Jump to content

Batteri


BK

Recommended Posts

Hei

Et bilbateri / startbateri er primert egnet for å gi fra seg en stor strøm over ett kort tidsrom (eks. startmotor).

Et fritidsbateri har en annen flatere karakteristikk som gir støm over lengre tidsrom, men som ofte ikke greier å levere nok energi pr. sekund til å drive eks. en stor startmotor.

 

Litt av samme problematikken har vi med vanlige tørrbaterier.

Noen er beregnet på langvaril lav belastning og egner seg derfor dårlig til for eks. digital kamera.

 

Kansje dette var litt til hjelp

Lykke til

 

Mvh Ole.

Link to post
Share on other sites

når det gjelder batterier til båt. MÅ man da bruke ett fritidsbatteri? eller går bilbatteri like bra? hva er egentlig forskjellen? er det mulig å montere dynamo eller lignende på en eldre mariner motor?

Hei.

 

Har du en båt hvor du kun trenger støm til start, lanterner og en GPS, er svaret enkelt. Ta en tur på Biltema og kjøp et startbatteri på 75Ah! Det gjør jobben din helt utmerket uten at du blir flådd! Og du kan ta det med hjem og lade det mellom hver tur dersom du ikke har mulighet til å montere dynamo på motoren. Skulle du imidlertid starte en 3 liters rekke 6-er og ha kjøleskap og micro igang i flere døgn, ville jeg gitt et helt annet svar. Og det kan jeg gjerne gi dersom så er tilfelle.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål her jeg ettersom vi er inne på emnet  :smiley:

 

Har en 8 hk påhengsmotor med dynamo.

 

Trenger strøm til å drive : ekkolodd, lys i båten, lanterner, autopilot, et middels bilanlegg med cd spiller, muligens en gps gjennom lighter uttaket etterhvert.

 

Tenkte å legge inn 2 batterier, men usikker på størrelsen jeg trenger og om motoren vil holde til lading av disse.

 

Vurderer en landstrøm løsning med batterilader.

 

Hva tror dere som kan dette?  

Link to post
Share on other sites

Hvis den eneste ladingen du har er en 8HK påhengsmotor som blir lite brukt, og du har både autopilot og bilstereo (kjøleboks?), har du laaaangt fra nok lading.

 

Du bør kjøpe en landstømlader som lader opp batteriene mellom hver båttur, så har du i alle fall fulle batterier når du reiser ut. Batteriene dine blir ødelagt av å lagres uten å være oppladet. Du behøver ikke en stor landstrømslader (10A?), men den bør være av en type som går over til vedlikeholdslading når batteriet er fullt. Det er også en fordel om sikringen kan byttes uten å sende inn laderen til reparasjon  :seeya:

 

I tillegg bør du vurdere solceller eller vindmølle for å ha strøm mens du er på tur. Hvis du hovedsaklig er på helgeturer, og kanskje ligger i havn innimellom når du er på lengre turer, er det sikkert billigere å skaffe et ekstra batteri og bruke landstrømladeren flittig.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

hører foresten med at det er en seilbåt, så motoren vil sansynligvis ikke bli brukt veldig mye..

Sammen med en utenbordsmotor er ikke dette noe gunstig kombinasjon.

Ladespolen gir, avhengig av type motor, typisk 3-15A max strøm.

Dette er ved fullt turtall, ved lavt turtall går strømmen mot null.

Ville satset på så stor batteribank som mulig og landstrømslading slik at den er full når du drar på tur.

Sannsynligvis vil du trenge en likeretter til motoren, dette kan kjøpes på Elfa/Clas Ohlson for noen få kroner.

 

Har vært mye diskusjon om dette tidligere, f.eks.:

 

Ladestrøm fra påhenger

Vedlikeholdslading av batterier i seilebåt

Link to post
Share on other sites

Takker for svar  :seeya:

 

men noen spørsmål til..

 

hvor stor batteribank, hvor store og hvor mange batterier ville du brukt?

 

 

Og en likeretter?  :blush: hva er det? tok en titt på clasohlson, og fant det, men hva det skulle brukes til og hvordan nytte det gjør skjønte jeg ingenting av   :seeya:

 

heldigvis får jeg god hjelp til slike strømgreier når det skal legges inn!  :lol:

Link to post
Share on other sites

hvor stor batteribank, hvor store og hvor mange batterier ville du brukt?


Der avhenger helt av bruken. Du kan jo starte med et 105Ah fritids-batteri og evnt. utvide med ett til dersom det er nødvendig.

Det går også an å gjøre et anslag på hva du trenger.

Legg sammen effekten (watt) på det du regner med å belaste batteriet med, gang dette med antall timer i bruk og del på 12,5. Da får du forbruket i Ah (amperetimer).

I praksis kan man ikke ta ut 100% av batteriet, 50-80% er mer realistisk avhengig av alder og tilstand.

Spar på forbruket der det er mulig, bytt vanlig lyspærer med LED etc..  


 

Og en likeretter?  :seeya: hva er det? tok en titt på clasohlson, og fant det, men hva det skulle brukes til og hvordan nytte det gjør skjønte jeg ingenting av  

Se linken jeg oppgav om Ladestrøm fra påhenger
Link to post
Share on other sites

For å svare på ditt spørsmål om størrelsen på batteribanken, må en vite noe om ditt forbruk.

 

Forbruket er oppgitt i manualer o.l., og det kan måles hvis en har litt kjenskap til strøm.

 

En mindre vitenskaplig metode er å kjøpe så stor batteribank som man har råd eller plass til. Batteriene går fort i stykker dersom de lades dypt ut, det vil si mer enn 50% av kapasiteten.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

I forbindelse med oppgradering av Stauden så er nye batteribanker en nødvendighet. Jeg ser for meg en totalekpasitet på rundt 500-600Ah fordelt på banker. Jeg har dobbelinstallasjon 41 motorer, de har vel 50A dynamo som standard hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Vil jeg ha noen problemer med å lade batteriene på denne størrelsen(5-600Ah) under normale omstendigheter?

 

Hvordan bør jeg fordele kapasiteten melom bankene ? Ser for meg en relativt stor bank, og en mindra startbatteribank, vil det fungere?

 

Hvilke størrelse på batteriene bør jeg kjøpe, har tilgang på batteri på inntil 200Ah, bør jeg gå dette eller flere med mindre kapasitet?

 

Noen som har erfaring med Yuasa batteri (opptil 200Ah), er noe japanske greier som ikke er produsert i Japan, men i Malaysia?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Størrelsen på banken er vel egenlig ikke avgjørende for om du får ladet den opp, men tida du har til rådighet med lading. Dvs. dersom du går langt nok/lenge nok vil dynamoen levere sine 50 amp og tilslutt vil banken være full (..selvfølgelig forutsatt at du lader med mer strøm enn hva du forbruker).

 

Har selv en forbruksbank på 345amph (3 X 115) og en normalgenerator på 60 amp såvidt jeg husker. Har også et rimelig stort forbruk med mye elektrisk snadder, så banken tappes fort når båten er i bruk, spesielt i den kalde årstiden. Har løst dette med landstrøm, som står på alltid når båten ligger på egen plass. Har dermed alltid toppede batterier før enhver tur.

 

Har du mulighet for landstrøm bør du absolutt installere og bruke det. (Du ligger vel i båthavna på Cocheplassen? Der er det vel muligheter? :wink: )

 

Yuasa-batterier har jeg hatt i to stk MC'er uten at jeg kan huske at de skapte problemer. Mener vel og ha hørt at dette er en rimelig stor batteriprodusent, så det bør vel borge for at de vet hva de driver med.

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil jeg ha noen problemer med å lade batteriene på denne størrelsen(5-600Ah) under normale omstendigheter?

 

Nei, bare du har tid nok kan du lade nesten hva som helst.

 

Hvordan bør jeg fordele kapasiteten mellom bankene ? Ser for meg en relativt stor bank, og en mindra startbatteribank, vil det fungere?

 

Jeg regner med at 41 motoren starter med et 110 Ah timers batteri, så det bør være nok i startbanken. Resten bør være i forbruksbanken.

 

Hvilke størrelse på batteriene bør jeg kjøpe, har tilgang på batteri på inntil 200Ah, bør jeg gå dette eller flere med mindre kapasitet?

 

Med tanke på at du fra tid til annen blir nødt til å bære eller flytte batteriene, ville jeg valgt 110 Ah batterier.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

På min VP41 står det at starbatteriet skal vere 125Amp. Er dette nødvendig? Trodde ikke den var så tungstartet! Et mindre batteri med høy startstrøm må vel gå bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjenner ikke 41 motoren så godt, jeg vet bare at på min tidligere 40 motor brukte jeg et 110 Ah batteri for start uten problemer. Men, det kan jo hende at 41 motoren er tyngre å dra rundt enn 40 motoren?

 

Hva står som startbatteri i dag?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Som det er skrevet over her kan man lade relativt store "banker", bare ta tida til hjelp. En ting i denne sammenhengen er generator og regulator. Det nytter lite med mye batterikapasitet hvis ikke man får ladet dette under kjøring. Så sjekk ladekrets, generator og regulator for å få optimalisert dette sammen med nye batterier. Man kan faktisk greie seg med mindre batteribank forutsatt at den kan lades skikkelig.

 

Sven Arild

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene sålangt, det ser ut for at jeg velger 5 stk 110Ah forseglede batterier fra AC Delco, skal vistnok være vedlikeholdsfrie. Det burde vel holde tenker jeg. Et som start, og resten forbruk. Har vel ikke så mange duppedingser som skal ha strøm under kjøring, blir vel bare plotteren, og muligens en radar fra tid til annen hvis lommeboken er tykk nok, kjøleskap og noe annet rask her og der. Det kommer nok flere dingser som krever etterhvert som man finner ting som er kjekke å ha.

 

Jeg har jo båtplass på Cocheplassen, der har vi tilgang til strøm. Setter vel inn en lader som kan kose litt med batteriene når jeg ligger i havn.

 

Ellers så skal jeg ofre regulatorene en tanke også, så kan det jo hende at jeg klarer å lade batteriene fullt også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som det blir sagt er det ikke noe vits i å ha en total batterimengde på 500Ah, hvis dynamoen leverer 2 X 50Ah, batterikapasiteten vil aldri bli fulladet, og batteriene vil gradvis bli svekket.

 

Batterier i båt lever et tøft liv, med mye tapping og ofte hard lading, små dynamoer blir ofte overopphetet og viklinger brenner.

 

Har du 2 x 50 Ah dynamoer holder det med 3 x 105Ah batterier, du vil da "cycle" pakkene mye bedre og batteriene lades opp mye raskere.

 

Hvis det er av interesse

forhandler jeg forøvrig Hankook Marine / Fritids batterier.

 

105 Ah Mål L:301x B:171x H200 mm KR 680,- inkl mva og miljøgebyr

75 Ah Mål L:257x B:171x H200 mm KR 580,- inkl mva og miljøgebyr

 

+ ( 95,- +mva i frakt hvor som helst i landet )

Batteriene leveres ferdig syrefylt, og har 2 års garanti !

 

Jeg har solgt disse batteriene siden 1989, på den tiden tror jeg at jeg har hatt 2 eller 3 reklamasjoner

så disse kan jeg trygt anbefalle..

 

Svein Erik

Link to post
Share on other sites

Hvis det er av interesse

forhandler jeg forøvrig Hankook Marine / Fritids batterier. Svein Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Har du en link til datablad/spec eller brosjyre for disse batteriene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du en link til datablad/spec eller brosjyre for disse batteriene?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei !

 

Jeg har kun fakturagrunnlag m/bilde.

Batteriene er sorte m/rød label, produsert av verdens største batteriprodusent

ISO 9002 Sertifisert, Det er 2 års garanti .

 

- Leveres ferdig syrefylt.

- Veggene i kasse er isolert med ikke brenbare materiale

- Ladeindikator, som forteller om batteriets tilstand

- Lav selvutlading

- Utstyrt med bærehåndtak

- Lang levetid, lite velikehold

 

 

Svein Erik

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...