Jump to content

Sommerens verste båtulykke ?


Rormann

Recommended Posts

http://www.lindesnes-avis.no/artikkel.asp?Artid=156183

 

Ingen av de andre i båten fant det problematisk at han kjørte, og han kjørte i 27 knop, som er innenfor fartsgrensen på stedet. For at det skulle vært grovt uaktsomt, mener jeg at farten måtte ha ligget klart over det tillatte.

 

Det er jo fri fart her, så hvor fort må man ikke kjøre, for å kjøre fortere enn tillatte ? :lol::lol:

 

 

Harald Stabell, jeg håper jeg aldri møter deg i noen båt på sjøen. :smash::smash::smash:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg, Lano2

 

Politiadvokaten:

 

Den høye farten kombinert med at det var mørkt og at tiltalte hadde rundt to i promille, gjør at vi anser dette for grovt uaktsomt, sa politiadvokat Hellek Rue.

 

Harald Stabell:

 

Det er også klart at han handlet uaktsomt, men jeg mener han ikke handlet grovt uaktsomt.

 

Harald Stabell finner det altså ikke grovt uaktsomt å kjøre båt i høy fart, mørke og med to i promille. I hans verden er dette kun uaktsomt. Lurer på hva som skal til på sjøen for at Harald Stabell skal kalle det grovt uaktsomt.

 

Kanskje skipper_worse kunne gi oss et hint om hva som skal til før man kan kalle det grovt uaktsomt?

Link to post
Share on other sites

Å være ansvarlig for en slik ulykke burde medføre at de mistet sertifiseringen sin. Dessverre kan de allikevel legge ut på ny båttur da det ikke er noe sertifikatkrav i dag. Med mindre retten kan fradømme dem retten til å føre båt. Noen som vet om det er en mulig sanksjonsform? og om det eventuelt har skjedd tidligere?

Link to post
Share on other sites

Men idioten her er Harald Stabell. Rart at han har kommet dit han er.

Da tror jeg du langt på vei misforstår advokaters rolle i sammenhenger som her. Han er ikke plassert der for å være objektiv.

 

Dessuten - viktig å skille privatpersonen fra rollen han har når han representerer en klient.

Link to post
Share on other sites

Hmm, en advokat har plikt til å forsvare sin klient med alle lovlige midler. Dersom Stabell mener at det finnes en mulighet for at de kan komme unna med at det ikke var grovt uaktsomt så må han bare bruke det for hva det er verdt.

Dersom en advokats personlige etikk og moral skulle være bestemmende er vi på ville veier.

Stabell er en meget dyktig advokat og en hedersmann privat.

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar. Det var også mitt poeng.

 

Lano2 er jeg redd blander følelser med grunnleggende rettsprinsipper. Fortståelig det også, men da blir det liksom en helt annen diskusjon - og den var ikke på (min) agenda nå. Når det er sagt (om jeg skulle misforstås) - også jeg syntes det er idiodisk å kjøre på et skjær i 27 knop med 2 i promille, uansett hvor jeg selv måtte bo. Men du må altså skille snørr og barter - selv den verste forbryter har krav på best mulig forsvar.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo det har jeg fortsått Roald.

 

Du mener at en advokat kan si hva som helst i en rettsak uten at noen bør "mene noe" om personen som har klettet ut og framført uttalelsen.

Jeg mener noe annet. Man må stå ved (og mene) det man sier selv om man har rollen som forsvarer.

 

Vi er uenige.

Link to post
Share on other sites

En forsvarsadvokats jobb er å forsvare sin klient med alle lovlige midler. Det er en meget, meget viktig del av vår rettssikkerhet. At man mener at de tar feil er så en sak - men det er det retten som avgjør. Jeg tror ikke det er noen idioter som blir anerkjente forsvarsadvokater.

Link to post
Share on other sites

Håper "Båtlappen" snart blir obligatorisk!

Så i helga 6 tunge individer i 50++-alderen STÅ i en 14-fots båt under kryssing av et lite sund, Null livvest på noen av dem. (Liten forståelse av tyngdepunkt der i gården!!)

Fikk meg til å erindre den stygge dødsulykken i NordNorge for noen år siden; Nogenlunde samme oppskrift!

 

Tror du virkelig att ikke dette hadde skjedd om man hadde båtlappen. det skulle ikke vært ulykker langs veiene da siden de som kjører har hatt opplæring og innehar førerkort.

Link to post
Share on other sites

JEG mener det er på tide at det blir tatt strengere dommer i bruk for slik uaksom kjøring! Sjøen bør/skal ikke være et fristed for slike idiotiske handlinger. Skulle ønske at dommene blir like strenge på sjøen som på land (bil), når slike "tabber" begås!

Advokat-retorikk er en annen sak. Stabel kan vel være en ok kar det (privat), men hans "stand" har en jobb jeg ikke missunner dem...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...