Jump to content

Båtmarkedet - vokser treet inn i himmelen?


Bitteliten

Recommended Posts

Påenget, som ble forsøkt spøkefullt understreket var som følger;

det er stor forskjell på å HA mye penger, og å BRUKE mye penger. Disse gutta representerte det ypperste i kunsten å bruke,men verdiene de bakket opp med var knapt verdt papiret de var skrevet på.

Og det jeg reagerer på er at du uttaler deg særdeles negativt og med stor sikkerhet om noe vedrørende nulevende og navngitte personer som jeg ikke er overbevist om at du har kunnskapene om! Brødrene Blystad hadde mye penger, men ikke nok viste det seg, og det blir en litt annen sak. Litt som da Storebrand (Langangen) prøvde seg på Skandia i sin tid.

 

Ole Chr. Bach - det blir vel en litt anne sak. Han ble vel dømt til fengselsstraff?

 

AT ting er mindre verdt hvis de blir mindre verdt (?) er enkel logikk, men å spå, særlig om fremtiden, er vanskelig.

 

Sveinung Hartvedt i DnB NOR Markets tror ar børsen skal opp over 20% (kilde Aftenpostens morgenutgave idag seksjon 3 Økonomi side 3). Det er hva spisskompetansen i norges største selskap for bank og finansforvaltning klarer å spå -hva skal du og jeg mene da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Et alternativt scenario er at nybåt og bruktbåtsalget fortsetter å øke, og at prisene følger deretter.

Rett og slett fordi flere og flere ønsker å ta del i båtlivet, og videre 3-fotssyke osv.

Det er vel det som skjer i boligmarkedet, og fritidsboligmarkedet.

:wink:

Det er en vesentlig forskjell på bolig (les eiendom) og båtmarkedet. Eiendommer i attraktive områder er en begrenset ressurs, så eldre boliger og tomten de står på vil alltid ha en verdi. Det er ingen begrensning for hvor mange nye båter som kan produseres. Når nå markedet svømmer over av nye og moderne båter vil det være grunn til å anta at båter produsert på 70 og 80 tallet vil bli mindre attraktive til de skyhøye prisene som har blitt forlangt de siste år. Ganske enkelt for at det er gamle og umoderne og nye kjøpere ser at ved og gå opp litt i pris kan få mye mer moderne båt.

 

Mitt poeng i denne tråden har vært at eldre båter er kunstig høyt priset akkurat nå og at mange selgere nok må innse at de må ned i pris for å få solgt. Grunnen til at prisene har vært høye mener jeg er vakuumet i markedet grunnet manglende nysalg i perioden fra 87 til midten av 90 tallet. Dette har gitt en mangel på bruktbåter når markedet tok seg opp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er hva spisskompetansen i norges største selskap for bank og finansforvaltning klarer å spå -hva skal du og jeg mene da?

 

Jeg mener f.eks at det er galt å bruke penger man ikke har. Når folk låner til bolig med 15 års avdragsfrihet, fordi de satser på at markedet fortsetter å stige, da bruker de etter min mening penger de ikke har.

 

Det er ikke da ønskelig med en prisoppgang. Det er helt essensielt og nødvendig om ikke ting skal skjære seg helt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke da ønskelig med en prisoppgang. Det er helt essensielt og nødvendig om ikke ting skal skjære seg helt..

Nei, det er det ikke, men en prisoppgang/inflasjon gjør at man "slipper å betale", det gjør inflasjonen for en! Og har gjort det de siste 30/40 årene!

 

Og sentralbanken sloss med nebb og klør for å få inflasjonen OPP til 2,5 prosent.

 

Inflasjon er bra så lenge den er moderat, deflasjon er katastrofe!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er en vesentlig forskjell på bolig (les eiendom) og båtmarkedet. Eiendommer i attraktive områder er en begrenset ressurs, så eldre boliger og tomten de står på vil alltid ha en verdi. Det er ingen begrensning for hvor mange nye båter som kan produseres. Når nå markedet svømmer over av nye og moderne båter vil det være grunn til å anta at båter produsert på 70 og 80 tallet vil bli mindre attraktive til de skyhøye prisene som har blitt forlangt de siste år. Ganske enkelt for at det er gamle og umoderne og nye kjøpere ser at ved og gå opp litt i pris kan få mye mer moderne båt.

 

Mitt poeng i denne tråden har vært at eldre båter er kunstig høyt priset akkurat nå og at mange selgere nok må innse at de må ned i pris for å få solgt. Grunnen til at prisene har vært høye mener jeg er vakuumet i markedet grunnet manglende nysalg i perioden fra 87 til midten av 90 tallet. Dette har gitt en mangel på bruktbåter når markedet tok seg opp.

Bolig må man ha, og helst selvsagt i attraktive strøk. (Der jobben bor). Hytter derimot er luksus, og ikke noe man trenger, men markedet har definitivt eksplodert. I likhet med båter. Jeg støtter synspunktet med at eldre båter er umoderne, men noen revolusjon i seilbåtverden har det derimot ikke vært siden sent 70-tall, med unntak av performance cruisere (R36, R40 og sånn). Disse er derimot relativt dyre. Antar at motorbåtverdenen ikke er veldig ulik...

 

Hva man har sett nå de senere år er at bruktbåtprisene har gått opp. 80 talls båter har doblet seg i pris siden midten av 90 tallet, nettopp pga av mangel på båter. Noe lignende kan kanskje skje igjen? At det blir mangel på nyere bruktbåter, og at prisen på disse holdes "kunstig høy". Det kan føre til at også "avlegs" båter holder seg i pris.

 

Så lenge nybåter er såvidt mye dyrere enn bruktbåter, ser jeg ikke argumentet for at gamle båter blir uselgelige. Av det jeg følger med på finn ser jeg at typisk 25-28 fots seilbåter i 100.000 klassen bytter eier rimelig fort. Disse har jo ikke konkurranse i nybåtmarkedet.

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Suzuki er inne på noe, folk låner og låner og tenker lite på at lånene skal betjenes i 20 -30 fremover. Jeg er sikker på at "alle" var sikre på at krakket ikke skulle komme på slutten av jappetiden også. Det blir en dominoeffekt, når noen får problemer forplanter problemene seg fort og til slutt har vi et større eller mindre krakk. De fremste ekspertene så nok neppe krakket komme forrige gang heller. Det er langt fra sikkert at dette skjer, men det er heller ikke sikkert at det ikke hender. Så selv om jeg godt kunne tenke meg en ny 36 foter, og vi har økonomi til å betjene et slikt lån, velger jeg heller å holde igjen, evnt sette penger i huset, risikoen er mindre der.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Suzuki har et viktig poeng.

 

Sannsynligheten er svært stor for at der er mange familier som finner ut, når årsregnskapet er gjort opp, at man har forbrukt mere penger enn det man faktisk tjener, slik at låneopptak delvis også går til å dekke løpende leveomkostninger......

 

Dette er da også bevist vha kommentarer gitt av ssb.

Link to post
Share on other sites

Suzuki har et viktig poeng.

 

Sannsynligheten er svært stor for at der er mange familier som finner ut, når årsregnskapet er gjort opp, at man har forbrukt mere penger enn det man faktisk tjener, slik at låneopptak delvis også går til å dekke løpende leveomkostninger......

 

Dette er da også bevist vha kommentarer gitt av ssb.

Om det virkelig er slik da begynner jeg å bli redd. Dette er gjort i USA av en hel del der forbruksveksten veldig mye er finansiert gjennom refinansiering av bolig der verdien av boligen er omgjort til likvid kapital som er forbrukt. Dette gjør at det kan bli store negative effekter om boligprisene synker

 

Men jeg opplever at dere svartmaler situasjonen i Norge ganske mye mer enn nødvendig. Vi er i en oppgangskonjungtur - hvor toppen er vites ikke før man har passert den.

Link to post
Share on other sites

Jeg svartmaler ikke.

 

Kun forteller fakta.

Det hjelper ikke om du forteller fakta når du ikke forteller hele bildet. Kjernen av det vi diskuterer her har blitt "hva skjer med renten i Norge fremover". Det kan man spå om så mye man vil. Norges bank bruker renten for å styre inflasjonen etter et mål på 2,5%.

 

Problemet for NB - hvilket gleder de fleste andre - er at vi importerer en deflasjon fra Asia. Dette gjør vi gjennom at de store kjedene kjøper store mengder varer billigere enn tidligere fra Asia, og de har senket prisene sine tilsvarende ut til forbruker. Dette gjelder møbler, hvitevarer, mopeder, klær, sko, deler til båter, etc etc. Balansegangen for NB er også at om de setter opp rentene (hvilket de kanskje ønsker ) så går inflasjonen ned, og kronekursen går opp, hvilket vil ramme eksportindustrien vår hardt.

 

I et globalt makroperspektiv ser vi at vi har hatt en meget, meget sterk økning i alle råvarepriser. Oljeprisene sitter vi her i Norge og gnir oss i hendene over mens resten av verden blør. Stålpriser er mer enn doblet, aluminium er all time high, samme gjelder glass, plast, etc etc. Men det er svært få produsenter som har kompensert dette gjennom prisøkninger -først og fremst fordi kundene . dvs kjedene . ikke aksepterer dette (hvilket er et resultat av global konkurranse fordi man enkelt kan finne andre leverandører). Men eierne av produsenter vil ikke akseptere at lønnsomheten faller så lavt at de kan tjene mer penger på andre ting. Derfor tror jeg at vi har en oppmagasinert prisøkning på en rekke varer som kan komme fort når den først kommer - det er nesten så vi har et lager av inflasjon som venter på å bli satt fri.

 

Min konklusjon av makrobildet er at vi er på vei inn i en tid med høyere inflasjon. Og med høyere inflasjon er det ikke det samme behovet for å sette opp rentene for inflasjonen vil kjøle ned forbruket. Det samme bildet ser vi også gjenspeilt i rentemarkedet der rentedifferansen mellom kortsiktige renter og langsiktige renter (3 mnd renter vs 10 mndrs renter) er svært liten, dvs at rentemarkedet (som er summen av all rentekompetanse i markedet) forventer små renteøkninger. Faktisk meget små om man tar hensyn til den normale risikopremie som markedet operere med.

 

Så min konklusjon er at rentemarkedet neppe går av skaftene, men renter og valuta er rare greier, og det finnes aktører som alene kan drive markedet i en retning de ønsker (feks kinesiske sentralbanken), og derfor tror jeg det er greit å redusere risikoen i rentemarkedet ved at man binder deler av sine lån på historisk lave renter.

Link to post
Share on other sites

Vi når ikke toppen før oljebrønnene i Nordsjøen tørker opp. Men da kommer vi til gjengjeld til å treffe bunnen hardt...

 

Alle verdenshistoriske oppsummeringer som omhandler nasjoner som har fått plutselig tilgang til ressurser og verdier, viser kollaps etter at ressursutvinninga stopper opp. Tenk på kolonisering, og omsetning av tekstiler, metaller, krydder og slaver. Rask økonomisk vekst inntil det plutselig sier stopp. På mellomtida har den verdiutvinnende nasjonen bare lent seg tilbake, bygd ned sin egen verdiskaping og industri, og trenger historisk sett 250-300 år for å komme i gang etter at inntektene plutselig uteblir... Portugal, Spania, Holland og England, eksemplene er mange. Alle kunne de trengt u-hjelp for noen generasjoner siden.

 

"Jammen den fella går da ikke vi i?" er det sikkert mange som tenker. Joda. Bare tenk over:

 

Hvordan kan lille Norge tillate seg å ha halvparten av alle arbeidsføre ansatt i offentlig sektor? Der jobbes det med verdiforvaltning, hvilket er noe helt annet enn verdiskaping. Den dagen brønnene er tørre, blåses "oljefondet" hinsides på offentlige lønninger på få år. Alternativet er å redusere i offentlig sektor, og det tillater ikke velgerne...

 

Folk stemmer jo sosialistisk for å beholde sine oljefinansierte jobber i offentlig sektor, og det kommer de til å fortsette med så lenge muligheten er der. Og så lenge vi har oljen har vi økonomisk vekst, samtidig som de pene somrene tilsier økte båtpriser.

 

Jeg la båten på finn tidlig i går. 460 visninger første døgn, og fire telefoner. To som "skulle ha den", siden har ingen hørt noe. Null mailer. Ligger noen dyrere lignende båter der, som har ligget en stund. Jeg vil selge, og la meg under. Godt under. Likevel, heller labert. Til tross for at min båt selvfølgelig er best av dem.

 

Jeg har en annen båt på hånda, om jeg får solgt i løpet av par-tre uker. Siden jeg ligger lavt i pris i forhold til tilsvarende båter alt nå, tror jeg heller ikke på videre prisreduksjon. Så vi får se. Går'n ikke nå, går'n vel til våren. Men da er det mere rift om slike båter jeg skal ha, også...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det tallet var jeg ikke klar over! Det var litt av en innrømmelse det! :rolleyes:

Tallet er et halvt år gammelt, og det øker. Du har helt rett i at utsagnene jeg viste til var en utalgt del av markedet, men det var den meldingen fra Kredittilsynet som tydeligst sa noe helt annet enn utsagn du har tillagt dem, uten å bruke kildereferanser. Jeg kan godt grave opp et bredere tallmateriale fra redittilsynet, Norges bank eller SSB, men da er det mindre sannsynlig at jeg finner ferdige konklusjoner. (Jeg har ikke tenkt å kaste bort min eller andres tid på et anonymt forum med en diskusjon om mine egne analyser og koklusjoner er riktige og troverdige.)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Suzuki er inne på noe, folk låner og låner og tenker lite på at lånene skal betjenes i 20 -30 fremover.

Du har ikke mye tiltro til dine medmennesker! Mener du virkelig hva du skriver?

 

 

Alle verdenshistoriske oppsummeringer som omhandler nasjoner som har fått plutselig tilgang til ressurser og verdier, viser kollaps etter at ressursutvinninga stopper opp. ...

Din påstand er åpenbart at historien gjentar seg? Er du sikker på at det ikke er historikerne som gjentar seg?

Glemmer vi ikke ofte at vi har byttet ut oljen med noe annet, nemlig penger? Oljen er verdiløs på havbunnen, vi selv (Norge) kan ikke nyttegjøre oss/bruke all denne oljen så vi er nødt til å få den opp av bakken og selge den. Den store utfordringen er selvfølgelig å omsette den i "noe annet" som vi har glede av i lang tid. I prosessen har vi også utviklet teknologi og bedrifter som er meget gode, og konkurransedyktige, i en globalisert verden. Vi har underveis pusset opp og bygget gamlehjem, sykehus, skoler, veier, broer og svømmehaller (noen få eksempler) som vi ellers aldri hadde kunnet gjøre. Jada, oljen tar slutt, men gass har vi for meget lang tid. Tror det er ganske fornuftig å omsette denne formuen nå, men den er mye verdt. Selvfølgelig forutsatt at vi bytter ut oljen med noe annet som vi trenger!

 

Den eneste yrkesgruppe som bruker ordet "tror" oftere enn økonomer, er prester.

For vi andre "vet" jo? :wink:

 

Ser på min egen bolig som jeg kjøpte på toppen av markedet i 1987! Økningen i verdi på denne boligen er helt formidabel, ja den er faktisk så stor at verdiøkningen er større enn det jeg, samlet sett, har (netto) betalt i renter. Det betyr på sett og vis at jeg har bodd gratis i 20 år. For å gjenta meg selv; Dette TIL TROSS for at jeg kjøpte på TOPPEN av markdet.

Så til mitt spørsmål; Hva mener dere at unge mennesker skal gjøre i dag, for å låne 80/100 prosent fraråder dere åpenbart? Leie? Hvor lenge? Skal de aldri kjøpe noe?

 

Ser også at noen er bekymret for at halvparten er ansatt i den offentlige forvaltningen. Tror de fleste av oss da ser for oss byråkraten som flyttter papirbunken fra venstre til høyre side av pulten og omvendt. Ikke glem at dette inkluderer bl.a. lærere,lektorer, professorer, brannmenn, sykehuspersonell osv osv. Ved et enkelt knep så får vi prosenten ned hvordan: Jo, vi privatiserer skolene og sykehusene og alderinstitusjonenen osv og vips så er de ikke lenger byraåkrater, men ansatt i privatee produktive bedrifter!

 

Frykten for renteøkning? Ja, i dag får du følgende rente på ditt boliglån innenfor 60%:

 

Flytende 3,35

3 år fast 4,85

5 år fast 5,15

10 år fast 5,49

 

Sjekk hjemmesiden til Norsk Familiøkonomi http://www.norskfamilie.no/wsp/nofa/fronte...p;template=main

 

Ikke glem at dette er rentenivåer som det omsettes på m.a.o. folk kjøper/selger disse nivåene, "put their money where their mouth is", og ikke som oss som bare "prater"!

 

Noen tør ikke gjøre noe net enn å putte alle sine sparepenger i boligen bl. ved å ta overskuddslikviditet og nedbetale lån. Ja, greit nok for meg, men da bryter du i hvertfall all økonomers første bud/råd; "Ikke putt alle eggene i ett rede!" Det morsomme er jo at det synes som om de som er mest skeptisk til fremtiden og boligprisutviklingen er de som helt ensidig kun satser på boligmarkedet!

 

Men til syvende og sist så dreier det seg om hva den enkelte er komfortabel med (helst ut ifra kunnskap og forståelse!), føler at de har råd til.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I prosessen har vi også utviklet teknologi og bedrifter som er meget gode, og konkurransedyktige, i en globalisert verden. Vi har underveis pusset opp og bygget gamlehjem, sykehus, skoler, veier, broer og svømmehaller (noen få eksempler) som vi ellers aldri hadde kunnet gjøre. Jada, oljen tar slutt, men gass har vi for meget lang tid.

 

Norges industri flagges ut hver dag, så hva er vi konkurransedyktige på?

 

Skoler, gamlehjem og sykehus ble hovedsaklig bygget med Marshallhjelp etter krigen, og har kun forfalt etter at oljepengene begynte å renne inn.

 

Gassen blir som oljen, vi selger råvaren ut og kjøper ferdigvaren rådyrt tilbake.

 

Kan sistemann slukke lyset?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Norges industri flagges ut hver dag, så hva er vi konkurransedyktige på?

 

Skoler, gamlehjem og sykehus ble hovedsaklig bygget med Marshallhjelp etter krigen, og har kun forfalt etter at oljepengene begynte å renne inn.

 

Gassen blir som oljen, vi selger råvaren ut og kjøper ferdigvaren rådyrt tilbake.

 

Kan sistemann slukke lyset?

Dette innlegget har et saklighetsnivå (og kunnskapsnivå) der jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne - derfor avstår jeg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var litt Jagland over den der...

Jagland var (er) aldri heldig med media, gjorde dårlig figur som statsminister, men samtidig er han den politiker som jeg virkelig har skiftet mening om! Meget klok, skriftlig velformulert, nyansert, reflektert - ja dette er noen ord/begreper som jeg idag kan bruke om ham! I dag lytter jeg nøye når han snakker og prøver å høre nøye etter hva han mener/vil frem til!

 

For ordens skyld - jeg støtter ikke hans parti, har heller aldri gjort det!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget har et saklighetsnivå (og kunnskapsnivå) der jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne - derfor avstår jeg!

 

:sailing:

Det som er intensjonen med innlegget er vel, så vidt jeg forstår, å sette fingeren på det paradokset at verdens rikeste nasjon (?) lar infrastruktur og offentlige bygg forfalle.

 

Den norske veistandarden er etter diverse presseoppslag blitt verdensberømt, og flere økonomer hevder at det ikke nødvendigvis er inflasjonsdrivende å investere i f.eks. veier.

 

Legg i denne sammenhengen merke til at kron argumentet til regjeringen, at man ikke har lediog kapasitet i anleggsnæringen, er blitt grundig tilbakevist de siste dagene.

 

Der vel ingen grunn til å tro på et krakk i norsk økonomi. Man har tross alkt lært litt av forrige rente eksplosjon, (som dessuten var et sammenfall av flere uheldige omstendigheter).

Handlingsregelen som NB styrer etter sørger for at endringer kommer sakte og kontrollert.

På den måten rekker de som vil, å ta de nødvendige grep for å sikre egen økonomi.

 

Renten skal tross alt ganske langt opp før man får utgiftsøkninger av betydning.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

At infrastruktur og ofentlig bygninger forfaller gjelder helt klart i enkelttilfeller, men tør våge den påstand at aldri har veiene vært flere eller bedre og aldri har de offentlige bygningene vært flere eller bedre enn idag. Godt nok - nei!

 

Å importere utenlandsk arbeidskraft/maskiner for å gjøre et skippertak på veier osv hadde vært fornuftig (vi har behovene og pengene, samt at det er samfunnsøkonomisk fornuftig), men sittende regjering vil aldri kunne gjøre det - strider mot alt, ikke minst deres viktigste støttespillere, fagbevegelsen!

 

Om det så skulle være noe inflasjonsdrivende, ja så gjør det vel bare jobben lettere for Norges Bank? De ligger vel langt etter skjema m.h.t. å få infalsjonen opp? Og derfor kan de ikke sette renten mye opp heller=dilemma!

 

Så skal vi heller ikke glemme at kravene fra folk idag (og rettighetene!) er langt høyere enn for f.eks 30 år siden. Lite eksempel; Det som var standard (inkl. størrelse) på et dobbeltrom på en alderinsistusjon for 30 år siden holder ikke kravene/målene for aleneboere idag. Sånt koster!

 

Den gang jeg gikk på skolen luftet vi ved å åpne vinduene, i dag går ikke det for jentene kan bli kalde på sin piercing på sin nakne navle!

 

At ting går opp og ned (som heisføreren sa) ja helt klart, men noe krakk ser jeg ikke for meg!

 

:sailing:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den gang jeg gikk på skolen luftet vi ved å åpne vinduene, i dag går ikke det for jentene kan bli kalde på sin piercing på sin nakne navle!

 

:lol::lol: Godt sagt!! :cheers:

 

Til trådens tema: Om markedet svinger i negativ retning, behøver det egentlig å bety så mye for båtfolket? Jeg vil tro at en lik svingning øker attraktiviteten for brukte båter; og for å få solgt nye båter må prisen på disse i så fall justeres nedover. Blir det ikke slik her, som i eiendomsmarkedet, at det er "mellomlegget" mellom salgssum for eksisterende båt og kjøpesum for neste båt som er det egentlig intressante? Forutsatt at begge synker kan jo til og med mellomlegget bli mindre enn det er nå ... Ikke vet jeg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du har ikke mye tiltro til dine medmennesker! Mener du virkelig hva du skriver?

Ja absolutt, jeg tidligere i denne tråden referert til at jeg i min omgangskrets har par med samlet inntekt i størrelse 600' og samlet gjeld på mellom 2,5 og 3 mill.

Et annet par jeg kjenner der den ene jobber som vikar deltid og den andre har fast jobb, men neppe mer enn 350' i året, mulig de totalt har en halv mill i året. De låner hver krone de trenger til et nytt hus til ca 2 mill. Detter selger de gammelbilen som var noen år gammel, men helt ok, og kjøper seg en ny Audi A6 der de også må låne det aller meste av kjøpesummen. Balndt unge i dag er det vanlig å låne seg opp til fint hus, fin bil, fin båt og ellers det man vil ha.

 

Dette er ikke hodeløse "junkies" eller samfunnstapere på noe som helst vis, men normale småbarnsforeldre. De klarer å håndtere gjelda nå, men om renta skulle stige med 3% tror jeg rett og slett de ikke ville klare det, selv med steinharde prioriteringer. Dette har hendt før og det kan hende igjen, det er naivt å tro at "himmelturen" ikke kan/vil stoppe en eller annen gang. Det store problemet er at ingen, experter medregnet, kan fortelle når himmelturen stopper. Derfor mener jeg det er bedre å være litt forsiktig.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...