sagt..

 

Vanskelig å si hva en skal gjøre, men jeg heller nok til tanken om å selge båten nå, ikke fordi jeg ikke har råd til å sitte med den, eller at jeg tror på noe stort krakk. Jeg for ikke brukt den så mye og selger derfor.

 

Om jeg hadde hatt en båt med masse gjeld eller hatt en veldig dyr båt, hadde jeg nok fulgt ekstra godt med, ingen trær vokser lukt inn i himmelen og før eller siden når vi en topp. Skulle bare ønske jeg viste hva som skulte seg på andre siden av den toppen.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Faren for krakk skal jeg ike vurdere, men jeg har fundert lenge over hvordan folk med "normale" inntekter kan ha et krypinn i tigerstaden til flere millioner, da også med nesten like mange millioner i gjeld.... Svaret fikk jeg av noen som "eier" en slik bolig.... de betaler kun renter på gjelden og ikke noe avdrag.... dermed er de jo særdeles følsom for priskonjukturer.... og mange spekulerer i at prisen går opp.... og de kan selge for en høyere pris...

 

Om dette gjelder båter kjenner jeg ikke til... men uansett så virker bruktmarkedet litt rolig og det er tungt å selge bruktbåt.....

 

Jeg tror vel ikke vi vil få en slik nedgang som kom på slutten av 80 tallet, men alt kan selvsagt skje.. det er store uroligheter i verdensmarkedet og ingen kjenner utviklingen her... men alt dette vil også merkes i norsk økonomi..... men med en vedavrende høy oljepris sitter vel vi rimelig godt i det.... og pengene strømmer inn til kongeriket og kronekursen er stabil og rimelig sterk..

 

Jeg sitter joo litt på gjerdet selv om vurderer helt ny båt, tenker jo litt på utviklingen fremover i markedet.... men vi endre nok på kjøp.. ev ny eller nesten ny....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan nok bli en del "rimelige" båter å få kjøpt etterhvert hvis det er slik at mange forhandlere ligger inne med store lagre av båter. Kan nok også være gode prutningsobjekter å finne på bl.a. FINN.NO når utbudet er så stort som det er nå.

 

Det meste går i bølgedaler ser det ut for,- det gjelder nok også båtmarkedet. Spørsmålet er hvor stor den bølgen vi rir på nå blir før den bryter og hvor stor bølgedalen blir før en ny bølge kommer.

 

Broderen og jeg kjøpte en 3 uker demokjørt Bayliner 185 Bowrider m/135 HK bensin (saltvannskjølt) for et par dager siden. Ikke vanskelig å få prutet på prisen :smiley:

 

For oss er dette en glimrende "lekebåt" for dagsturer i skjærgården i indre Oslofjord :seeya:

Link to post
Share on other sites

Eg har både kjøpt og seld båt i år. Bruktprisane er høge - ein situasjon der folk kan selje bruktbåtar for same pris som dei gav for den ny, er ikkje normal. Men når du ser kor myke du får på kjøpet om du kjøper ein båt til ein million, er det eigentleg ikkje dyrt - bare så forskrekkeleg mykje pengar.

 

Folk som har ukurante (umoderne) båtar å selje, bør setje ned prisen, gjerne til godt under reell verdi, og la ungdom og andre med lite pengar få tilgang til båtlivet.

 

Dei mest attraktive og etterspurde modellane vil halde seg i pris, trur eg.

Link to post
Share on other sites

Folk som har ukurante (umoderne) båtar å selje, bør setje ned prisen, gjerne til godt under reell verdi, og la ungdom og andre med lite pengar få tilgang til båtlivet.

Er dette en form for Robin Hood tanke eller? Regner med at du er villig til å gjøre det samme med dine egne penger/verdier
Link to post
Share on other sites

I følge tollvesenets register var gjennomsnittlig fritidsbåtstørrelse 21 fot for et par 3 år siden. Tror det var under 5% som var over 30 fot.

 

Og til de som tror på en nær forestående tilbakegang, tro om igjen. Det er stor forskjell på et halvert vekst og at det oppstår et overskudd på båter og færre kjøpere.

 

Båt er luksus. Luksusen lånefinansieres ofte. Norges Bank har nå registrert en utflating av låneveksten generelt. I klartekst betyr det et vi fortsatt øker vår lånegjeld, men ikke i like raskt tempo som før.

 

For min del har jeg ikke får sett så mange store og nye båter på fjorden som i år. Båtbransjen har hatt en formidabel vekst, men fortjenestemarginen i bransjen er i snitt kun stor nok til å dekke løpende kostnader og avskrivninger. Intet fett overskudd er å spore for mange av de mellomstore norske produsentene.

 

Etter en titt i krystallkula mi vil jeg spå at prisene på nybåter kommer til å stige mer enn pris- og lønnsveksten generelt. Og som dere alle vet henger bruktbåtprisene nøye sammen med nybåtprisene. Og med litt høyere rente og litt mere måtehold hos Ola Dunk, betyr det at flere velger drømmebåten sin som en bruktversjon av den nye de egentlig kunne tenke seg og så sparer de 25%. Det er de 25 prosentene som gjør at de kan ha båten uten å gå personlig konkurs hvis vaskemaskinen og kjøleskapet skulle finne på å ta kvelden samtidig. Bruktbåten selges likevel for mer enn det selgeren ga da han kjøpte den ny.

 

Så gunstige priser på kurante bruktbåter? Bare glem det. Gunstige priser på nye båter? Bare glem det også. Redusert nybåtsalg? Ja det kan man ta som sikkert, men det spiller liten rolle for deg og for meg. Det er produsentens problem, men også de vet at intet vokser inn i himmelen. Et redusert salg er jo fortsatt et godt salg, bare ikke fullt så formidabelt som før.

 

Det er ingen ting i norsk oljefyrt økonomi som tyder på dårlig vær i horisonten. Snarere tvert om. Oljeprisen har aldri vært høyere. Oljerelatert vareeksport utover selve oljen overgår verdien av den samlede fiskeeksporten. Arbeidsledigheten er lav. Det eneste som faktisk kan være et problem er hvis Norge skal være best i klassen og fungere som verdens sosialkontor. Fortsetter det i samme tempo, har man jo regnet ut at 1500 milliarder i oljefond, ca 300.000 kroner på hver av oss, vil være borte før dagens feite førtiåringer rekker å bli pensjonister.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

RobinHood-tanke? Nei, eg trur ikkje det. Men dei som har ei snekke frå 1970-80-talet til sals, bør ikkje fokusere på kva dei har lagt av verdier i båten og kva dei synest han er verd. Dei bør heller selje han billig til nokon som kan ha glede av han.

 

Det var meint som eit råd, så får dei ei glede i livet, istaden for å ergre seg over at båten ikkje blir seld. For på FINN ligg det mange 80-talsbåtar som etter mitt syn er prisa alt for høgt, og mange av dei har lege der lengje.

Link to post
Share on other sites

RobinHood-tanke? Nei, eg trur ikkje det. Men dei som har ei snekke frå 1970-80-talet til sals, bør ikkje fokusere på kva dei har lagt av verdier i båten og kva dei synest han er verd. Dei bør heller selje han billig til nokon som kan ha glede av han.

Merkelig holdning du har her. Så du mener at man skal selge for mindre enn det man selv anser som akseptabelt for å gjøre båtlivet tilgjengelig for flere? Hva om kjøperne ikke vil ha ei gammal snekke fra 70 tallet? Hva om han som har installert ny motor i snekka har lyst til å få betalt for dette? Smaker regulatoriske holdninger synes jeg, og det tror jeg ikke engang Kina praktiserer i dag.

 

Rett pris i et fritt marked er der kjøpers prisforventninger og selgers prisforventninger møtes. Om man er så irritert at man ikke vil selge for den prisen markedet vil gi kan man vel fortsatt ha båten, uten å irritere seg over det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...