Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

13,8 - 14,4 er regnet som optimal ladespenning.

<{POST_SNAPBACK}>

Detter er fullstendig feil! Hadde du skrevet 14,4volt ved 20-25grader hadde det vært rett. Ved 13,8volt vil du ALDRI få fulladet batteriene dine, uansett hvor lenge de lades.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dynamo er overhalt på elektroverksted i Horten. Så den burde jo være ok .Volt meter på dærsjen viser 14.3 .Syrevekta er en sånn vanlig billig sak(40 kr på kvikk) , det samme gjelder multimetre (99.99 på europris) Skal måle lading og syrevekt på bilen imårra . Så ser jeg hvordan det slår ut der . Har vært ombord i 2 båter idag ,den ene måler 13.9 på lading ,aldrig hatt problem med strømmen ombord . Han andre hadde 14.00 og det samme med han . så ???????

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dynamo er overhalt på elektroverksted i Horten. Så den burde jo være ok .Volt meter på dærsjen viser 14.3 .Syrevekta er en sånn vanlig billig sak(40 kr på kvikk) , det samme gjelder multimetre (99.99 på europris) Skal måle lading og syrevekt på bilen imårra  . Så ser jeg hvordan det slår ut der . Har vært ombord i 2 båter idag ,den ene måler 13.9 på lading ,aldrig hatt problem med strømmen ombord . Han andre hadde 14.00 og det samme med han . så ???????

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Du måler vel ladespenning når motoren har turtall?? Hvis motoren går på tomgang får du ikke høy nok ladespenning.

Turtallet bør være 1500 - 2000 omdr./min.

 

mvh

Ståle :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg ville sjekket måleinstrumenetene du bruker først. Både syrevektmåleren og voltmeteret trenger jo ikke være nøyaktig nok. Selv om noe er digitalt og viser spenning med opptil flere desimaler, så er det jo ikke sikkert det viser riktig

 

Nå skal man vel ikke mistenke hverken Europris eller Kvikk for selge kvalitet til "gibort" pris bestandig.

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

God morgen

 

Etter hva jeg har lært om batterier og lading så er ladespenningen din for lav.  Den SKAL være 14,4 volt v. 20 degC,  hverken mer eller mindre.    ...og det er målt på polene på batteriet.

:smiley:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen. Etter det som blir sagt her så er både dynamo og batteriladeren min ødlagt , eller ikke riktig så sant det billige multimetret måler riktig da (nå er det ikke 20 grader i batt rom) og det skal jeg teste ut etterpå på bilen . Men er multimetre feil og jeg har full lading så er det jo fremdeles rart at jeg ikke for opp syrevekta .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Du får bare se det i øynene. Du har noen drittbatterier. Eller kanskje du har et drittdårlig voltmeter? Eller en syremåler til 40 kroner som neppe er temperaturkompensert? Eller kanskje du har et drittdårlig ladesystem som har gjort dårlige batterier enda dårligere? Eller kanskje du har et kinderegg fra helvete som gir deg alle tingene på en gang og mere til? Og syrevekten? Det er vel rundt null grader i Horten for øyeblikket? Da kan du trekke fra 0,02 på hydrometeret ditt. 1,22 blir syrevekten da. Halvtomme? Halvtomme høres så negativt ut. De ser ut til å være halvfulle. Og hvis det du måler faktisk er riktig, ser batteriene også ut til å være litt slitne. Sleipner-laderen din skal lade med 14,7V. Du måler 14V. Tror du det er kinamultimeteret til 99 kroner fra Europris eller laderen det er noe galt med? Er laderen ok? Da er batteriene dine dritt som ikke klarer å få opp syrevekta. Er laderen dårlig? Mmmmm pussig, du taper uansett.

 

Du bør få noen med det rette utstyret og de rette kunnskapene til å sjekke litt for deg. En tur på Kvikk er vel ikke det dummeste du kan gjøre.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den SKAL være 14,4 volt v. 20 degC,  hverken mer eller mindre.    ...og det er målt på polene på batteriet.

:smiley:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er nok noe bastant. Ladespenningen ved en gitt temperatur er en kompromiss mellom tidsforbruk og vannforbruk. Såvidt jeg har fått med meg er tendensen f t at man godt kan si 14.7V ved 20grd. Litt hurtigere lading, litt mer vannforbruk.

 

Correct me if I'm wrong

Link to post
Share on other sites

Dette er nok noe bastant. Ladespenningen ved en gitt temperatur er en kompromiss mellom tidsforbruk og vannforbruk. Såvidt jeg har fått med meg er tendensen f t at man godt kan si 14.7V ved 20grd. Litt hurtigere lading, litt mer vannforbruk. Correct me if I'm wrong

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er vel for så vidt ikke noe galt å si. Noen batterileverandører krever faktisk dette, alt etter oppbygningen av batteriene. Men 99% av dagens batterier er bygget for 14,4volt ladespenning. Men de tar absolutt ikke skade av noen tideler høyere spenning, - så fremt en ikke glemmer å fylle på vann. For DET skader et batteri. Hadde en periode et ladesystem der jeg ved en bryter kunne øke spenningen til 15,2volt (egentlig beregnet for ekstrem kulde). Kjørte gjerne den siste halvtimen mot havn med denne spenningen for å dytte inn litt eksta. Men så glemte jeg å slå tilbake til 14,4volt med derpå nesten tørre plater!

 

Standard sikker ladespenning versus temperatur er som følger:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen standard som passer for alle.

AGM-batterier skal ha godt over 14,4V, opp mot 15V, mens gel-batterier skal ha litt under 14,4V

Noen åpne bly-syre batterier trives best med høye spenningen, andre skal ha mer moderate ladespenninger. Trenden er at ladespenningene ser ut til generelt å øke noen tideler. På 3-step landstrømsladere er gjerne spenningen noen tideler høyere enn den spenningen man gjerne har på en dynamo. Litt intelligens og man kan strekke strikken lit lenger. En dum dynamo? Jeg ønsker meg 14,5V men har bare 14,4V. Spiller ingen stor rolle.

 

Har man et batteri som klarer å ta til seg mye lading fort, uten å genere for stor andel varme, er det bare å flise på innenfor rimelighetens grenser. Man mange batterier klarer jo ikke slikt uten å bli varme, så man finner en gylden middelvei. En for alle - alle for en, er ikke så lett.

 

For mine Nautilus Freeline er 14,4V ved 20 grader greit, men det er også 14,7V, bare ikke mange mange timer i strekk uten forbruk. Men det skjer jo neppe i en båt.......

 

Det dauer flere batterier av for lav ladespenning enn av for høy.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker og bukker for svarene .Testa multimeter på bilen der målte det 13.8 , måtte jo sjekke litt da . Letteste nå som helgen snart er over er og ta en tur ned til Tom bil & båt elektro imorgen så finner jeg vel ut av det . Men en sesong med nye batterier og nyoverhalt dynamo burde det jo vært iorden .Klart både det ene og det andre kan gå i stykker , men plundra vel stort sett i hele fjor . Feilen var vel det at det ikke blei tatt ortlig tak i problemet . Kan jo komme tilbake og forklare feilen'ne når jeg har fått det iorden .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine II (Godt at det ikke er TINE I for den har gått ned med mann og mus)

 

Vet ikke om jeg kan gi deg noen råd her, det meste er nevnt, men kan prøve litt. Utgangspunktet var at du ikke fikk opp syrevekta på batteriene, men gjelder det alle batteriene? Har liten tro på at batteriene er problemet her hvis de felles har lik syrevekt. Du nevner generator har vært til overhaling, men har den da 14,4 volt ut på pluss pol. ved 1200-1500 o/min. med et batteri som er OK? Har den innebygget regulator, hva slags fabrikat er generatoren? Hvis du virkelig har riktig ladespenning ut av generatoren gjør at du kan ta bort den som feilkilden, flere nevner 14,4-14,5volt som går utmerket Har du samme spenning på batteriets pluss pol. som på generators plussutgang? Hva med tapene underveis, er de sjekket (målt)?, og husk også å sjekke minussiden. Du kan fort miste 0,5 volt mellom gen. og batteri hvis der er dårlige kabler og forbindelser. Du nevner at bilen måler 13,8 volt på batteriet og er da kjørelysene på? Noget for lite spør du meg, er det en tysk bil? Ikke bry deg hva "naboen" har av ladespenning, konsentrer deg om ditt problem. Disse båtene er trolig ikke like det være seg batterier og generatorer. Det er å få kjøpt justerbar regulator som ser like den interne, kommer litt an på fabrikatet på gen. Ellers er der eksterne i handelen fra forskjellige produsenter. Har du prøvd å lade batteriene med en vanlig billader?

Ble mye dette- må nok roan ned litt nå....det er jo gøy au?

 

Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen standard ladespenning som passer alle batterier, sa jeg. Det samme gjelder også for syrevekt. Korrekt syrevekt for et fulladet batteri kan være alt fra 1,20 til 1,30. Dette varierer fra batteritype til batteritype og til dels også om batteriene brukes i kaldt klima eller varmere klima. Noen billige startbatteriet har bare syrevekt 1,26. Med vilje. Andre har noe helt annet: (fra en amerikansk side)

 

# 1.300-1.310 for wet motive deep cycle batteries with tubular positive plates

# 1.267-1.284 for wet motive Deep Cycle batteries with solid lead positive plates

# 1.260-1.270 for wet Starting batteries with pasted plates

# 1.215-1.250 for wet stationary Deep Cycle batteries with solid lead positive plates

 

Så finnes det AGM- og gelbatterier. De har også har varierende syrevekt avhengig av produsent.

 

Sterkere syre gir et sprekere batteri som også har mer Ah-kapasitet. Svakere syre motsatt virkning. Sterkere syre er mer korrosiv. Spesielt når det blir varmt. Man etser i stykker platene fortere. Batteriet dauer fortere med andre ord.

 

Så hva er da best? Et lettere og sprekere batteri med kort levetid eller et tungt slapt batteri med lang levetid? Et batteri med massive og tykke men dyre blyplater? Et batteri med blypasta på et armeringsnett? Et forseglet sprekt AGM-batteri - med liten Ah kapasitet, men lang levetid? Et gel-batteri med glimrende dyputladingsegenskaper og samtidig god kapasitet? Et batteri som ikke gasser? Et som er 100% vedlikeholdsfritt? Et som ikke kan lekke?

Tja.... hva skulle du bruke det til sa du?

 

I batteriverdenen får du det du betaler for. Billige kvalitetsbatterier er det muligens ikke noe som heter, men dyre kvalitetsbatterier på tilbud er det jo alltid en mulighet for.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et forslag til TINE II, sjekk med din batterileverandør om hva syrevekta på dine batterier skal være. Ta det som utgangspunkt og så bruker du endel av forslagene over til å finne hvor skoen trykker. Regulatorer som kan justeres er i handelen og kan avhjelpe problemet ditt med å få dette til riktig verdi.

Har sett at noen kommenterer lange svar og det er riktig, jeg er en av de som lager litt avhandling. Vi prøver å gi en hjelpende hånd til en som sliter med lading og batteribank. Hvis man ikke feilsøker for å finne feilen så blir det som i bilbransjen- bytt til det virker-enkelt ikke sant?

 

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmmm.  synes du det blei mye innviklede og lange svar på et enkelt spørsmål?  Jeg og. 

Hold deg til 14,4 v/20 degC.  Enkelt og greit :wink:

 

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Hva var spørsmålet? Hva er galt med det elektriske anlegget mitt? Du har kanskje et kort og enkelt svar til Tine II ?

 

Enkle ting har ofte enkle svar. Mer komplekse ting har gjerne litt lengre svar. Noen ting har ikke en gang entydige svar. Ofte er de aller enkleste spørsmål de vanskeligste å svare på.

 

De late tar ofte et enkelt svar for god fisk, men det er neppe dem som får verden til å gå fremover. De late gidder ikke engang å lese et langt svar og klager fordi de ikke skjønner at nå gikk det jammen galt igjen. Tenk hvis batterier og lading hadde vært en enkel ting. Tenk hvis strøm i båt hadde vært en enkel ting. Tenk hvis folk visste forskjellen på A og Ah. Tenk. :smiley:

 

Man trenhger ikke å være rakettforsker for å skjønne, men oppmerksomheten må være på topp litt lenger enn det tar å lese 5 linjer.

 

Til alle dere som lurer:

115A batterier og 115Ah dynamoer finnes ikke. Svaret på hvorfor er uhyre enkelt. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Så så slapp av , trenger litt hjelp ikke starte en ny krig :wink: Som sagt så tar jeg en tur til dynamo purser'n imårra så kansje han veit . Men om svaret er langt eller kort bryr ikke jeg meg om , er vel innholdet som teller her . Kan svare på noe av innlegga her .

 

:Joda måler på 1500-2000 omdreininger .

:Alle kabler ser ok ut

:Er jo ikke 20 grader i batt rom , ca 10+ idag

:Syrevekta på 1.24 er på alle celler.

:Vedlikeholsladeren skal ha 13.9 på vedlikeholdslading (står så på nett sia til sleipner)

:Måler ca 14 volt på batteripol ,har ikke målt rett på dynamo

:Ja kjørelysa på bilen var på da jeg målte 13.8v

 

Håper jeg det kan bli en ordning på dette snart ,er lei nuh .Morro og holde på med ting og få det til ,bare det at jeg liker ikke strøm :sad:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jepp.  14,4Volt. :wink:

:cheers:

M/Y Ellen Marie

...og det ER oss late som får verden til å gå fremover.  Bare tenk over det. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Må nesten ta en siste runde før jeg kjører rundt og maser imårra . Har lest gud veit hvor mange innlegg ang lading rundt om på nettet , og syntes det går igjen at 14.00 v er helt ok lading og at vilestrømmen skal være på 12.72 ved full ladet batt .Og syrevekta kan bli både 1.25 og 1.20 for at syra kan synke slik at du ikke for målt riktig vis du ikke for opp syre fra bunn av batt . Få litt sirkulasjon så kansje syrevekte stiger tvert . Tilbake til ladespenning , trur vis ikke jeg er helt på jordet så er 8 av 10 innlegga jeg har lest rundt om hatt en ladespenning rundt 13.8 - 14.2 og noen innimellom da med 14.4 .Så jeg begynner så klart og lure litt . Men jeg har ikke ladelampe på dærsjen ,sa på værksted når jeg overhalte dynamo at jeg ikke hadde ladelampe, det må du ha sa gubben men jeg har et rele (husker ikke hva slags rele) rett etter dynamo sa jeg og da var det ok(den lader jo men) . Kan jo være noe med det kansje ? Kommer tilbake etter en runde i båt og på værkstedbesøk imårra så kansje jeg er i et bedre humør .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

God Morgen Tine II

 

Du skriver at du lader med 14,0 volt og det ved en temperatur på ca 10degC. Dette er for lavt, nærmest uansett "omatte", "hvisatte", "dersom ditt" og "dersom datt". :rolleyes:

 

Se feks. på tabellen Lars H la inn i denne strengen.

 

Du MÅ øke ladespenningen din, og som enkelte antyder kan du tilogmed øke noen tideler utover 14,4 volt, men da må du følge med på vannforbruket. Da risikerer du nemlig å tilføre strøm raskere enn den kjemiske prosessen i batteriet klarer å omsette til energi, og vannet vil begynne å "koke".

 

Klarer du å lade med 14,4 ved 20 degC tror jeg nok imidlertid problemet er løst, iallefall er det her du bør begynne.

 

:seeya:

M/Y Ellen Marie

 

 

...og forresten; alt avhenger jo selvfølgelig av at måleapparatet viser rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...