Jump to content

Sommerens verste båtulykke ?


Rormann

Recommended Posts

Senest i går var Ingvar (pressemann i redningsselskapet) ute og ville ha obligatorisk båtførersertifikat i NRK radio.

Det er nå ennå godt at noen ser ut til å være kompetent.... Det er på høy tid med tvungen opplæring slik at alle som ferdes har en felles forståelse av hvilke regler som gjelder til sjøs..

 

Av en eller annen grunn så har jeg litt mere tillit til de som har sitt daglige virke til sjøs... da gjerne med å berge andre som havnet litt dårlig ut i det... enten fordi de har vært uhelidig eller mangler nødvendig kunnskap.. Skal ikke se bort fra at jeg er litt naiv, men jeg tror de som jobber på redningsskøytene ser mere enn hva vi gjør her på baatplassen... Jeg har også en liten mistanke om de ogsp snakker med en del av de forulykkede personer og da ogsåp kan danne seg et bilde av kompetansenivået til skipper og mannskap..

 

Er helt enig i at holdningskapanjer det riktige vei å gå, og da kan vi starte med en obligatorisk båtfører opplæring.... Det er et steg i riktig retning med tanke på å endre folks holdninger på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så er det pånn igjen!

 

Dissse ulykkene vi har sett nå, vil jeg påstå ikke villle vært ungått med obligatorisk båtfører bevis. Skal se at fler av de involverte førerene kanskje allrede har et bevis!

 

Det eneste som hjelper er mer politi ved sjenkestedene rundt stengings-tid, samt i de mest traffikerte områdene om natta. Hvis en sammenligner med bil kan en tenke seg en tom E-18 klokka 4 om morgenen, veien tåler hastigheter langt over 100 km/t, men de fleste tar ikke sjansen fordi UP er ofte ute om natta også. Men til sjøs går politiet å legger seg vanligvis i 8 tida om kvelden??

 

Enhver ulykke er en tragisk hendelse for de involverte, men å tro en blir kvitt dem (null-visjon) ved innføring av båtfører-bevis er noe naivt å tro.

 

Men selvsagt, båtfører bevis er absolutt på sin plass for å lære folk grunnleggene sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn så har jeg litt mere tillit til de som har sitt daglige virke til sjøs... da gjerne med å berge andre som havnet litt dårlig ut i det... enten fordi de har vært uhelidig eller mangler nødvendig kunnskap.. Skal ikke se bort fra at jeg er litt naiv, men jeg tror de som jobber på redningsskøytene ser mere enn hva vi gjør her på baatplassen... Jeg har også en liten mistanke om de ogsp snakker med en del av de forulykkede personer og da ogsåp kan danne seg et bilde av kompetansenivået til skipper og mannskap..

I dagens nyheter kan det meldes om VHF, hvor lyden "muligens" var skrudd ned. Dette var på selve redningsskøyta som lå i Ålesund. Heldigvis gikk det bra med havaristen takket være hurtigruten som reagerte. KAN EN STOLE PÅ DETTE OPPLEGGET eller må vi overlate ansvaret til kystvakta ? :confused:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at holdningskapanjer det riktige vei å gå, og da kan vi starte med en obligatorisk båtfører opplæring.... Det er et steg i riktig retning med tanke på å endre folks holdninger på sjøen..

Enig!

Noen har tilsynelatende aversjon (motstand) mot å skjele til bil i denne sammenhengen. :blush:

JEG mener NEI! Sett at vi IKKE hadde solid opplæring før man fikk sette seg bak rattet... :cryin:

Jadda, jeg VET at biltettheten osv. er MYE større, men dog. I bilsammenheng er det teori, kjøretrening under skiftende forhold, glattkjøring osv.osv. Jadda, DET KOSTER!! :eek: Samt spes. opplæring på buss, lastebil, dozer og andre maskiner+++

Hva så med båt? Holdning og oppførsel er EN ting; Hva med kjøring i høy sjø, tett trafikk (Oslofjorden ++). Hva med navigasjon, forholdet mellom forskjellige båttyper, hvordan motor og båt virker og IKKE minst: PRAKSIS!!!

Min mening er at med en sterkt økende båttrafikk M Å det komme økende KRAV til opplæring, OG selvsagt et apparat som kan påse at lover og regler overholdes!!

Kan ikke dy meg fra å sammenligne med BIL igjen: Du kjører ikke i 130 km/t med en sportsbil på en dårlig tømmervei (med mindre du er av kaliber Martin Schancke m/ ditto sertifikat og løyve!!), du raser ikke inn i en rundkjøing uten å se til venstre, du setter ned farten og er forberedt hvis det kommer en ball trillende ut i veien, osv. osv.

Samme BØR gjelde for båt, men p.g.a. liten / ingen opplæring (og ditto KRAV), vil vi dessverre få se MANGE flere ulykker i tiden som kommer, hvis ikke noen GJØR noe drastisk!

 

Sjøl kjører jeg båt som "en gammel hatt-kaill"; Kjører som om båten er minst 10 ganger større enn den egentlig er; Klager og syter over oppførselen til andre båtførere når jeg sjøl kjører i skjærgården (Kragerø) og er direkte redd og usikker på slike steder... Hvorfor? Jo ganske enkelt fordi jeg ikke har nok trening i SÅ stor og tett båttrafikk, og fordi JEG ikke skjønner hvilken kodeks det kjøres etter. Sjøveisreglene er det IKKE etter mitt fattige begrep. Alså trenger JEG opplæring... (Har "Kystskippern".)

Hva så med nybegynnere...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ingvar Johnsen er en travel mann og ofte sitert både i pressen og her på forumet. Jeg sendte ham en mail idag og fikk følgende svar:

 

"Ferie til 5.8. Kan treffes på 995 49 400."

 

Han må ha det meget travelt i ferien! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingvar Johnsen er en travel mann og ofte sitert både i pressen og her på forumet. Jeg sendte ham en mail idag og fikk følgende svar:

 

"Ferie til 5.8. Kan treffes på 995 49 400."

 

Han må ha det meget travelt i ferien! :rolleyes:

 

:sailing:

Går ut fra at NRK radio brukte det opgitte telefonnr da :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Samme BØR gjelde for båt, men p.g.a. liten / ingen opplæring (og ditto KRAV), vil vi dessverre få se MANGE flere ulykker i tiden som kommer, hvis ikke noen GJØR noe drastisk!

Tja...

 

Det er et faktum at det ganske mange ulykker på veien, både små og store. Alle kjenner noen som har bulket - det til tross for at i følge opplæring "skal fører til enhver tid ha full kontroll over kjøretøyet".

 

Samme kravet stilles allerede til sjøs også "båtfører plikter å ha nødvendig ferdighet til å føre fartøyet", men likefullt skjer det ulykker her også.

 

 

Ulykker skjer som oftest som en konsekvens av feilvurderinger - det finnes mange eksempler på folk med sertifikater til langt oppå albuen gjør feil - her i vest har HSD utallige eksempler, og mitt argument er derfor: Folk som ønsker kunnskap skaffer seg dette, dytter du kunnskapen ned over ørene, sitter ikke denne kunnskapen...

 

Avslutter med et kjent sitat for å understreke:

I love to learn, not to be teached

Link to post
Share on other sites

Det er helt irrelevant hvordan du og andre lærer - for min del.

 

Med et unntak: du skal ikke lære av dine feil dersom disse går på bekostning av meg - enten jeg er passasjer hos deg eller møter deg på sjøen.

 

Og: jeg har forståelse for at fellesskapet kontrollerer at du har lært. Så driv gjerne selvstudier og meld deg opp til eksamen som privatist.

Link to post
Share on other sites

Og: jeg har forståelse for at fellesskapet kontrollerer at du har lært. Så driv gjerne selvstudier og meld deg opp til eksamen som privatist.

Joda - for egen del har jeg tatt denne lappen, og regner ikke med noen problemer med myndignetene i så måte.

 

Men det hindrer likevel ikke at jeg er stert uenig i at det er nødvendig med å innføre en lov som sier at vi skal ta dette sertifikatet - det burde være mulig å "skolere" båtfolket uten bruk av lover?

 

Synes norges lover er tykk nok som den er, jeg...

Link to post
Share on other sites

Alt dreier segt om holdninger, ene og alene. Har du den rette holdning til ting; kjører du ikke i 30 knop om natta innaskjærs, du krysser ikke foran en annen båt du har vikeplikt for i 20 knop 50 meter fra land. Føler du at du kan for lite setter du deg inn i ting, etc.

 

Hvorfor er det ikke programmer på TV om båt og båtliv (jada jeg så også på Berserk og "Narvestad" fra Son, men slike programmer er lite nyttige i denne sammenheng)?

 

Hva med "Navigasjonstimen", "Vind og bølger i Ytre Oslofjord", "Motor ombord", "Nattseilas", ispedd litt humor. Om igjen og om igjen og om igjen.

 

Jeg har lest igjennom hele båtførerprøven, og det vanskeligste der var det jeg og mange andre har minst bruk for: å regne ut den riktige graden i deviasjon og feilvisning. Jeg og 90% av mine medbåtførere trenger ikke slikt for mine korte dagsturer, selv om det er interessant nok i og for seg. Båtførerprøven slik den fremstår i dag er etter mitt skjønn "et hyggelig kaffeslabberas" med dårlige illustrasjoner og lite matnyttige ting. I det minste burde det fulgt med en god video\dvd med realistiske eksempler.

 

Siden mange trekker sammenlikninger til bil: glattkjøringskurset slik jeg kjenner det har lite eller ingenting med vinter i Norge å gjøre, det eneste du lærer er at når det er glatt kan bilen få skrens (jada litt satt på spissen).

 

Det store vannviddet slik jeg ser det er at folk har for mye penger, som igjen fører til for mange ukyndige i "koshlige båter" i alt for store hastigheter, og hvem får svi? Oss som har ferdes i årevis uten et eneste sammenstøt eller annen kritisk situasjon. Typisk norsk å dra alle over en kam.

 

Hvordan løse problemet? Tja, si det :-) Mer politi som gir bøter som svir for vannviddet. Politi som utøver skjønn og tar de som virkelig trenger å tas. Samt en grundig programserie på rikskanalene med realistiske eksempler.

 

mvh

 

M

 

PS Da jeg tok motorsykkellappen synes min instruktør at "nødbrems i 50 km\t" var for slapt. Ingen av hans elever fikk gå opp til førerprøven uten å lære nødbrems i 80 km\t. -Skal dette ha noen hensikt, må det være realistisk, sa han.

Marna

Link to post
Share on other sites

er enig at selve båtførerprøven ikke er bra nokk i seg selv! det burde så klart vert praksis også.

men det er bedre en ingenting.

jeg selv har ikke tatt det men har Dayskipper coastal.og føler det er en bedre opplæring en båtførerprøven for der har vi ei uke med praksis til sjøs.

Program

Nattseiling på fyr, kystnavigasjon/ kartarbeid, seiling og mer havnemanøvrering. 90% seiling / 10% kartteori, kurs på båt som følger det engelske RYA mønsteret :sailing:

Link to post
Share on other sites

Alt dreier segt om holdninger, ene og alene. Har du den rette holdning til ting; kjører du ikke i 30 knop om natta innaskjærs, du krysser ikke foran en annen båt du har vikeplikt for i 20 knop 50 meter fra land. Føler du at du kan for lite setter du deg inn i ting, etc.

Holdninger, :rolleyes: hva er nå DET?? Er ikke det et utslag av KUNNSKAP?? :confused: Og KUNNSKAP får du ved å LÆRE! Enten ved praktisk erfaring (gjennom år, med ditto "tabbekvote" = $$$), ved sjølstudium eller på "kurs". Drivkraften (les: nåleøyet) bør være en eksamen; Både teori OG praksis, mener nå jeg.

Vet at mange fritidsbåtførere ikke er enige i "lappen"; Spesiellt kanskje de som bor et stykke fra "Mårn-du-triangelet" (= stor båt-tetthet), hvor de sjelden treffer andre båter på sjøen. På tross av det, skjer det da vitterlig ulykker DER også!

 

Jeg har lest igjennom hele båtførerprøven, og det vanskeligste der var det jeg og mange andre har minst bruk for: å regne ut den riktige graden i deviasjon og feilvisning. Jeg og 90% av mine medbåtførere trenger ikke slikt for mine korte dagsturer, selv om det er interessant nok i og for seg. Båtførerprøven slik den fremstår i dag er etter mitt skjønn "et hyggelig kaffeslabberas" med dårlige illustrasjoner og lite matnyttige ting. I det minste burde det fulgt med en god video\dvd med realistiske eksempler.

På "dine kortere dagsturer" kan du (og andre) komme opp i situasjoner som gjør at du TRENGER å kunne navigere etter "gammelmåten"! (Du drar litt lengre enn planlagt; Du blir overrasket av tåke eller dårlig vær; "Fantom-boxen" (GPS-boksen) kutter ut i h.h.t. Murphy´s lov, osv. osv.) Det å VITE hvordan man tar seg frem etter kart og kompass (samt kanskje også ekkolodd), kan være viktig i slike situasjoner.

Men Marna: Hvis du virkelig mener at kunnskapen som presenteres for "Lappen" IKKE er matnyttig, vil jeg i all ærbødighet påstå at DU ikke har forstått det. Sorry! La gå at vi i denne video/action-pregede hverdag nesten KREVER at alt av kunnskapsformidling skal følge omtalte mal, men stoffet som blir forsøkt presentert ER viktig, både for DEG og alle som ferdes på sjøen. (Noe den senere tids ulykker viser!)

Når du nevner REALISTISKE eksempler, er jeg HELT enig med deg; Det bør kreves PRAKSIS-test til "Lappen" også, etter MIN mening.

 

Det store vannviddet slik jeg ser det er at folk har for mye penger, som igjen fører til for mange ukyndige i "koshlige båter" i alt for store hastigheter, og hvem får svi? Oss som har ferdes i årevis uten et eneste sammenstøt eller annen kritisk situasjon. Typisk norsk å dra alle over en kam.

Hvordan løse problemet? Tja, si det :-) Mer politi som gir bøter som svir for vannviddet. Politi som utøver skjønn og tar de som virkelig trenger å tas. Samt en grundig programserie på rikskanalene med realistiske eksempler.

Disse utsagnene er jeg HELT enig i!! :yesnod:

 

PS

Hvis jeg virker belærende i dette innlegget, beklager jeg DET :blush:

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Holdninger, :rolleyes: hva er nå DET?? Er ikke det et utslag av KUNNSKAP?? :confused: Og KUNNSKAP får du ved å LÆRE!

En ting er å få kunnskap, en annen ting er å bruke dette.

 

Hvis kunnskap ga gode holdninger, hadde ikke folk røykt, for det er ingen tvil om at alle vet at røyking er svært skadelig. Alle som tar sertifikat vet at å kjøre i 150-200 er sannsynligvis svært skadelig, men likevel er det noen som velger å likevel gjøre dette.

 

Du har garantet opplevd situasjoner i trafikken der du følte at "motparten" oppførte seg som en idiot, men likevel innhar han nok kunnskaper til å ha sertifikat...

 

Holdninger er nok mye mer enn kunnskap, er jeg redd...

Link to post
Share on other sites

Det store vannviddet slik jeg ser det er at folk har for mye penger,

Dette er noe av det rareste jeg har hørt noen gang, med mindre jeg ikke forstår sammenhengen eller det er ironisk ment. Janteloven ruler tydligvis.

 

Nok et argument for økte skatter - folk har for mye penger og de bruker det på ting de ikke har greie på - dvs båt. Øk skattene og start med rasjonering av båter :rolleyes: Men kanskje du kan vise til en positiv samvariasjon mellom hvor mye penger folk har og hvor dårlig sjømannskap de har, dvs jo mer penger jo dårligere er de på sjøen - jo mindre penger jo bedre er de på sjøen. Jeg venter i spenning :smiley:

Link to post
Share on other sites

Til Marwin. Neida du virker ikke belærende, jeg spissformulerte meg litt, og da er det selvsagt lov å "tråkke litt til" tilbake.

 

Jeg mener selvsagt ikke at kartkunnskap ikke er viktig. Det er meget viktig, det jeg poengterte var det som mange opplever som den vanskeligste biten, deviasjon og feilvisning. Du kan kunne hele båtførerpensumet på rams, og så bommer du på om det var øst eller vest det skulle korrigeres for, og så stryker du. Den ene eller halve graden en bommer på er neppe utslagsgivende for om en finner hjem fra Ferder til Kjøpmannskjær. Poenget mitt med å ta opp dette var at det mases om båtførerbevis, og at den kunnskapen som ligger i båtførerprøven ikke er særlig egnet for å bedre forholdene på sjøen. Det som stresses mest er en bit få trenger, et lite paradoks.

 

Det er nødvendigvis ikke noen sammenheng mellom kunnskap og holdninger, dessverre. Ungdom i dag har god kunnskap om f.eks. narkotika, samtidig øker bruken blandt stadig yngre brukere. Ny utdannede bilførere er de med den ferskeste kunnskapen, samtidig er dette aldersgruppen med flest ulykker.

 

Holdninger har mye med menneskesyn å gjøre, og hvordan vi velger å komme nye ukjente ting i møte; med forsiktighet og ydmykhet, eller etter "her kommer jeg"-metoden. Et godt eksempel på hvordan det skal gjøres har vi et eksempel på her i vår egen cyberhavn. Jeg husker TJ som nybegynner. Han turte å spørre om de mest selvfølgelige ting, fordi han ønsket at hans erfaringer med båtlivet skulle bli så sikre og komfortable som mulig. Han hadde null kunnskap, men gode holdninger. Skjønner hva jeg mener?

 

Menneskesynet kommer til uttrykk i vår tids rettighetstankegang. Før i tiden hadde man også rett, men ikke uten en samtidig plikt, det siste er på sterk retur dessverre. Jeg har rett til å forbruke, jeg har rett til å ferdes på sjøen, men fordi ingen har satt opp søppelbøtte innenfor en radius av 10 m fra der jeg er kan jeg bare kaste fra meg søppel. Jeg har rett til å gå i 8 knop i Vrengen, derfor drar jeg med meg masse sjø på min ferd, kajakkpadleren kan takke seg selv, dum som han er som legger ut på vannet i en slik farkost. etc etc etc. Og slikt kan vi ikke båtførerprøve oss vekk fra.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Holdninger er nok mye mer enn kunnskap, er jeg redd...

Dette var mange kloke ord o.b.lix! :yesnod:

 

Fortsatt de som tror at sunn fornuft og gode holdninger er noe som kan "vedtas" eller folk kan påtvinges! Like lett som å vedta solskinn torsdag i neste uke!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så til dere som ikke tror det er sammeheng mellom kunnskap og holdninger - hvordan skal vi da få bedre holdninger på sjøen? Skyte de vi ikke liker, utelukke de, eller som Marna foreslår - sørge for at de har mindre penger for de rike har ikke holdnigner han liker.

 

 

Marna - jeg mener at argumentet ditt om Båtførerprøvens pensum er feil i denne sammenhengen for det er ikke bestemt at det er båtførerprøven som skal være det obligatoriske pensum. Dessuten har også dette med holdninger å gjøre - om man er innstilt på å ta et kurs så får man ha nok guts til å lære seg det som kreves, ikke si at "dette driter jeg i for det er ikke viktig for meg". D5L pensum inneholder en hel del motorlære som i beste fall var utdatert for 15 år siden - men det er en del av pensum. Så tar man D5L får man pugge det da. Det har med holdninger å gjøre

Link to post
Share on other sites

Dette er noe av det rareste jeg har hørt noen gang, med mindre jeg ikke forstår sammenhengen eller det er ironisk ment. Janteloven ruler tydligvis.

 

Nok et argument for økte skatter - folk har for mye penger og de bruker det på ting de ikke har greie på - dvs båt. Øk skattene og start med rasjonering av båter :rolleyes: Men kanskje du kan vise til en positiv samvariasjon mellom hvor mye penger folk har og hvor dårlig sjømannskap de har, dvs jo mer penger jo dårligere er de på sjøen - jo mindre penger jo bedre er de på sjøen. Jeg venter i spenning :smiley:

 

Følger du ikke med i timen Bitteliten? Utsagnet er ikke mitt, bare fritt siteret. Våre medier er fulle av samme type argumentasjon. Ja, folk har i dag i gjennomsnitt kr. 1000,- om dagen til forbruk. Klart dette slår ut i at folk begynner å gjøre ting de før ikke hadde økonomisk mulighet til, som for eksempel å kjøpe seg en skjærgårdsjeep med 40 knops potentiale, uten et fnugg av greie på hva dette innebærer. Dette har ingenting med Janteloven å gjøre, dette har med et politisk system å gjøre, kalt markedsliberalisme som igjen bygger på nytteetikk, eller 2\3-samfunnet om du vil. Like it or not!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Skyte de vi ikke liker

:yesnod: En helt grei og akseptabel løsning. Når begynner vi? :lol:

 

folk har i dag i gjennomsnitt kr. 1000,- om dagen til forbruk

:confused: 365.000 å "spelle seg for" pr. år etter at mat, klær, hus, bil etc. og ikke minst skatt :cryin: er betalt? Hva er dette for slags "gjennomsnittsfolk", da? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Til innlegg #43

 

Jeg har da ikke med et eneste ord sagt at vi skal øke skatter eller ta pengene fra folk, dette er din tolkning.

 

Og selvsagt har du rett i at det ikke er vedtatt noe om at det er dagens Båtførerprøve som skal gjøres gjeldende obligatorisk, men det er foreslått fra flere. Og velger jeg frivillig å ta en eksamen av noe slag, har jeg selvsagt guts til å lære meg det som trengs. Blir det et obligatorisk tullekurs av en Båtførerårøve vil jeg som samfunnsborger skrike så høyt og så lenge jeg kan, inntil jeg ser at det ikke nytter; tar den jæ*** prøven og banner i mitt indre, vel vitende om at den nok ikke var nødvendig, selv om jeg sikkert lærte noe jeg ikke kunne fra før.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Tiltalt for båtdrap. To mistet livet i båtulykken. Nå er en 43-åring tiltalt for uaktsomt drap.

Båtulykken skjedde ved Skjærnøysundet i Mandal. To menn omkom på stedet og fire ble skadet da båten krasjet på land på Smeodden natt til 31. juli. Ifølge avisen Lindesnes har avhør og DNA-analyser klarlagt hvem som kjørte båten, og han skal ha hatt en promille på 1,4 over fire timer etter ulykken.

20070324_153047_1S.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...