Jump to content

Hva betyr M/F, M/Y, S/S, S/Y osv


bris

Recommended Posts

Hei igjen.

Jeg ser at det brukes litt forskjelling når vi omtaler båtene våre. Jeg for min del har lagt meg til å bruke M/B Bris, som da betyr; Motorbåten Bris. Er dette riktig. Noen bruker M/Y. Jeg har jo ikke akkurat en Yacht.... slik det indre øyet ser for seg en.

Kanskje det hele er helt valgfritt?

Uansett så regner jeg med at noen av de aktive på forumet har rimelig eksakt kunnskap om dette.

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

Hei Øyvind  :seeya:

Det er ingen regler for dette når det gjelder fritidsbåter. Egentlig brukes slike forkortelser på handelsfartøyer. Det er derfor en smakssak om du vil benytte det ene eller det andre, men å bruke M/Y er vel neppe vel ansett blant båtulker. Personlig ville jeg  nok ikke brukt noen betegnelse i det hele tatt, men det må jo være opp til den enkelte....

Hilsen Syverts

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hej Bris!

 

Jag tror (understryker tror)  att  M/Y är 'mer' rett !

 

Motoryacht  ==> yacht = (lust)jakt enl ordlistan = båt som anvendes för lust / Fritidsändamål !!

 

 

 

Jag skulle föreslå att du istället slänger ut motorn o skaffer en  'dampmaskin'

 

då har du löst problemet på ett enkelt sätt    :seeya::cool:     S/S BRIS     :flag::crazy:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som sagt, det ble ikke vurdert noe særlig grundig om det skulle bli M/B eller M/Y foran Trudelutt. Det eneste stedet jeg bruker det er på forsiden av hjemmesiden. Kanskje jeg skulle hatt M/B Trudelutt på den norske varianten og M/Y Trudelutt på den engelske?

 

Ellers er vel dette litt uklart, spesielt dersom en bringer inn engelsk språk. Hva står D/B for? Dampbåt? D/S står i hvert fall for Dampskip. På engelsk (amerikansk) står i hvert fall D/B for "Drilling Barge", boreplattform (egentlig bore lekter). Se bildet nedenfor som er tatt i 1971 på helikopterdekket ombord på boreplattformen D/B Ocean Traveler på vei tilbake til Europa etter boring utenfor Sydafrika.

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:seeya: Kaster meg inn i diskusjonen her jeg.

 

Dere nevner MB og MY foran båtnavn. Hva med MS da? Har sett mange fritidsbåter som bruker dette også. Står vel for "Motorskip", så det blir kanskje litt på fleip når vi hobbysjømenn bruker det.  ColorLine bruker jo MS på sine skip.

Synspunkter???

 

MS Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

M/S  = Motor Ship = Motor Skip / Skepp

 

 

Med skepp avses enligt SjöL (1 kap. 2 §) fartyg vars skrov har en största längd av minst 12

 

meter och en största bredd av minst 4 meter.    Fartyg som inte är skepp kallas båt.

 

Såväl skepp som båt kan vara yrkesfartyg eller fritidsfartyg.

 

 

 

 

Mao,    du kan mkt vel kalla din ögonsten för M/S Anabelle men hon bör då vara större

          än 12m lengd OCH 4m bredd  (  20m lång och 3,95m bred är alltså fortfarande

          båt !!! )

 

 

Sådan er def. enl Sv. Sjölagen, tror den er internationell ivarjefall gäller den på andra siden   Svinesund!   ;-)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Med skepp avses enligt SjöL (1 kap. 2 §) fartyg vars skrov har en största längd av minst 12

meter och en största bredd av minst 4 meter.   Sådan er def. enl Sv. Sjölagen, tror den er internationell ivarjefall gäller den på andra siden   Svinesund!   ;-)

Hei Gunga Din  :crazy:

I Norge gjelder registeringsplikten som "skip" i Skipsregisteret båter som er lenger enn 15 meter. Det blir vel litt komplisert hvis vi skal diskutere saker her på den norske Baatplassen ut fra den svenske sjøloven????  :seeya:  :cool:  :flag:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det blir vel litt komplisert hvis vi skal diskutere saker her på den norske Baatplassen ut fra den svenske sjøloven????  :seeya:  :flag:  :flag:

Hilsen Syvert

Innen shipping har man en lang tradisjon for forskjellige utgaver av "bekvemmelighetsflagg". Blant de meste kjente har vært "Pan Hon Lib" (Panama, Honduras, Liberia).

 

Kanskje blir vi snart tvunget til "utflagging" også av lystbåtflåten hvis myndighetene går helt av skaftet med sine lover, forskrifter og regler?  

 

Heia Norge  :crazy::cool::wink:

 

mvh

Poseidon

LCZV registrert i NOR

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jag ber om ursäkt !

 

skall ikke legge mig i !

 

(Försökte bare att klarlegge att det finns en definitionsmessig skillnad mellan skepp/skip o båt !!!  Jag angav även varifrån jag hämtat definitionen, och faktiskt oxo var den gäller !!

Och om detta gör det 'litt komplisert' da ber jag om ursäkt!!!!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kanskje blir vi snart tvunget til "utflagging" også av lystbåtflåten hvis myndighetene går helt av skaftet med sine lover, forskrifter og regler?

Vel, - politiet i Nevlunghavn har allerede gjort det, selv om overbygget på båten er litt rart?

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, - politiet i Nevlunghavn har allerede gjort det, selv om overbygget på båten er litt rart?

 

Lars H.

Hei Lars,

 

Ikke bare overbygget, selv om det ser litt "baklengs" ut   -  jeg klarer heller ikke helt å finne samsvar mellom de norske flaggene som henger slapt i bakgrunne og det amerikanske som står rett ut i bakgrunnen.....

 

Men kanskje blåser det ekstra hardt der hvor politiet ferdes   :seeya:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jag ber om ursäkt! Skall ikke legge mig i! (Försökte bare att klarlegge att det finns en definitionsmessig skillnad mellan skepp/skip o båt !!!  Jag angav även varifrån jag hämtat definitionen, och faktiskt oxo var den gäller!! Och om detta gör det 'litt komplisert' da ber jag om ursäkt!!!!)

Jeg synes det gikk klart fram hva du hadde som utgangspunkt for innlegget ditt. Så lenge det klart går fram hvor reglene du refererer til gjelder, synes jeg det bare er interessant å se hva som gjelder av regler i broderlandet. :confused: Sannsynligvis er det sikkert områder hvor Sverige har "bedre" regler enn Norge, og da er det greit å få det fram slik at f.eks. Syverts kan ta med seg innspillene videre.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann!

 

S/Y står for SeilYacht.

M/S står for MotorSkip.

M/K står for MotorKutter.

S/J står for SeilJekt.

M/B står for MotorBåt.

 

Så vidt jeg vet i alle fall...

 

Skal du ha med en slik betegnelse på din båt er det bare å velge utfra hvilken båttype du har.

 

Kommer ikke på flere betegnelser i farta. :-)

Link to post
Share on other sites

H/B: HusBåt eller kansje HageBåt :smiley:

Min heter for tiden H/B Stauden.... med betydning HageBåt.... siden den for tiden står i hagen  :wink:

Det er jo mulig at H/B blir byttet ut med noe annet når den blir sjøsatt igjen.  :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...