Jump to content

Slappe Sønnak batterier


Lotus

Recommended Posts

Batterimonitoren viser nøyaktig forbruk, så det skulle være ganske enkelt å utføre en slik test ombord. Bare skru på defrostervifte og kanskje en lampett og to. '

 

De usikre faktorene er for meg hvor mye Volt man kan forvente å lese av etter X timer med X belastning.

5A kan eg godt teste med. Og siden eg har 2x125Ah så må eg vel regne om litt i forhold til eksempelet ditt. Evt belaste med meir slik at testen ikkje tar heile dagen... Er det uheldig å belaste med 10A eller bør det være "rolig" belastning?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Da må du se på liste til batteriet fordi det kan variere sterkt fra type batteri til type batteri.

Som sagt tidligere, skaff deg databladet til akkurat dette batteriet som du har.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål kanskje, men når foretok du målingen? Var det mens kjøleskap og varmer var i drift, eller var det hvilespenning målt noen timer etter alt var avslått?

Jeg opplever at spenning faller fort til rundt 12,4 volt når slike ting står på, men den blir ofte stående der leeenge før den går lengre ned. Så stiger spenningen sakte igjen når batteri har stått ubrukt ei stund. Jeg har aldri tenkt at det er noe galt av den grunn. Akkurat nå har jeg bare ett nytt forbruksbatteri på 115 ah, så direkte sammenligning er nok ikke riktig.

 

Er det derimot 12,4 volt hvilespenning er vel ikke det noe særlig bra etter så lite belastning ville jeg tro, men jeg er langt fra noen fagmann bare så det er sagt.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå har jeg bare ett nytt forbruksbatteri på 115 ah, så direkte sammenligning er nok ikke riktig.

Det spiller ingen rolle om det 50, 115, eller 500Ah, forholdet blir det samme fordi vi snakker om cellespenning.

 

Derfor også anbefalingen til deg: Sjekk databladet til batteriet du har.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg opptatt og pleier å lese for kjapp noen ganger, men jeg tror at Sæbø skrev

spenningen ligger ved 12,4V etter bare 2 timer med dieselvarmeren og kjøleskap og at batteriene har fått en uke lading før bruk.

Så burde vi kunne gå ut i fra at det er grunnlag for målingene.

 

Uansett er det jeg skrev det som må gjøres for å unngå gjetting.

Lading, utlading, observasjon, og sammenlikning med det som står på tabell er det som må til.

Så ser man om batteriene holder det som er påstemplet i det hele tatt og om spenningene ligger der den skal,

dvs. om batteriene er o.k. etter forventning eller bare søppel.

 

Det er jo det vi ønsker å komme frem til? :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sæbø skrev spenningen ligger ved 12,4V etter bare 2 timer med dieselvarmeren og kjøleskap og at batteriene har fått en uke lading før bruk.

:smiley:

Hvis han målte når varmer og kjøleskap stod på, så er det kanskje bra med 12,4 volt? Batterier med tykkere plater har jo litt større spenningsfall under belastning enn andre batterier.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med 12Ah utlading presser man vel ikke en gang de merkeligste batteriene til 12,4V.

 

Men vi vet jo ikke en gang om forutsetningene stemmer.

Frem til nå lever vi med antakelser, som nettopp skal utraderes ved å måle kapasiteten.

 

2 stykke kabel, en lyspære, en multimeter og en klokke.

Mye enklere går det jo ikke? :smiley:

 

:easter:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Måling er avlest ved belastning ja, ca 4 A belastning. Kjøleskap er nyere dato og trekker 1A i snitt ca. Dieselvarmer trekker 8A i oppstart, men ca 3A i drift på fullt. Dieselvarmer stod på fullt pga kald vind.

Ofte ligger vi første dag uten landstrøm i denne havna, men denne gang turte eg ikkje det.

Batteria kom fra forhandler 1 uke før denne observasjonen.

 

Når eg tok batteria i bruk gjorde eg som følger: Først eit døgn lading (med 4steg 25 a lader). Så ein dag kvile. Så 5 dager lading.

 

Så kjørte vi på tur, og etter 1,5 time motorkjøring fortøyde vi. Dieselvarmer og kjøleskap stod på fortsatt. Så etter ein times tid tid kikka eg på monitor. Da viste det 12,6V, så det ser ut som det falt det med over 0,1V i timen. Så etter litt over tre timer viste den 12,4.

Videre holdt spenningen 12,4V i nesten 30 min, så steg den til 12,5V i ti minutter, og så falt den ned igjenn til 12,4V. Da turde eg ikkje meir og drog i land landstrøm.

De forrige batteria holdt volt bedre(sønnak nautilus) .

 

Men eg skal prøve å skaffe datablad... Spørs om forhandleren skjønner kva eg snakker om...

Men han sa de kom fra Maritime, så kanskje eg finner noo på nett.

 

Batterie hadde vert på lager 14 dager før eg handla. Spenning var 12.59V hvilespenning på alle 10 batteria han hadde på lager. Eg påpekte at det var for lavt. Men det var heilt oki, og de måtte lades før bruk svarte han.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor Maritim får sine egenmerkede batterier fra?

Da fikk jeg bekreftet at Maritim får sine batterier fra Sønnak.

Var innom de på Slependen og fikk testet batteriene i dag. Det ble bare brukt en Biltematester, men den gjorde vel jobben sin den også. Batteriene ble byttet under tvil. Det holdt for meg. De var ikke bra, det er ihvertfall sikkert. Så gjenstår det å se om de nye er bedre. Dette er en litt annen modell med annen nedsenket polstilling, så det ble litt kaos med kabler på batteripolene.

Men det var ihvertfall grei service fra Maritim butikken. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...