Jump to content

Sommerens verste båtulykke ?


Rormann

Recommended Posts

..Strengere straff for uvettig kjøring og mer synlig politi på sjøen både dag og natt er bedere enn all verdens påbud om sertfikater for ditt og datt

Delvis enig, men tror nok at et sertifikat som kan indras, burde være ET av "risene bak speilet".

I værste fall (som f.eks. i dette tilfellet) synes jeg at inndraging av båt også kunne være på sin plass... :rolleyes:

(Personlig synsing!!)

NOE må/bør i hvert fall gjøres for å endre holdningene. Og HVEM skal / bør betale for den extra politi-innsatsen?? :confused: Båtskatt?? :puke:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Oppfatter det som et "referat" av det han sa i retten

— Det er ikke noen tvil om at det er han som har kjørt båten, det har vi fått bevist her i dag. Det er også slik at han var den direkte årsak til at båten gikk på land og at to personer døde. Disse faktum er ikke omstridt, sa advokat Harald Stabell, som forsvarte 44-åringen.

— Det er også klart at han handlet uaktsomt, men jeg mener han ikke handlet grovt uaktsomt. Ingen av de andre i båten fant det problematisk at han kjørte, og han kjørte i 27 knop, som er innenfor fartsgrensen på stedet. For at det skulle vært grovt uaktsomt, mener jeg at farten måtte ha ligget klart over det tillatte.

Link to post
Share on other sites

Ville vel vært "litt" rart hvis man sa en ting på sin klients vegne i retten og noe helt annet som privatmann til pressen mens saken går for retten? Skjønner virkelig ikke hva som er problemet med det Stabell har sagt! :nonod: Det hele dreier seg om det var "grovt uaktsomt" eller bare "uaktsomt" og det synes jeg vi skal overlate til retten å avgjøre i første omgang, eller?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skjønner virkelig ikke hva som er problemet med det Stabell har sagt! :

Det er ikke noe problem med hva han har sagt.

Hvis han påsto at jorda var flat eller månen var en gul ost så var heller ikke det noe problem.

 

Mannen må selvsagt få si hva han vil, og vi som leser hva han har sagt, må få mene hva vi vil om det.

Link to post
Share on other sites

Mannen må selvsagt få si hva han vil, og vi som leser hva han har sagt, må få mene hva vi vil om det.

 

Just precis. Det er en uting når advokater identifiseres med sine klienter, men i sannhet er advokater i østlandsområdet svært flinke med å få seg selv fremstilt på slik måte ...

 

Hva advokat Stabell uttalte var en anførsel fremsatt til forsvar for hans klient og dermed pr. definisjon ikke (nødvendigvis) privatmannen hr. Stabells egen mening om dette spørsmål. Noen slik mening har han forøvrig egentlig ikke noe med å ha -- det ligger i forsvarervervets natur at advokaten ikke skal ta stilling til skyld eller uskyld. Vervet går ut på å tale den tiltaltes sak, å forsvare personen, selv om handlingen saken gjelder ikke kan forsvares ut fra hverken lov eller individuell eller kollektiv moral.

 

Forøvrig er det min mening at den aktsomhetsnorm advokat Stabell forfekter, er meget klart i strid med hva som er gjeldende rett. Vi får vente og se hva retten mener. Jeg satser ikke ett rødt øre på at tiltaltes anførsel fremmet av advokat Stabell vil vinne frem.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Han hadde spart akkurat like mye, siden det er staten som betaler (dvs du og jeg ...). Kan hende han kunne ha spart litt straff ... påskuddsargumentasjon og spillfekteri ender som regel opp med strengere straff enn hva man får med virkelighetsorienterte anførsler og ansvarstagen for egne handlinger. Men, men. Vi får nå vente og se hva retten kommer til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...