Jump to content

Hva betyr M/F, M/Y, S/S, S/Y osv


bris

Recommended Posts

H/B = HjemmeBygget ???

 

Nei, nei, hjemmebrygget

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

hehe, likte den med banken sin båt.........

 

Er ikke rent få av disse på sjøen om sommeren.

 

Ikke skjønner jeg hvordan så mange har råd til båter i 1.500.000-2.000.000 klassen............

men jeg unner virkelig dem som har råd og/eller har spart.

 

Selv synes jeg 61 kroner pr.dag er nok å betale...... (snittpris pr. dag, 90 dagers bruk, båtopplag + båtplass + forsirkring)

 

+ drivstoff (nå tror jeg min VP 14HK diesel går på luft. Har fylt for 200,- i år.....!)

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Selv synes jeg 61 kroner pr.dag er nok å betale...... (snittpris pr. dag, 90 dagers bruk, båtopplag + båtplass + forsirkring)

 

+ drivstoff (nå tror jeg min VP 14HK diesel går på luft. Har fylt for 200,- i år.....!)

 

:smiley:

 

Ja, det må være billig for en dag på sjøen.   Jeg har også det man kan kalle for en billig båt i forhold til størrelsen, i anskaffelse.  Imidlertid viser det seg at bruk koster i forhold til størrelse.  Selv har jeg denne sesongen fyllt diesel for ca kr 20.000,- motorene har gått ca 250 timer såvidt jeg husker.  Men,.... jeg syns det er verd det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hei igjen.

Har nå klart å finne historien til skøyta tilbake til 1924, da den var ny. Tenker å ta tilbake det første navnet den hadde, men siden den da var M/S og i dag er seilskøyte må vi vel bruke S/S eller S/Y foran navnet? Er det noen regler som tilsier at det ene er mer korrekt enn det andre, eller er dette kun en smaksak?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvorfor er ikke det "vel ansett" da, Syvert?

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Må vel kunne bruke M/Y på det meste som flyter... Dersom f.eks en 12 fot Pioner har M/Y for an et navn, så er det rimelig innlysende at det er noe ironi ute å går (flyter), og det må være lov. Og forøvrig så er det min mening at en båt ikke trenger å være stor, bare den har et greit bibliotek med peis. :wink:

 

mvh

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Min båt heter DF RAV (Der Forsvant RAV'en), er også registrert hos Telenor (VHF) med navnet DF RAV.

Bakgrunnen for navnet var at kona ville ha Toyota Rav - og jeg ville ha båt, bil hadde vi jo. Da kona leste en artikkel i et Toyotablad som het "Der forsvant Rav'en" så skulle det være navnet på båten. :flag:

 

mvh

Ståle :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Troll 20,

 

Det er mulig at jeg misforstår spørsmålet, men hvis det du lurer på er:

 

M/F = motorferje

M/Y = motoryacht

S/S = seilskip (eller steam ship på engelsk)

S/Y = seilyacht (eller steam yacht på engelsk)

 

. . . . da var det jo nokså enkelt å svare på spørsmålet - slik at du kommer deg ut av "Pinå" :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...