Jump to content

Sommerens verste båtulykke ?


Rormann

Recommended Posts

- Det er stort sett folk med lokal tilhørighet, sier Kvitne.

 

Det var mørkt da båten kjørte på en odde knyttet til fastlandet ved Skjernøysundet.

 

må vell vere farta i gjenn dette. skjønner ikke at folk tør og ha så stor fart,samtidlig som det er mørkt :nono:

 

sånn jeg ser det på bilde skulle det kansje ha vert tent en lykt eller lignende der? :rolleyes:

men dette er sikkert ikke den siste ulykka i sommer :nonod: folk kresjer jo i moloer skjær land osv.hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Håper "Båtlappen" snart blir obligatorisk!

Så i helga 6 tunge individer i 50++-alderen STÅ i en 14-fots båt under kryssing av et lite sund, Null livvest på noen av dem. (Liten forståelse av tyngdepunkt der i gården!!)

Fikk meg til å erindre den stygge dødsulykken i NordNorge for noen år siden; Nogenlunde samme oppskrift!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

"Håper "Båtlappen" snart blir obligatorisk!"

 

Jeg deler ikke din tro på at Båtlappen vil hindre idiotisk og farlig oppførsel i båt.

Selv personer som har helt uakseptable holdninger til båtreglene vil klare å få seg Båtlappen.

 

 

Men vi kan jo prøve å bidra med noen diplomatiske råd, når vi ser risikofylt adferd i båt.

Link to post
Share on other sites

Det ble vel antydet at muligens en plutselig kursendring hadde blitt utført. Her skal man være varsomme med å komme med årsaken inntil de tekniske undersøkelser er utført. Der er jo andre momenter som også kan være grunnen her, så la oss ikke bare la farta få skylden!

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

Ref. Nautilusen:

"Leksa" om at Båtførerprøven ikke hjelper, må snart ha utspillt sin rolle, mener nå jeg!

At det finnes folk som ikke har tro på at "påtvunget kunnskap" vil hjelpe på skadestatistikken, får vi vel godta; Likeledes at det fortsatt vil finnes folk i båt som ikke VIL bruke kunnskapen, og endog kjøre båt uten lappen, vil sikkert også skje; Men TOTALT sett har jeg stor tro på at skadestatistikken vil bedres! Hvis det i tillegg blir tatt aksjoner i skjerpende retning både fra øvrighet OG forsikringsselskap, tror jeg situasjonen vil bedres ytterligere.

Med dagens dramatisk økende båt-tetthet, MÅ det komme et annet system enn det vi har i dag!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke seie anna enn:

Tenk litt før de skriv i slike saker.

Diskusjonane må takast der dei høyrer heime.

Hvor hører en diskusjon hjemme hvis den ikke hører hjemme i disusjonsforum da ??

 

Kan strekke meg til være enig i at vi skal tenke oss godt hva vi skriver... men ikke om vi skal skrive...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en kan snu påstanden din Marwin og si at påtanden om at båtlappen hjelper har snart utspillt sin rolle. Det er forsvinnende lite ulykker sett i forhold til antallet småbåter,mennesker og antall båt timer. Og hvis båtulykker forsvinner med innføring av båtsertifikat så er det flott,men det vil ikke skje. Selv her på baatplassen hvor en stor del av medlemmene har interesse antagelig over gjennomsnittet så skjer det uhell og ulykker og nesten ulykker. Hvis problemet er så veldig storrt så skjønner ikke jeg hvorfor det ikke er satt inn straks tiltak for lengst i form av feks holdningskampanjer.

Link to post
Share on other sites

Holdningskamanjer vil kun hjelpe for de av oss som ikke kan alt... Noe av problemet på sjøen er vel at en del av oss er feilfrie personer som også ferdes der.... Der er det særdeles vanskelig å nå frem med holdningsskapende og holdningsendrende arbeid, siden slike kampanjer ikke gjelder oss... Det er ofte slike personer som er motstandere av obligatorisk opplæring også siden vi overhode ikke kan se noen nytteverdi av dette... Det er også gjerne disse som sier at dette ikke vil fjerne alle ulykker til sjøs.... det er også riktig at det ikke vil fjerne alle ulykker.... men det er vel ikke andre enn disse som har hatt denne vrangforstillingen....

 

Det er vel ingen oppegående mennesker som tror at alle ulykker vil forsvinne med obligatorisk opplæring.... med mindre en særdeles naiv da...

 

Kan vi hindre en dødsulykke eller drukingi så er det nok til at vi bør innføre dette....

 

Jeg hilser en hver holdningskampanje velkommen, og jeg vil selvsagt selv delta i slike kampanjer.. siden jeg ikke kan alt, og lærer noe nytt hver eneste dag, ja hver time....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var selv på sjøen i helga og så hvordan enkelte høvler gjennom trange sund med relativt store båter i over 30 knop, selv om jeg ikke trekker noen forhastede konklusjoner omkring denne ulykka....

 

 

Samtidig som jeg lurer på hvordan noen kan være mostandere av et system som vil gi mer kunnskap for flere på sjøen.

Obligatorisk båtførerprøve kan ihvertfall ikke føre til flere ulykker !

Den vil jo nødvendigvis ØKE kunnskapsnivået, selv om den er tvungen, og det bør vel alle være glade for....!!

Kan vel også være en og annen som gruer seg til å lese de knapt 300 sidene. Men det er uansett vel anvendt tid....erfaren eller ikke....

Link to post
Share on other sites

Samtidig som jeg lurer på hvordan noen kan være mostandere av et system som vil gi mer kunnskap for flere på sjøen.

Obligatorisk båtførerprøve kan ihvertfall ikke føre til flere ulykker !

Den vil jo nødvendigvis ØKE kunnskapsnivået, selv om den er tvungen, og det bør vel alle være glade for....!!

Hvis vi ser på denne hendelsen og alle de andre trafikkulykker som skjer på land, til tross for tvungen opplæring der, tror jeg ikke at obligatorisk båtførerprøve vil hjelpe noe som helst - bare bli en ekstra inntektskilde til staten (for med obligatorisk prøve så må det kontrolleres og det kommer garantert ikke staten til å gjøre uten et klekkelig gebyr). Nei, det er holdninger som hjelper, og holdninger kommer hos de som tar "lappen" av egen interesse og egen "fri vilje", de som "må" pugger bare dagen før eksamen, så er det hele glemt... :sad:

 

 

Så hvorfor ikke gjøre båtteori lettere tilgjengelig? Hvis Redningsselskapet og den andre store foreningen med Syvert i spissen virkelig ville at folk skulle få mer kunnskap om båt, så hadde de arrangert GRATIS båtførerteori, gjerne i flere nivå (erfaringsbakgrunner). Slik som Luftambulansen gjør med førstehjelpskurs for sine medlemmer.

 

Nei, det er muligheten til større inntekter som ligger bak her også... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kjørte akkurat gjennom Blindleia. Politiet var på vei inn til brygga for å gjøre undersøkelser regner jeg med. Her er noen ikke alt for gode bilder fra galskapen:

 

Bilde

Politibåten på vei inn

Bilde

De to ungene som var alene i hytta må ha fått seg en skikkelig støkk!

Overnattet ikke langt i fra, men hørte ikke smellet som beskrives i avisene kl 2330 i går kveld.

 

Og for "hyttefiffen" går livet videre. Her er en av naboene litt lengre vest i leia som ankommer i sjøfly! :rolleyes: :

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hvis ditt utsagn hadde vært rett, hadde vi ikke hatt trafikkulykker på veiene, for der skorter det ikk epå kunskapen...

Det blir feil å resonere på den måten.

 

Hvis man ikke hadde obligatorisk opplæring for bilkjøring ville vi etter all sansynlighet hatt flere trafikkulykker på veiene

Link to post
Share on other sites

Det blir feil å resonere på den måten.

 

Hvis man ikke hadde obligatorisk opplæring for bilkjøring ville vi etter all sansynlighet hatt flere trafikkulykker på veiene

Ja, jeg er enig i det. Men husk nå at alle ulykker på veien er lovbrudd - for i følge veitrafikkloven "skal bilfører til enhver tid ha full kontroll over kjøretøyet".

 

Men samtidig - det vises til båter som kjører på land og båter som krasjer i andre båter - og så sier man at kunnskap er løsningen (dvs båtlappen), men det er jeg uenig i. Alle VET at de ikke skal kjøre over andre eller at de ikke skal hoppe over brygger. Disse ulykkene kan ingen båtlapp stoppe, det er bare bedre holdning som kan det...

Link to post
Share on other sites

Disse ulykkene kan ingen båtlapp stoppe, det er bare bedre holdning som kan det...

:yesnod::yesnod::yesnod:

 

 

Og holdninger legges til grunn gjennom opplæring.

Ja, men det er ikke gitt at et offentlig kontrollorgan/myndighet kan/vil gjøre en bedre jobb i så måte med f. eks. mine barn? Det vil fortsatt være en mengde tullinger (nesten like mange!) til sjøs med båtførerprøven, på samme måte som på veiene, med sertifikat!

 

Jeg tror ikke mere stat, storebror, kontroll, straff osv osv er veien å gå, men positiv informasjon, holdningsskapende virksomhet, gratis opplæring er bedre. Tror også at forsikringsselskapene kan gjøre noe for å bidra ved å innføre bonusordninger for de som ikke har skader og straffer, på pungen, de som har skader.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og holdninger legges til grunn gjennom opplæring.

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som gir holdninger. Min påstand er at opplæring ikke nødvendigvis er veien å gå. Opplæring er det samme som erfaringsoverføring. Det virker på noen, men ikke på de som må erfare alt selv for å ta læring.

 

Forøvrig tviler jeg på at et frivillig kurs på 15 timer + eksamen er holdningsskapende arbeid. De som starter på kurset har vel nødvendigvis et sett gode holdninger fra før?

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor ikke gjøre båtteori lettere tilgjengelig? Hvis Redningsselskapet og den andre store foreningen med Syvert i spissen virkelig ville at folk skulle få mer kunnskap om båt, så hadde de arrangert GRATIS båtførerteori, gjerne i flere nivå (erfaringsbakgrunner). Slik som Luftambulansen gjør med førstehjelpskurs for sine medlemmer.

 

Nei, det er muligheten til større inntekter som ligger bak her også... :nonod:

Og holdninger legges til grunn gjennom opplæring.

Tror også at forsikringsselskapene kan gjøre noe for å bidra ved å innføre bonusordninger for de som ikke har skader og straffer, på pungen, de som har skader.

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som gir holdninger. Min påstand er at opplæring ikke nødvendigvis er veien å gå. Opplæring er det samme som erfaringsoverføring. Det virker på noen, men ikke på de som må erfare alt selv for å ta læring.

Ser man på overnevnte utsagn så ligger vel løsningen i opplæring og praktisk virke på sjøen. Enten i liten eller stor båt. Praksis, med teori, fører nok til resultater over sikt (lang sikt). Utviklingen i de senere år med lett tilgang til større ög raskere båter har omgått den fornuftige opplæringen de fleste av oss "oldinger" fikk inn via morsmelken og saltsjø. Redningsselskapet og diverse forsikringsselskaper bør komme på banen og tilby "gratis" opplæring/kurs. Dette vil jo også påvirke forsikringspremie mm. Redningsselskapet kommer bedre ut på sin fallende kurs med pasert intern trøbbel. Redningsselskapet er jo der ute langs kysten og kunne sikkert bidra med mere teori til påtroppende båtførere. Eller tenker disse kun på profitt fra dette voksende marked ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...