Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

Som det blir sagt er det ikke noe vits i å ha en total batterimengde på 500Ah, hvis dynamoen leverer 2 X 50Ah, batterikapasiteten vil aldri bli fulladet, og batteriene vil gradvis bli svekket.

 

Batterier i båt lever et tøft liv, med mye tapping og ofte hard lading, små dynamoer blir ofte overopphetet og viklinger brenner.

 

Har du 2 x 50 Ah dynamoer holder det med 3 x 105Ah batterier, du vil da "cycle" pakkene mye bedre og batteriene lades opp mye raskere.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Nelson

Du har gode priser på batteriene dine, men når det lading er jeg enig med Pirus.

 

Selv har jeg en total batteripakke på drøye 400Ah med en 80A dynamo. Funker alldeles glimrende. 500Ah på 100A dynamokapasitet burde funke minst like glimrende. Du har helt rett i at batteriene må toppes. Jeg har en 20A landstrømslader og strømuttak på brygga. Det er et must. Men det er vel stort sett alltid et must hvis man da ikke har solcelleanlegg.

 

Jeg har mer enn rikelig batterikapasitet for vårt behov, men jeg liker å kunne ligge et par døgn ekstra i uthavn uten at jeg tapper banken mer enn 70% ut.

 

50A dynamoer er vel ikke blandt de kraftigste. Mente det var 70A dynamoer på 41-motorene som standard. En fordel er det med små dynamoer. De blir forholdsmessig mye mindre varme. Varmegenereringen øker med kvadratet av ladestrømmen. En 50A dynamo avgir bare halvparten av den varmen en 70A dynamo avgir når de begge lader for fullt.

 

Sånn ellers:

En båtvenn har 110Ah standard batteri på sin TAMD41. Intet problem. For vinterbruk? Kanskje et problem, men jeg tror ikke det.

 

Kikket på Delco-batteriene. De går for å være veldig bra, men veldig dyre også. For meg ble det 110Ah Exide Sønnak Nautilus.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det så jo ikke så ille ut det? Det ser i hvert fall ut til å være en "moderne" oppbygging med egne "konvolutter" for hver plate for å hindre kortsluttninger. Og prisen er jo ikke så ille. Får huske på deg når det blir tid til batteribytte. Men foreløpig merker jeg ingen tegn til alderdomssvakhet på mine 3x115Ah Sønnak fritidsbatterier eller mitt 62Ah Sønnak startbatteri. De er kun 7 år nå, så får vel heller komme tilbake til saken om noen år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som det blir sagt er det ikke noe vits i å ha en total batterimengde på 500Ah, hvis dynamoen leverer 2 X 50Ah, batterikapasiteten vil aldri bli fulladet, og batteriene vil gradvis bli svekket....

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hmm. Hvem har sagt det da? Alle foregående innlegg sier vel det stikk motsatte?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Som det blir sagt er det ikke noe vits i å ha en total batterimengde på 500Ah, hvis dynamoen leverer 2 X 50Ah, batterikapasiteten vil aldri bli fulladet, og batteriene vil gradvis bli svekket.

 

Batterier i båt lever et tøft liv, med mye tapping og ofte hard lading, små dynamoer blir ofte overopphetet og viklinger brenner.

 

Har du 2 x 50 Ah dynamoer holder det med 3 x 105Ah batterier, du vil da "cycle" pakkene mye bedre og batteriene lades opp mye raskere.

 

Hvis det er av interesse

forhandler jeg forøvrig Hankook Marine / Fritids batterier.

 

105 Ah Mål L:301x B:171x H200 mm    KR 680,- inkl mva og miljøgebyr

75  Ah Mål L:257x B:171x H200 mm    KR 580,- inkl mva og miljøgebyr

 

+ ( 95,- +mva  i frakt hvor som helst i landet )

Batteriene leveres ferdig syrefylt, og har 2 års garanti !

 

Jeg har solgt disse batteriene siden 1989, på den tiden tror jeg at jeg har hatt 2 eller 3 reklamasjoner

så disse kan jeg trygt anbefalle..

 

Svein Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Siden jeg ikke er noen ekspert på lading og batterier så skal jeg ikke uttale meg om dine påstander her om lading og hva som rekker av kapasitet, men har kikket litt gjennom de andre svarene og det ser ut som andre ikke har noen problemer med å lade batteriene som er store. En liten ledningsstump til land og en lader hjelper vel også litt på tenker jeg.

 

Når det gjelder prisene på batteriene dine så er de sikkert ok de, men jeg har fått et tilbud på 110Ah timer forseglede såkalte vedlikeholdsfrie batterier fra ACDelco til 350 kroner stykket selvsagt syrefylt, så jeg tror jeg velger disse. NB, jeg bor ikke i Norge og prisen er heller ikke norsk, men containeren til Norge går om 4 uker og batteriene er da med der, kjøper 6 stykker så har jeg litt i reserve også.

 

Tiden vil vise om dette er gode batterier eller ei, og i løpet av sommeren så kan jeg sikkert også gi tilbakemelding om de to 50A dynamoene klarer jobben greit nok.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke er noen ekspert på lading og batterier så skal jeg ikke uttale meg om dine påstander her om lading og hva som rekker av kapasitet, men har kikket litt gjennom de andre svarene og det ser ut som andre ikke har noen problemer med å lade batteriene som er store. En liten ledningsstump til land og en lader hjelper vel også litt på tenker jeg.

 

Når det gjelder prisene på batteriene dine så er de sikkert ok de, men jeg har fått et tilbud på 110Ah timer forseglede såkalte vedlikeholdsfrie batterier fra ACDelco til 350 kroner stykket selvsagt syrefylt, så jeg tror jeg velger disse. NB, jeg bor ikke i Norge og prisen er heller ikke norsk, men containeren til Norge går om 4 uker og batteriene er da med der, kjøper 6 stykker så har jeg litt i reserve også.

 

Tiden vil vise om dette er gode batterier eller ei, og i løpet av sommeren så kan jeg sikkert også gi tilbakemelding om de to 50A dynamoene klarer jobben greit nok.

<{POST_SNAPBACK}>

Til sydvesten !

 

ACDelco er en av amerikas største produsenter av deler til ettermarkedet i bilbransjen ( kan sammenlignes med tyske Bosch), disse batteriene leveres i mengder til bl.a Amcars,

Kvaliteten er meget bra, de fleste typene er totalt velikeholdsfrie men har ofte amerikanske polfester, hvor du må skru en bolt inn i selve batteriet. (hvis så er tilfellet på dine så kan du kjøpe adaptere i norge)

Prisen er i forhold til norske helt uslåelig, lignende batterier i norge ligger på godt over 1000 lappen.

 

Du burde faktisk kjøpe flere siden du allikevel skal sende en container (husk 20,- + mva i miljøavgift tilkommer hvis batteriene er nevnt i frakt dokumentene)

 

Når det gjelder lading så kommer dette an på hvordan du bruker båten, har du korte etapper med mye still ligge vil dynamoene ha problemer med å klare å bygge opp igjen spenningen, og du vil være bedre tjent med en bank på færre ampere timer.

 

Men med landstrøm, og velikeholdslading er det vel ikke noe problem.

 

Jeg venter inn en ny båt fra usa med 3x115 Ah batteripakke, og 2 X70A velikeholdsladere og dynamo 1 dynamo på 110 Ah. så orginalt ligger batterikapasiteten godt over ladestrømskapasiteten i Ah.

 

Nevner at motorene går vesentlig tyngre hvis de må slite med en dynamo som til en hver tid går med full belastning, det kan være smart å ha en ekstra vifterem i reserve.

 

Nelson

Link to post
Share on other sites

Hmm.  Hvem har sagt det da?  Alle foregående innlegg sier vel det stikk motsatte?

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Og vedkommende "selger" vet tydeligvis ikke nok. 50 A dyanmo (ikke 50AH) vil også fullade batteribanken på 500AH hvis man lader lenge nok og ladespenning er korrekt. Har man ikke forbrukt mye trenger man heller ikke lade så mye lenger enn med mindre batteribank.

En annen fordel med stor batteribank er at man kanskje sjelden vil tømme batteriene ned mot minimum. Det gjør at de kan holde lenger. Uansett batteritype vil mange dyputladninger svekke levetiden. Antallet varierer med batteritype/oppbyggning.

 

Tenkte jeg ikke skulle legge inn noe på dette, men vil bare poengetere det slik at noen får inntrykk av at man aldri vil kunne lade opp en stor batteribank med 2x50A dynamo(er).

 

Uansett, i praksis er det mange som har liten tid med motor i gang i forhold til stilleliggende. Det er av den grunn greit med en lader som hjelper til og fullader nå man ligger ved kai.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt enig! Og vedkommende "selger" vet tydeligvis ikke nok. 50 A dyanmo (ikke 50AH) vil også fullade batteribanken på 500AH hvis man lader lenge nok og ladespenning er korrekt. Har man ikke forbrukt mye trenger man heller ikke lade så mye lenger enn med mindre batteribank.

En annen fordel med stor batteribank er at man kanskje sjelden vil tømme batteriene ned mot minimum. Det gjør at de kan holde lenger. Uansett batteritype vil mange dyputladninger svekke levetiden. Antallet varierer med batteritype/oppbyggning.

 

Tenkte jeg ikke skulle legge inn noe på dette, men vil bare poengetere det slik at noen får inntrykk av at man aldri vil kunne lade opp en stor batteribank med 2x50A dynamo(er).

 

Uansett, i praksis er det mange som har liten tid med motor i gang i forhold til stilleliggende. Det er av den grunn greit med en lader som hjelper til og fullader nå man ligger ved kai.

 

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Kvervelanter som henger seg opp i skrivefeil !!!!

 

Jeg bruker "LFT" metoden , let, finn og trykk.............. (sjekker ikke alltid at jeg traff riktig !)

 

Nelson

Link to post
Share on other sites

Her et liten tanke som når det gjelder lading og batterikapasitet. En generator som skal gi 50A og lader med 14,4 volt på batteriklemmene kan vi si gir maksimalt av hva den klarer. En annen generator som er på 90A og lader med 13,9 volt på batteriklemmene vil kun avgi ca.60-70% av hva den er god for. Man har i realiteten en generator som nærmer seg kapasiteten til den lille. En 50A generator vil være til stor nytte den, ved riktig ladespenning og kjærlig omtanke. Er det nødvendig å dra rundt med masse bly som ballast?

Sven A

Link to post
Share on other sites

Her et liten tanke som når det gjelder lading og batterikapasitet. En generator som skal gi 50A og lader med 14,4 volt på batteriklemmene kan vi si gir maksimalt av hva den klarer. En annen generator som er på 90A og lader med 13,9 volt på batteriklemmene vil kun avgi ca.60-70% av hva den er god for. Man har i realiteten en generator som nærmer seg kapasiteten til den lille. En 50A generator vil være til stor nytte den, ved riktig ladespenning og kjærlig omtanke. Er det nødvendig å dra rundt med masse bly som ballast?

Sven A

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er viktigere å ha riktig ladespenning enn mulighet for høy ladestrøm. Men det beste er jo å ha begge deler :yesnod:

 

Så dersom jeg engang skulle komme i den situasjonen at jeg må velge mellom en 50A eller 90A generator så velger jeg 90A. MEN: etterpå kontollerer jeg ladespenningen og gjør noe med det umiddelbart dersom den IKKE er på 14.4V - evt +/- temperaturkompensasjon.

 

Fordi såvidt meg bekjent ligger det ikke noe innebygget garanti i 50A-generatorer at de leverer riktig spenning - like lite som som det ligger en større fare i at 90A-generatorer at de IKKE oppnår 14.xV

Link to post
Share on other sites

Kvervelanter som henger seg opp i skrivefeil !!!!

 

Jeg bruker "LFT" metoden , let, finn og trykk.............. (sjekker ikke alltid at jeg traff riktig !)

 

Nelson

<{POST_SNAPBACK}>

Les hele innlegget en gang til er du snill.

Det er vel ikke skrivefeil fra din side når du hevder at dyanmo (50A (X2)) aldri vil kunne fullade batteribanken som diskuteres her.

 

50A / 50AH er kanskje det du sikter til som skrivefeil, men det er ikke poenget mitt som du sikkert ser hvis du leser det på nytt.

 

Forøvrig skriver jeg selv mange skrivefeil som jeg ser i ettertid. Er vel litt rask på labben, og kanskje litt ordblind?

 

Jeg er forøvrig enig i at det er fornuftig med stor dyanmokapasitet på stor batteribank for å kunne lade batteriene hurtigere. Korrekt ladespenning er minst like viktig.

 

Siste innlegg i denne diskusjonen fra min side.

Link to post
Share on other sites

Tog du àn, Andreas?? I pose og sekk er det beste, 90A og 14,4 volt ved 20 grader pluss.

Litt på siden dette men er der noen som har erfaring med eksterne regulatorer, temp.komp og med sensing til pluss pol.? Har selv Ladac 1204, men opplever noe dårlig driftsikkerhet.

Sven A

<{POST_SNAPBACK}>

Ladac 1204 har jo alt det du ber om. Har ikke Ladac selv, men har vurdert det. Hva går den dårlige driftsikkerheten ut på?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Litt på siden dette men er der noen som har erfaring med eksterne regulatorer, temp.komp og med sensing til pluss pol.? Har selv Ladac 1204, men opplever noe dårlig driftsikkerhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dette har jeg 7 år kun positiv erfaring med.

 

Installerte for 7 år siden ny 70A dynamo med Ladac ekstern regulator plassert inntil batteriene for temperaturkompensering. Senseledning direkte på plusspol av batteri. Jeg har batterisystemer, 62Ah Sønnak startbatteri og 3x115Ah Sønnak forbruksbatteri. Ladestrøm fordeles vha. skilledioder. I tillegg har jeg 60watt solcellepanel og 30A Ladac landstrømlader som brukes ved behov. Og så har jeg en Europulse "duppeditt" koblet til forbruksbatteriet.

 

Og som jeg innledet med, aldri problemer, og batteriene som var nye da dette ble installert, er nå etter 7 år ikke merkbart redusert på noen måte. Regner med å ha de flere år til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bøye litt på selve enheten for å få den til å virke. Med en gang jeg slapp så sluttet ladeprosessen. I båten måtte jeg sette ei lita stålskive under den ene festeskruen for å få den til å virke sånn nogenlunde. Voltmeteret hoppet opp og ned under drift, lading- ingen lading. Utvendig på regulatoren var plasten som sitter som deksel rundt regulator smeltet der utganstransistoren sitter. Det er en "TO3" kapsel som sitter på innsiden og kanskje den burde hatt en liten kjøleribbe- hvem vet?Etter utsagn fra lokal selger så er dette enheter som det leveres en del av som reservedel så derfor min nyskjerrighet. Men for all del, regulatoren hjelper generator til å gi batteriene det de skal ha av ladespenning. En std. innebygd regulator på generatoren ville nok ikke klart de samme oppgavene på denne måten. Kanskje bare uheldig?

 

Sven A - ja for all del ikke Sven O ..............

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bøye litt på selve enheten for å få den til å virke. Med en gang jeg slapp så sluttet ladeprosessen. I båten måtte jeg sette ei lita stålskive under den ene festeskruen for å få den til å virke sånn nogenlunde.

<{POST_SNAPBACK}>

Men da har det jo vært en direkte feil i regulatoren, en dårlig forbindelse. Da er det ikke rart at det blir varmgang. Men hvorfor har du da ikke reklamert til Ladac? Det burde være en kurrant sak å få ny enhet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skal disse Hankook batteriene lades som vanlige "åpne" batterier?

Jarle

<{POST_SNAPBACK}>

Yep !

 

De lades på samme måte som bilbatterier, forskjellen ligger hovedsaklig i oppbyggningen, isolasjonen av cellene gjør de mer robuste bl.a mot varme og vibrasjoner, et bedre beskyttende belegg mellom platene gjør at de tåler større utlading en vanlige bilbatterier.

 

I tillegg har de et kraftig bærehåndtak, og en kasse som er betydlig mere robust enn vanlige bilbatterier, de skal med andre ord tåle mere håndtering.

 

Jeg mistet en gang et batteri fra ca 1 meters høyde og rett ned i motorrommet på en scand 26, batteriet holdt, ingen lekkasjer, jeg var sikker på at det skulle sprute batterisyre og at alt måtte vaskes ned.

 

Hilsen

Nelson

Link to post
Share on other sites

Heisan , må spørre og grave her litt igjen for jeg har ikke funnet dem helt klare svarene på batteriproblemene mine . Har et fitids batteri 115amp på start side og 2 stk 110amp fritidsbatterier på forbrukside . Jeg klarer ikke og få opp syrevekta til 1.28 , den ligger på 1.24 . Dynamo lader på batteripol 14.1 og sleipner (20amp) vedlikeholdslader lader 14.00 da lyser den for vedlikeholdslading (grønt lys) .Trenger forslag på hvordan få opp syrevekta .Kan syra vært dårlig fra butikken da batteriene aldrig har vært topp (nye sist påske) ? Kan jeg prøve og kobble av batteriene og la laderen prøve og lade et og et ? Eller kansje prøve med et og er batteri med en vanlig lader , men den jeg har burde vel være bra nok da men ? Det er foresten dem gule powerbank batteriene , sånn for og nevne det . Uff begynner og bli litt lei detta og det gjør vel dere også :confused: men jeg vil ha dette iorden tvert .

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ikke ta meg for å være arrogant, vanskelig og umulig (selv om jeg er det), men er du sikker på at syremåleren din viser riktig? Hva er hvilespenningen? Hvis du har 12,7V hvilespenning, har du da et problem? Bare undrer ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...