Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

Poenget med et startbatteri er som tidligere nevnt; Evnen til å gi masse strøm/effekt på kortest mulig tid. Antall Ah er faktisk av mindre betydning, fordi batteriet brukes i korte perioder ad gangen mellom hver opplading. Dette er også viktig om du har en baugpropell, denne egenskapen gir mye bedre effekt. Her er det store forskjeller mellom batterier.

 

Selv bruker jeg Sønnak HDX Heavyline, som jeg mener har ganske "ekstreme" ytelser. Om jeg ikke husker feil, gir mitt 185ah 1450 Ampere ved minus 20 grader, ved + 20 grader bortimot 1900 ampere. Her er det altså en potensiell bombe man sitter på om man skulle komme til å kortslutte batteripolene. Mer om disse batteriene finner du på http://www.sonnak.com/index.html.

 

Husk imidlertid en ting; Når du starter motoren, vil det bli tilnærmet kortslutting i startmotoren. Altså stor strøm. Har ikke funnet noen batterivelger av typen 1, 2, 1+2 som tåler noe slikt, resultatet kan lett bli brente kontaktflater og derav motstand og startproblemer. Det finnes ordinære marine on/off brytere som tåler opptil 2500 ampere. (Hella??)

 

Prisen er høy for disse batteriene, men kjenner du noen som handler med leverandøren regelmessig, har disse ofte opptil 50% rabatt. (Noen båtforeninger har slike avtaler tror jeg).

 

En annen hadde gode erfaringer med batterier fra Torshov Bilrekvisita. Jeg har motsatt erfaring. Bare søpla, byttet etter 1 år på reklamasjon og opplevde igjen at batteriene gikk i stykker. Om det var samme produktet, vet jeg ikke.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med Reginol, sjekk denne linken:

 

http://www.reginol.no/index.shtml

 

 

Se batteripriser under "Tilbud"

 

 

Reginol selger i tillegg til vanvittig bra olje til båtmotoren til 19,25 pr liter i 20 liters kanner(samme olje som Hydro/Texaco selger som olje til tunge dieselmotorer,  API CG), også batterier.  Jeg har kjøpt batterier der i mange år, og er svært fornøyd.  Med dette utsagnet kan det høres ut som høyfrekvent bytting av batterier, men jeg har i tillegg til båten, hvor det er 8 X 110 AH batterier, også fire biler (firma).  

 

Så bor du i Oslo området, er etter mitt syn valget enkelt.  :confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Her er det altså en potensiell bombe man sitter på om man skulle komme til å kortslutte batteripolene.

Minner meg på en episode der en venn av meg var uheldig å miste en fastnøkkel ned på dynamoen slik at batteriet kortsluttet.  Med den følge at en god del av ledningsnettet "forsvant".

Da han ringte forsikringsselskapet spurte kundebehandleren om det hadde vært åpen flamme.

Han hadde jo ikke lyst til å gjøre det verre en det var så han opplyste som sant var at det kun hadde vært røyk.

Og sorry, forsikringen dekker ikke svi-skader, det må være synlig flamme.... :fishing:

Link to post
Share on other sites

Batterier til bruk i båt bør være av HD-typen (heavy duty)

 

Litt dyrere, men holder lenger.

 

De har en langt bedre innfesting av platene og er utstyrt med såkalte lommeseparatorer.

De tåler mye bedre vibrasjoner. De tåler langt flere cycler enn std. batterier og er bedre egnet

der de tappes langt ned. Har litt mindre startkapasitet, men det er uten praktisk betydning i båt.

 

De er like gode til start som til forbruk.

 

De fleste seriøse leverandører av batterier har HD

 

Kjøp batterier med sentralutlufting med mulighet for lufteslange og skikkelige bærehåndtak.

 

Skikkelig batterivedlikehold og korrekt lading er helt avgjørende om man ønsker å få god

levetid på batteriene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Heisann alle sammen .Har noen spørsmål ang bytte av batterier .Har i dag 3 stk 115 amp ,et til start og to til forbruk .Kan jeg bare bytte dem to jeg har til forbruk ? Og er det mye forskjell på 110 og 120 amp  ? Tenkte på Biltema batterier , dem er jo endel billigere , har hørt dem er helt ok jeg . Prisen også . Forslag og evt erfaringer med disse ?

 

Bruker foresten en Sleipner (trur jeg) 20 amp vedlikeholdslader . Er den bra nok til og lade opp batteriene  ,eller må jeg bruke en vanlig lader til og toppe dem ?

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har et ordnet system på hvordan batteriene kobles sammen kan du trygt bytte bare forbruksbatteriene.  Det gjør ingenting om batterienne er koblet sammen så lenge det tilføres ladestrøm, men når du fjerner den drivende spenningen til lading må batteribankene ikke ha kontakt med hverandre. Om du ikke har dette i orden allerede, ordner du det lett med en hovedbryter/vender, eller en skillediode/relé.  Sleipner laderen er sikkert ok så lenge den er i orden.  Mål ladespenningen i de forskjellige stadier av ladingen såm ser du det.  En god lader gir konstant strøm når batteriene er utladet.  Denne strømmen fortsetter å gå mens ladepenningen øker opp til 14,4V.   Så holdes ladespenningen konstant mens strømmen vil avta intil laderen går over i vedlikeholdslading.  da droppes ladespenningen til ca 12,7V, og der blir den intil du skrur av laderen.  Når laderen går over i vedlikeholdslading tar det tildels lang tid å "toppe" batteribanken.  Dette kan du sikrest kontrollere med en syrevektmåler.  Når batterier er fullladet er syrevekten 1,28.

 

Når det gjelder Biltemas batterier har jeg ingen erfaringer.  Jeg kjøper alle mine batterier, oljer og frostvæske hos Reginol Trading

 

                         http://www.reginol.no/index.shtml

 

 

og sparer masse penger hvert år på det. Oljeskift på to motorer i båten, nesten 30 liter olje, og forbruk av frostvæske ved vinterklargjøring er 20 liter.  Batteriene de leverer er fra ledende fabrikanter, og alle typer batterier leveres til svært gunstige priser såvidt jeg har bragt i erfaring. :seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvilke Biltema batterier tenker du å bruke? Husk, det er stor forskjell på egenskapene til STARTBATTERIER og FORBRUKSBATTERIER.

 

Startbatteriene til Biltema er ok, og billige. Jeg har ikke helt klart for meg om de i det hele tatt har forbruksbatterier (også kalt "fritidsbatteri").

Link to post
Share on other sites

Hvilke Biltema batterier tenker du å bruke? Husk, det er stor forskjell på egenskapene til STARTBATTERIER og FORBRUKSBATTERIER.

 

Startbatteriene til Biltema er ok, og billige. Jeg har ikke helt klart for meg om de i det hele tatt har forbruksbatterier (også kalt "fritidsbatteri").

Joda Biltema har fritidsbatterier, men kvaliteten på disse har jeg ikke sett noen test på.

NAF/Motor  testet for 4 år siden STARTBATTERIER og her kom Biltemas startbatterier best ut. Men da gjaldt det vel å gi mest mulig strøm i et kort øyeblikk ved kuldegrader.

Link to post
Share on other sites

 Dette kan du sikrest kontrollere med en syrevektmåler.  Når batterier er fullladet er syrevekten 1,28.

På mitt  2-3 år gamle Sønnak/Excide Freeline 115Ah fritidsbatteri måler syrevekten 1.30-1.31. Dette var tidligere koblet sammen med et 6år gammelt 100Ah batteri av ukjent Italiensk merke (og dette hadde syrevekt rundt 1.28). Er det syrevekten som er unøyaktig eller er det kanskje helt på for sterk syreblanding (batteriet har ikke vært etterfylt med vann da dette ikke har vært nødvendig). Tror Freeline batteriene skal være vedlikeholdsfrie.  

Batteriene står hele tiden på 13.6V vedlikeholdslading. Har nå hevet ut det gamle 100Ah batteriet og satt inn ett ubrukt  (men ett år gammelt) 115Ah Sønnak Excide Freeline batteri. Er ikke av samme produksjonsserie, men fikk det billig (500 kr med ett års garanti) da det var en overligger på bensinstasjon. Det var trolig lagret med syre på i ett år og sannsynligvis ikke blitt ladet opp underveis. Dette batteriet hadde noe høyere syrenivå enn de anbefalte 15mm og syrevekten var omkring 1.26-1.28 etter opplading på bensinstasjon. Begge står nå på vedlikeholdslading og jeg får se når jeg sjekker neste gang i båten hva syrevekten har blitt - kanskje har den jevnet seg ut?

Flere hevder jo at om man parallell-kobler sammen to batterier vil det beste av de to bli dårligere ( https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...091885;start=39 ).

Jeg vet ikke om jeg ble så mye klokere av diskusjonen i overnente tråd, men har for sikkerhetskyld en 3 punkts lader lader tilkoblet forbruksbanken og en svakere l 3-punktslader tilkoblet startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Mye bra fra Pirus.

 

Biltema-batterier: Har brukt batteriene fra Biltema over siste 15 år, i tre biler og tre båter. Sylfiden, som ble solgt for en del år siden, hadde Biltema-batterier montert da båten forlot oss. Batteriene var da 9 år gamle. Her var to av batteriene koplet sammen som forbruksbatterier. Batteriene har lang levetid, har aldri gitt meg problemer. Jeg har alltid brukt startbatterier hele veien. På Hulda blir det mye mer elektrisk enn hva jeg har hatt tidligere. Mesteparten av forbrukerne er elektromotorer, bruker derfor fremdeles startbatterier ettersom det er anbefalt (Sleipner).

 

Generelt om sammenkopling så skal batteriene være så like som mulig. Helst med fortløpende produksjonsnummere.

 

Jeg har aldri eid noen superlader, gir batteriene et piff en gang i blant med gammeldags ladetrafo som gir 15 volt.

Link to post
Share on other sites

Det er noe av det billigste du får kjøpt, men det koster ikke stort mer for andre merker andre (billige) steder.

 

Ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet...

 

Det er sikkert ikke verdens beste batteri, men kanskje er det godt nok til prisen? Det må du nesten avgjøre selv.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet...

GeirKS

En guru innen området hevdet en gang at det var ganske stor sammenheng mellom vekt og kvalitet. Ifølge ham var bly en vesentlig bestanddel, uansett hvordan man vridde og vrengte på det når det gjelder blybatterier.

Link to post
Share on other sites

En guru innen området hevdet en gang at det var ganske stor sammenheng mellom vekt og kvalitet. Ifølge ham var bly en vesentlig bestanddel, uansett hvordan man vridde og vrengte på det når det gjelder blybatterier.

Helt kotrrekt.Til mer bly til mer strøm.Mindre bly gir billigere batteri. Ta med badevekten neste gang der handles batterier.

 

Til båt lønner det seg alltid å satse på HD-batterier. Litt dyrere, men varer mye lenger.

 

Kjøp alltid batterier med gode bærehåndtak og sentralutlufting/lufteslange slik at knallgassen kan ledes ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Mye bra her .Da forige eier har kjørt med mer eller mindre null lading ,gud veit hvor lenge  ,og bare satt på vedlikeholdslader etter endt tur vær gang da er det vel store muligheter for at di batteriene som er fra 1998 er bare og hive (115 amp),eller kan jeg prøve med en vanlig lader og lade dem opp ? Dynamo er nyoverhalt på verksted ,mener den viste ca 14,4 første gang jeg starta opp og etter det ligger den på ca 14,1 .på voltmeter . Den kan vise 13,5 på voltmeter og etter 3-4 timer med radio m/forsterker og vhf er den på 12v .Så er vel helt klart dåli batterier når dem går ned så fort (ved kai) . Så er det noen vits i og prøve og lade dem opp og se om di kan bli ok ? Sleipner 20amp vedlikeholdslader er fastmontert på batteriene (forbruk) hele tiden når båten ligger til kai .Blitt brukt endel strøm i hele vinter når jeg har jobba ombord .Radio/cd m/forsterker ,lys og dieselvarmer  Forslag ? Kast dem   :yesnod:

 

Og en ting til som jeg spurte om øverst her ,er det stor forskjell på 110 amp og 120amp ?

Er det en STOR fordel med 120 amp eller ? Takker for svar igjen  

 

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Gamle batterier som man ikke har kontroll på, pælm dem. Hulda standardiserer nå på Biltema type 80-66061 som er 160 Ah. De er tunge som bly og koster 1500 kroner stykket. Før ferien skal jeg ha inn tre slike til... Som blir beskrevet her, har jeg også et batteri som viser sviktende tendens. Vanskelig å få full lading på det, syrevekten kommer ikke helt på topp og har ujevn syrevekt på de forkjellige cellene. Batteriet er fra år 2000, men ble stående skeive og lide i garasjen halvannet år. Var nesten utladet da jeg dro det fram igjen da Hulda skulle på vannet for et par år siden. Dette batteriet havner snart på marinaens oppsamlingsstasjon.  Ligge ute i skjæra med Admiralen å få problemer med start på motoren???? Da vil jeg ikke greie å restituere tilliten i dette livet i hvert fall! 1500 spenn er billig for å være på den sikre siden.

 

Størrelsen på batteripakkene kommer naturligvis an på forbruk og behov. V8'ern til Hulda er det umulig å sveive igang. Dessuten er jeg av belte-og-buksesele-typen.

Link to post
Share on other sites

Gamle batterier som man ikke har kontroll på, pælm dem. Hulda standardiserer nå på Biltema type 80-66061 som er 160 Ah. De er tunge som bly og koster 1500 kroner stykket. Før ferien skal jeg ha inn tre slike til... Som blir beskrevet her, har jeg også et batteri som viser sviktende tendens. Vanskelig å få full lading på det, syrevekten kommer ikke helt på topp og har ujevn syrevekt på de forkjellige cellene. Batteriet er fra år 2000, men ble stående skeive og lide i garasjen halvannet år. Var nesten utladet da jeg dro det fram igjen da Hulda skulle på vannet for et par år siden. Dette batteriet havner snart på marinaens oppsamlingsstasjon.  Ligge ute i skjæra med Admiralen å få problemer med start på motoren???? Da vil jeg ikke greie å restituere tilliten i dette livet i hvert fall! 1500 spenn er billig for å være på den sikre siden.

 

Størrelsen på batteripakkene kommer naturligvis an på forbruk og behov. V8'ern til Hulda er det umulig å sveive igang. Dessuten er jeg av belte-og-buksesele-typen.

Hei

Det var godt å høre st det er flere av oss.  :smiley::cryin:

3 stk. Sønnak hvilebatterier

1 stk. Sønnak startbatteri

4 kw aggregat m/eget startbatteri og batt. lader

Startbooster.

Startkablene blir lagt igjen hjemme i år. :confused:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

4 kw aggregat m/eget startbatteri og batt. lader

Startbooster.

Startkablene blir lagt igjen hjemme i år. :confused:

mvh

giver

Hahhhh.. Slår deg med 4 kW på aggregatet!!  Greier disse boosterene å dra igang en mellomstor diesel? I tråd med den vanlige galskapen har naturligvis Hulda 165 hk (uten turbo eller elekrtonikk som kan klikke).

Link to post
Share on other sites

Hahhhh.. Slår deg med 4 kW på aggregatet!!  Greier disse boosterene å dra igang en mellomstor diesel? I tråd med den vanlige galskapen har naturligvis Hulda 165 hk (uten turbo eller elekrtonikk som kan klikke).

Hei

Ja,  :confused: jeg startet den ene motoren en gang for testens skyld med booster'n.

(Ford 2715-E.)

Booster'n ble egentlig kjøpt for å ha i bilen, men er med i båten på ferier

for å kunne hjelpe hvis det skulle være nødvendig.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...