Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Tillater meg å sitere meg selv fra et tidligere innlegg:

 

 

Ved et eventuelt kollaps i bruktmarkedet, så vil jo prisene på de større og nyere brukte båtene også bli med nedover, så mellomlegget for å få en større båt trenger jo ikke å bli større.

Og går bruktmarkedet ned, så blir det jo mindre attraktivt å kjøpe nytt, så dermed kommer det et prispress også på nye båter. Eller.....?

Kan det sies bedre? :flag:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det er alltid artig å se på historien og for de av dere som tror at det kun var i fra 87 til 92 at boligprisene sank så kan kanskje dette bilde være greit å ta med:

Posted Image

Presentasjonen er tatt fra et foredrag Sjefsøkonom Øystein Dørum i DnBNOR holdt i mai 2005. Etter dette har boligprisene fortsatt videre oppover. Det kan ikke være tvil om at den prisoppgangen vi nå er vitne til er historisk god og kun kan sammenlignes med hva vi så forut for det STORE eiendomskrakket Christiania i 1898. (Egentlig en svært interesant affære som mange ville lære noe av å sette seg inn i.....)

 

Nå kan det innvennes at eiendomsmarkedet har utviklet seg mye og at det i store deler av perioden fra grafen ovenfor var sterkt regulert men dog... Bolig har uansett ikke alltid vært en god invistering. Risikoen ved å sette penger i bolig er i allefall større en ved å sette dem i banken. Ergo vil man ha forventninger om en større avkastning på penger i eiendom, en penger i bank. Det er da påregnelig at bolig i oppgangstider har en vesentlig bedre utvikling en feks. banksparing.

Norsk privatøkonomi påvirkes absolutt av boligprisene særlig fordi det, som mange har påpekt, åpner mulighetene for å låne til andre varer med sikkerhet i boligen, men hva så??

For å sette det litt på spissen så er det ikke hvor mye gjeld hver famile har som er avgjørende, men deres evne til å betjene gjelden. Selv om verdien på boligen blir lavere så er heller ikke det noe problem så lenge du klarer å betjene gjelden.

 

Tidlig på nittitallet jobbet jeg mye med tvangsauksjoner og tvangssalg av eiendom. De store taperne i boligkrakket den gang var nettopp de familiene som måtte realisere boligen. De værste tilfellene jeg var borte i var borettslagsleiligheter som ble kjøpt i 87 for 500k, solgt på tvangssalg i 92 for 10k og med 200k i husleierestanse. Det var disse som var taperne og satt igjen med miliongjeld uten eiendom.

Som Mouche helt riktig påpeker har de som kjøpte i 87 fått være med på en historisk god oppgangstid - poenget for dem var bare å ikke selge i 92 uten å reinvistere i bolig.

 

Jeg har selv noen milioner i gjeld - plager meg overhodet ikke. Jeg har sikker jobb og sikker inntekt - faktisk om mulig ennå sikrere i et dårligere marked..... Dersom krakket kommer og renta stiger 5% så fortsetter jeg å betale rente og avdrag. Selger jeg boligen i et dårlig marked, så kjøper jeg en annen. Selger jeg båten i et dårlig marked, så kjøper jeg en annen. Spare til kjøp av båt er uaktuelt når jeg kan låne. Det er nå mens barna er små vi trenger en stor båt, om 10-12 år når ungene ikke vil være med lenger har vi muligens andre behov.

 

Det er dog lite som tyder på at vi skal få en voldsom renteøkning. Fikk akkurat inn en rapport fra Pareto som bla sier følgende:

"Det er igjen tid for rentemøte i Norges Bank og vi, som de fleste andre, venter at det vil resultere i at renten blir satt opp med 25bps. Videre har sentralbanken indikert at de planlegger å sette opp renten med ytterligere 25bps i år og at renten skal ytterligere opp de neste årene. Det er imidlertid verdt å spørre seg om hvor høyt norske renter i det hele tatt kan komme i denne syklusen. Det meste taler nemlig for at rentetoppen i USA er nådd. Videre får vi hele tiden nye signaler om at boligmarkedet i USA er pill råttent. Undertegnede venter at svak utvikling på boligmarkedet vil få store konsekvenser for privat konsum i USA fremover og at sentralbanken derfor trolig vil bli nødt til å kutte renten i 2007. Det vil dempe både Bank of Englands og ESBs lyst på å sette opp renten veldig mye mer og vil derfor legge en klar føring på hvor mange renteøkninger Norges Bank kan levere. "

 

Moralen min er - lån så mye du kan på huset og kjøp den båten du har lyst på - ikke tenkt på hvordan markedet skal utvikle seg, men sørg for at du har marginer til å betjene en høyere rente (3-5%) og sist, dersom det kommer et krakk så ikke selg deg ut av markedet, men ha is i magen og bli med på den oppturen som igjen kommer.....

 

men nå ble det vist altfor mye - sikkert ingen som gidder å lese alt dette uansett... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det var denne jeg tenkte på:

 

"Jeg synes Suzuki er inne på noe, folk låner og låner og tenker lite på at lånene skal betjenes i 20 -30 fremover."

 

Jeg tror at de er klar over (har tenkt og tenker på) at lånet skal betjenes i mange år.

 

Hadde jeg ikke lånt maksimalt og kjøpt bolig (selv på toppen i 1987) så hadde jeg ikke kunnet sitte her og være så "eplekjekk"!

 

Det anbefales (av mange) at de som har stram økonomi, vanskelig vil tåle en stor økning i rentenivået, bør vurdere å binde renten på deler eller hele lånet sitt. Det koster litt, men gir trygg for å unngå en "wort case scenario".

Synes det er riktig å legge til at den "merprisen" (risikopremie) du må betale i rente for å sikre deg er såpass høy at de som yter lånet regner med at det ikke har lønt seg(for deg). Jeg velger å gå "spot" for jeg tåler en økning greit og i mellomtiden har jeg mere penger disponibelt enn jeg ellers vill hatt!

 

Sånt blir det cockpittelt av og mange andre ting jeg bare "må ha", men ikke trenger.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er kun bankene som tjener på fastrente.

I lengden (over lånets løpetid) vil det alltid være billigst for låntager å velge flytende rente. Poenget er å mestre de store renteendringene som kan komme.

 

Det er bedre å sette av et beløp pr mnd som "renteøkningsforsikring" på en sparekonto, enn å gi disse pengene til banken.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Nei, du kan også invistere sparepengene dine i obligasjoner med fast rente!

Selvfølgelig, men nå ser jeg på dette som låntager.

Hvordan jeg disponerer mine sparepenger blir vel et luksusproblem i denne sammenhengen?

 

Jobber du i bank?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det var denne jeg tenkte på:

 

"Jeg synes Suzuki er inne på noe, folk låner og låner og tenker lite på at lånene skal betjenes i 20 -30 fremover."

 

Jeg tror at de er klar over (har tenkt og tenker på) at lånet skal betjenes i mange år.

 

:sailing:

Jeg tror vi er i to forskjellige faser av livet, Jeg har småbarn og min omgangskrets er stort sett mennesker i 30-40 års alderen som er velutdannet og mor og far hobber fulltid, det er helt normalt å ha over 2 mill i lån og regelen om at man ikke bør låne mer enn 2,5 til 3 ganger intekten er det ingen som har lyst til å snakke om. Det er klart det er hyggelig med nytt av alt, men jeg er av den forsiktige typen, jeg beholder bilen noen år til og jeg låner ikke masse penger for å kjøpe meg ny båt, der skiller jeg meg fra mange på min alder. Det eneste jeg sier er at vi later til å glemme at det er historisk spesielt at det går så drivende bra som det gjør nå.

Dette tror jeg ikke de ville snakke om på slutten av 80 tallet heller, men for mange kom det som en brutal påminnelse.

Båten, bilen hytta og huset er ikke verdt mer enn markedet er villig til å betale og når renta stiger vil prisen på disse synke. Jeg er ingen økonomisk ekspert, men jeg mener mange er blendet av oppgangstidene og ikke klarer å innse at det er usannsynlig at det ikke vil komme nedgangstider også, problemet er at vi ikke kan si når de kommer. Siden ingen kan si når de kommer, da mener jeg det er viktig å stille seg slik at man tåler en renteoppgang. Er jeg pessimist? mulig det, men jeg tåler 10% rente uten å flytte fra hus og hjem. Kommer jeg til å oppleve det? Neppe, kommer jeg til å oppleve 6-8% ja sansynligvis og tåler det helt greit, det er det mange som ikke gjør...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, men nå ser jeg på dette som låntager.

Hvordan jeg disponerer mine sparepenger blir vel et luksusproblem i denne sammenhengen?

 

Jobber du i bank?

Ja, men det er like viktig å få best mulig avkastning på sine likvider/sparemidler som det er å få lavest mulig rente på sine lån!

 

Nei, jeg jobber der hvor ingenting produseres og mye forvaltes, les; offentlig sektor. :wink:

 

Når det er sagt så har jeg 25 år bak meg innen internasjonal handelsvirksomhet, i Norge såvel som i utlandet!

 

Jeg tror vi er i to forskjellige faser av livet.....,

Ja, jeg er eldre, men poenget mitt er noe helt annet! Jeg synes din uttalelse tyder på at du undervurderer de som tar opp lån. Jeg tror bestemt at de er klar over at lånet/lånene skal betjenes i 20/30 år. Det var hele poenget mitt!

 

"Don't worry, be happy!"

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er eldre, men poenget mitt er noe helt annet! Jeg synes din uttalelse tyder på at du undervurderer de som tar opp lån. Jeg tror bestemt at de er klar over at lånet/lånene skal betjenes i 20/30 år. Det var hele poenget mitt!

 

"Don't worry, be happy!"

 

:sailing:

Ja mulig vi snakker litt forbi hverandre, men jeg vil fremdeles hevde at det er "happy hour" i lånemarkedet, og svært mange låntagere ikke har reflektert over hva som hender dersom renten stiger.

For å sitere en bekjent som akkurat har plassert over 1,5 mill i spill ny båt: "om renta skulle gå opp og jeg ikke klarer å betjene lånet, kan jeg jo bare selge båten igjen". Det den hyggelige mannen glemmer er at om renta går opp går prisen på båten ned - noen blir sittende igjen med et tap....

 

M.h.p. dont worry, be happy! Så er det antagelig et godt råd myntet på meg; godt mulig jeg er litt vel pesimistisk og forsiktig. La oss håpe vi fremdeles småkjekler på BP om en ti års tid om når trenden skal snu :wink: -

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja mulig vi snakker litt forbi hverandre, men jeg vil fremdeles hevde at det er "happy hour" i lånemarkedet, og svært mange låntagere ikke har reflektert over hva som hender dersom renten stiger.

Da jeg startet denne tråden .- som ser ut til å ha blitt en svært aktiv tråd og det er morro - hadde jeg nettopp hørt fra noen venner som har kjøpt seg leilighet i Oslo. De har 50 års nedbetalingstid på lånet og de første 15 årene er avdragsfrie. Da begynner det å ligne på tilstander i Sveits der man har opp til 100 års nedbetalingstid på huslån.
Link to post
Share on other sites

Tror nok du er inne på noe vesentlig Bitteliten. For 10-15 år siden var vanlig avdragstid for boliglån 20 år, av og til 25. Nå er det ikke uvanlig med avdragstid på 30-35 år. Dette øker selvsagt låntakernes evne til å betjene høyere lån da avdragsperioden forlenges og månedlige innbetalinger lavere. Dette er nok også medvirkende til den økningen vi har sett i boligprisene.

Link to post
Share on other sites

Alle låntagere får anledning til å filosofere over effekten av stadig flere renteøkninger frem til 2009, hvertfall. Hvem som bærer eller brister får tiden vise.

 

Men at det var lettere å være ung i etterkant av krigen, er jeg sikker på.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Da begynner det å ligne på tilstander i Sveits der man har opp til 100 års nedbetalingstid på huslån.

Kanskje det er sveitserne som skjønner seg på penger, jeg mener , kanskje enda bedre enn oss?

 

Hvorfor er det så viktig å være født fattig, leve sparsomt og dø rik?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men at det var lettere å være ung i etterkant av krigen, er jeg sikker på.

Ehm. hvor lenge måtte en industriarbeider jobbe for å kjøpe f. eks. et kjøleskap på 50 tallet? :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, for eksempel så gikk renten på 10-års obligasjoner NED etter at sentralbanken satte opp renten med 0,25!

Saken er vel at "alle" tror/mener at, renten skal opp på sikt, sentralbanken regner med 2 % i løpet av de nærmeste årene, andre mener nu at det bare blir 1 % (Sjefsøkonom Tharald Stray Laastad i meglerhuset Pareto Securities). Dette begrunnes med at boligmarkedet i USA viser tendenser til å snu (ned) og at dette kan medføre at FED vil senke, heller enn å øke, renten.

 

Ellers så gjør jeg meg noen tanker angående overskriften på denne tråden; Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen? Noen som har tenkt at det er muligens der vi er? :rolleyes:

 

Ellers interessant å se at vi nå også får innlegg om at "alt var så mye bedre før" - ja, hva da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som Bitteliten nevnte tidligere i denne tråden, kan er det muligheter for at det ligger en "oppdemmet/undertrykt" inflasjon i vår økonomi, og kanskje kan vi vente oss en litt forsinket inflasjon i tiden som kommer eller litt senere. Om dette skjer, vil båter o.a. kunne stige ytterligere i pris. Og det er ikke utenkelig at kroneverdien på båtene vil fortsette og stige, dog ikke nødvendigvis ihht. indeks. Hvordan dette vil være i overgangsperioden er ikke godt å si, men over tid vil det isåfall være bra, spesielt for de med høye lån osv. :confused: Men det er ikke godt å forutsi hvordan økonomien utvikler seg. Men med dagens råvarepriser og Norges posisjon i verden, bør det ikke bli økonomisk krise for innbyggerne i landet.

Link to post
Share on other sites

"Alt" er mulig, men synes det er verdt å nevne/legge merke til, at etter at sentralbanken satte opp renten så har børsen utviklet seg positivt og "lange renter" 10-års obligasjoner har gått NED!

 

Klart mulig at "markedet" tar feil, men i motsetning til oss som kan synes hva vil vil, så er faktisk de som har penger villig til å vedde annerledes!

 

Min nattesøvn er i hvertfall ikke noe problem.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
Jeg er nok en av dem som "sitter på gjerdet" og venter på at markedet skal normaliseres før neste båt kjøpes. Har jo en følelse av at prisene på mange båter er noe optimistiske :confused:

Det beste båtkjøpet skjer nok når man har tid til å vente på den "riktige" handelen.

 

Bare litt pessimisme i markedet, som f.eks denne tråden :wink: , er med på å normalisere prisene.

 

 

En kamerat av meg skal kjøpe seg en helplaner fra 25-26 fot, med diesel motor.

 

Markedet er nesten tomt, han legger prisant. til 250.000.-

 

Den som skal ha båt bør kjøpe før båtsesongen nermer seg :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...